

Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Teuntje
20-03-2018 om 21:03
Elektrische fiets
Oftewel een E-bike zoals ze tegenwoordig heten. Ik denk dat ik er toch maar een wil aanschaffen. Maar welke? Ik hoor graag of er hier ervaringen zijn met merk, type, soort aandrijving en wat er allemaal nog meer te kiezen valt.
Wie heeft er een en heeft daar een mening over?

Teuntje
21-03-2018 om 14:03
O gelukkig
heb ik even verder gelezen dan de tweede en derde reactie en zijn er toch ook mensen die niet helemaal anti zijn. Want nee ik ben niet bejaard en niet gehandicapt en ik fiets geen 30km per dag. Maar toch denk ik erover om mijn weerstand te overwinnen en een flink bedrag aan zo’n fiets uit te geven en ik ga me niet verdedigen. Nou vooruit, ik heb geen wasdroger en ik douche superkort. Ben ik dan een beetje gerehabiliteerd? Ik hoop voor jullie wilgenkatje en jippox dat jullie (nog lang) niet voor de keus komen te staan. Als het simpel kon dan besteedde ik dat geld ook wel anders.
Lilian dank voor je overwegingen. Er zijn tests van de anwb en aanverwanten, maar juist dit soort praktische tips zijn voor mij een handige aanvulling. Let op vering voorin, een voorwielmotor is zwaar. Oke daar ga ik op letten. En verder maar gewoon proeffietsen dan.
Hebben de anti’s trouwens wel eens gedacht aan gewoon gaan lopen? Dat kan ook prima, deed mijn opa ook altijd. Het kost even wat tijd en je moet een paar uur eerder op om op tijd op je werk te zijn, maar bedenk eens wat een grondstof en energie je uitspaart als al die fietsen niet meer gemaakt hoeven te worden. En ook nog eens veel beter voor je conditie. Je bent toch niet bejaard of gehandicapt?

Martje
21-03-2018 om 15:03
Middenmotor
Ik heb er eentje met een middenmotor. Dat vind ik het fijnste fietsen. Ik heb zelf een accu van 400 watt, maar als ik hem moet vervangen koop ik er een van 500 watt. Nu met de kou merk je dat de accu sneller leeg is.
Eerlijk is eerlijk. Als ik geen gezondheidsklachten had gehad, had ik hem niet gekocht.
Ik ben er zo blij mee. Het geeft me weer vrijheid.
En ik rij nu geen auto meer. Dus dat is weer goed voor het milieu.

Wilgenkatje
21-03-2018 om 15:03
Lees nou even joh
Ik ben niet anti. Ik zie de waarde van E-bikes voor een aantal mensen zeker wel!
Ik ben anti-gemakzucht die nare effecten oplevert voor de volgende generatie/mensen ver van hier. En ik voel me in die positie knap machteloos.
Natuurlijk hoef je jezelf niet alles te ontzeggen en natuurlijk hoef je niet te gaan lopen. Ik weet dat allerlei beslissingen op consumentenniveau niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Tegelijk voel ik me soms ongemakkelijk over het luxe bestaan alhier. Als je terugkijkt in je eigen familie, wat een luxe is er bij gekomen in de afgelopen 40, 45 jaar. En ten koste van wat/wie? Alles heeft zijn prijs. Wie gaat die betalen?
Nu ga ik erover ophouden hoor. want inderdaad, TS vroeg goeie tips voor de aanschaf van haar nieuwe fiets. Let op het zwaartepunt van de fiets. En veel lekker fietsweer gewenst.

Martje
21-03-2018 om 15:03
Wilgenkatje
Ik ben het helemaal met je eens dat er te gemakzuchtig met onze energie wordt omgegaan.
Bij aanschaf van een apparaat oid vraag ik me van te voren af of ik het wel echt nodig heb.

AnneJ
21-03-2018 om 15:03
Gemakzuchtig
https://nos.nl/op3/artikel/2034262-waarom-zijn-wij-minder-dik-dan-de-rest-van-europa.html
Natuurlijk zijn er argumenten, ook milieutechnisch en wat betreft beweging, om wel een ebike aan te schaffen.
Maar ik begrijp ook de zorg dat er te gemakzuchtig naar electrische ondersteuning gegrepen wordt.
Juist dankzij ondermeer het fietsen hebben we in Nederland het laagste percentage overgewicht van Europa. Dat wil je ook graag zo houden.

