Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Geerdien

Geerdien

02-02-2016 om 18:02

geen plastic tasje ok- maar bij de slager?

Moni

Moni

08-02-2016 om 23:02

Skik

En als ik 10 cent betaal, maak ik dat weer goed?

Ik vind dit argument wat vergezocht.

Noet

Noet

09-02-2016 om 07:02

Ot kattebak

Ik ben overgestapt op papieren korrels van gerecycled materiaal dat in de groene bak kan. Dat mik ik in mijn biozak (ga echt niet scheppen in zo'n bak, sta toch ook niet in mij eigen toilet te graaien.) en dan in de groene verzamel container.
Waarom papier omdat dat weer milieuvriendelijker is dan hout want geen bos nodige en veel beter dan klei want dat moet afgegraven worden en kan niet gerecycled worden.
Waarom dit betoog, omdat je dan dat plasticzakje bij uitscheppen ook niet nodig hebt.
Ik heb nog geen composteerbare boterhamzakjes gezien alleen formaat pedaalemmerzak en groter.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:02

Noet

Ik zie die 10 cent als bewustwording, waardoor mensen gaan wennen aan het idee dat ze beter alternatieven mee kunnen nemen in plaats van geld uit te geven aan milieuvervuilende tasjes.

Nu nog de kant en klare vleesverpakkingen weer afschaffen en weer terug naar de winkelslager die het voor je inpakt en dan zijn we wéér een stukje de goede richting op. Ik zou dat sowieso fijn vinden. Gewoon weer om een gewenst gewicht kunnen vragen, of een gewenst aantal.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:02

Noet

Om eerlijk te zijn wist ik niet dat je kattenbakkorrels niet in de groene bak mocht gooien, dus weer iets geleerd. Ik vond het wel een natuurlijk product . Maar ik zie ook dat alleen korrels met een Milieukeur in de gft bak mogen.

Houten korrels bevallen de kat helaas niet zo goed. De meest simpele supermarktvulling werkt nog het beste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-02-2016 om 10:02

Nee Moni

Dan maak je het niet goed, maar dat snapte je zelf vast ook al wel...

Noet

Noet

09-02-2016 om 10:02

broodzakjes

ik neem mijn broodzakjes ook mee naar de bakker, die gebruik ik zo'n 5-6 keer, en dan gaan ze als nog weg, scheelt toch weer zo'n 5 zakjes elke keer.
Zelfde voor eierdozen, die gaan gewoon mee naar de eierwinkel waar ik ze zelf vul.
Er is zo veel op afval te besparen, maar het is niet makkelijk en je moet je er wel heel bewust van zijn.

En vaak vinden de winkeliers het ook helemaal niet erg, ik krijg bij de bakker vaak leuke gesprekken over die zakjes en waarom ik het zo doe. Ga daar niet een ander van proberen te overtuigen, is mijn keuze, ik zal het gesprek dan ook niet zelf beginnen, maar antwoord geven zal ik wel.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 11:02

kattenbak

Tip voor wie de plastic tasjes erg mist bij het uitscheppen van de kattenbak: bij de Action verkopen ze rolletjes witte (ondoorzichtige) zakjes, als je die met die gele rand neemt heb je een leuke maat, niet te groot, niet te klein, precies tussen boterhamzakje en pedaalemmerzak in! Ik heb ze speciaal voor dat doel aangeschaft.

creatief zijn - tuurlijk werkt het wel

Bij de slager: neem je toch zelf een flinterdun plastic zakje mee voor je vlees?
In de supermarkt mag het wel gewoon bij de groenteafdeling.

Ik vind het een goede zaak hoor. Neem je eigen tasje maar mee. Het zakje waar mijn sperzieboontjes in zitte, kan later prima om het vleesbakje, het Chineesbakje, of om mijn zadel.

Voor de mensen die zo negatief zijn: wees even creatief.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 12:02

Geerke

Ik ben het zo ontzettend met je eens.

weegy

weegy

09-02-2016 om 12:02

oh creatief

Sorry, dit irriteert me een beetje.
Het is dus een wedstrijdje creatief zijn.
Het gaat niet om minder plastic, het gaat om individuen die zich goed voelen.

Ik ben harstikke creatief.
Maar heb een veel te druk leven.
Waardoor ik harstikke laks ben en het simpelste tasje vergeet.
10. Cent vind ik zga gratis, betaal ik gewoon.

En voordat ik als individu tips krijg (om me ook beter te voelen;))
Het gáát me niet om mij. (Ik ga mijn leven écht beteren, met dank aan dit draadje!)

Maar ik wilde mezelf opwerpen, als voorbeeld voor vast veel mensen.

Ik vind het óók fijn zelf het gevoel te hebben het goed te doen, maar waar gáát dit nu over, dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Als het mij niet lukt lukt het vast een boel mensen niet. Als ik graag betaal, stelt die 10 c toch niets voor.
(Jaja, voor een deel mensen wel, maar we willen toch zeker meer? Het moet toch meer??

