Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Webwinkeler
23-01-2015 om 13:01
Enorme kosten bij bestelling buitenland
Ik had voor mijn dochter een cadeautje besteld op een buitenlandse webwinkel. Totaal 43 dollor nogwat. En ik had het als cadeau aangevinkt zodat er geen invoerkosten bij zouden komen (van de postnl site mag je dan tot 45 euro)
Maar het was dus helaas niet als cadeau aangekruist en nu moest ik ruim 20 euro erbij lappen! Pff dat was schrikken.
Op de link van postnl:
http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/
Nu bestel in niet zo vaak wat uit Amerika (dit was de eerste keer), maar hoe kan het toch dat ik aanvink dat het een cadeautje is dat ik toch die kosten moet betalen. Ik heb ook de webwinkel gemaild, maar ik verwacht niet dat ze daar iets mee doen eigenlijk, bewijs maar dat je het hebt aangevinkt (heb wel een felicitatietekst ingevuld want die optie kreeg je dan).
En kan ik nog ergens protesteren hiertegen? Of moet ik maar mijn verlies nemen.
Ik ben nogal principieel aangelegd en maak me hier echt nijdig over.
Wat een afzetterij is het eigenlijk! Ik wil best eerlijk BTW afdragen, maar dit is meer dan de helft van de waarde van het product! Waar gaat dit over?
En dan die grote bedrijven die hier belastingvrij zitten, nee dat is goed voor Nederland zo'n mooi groot bedrijf, we halen de centen wel bij de consument.... Grrrr

Fonzie
15-09-2016 om 13:09
Aanvulling
Ik weet dat dit topic al vrij oud is, maar wellicht dat iemand zijn voordeel kan doen met het volgende:
Volgens mij is de onduidelijkheid van de topic starter al weggenomen. Zijn vriend, de boekhouder, had gezegd dat een 'kado' gratis was, en dit klopt in feite ook. Maar dit geldt uitsluitend wanneer je een pakket uit de USA toegestuurd krijgt dat door de verzender is gemarkeerd als 'gift' (en niet als handelswaar). Zeer belangrijk hierbij is dat de verstuurder alle prijsstickers e.d. verwijderd, geen factuur bijvoegt, en de totale waarde van de zending onder de EUR 22 markeert. Hiermee is de zending dus niet verzekerd oid. Maar in dit geval, waarbij het dus als 'kado' (oftewel in het Engels als 'gift') gemarkeerd wordt, zullen nooit kosten worden berekend aan de ontvanger.
De verwarring zat het natuurlijk in het woord 'kado'. De topic starter heeft iets gekocht (handelswaar, met een waarde boven de EUR 22) dat diende als kado VAN HEM voor zijn dochter. Haha, op zich een grappige verwarring. Maar het lijkt mij niet zo moeilijk om in te zien dat het hier geen 'gift' van de verzender aan de ontvanger betreft, maar een gift van een vader aan zijn dochter.
Tot een aantal jaren terug waren veel Amerikaanse verkopers (op eBay) bereid om hun pakketjes op verzoek te markeren als 'gift' waardoor de ontvanger geen bijkomende kosten zou krijgen. Maar aangezien praktisch ieder pakketje uit de USA tegenwoordig wordt opengemaakt, en de inhoud van het pakket nagenoeg altijd prijsstickers en/of facturen bevat, zal de douane het toch zien als handelswaar (wat het ook is) en extra kosten doorbereken aan de ontvanger.
De enige twee officiele manieren om er zeker van te zijn dat je geen bijkomende kosten hebt:
1 - onder de EUR 22 blijven.
2 - het pakker te laten markeren als 'gift' waarbij alle prijsstickers en alle facturen (al het mogelijke bewijsmateriaal dus!) verwijderd zijn. Het pakket is dan niet verzekerd.
(USA bedrijven willen deze tijdrovende moeite echter meestal niet meer nemen)
Een tip:
Wanneer je graag iets (duurs) wilt kopen uit de USA, laat het sturen naar het adres van een vriend in de USA. Deze kan het dan, op de juiste wijze verpakt, als 'gift' doorsturen naar jou zonder dat jij voor onvoorziene extra kosten komt te staan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.