Nog iets; vast cultuur, gewoonte, gewenning, weet ik niet, maar ben echt bang voor viezigheid.
Als ik lees over hergebruiken eierdoos denk ik al gatsie.
Ik heb geleerd dat eieren ontzettend vies zijn (salmonella) juist van buitenkant.(poep) Thuis was ik mijn handen als ik een ei heb aangeraakt, leer dat ook mijn kinderen.
Wat doe ik met die angst?
(Serieuze vraag, vind het echt belangrijk dat we veranderen)

zeven levens

Het gaat natuurlijk wel om minder plastic.
Sorry als ik je met mijn tekst heb gekwetst of irritatie heb opgewekt. Dat is zeker niet de bedoeling!

Ik heb ook een druk leven. En ik vergeet ook wel eens een tasje mee te nemen of was helemaal niet van plan die winkel in te gaan. Dan koop ik er ook eentje van 10 cent als het niet anders kan.

Maar die tas heeft nog zeven levens! Er worden later weer boodschappen mee gedaan. Het belandt op de basisschool van mijn kind om het rapport door de regen mee in te vervoeren. Later gaat het om de schooltas van mijn oudste, achterop de fiets. Weer een keer boodschappen. En belandt weer om een zadel. Uiteindelijk als hij vies is en niet meer helemaal heel, gaat er plastic afval in en gaat de volle plastic-zak-met-plastic-afval in de plasticafvalcontainer bij het winkelcentrum.

Het kan.
Echt.
Ook als je druk bent.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 13:02

weegy

Nou, mijn gevoel rondom die tasjes is tamelijk neutraal. En "geen tijd" is vaak een synoniem voor "geen zin", is mijn eigen ervaring

Maar serieus. Je geeft een probleem aan dat wel aandacht verdient. Is het specifiek bij eieren, of heb je het met meer dingen? Ook vlees en zo? Ik zou daar toch eens professioneel naar laten kijken, want het is wel een buitensporige angst. En het lijkt me heel vervelend om die angst te hebben. Maar er schijnt wat aan te doen te zijn!

weegy

weegy

09-02-2016 om 15:02

he??

Schrijf ik nu zo ontzettend belabberd of lezen jullie niet goed?
Nogmaals, het gaat helemaal niet om mij.
Oke, misschien moet ik duidelijker zijn zucht, ik geloof dat die 10 c een enorm lapmiddel is en niets doet aan werkelijke probleem. (Nou ja niets, niet daar weer over vallen! Maar water naar de zee dragen)

Hortensia, lol, grapje hoop ik?

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 16:02

laat maar, Weegy

Je schreef: "Nog iets; vast cultuur, gewoonte, gewenning, weet ik niet, maar ben echt bang voor viezigheid.
Als ik lees over hergebruiken eierdoos denk ik al gatsie.
Ik heb geleerd dat eieren ontzettend vies zijn (salmonella) juist van buitenkant.(poep) Thuis was ik mijn handen als ik een ei heb aangeraakt, leer dat ook mijn kinderen.
Wat doe ik met die angst?
(Serieuze vraag, vind het echt belangrijk dat we veranderen)"

Serieuze vraag, dus ik geef een serieus antwoord.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 16:02

Weegy

Geen tijd of te druk, vind ik onzin. Ik neem aan dat je ook de tijd vind om te douchen, te eten en te slapen. De rest klinkt als smetvrees en daar zou je inderdaad hulp bij kunnen zoeken.

Geerke's opmerking over creatief zijn, is toch niet zo raar geformuleerd? Het is geen wedstrijd creatief doen, maar een 'uitdaging' (zeg ik dat? Ja dat zeg ik...:-)) om zakjes voor zoveel mogelijk in te zetten.

Voorheen had ik regelmatig een la vol opgevouwen plastic tasjes. Sinds we goede stoffen en euro tasjes plus een boodschappenkarretje hebben, is de stapel opgevouwen tasjes een stúk kleiner. Nu moet ik nog iets meer ad rem reageren als men mijn spullen al in een plastic tas doet zonder het te overleggen. Een schoenendoos kan óók in mijn eigen tas. Ik denk dus dat de aandacht voor die enorme overdaad aan plastic tasjes zeker wel zin heeft, op den duur.

Kinne

Kinne

09-02-2016 om 20:02

Werk in winkel

Kan echt het verschil merken met 2015 toen we nog gratis tasjes meegaven. Zelf stopte ik het overigens nooit zomaar in een tas, vroeg altijd: "gaat het zo mee ?".

Ik denk dat ik sinds de maatregel ruim geschat 15 tasjes heb verkocht. Terwijl vorig jaar ik met gemak dat aantal in 2 uurtjes meegaf. Namelijk een groot gedeelte vsn de klanten antwoorde op mijn vraag: nee, graag een tasje.

Bij ons in de winkel scheelt het aanzienlijk.

Half a twin

Half a twin

09-02-2016 om 21:02

oeps vergeten

Vandaag een idioot drukke dag, 8.15 kinderen op de fiets, ik schiet in mijn jas/damestas maar was even vergeten dat ik het zakje uit jaszak rechts gisteren had gebruikt en gesloopt. Naar de markt op de fiets, fietstassen vol met groente en fruit voor een week, aardappelen, kaas en vis en toen had ik 4 losse broden in een broodzak maar die kon niet aan mijn stuur hangen.
Toch maar een tasje gekocht, want ik moest langs huis om te lossen en dan door naar de fysio.
Gelijk mijn jaszak weer gevuld nu met 2 zakjes want ik heb er nog genoeg.

Geerdien

Geerdien

09-02-2016 om 21:02

explosie

wauw wat een reacties! Was m'n topic hier helemaal vergeten en kom net weer eventjes langs.
Ik heb geen 10 cent over voor zo'n flubber tasje (eerder een flinterdun zakje) van de slager. En het vlees zo in mijn (stoffen) tas vind ik vies. Als 't gaat lekken kan m'n stoffen tas in de 'plastic soep' ;-)
Bovendien gooi ik plastic zakken niet weg, ik gebruik ze als pedaalemmer zak. Heb nooit apart een rol plastic pedaalemmerzakken hoeven kopen. Zal ik binnenkort wel moeten gaan gebeuren ben ik bang.
Haha, de tip plastic zakjes van de rol te halen bij de super en dan door naar de slager vind ik wel grappig! Maar die zakjes zijn dus echt niet herbruikbaar.

Geerdien

De zakjes van de groente afdeling bedoel je?
Die vind ik wel herbruikbaar. Voor heel veel dingen, zoals ik al schreef. Er kan een vleesbakje in, of een bakje Chinees eten, latere boodschappen zoals losse tomaten, ik had er zelfs laatst 4 lege bierflesjes en twee lege jampotjes in gedaan om statiegeld op te halen, en het kan ook altijd nog om een zadel of met plastic afval erin naar de plastic container.

zebra

zebra

10-02-2016 om 11:02

meestal zelf een tas(je) mee

als ik naar de winkel ga. Alleen op de markt bij de groente/fruitboer laat ik mijn boodschappen nog wel eens in een plastic tasje stoppen (sinaasappels, appels). Bij de bakker en slager zit het vaak verpakt in een soort papier en dan gaat het zo mijn fietstas in.

Angela67

Angela67

13-04-2016 om 11:04

update 13 april

http://www.nu.nl/lifestyle/4244568/helft-minder-plastic-tasjes-uitgedeeld-mkb-sinds-verbod.html

Kleine ondernemers en winkeliers delen zo'n 50 procent minder plastic tasjes uit sinds die niet meer gratis mogen worden weggegeven.
Dat blijkt zondag uit een inventaris van RTL Z.

Tassenproducent API-Caropack zegt zeker de helft minder tasjes te verkopen, maar ziet wel een stijging in de verkoop van andersoortige draagtassen.

Ketens
Bij grote winkelketens is de daling volgens de inventaris nog groter, bleek vorige maand uit een rondgang door de NOS. Bij Hema waas het aantal tasjes dat wordt uitgegeven met 80 procent afgenomen en ook bij C&A (65 procent), Gall en Gall (70 procent) en de Kruidvat (60 procent) was de daling aanzienlijk.

Sinds 1 januari is het verboden om plastic tasjes gratis uit te delen, en zijn consumenten verplicht te betalen.

Geldt niet voor onverpakte levensmiddelen

heb ik me laten vertellen. En even googlen bewijst dat het klopt. De slager heeft ongelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/inhoud/verbod-op-gratis-plastic-tassen

Ik ben van goede wil hoor, maar niet zo georganiseerd dat ik er aan zou denken een rol pedaalemmerzakjes mee te nemen voor een impulsaankoop als ik langs een turkse slager fiets. Bij iets dat kan lekken wil ik gewoon zo'n dun wit zakje voordat ik het in mijn rugzak of fietstas stop.

rol plastic tasjes

Ik koop nu minder plastic tasjes in de supermarkt maar heb een rol plastic tasjes gekocht voor in de pedaalemmer die we voor afval gebruiken. Vestzak broekzak dus.
Ik koop nu wel eerder plastic tasjes bij de Aldi of de Action want die zijn goedkoper, dan doe ik de rest van de boodschappen daarbij, en ik neem een steviger tas mee of loop wat vaker met losse spullen naar mijn fietstas.

Geerdien

Geerdien

14-04-2016 om 12:04

slager

Bedankt Kenfan, want hoewel ik alle reacties op prijs stel hoor, bedoelde ik echt het tasje bij de SLAGER. Het topic dwaalde een beetje af, maar met jouw link ben ik nu in ieder geval overtuigd. (nu nog de slager!)

Half a twin

Half a twin

14-04-2016 om 12:04

Leuk om deze update te lezen

Klein negatief geluidje.
Onze plaatselijke Hema is een beetje doorgeslagen in het niet meegeven van verpakkingsmateriaal. Als je een theepot koopt moet je soebatten om wat vloepapier te krijgen om hem te beschermen tegen breuk. Buiten stond mijn fiets met fietstassen, helemaal leeg dus de pot kon lekker schuiven en rammelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.