Temet
21-03-2018 om 17:03
"Dacht je dat je onkwetsbaar was als je netjes onder de 25 bleef? Met 25 of zelfs 15 kun je ook gewoon doodvallen"
a) dat heeft ze niet gezegd en b) het is een kul-argument. Omdat ik altijd verzuimd heb een cursusje argumentatieleer te volgen kan ik niet benoemen wat voor soort kulargument precies, maar dat kan jijzelf misschien dan wel weer. Maar voor het geval je het toch niet snapt: zoals je ook longkanker kunt krijgen als je niet rookt en ook een auto-ongeluk kunt veroorzaken als je nuchter bent, zo kun je ook doodvallen als je 15 km per uur fietst, maar is de kans op narigheid bij druk verkeer toch echt groter als je hard fietst. Als je hard rijdt heb je minder tijd om te reageren en is je remweg langer. Dat is op de fiets niet anders dan in de auto.
Of ben jij zo iemand die superreflexen etc heeft? En ook net als iedereen beter autorijdt dan gemiddeld?
Een collega van mij heeft geen motor nodig om meer dan 25km per uur te halen op de fiets; hij rijdt op een racefiets, vaak en graag en hard. Dat bleek op enig moment toch erg beroerd uit te pakken (vrouw dook plotseling op vanachter een pilaar en stak over; boem).
Voordeel van zo'n lichte racefiets is dan wel weer dat de ambulancebroeders hem makkelijk in de ambulance mee kunnen nemen, het wekadvies bleek uiteindelijk geloof ik overbodig en ook de gebitsschade is inmiddels goed gerepareerd, maar ik geloof dat collega nu in het stadsverkeer toch maar een tikje minder hard gaat.
Groeten,
Temet

Teuntje
21-03-2018 om 18:03
Gemak
Het kwam gewoon even binnen, als je niet bejaard of gehandicapt bent ga dan gewoon lekker zelf trappen. Ik schaar mezelf onder geen van beide maar ik denk dat ik met een e-bike weer dingen kan gaan doen die ik nu laat liggen omdat het eigenlijk niet meer lukt. En ik heb geen overgewicht en ben dagelijks met mijn conditie bezig.
En ja natuurlijk vind ik ook dat iedereen niet zomaar energie moet verspillen. Zoals ik al zei heb ik geen wasdroger, ook geen friteuse, airfryer of dergelijk keukenspul en draai ik alleen een was met een volle machine.

Vogel
21-03-2018 om 19:03
Interessant overzicht van gevaarlijkheid per vervoermiddel, maar ik mis er de elektrische fiets in. Dus weten we nog niks.

Temet
21-03-2018 om 20:03
Teuntje, kijk eens hier
Van de echte fietsfanaten: van alles over electrische fietsen
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/
Inclusief kennelijk de overzichten van testen in de voorgaande twee jaren (er zal er wel weer eentje komen neem ik aan).
Groeten,
Temet

Ad Hombre
21-03-2018 om 20:03
Vogel
Ik tikte dat terwijl ik bezoek kreeg, dus het was nog niet helemaal 'af'. Mijn belangrijkste punt was het behoorlijke verschil in veiligheid tussen fiets en auto. Erger dan ik verwachtte.
En dan zijn brommers nog eens een stuk onveiliger. De e-bike zal ergens tussen de fiets en de brommer in zitten verwacht ik.
Maar een ding is duidelijk, voor de veiligheid ga je met de auto of het OV! En voor het OV moet je meestal een end lopen dus is ook nog best link. De auto wint het hier op alle veiligheidsfronten!

Ad Hombre
21-03-2018 om 20:03
Temet
Je hebt gelijk, fietsen en e-fietsen is bloedlink, ik blijf gewoon in de auto en ik sluit een extra levensverzekering af op mijn vriendin.
Brrrr..

Phryne Fisher
21-03-2018 om 21:03
E-bike
Mijn vader heeft een elektrische driewielfiets, met trapondersteuning maar ook een elektromotor om vanzelf te kunnen rijden. Heel flitsend apparaat, voor zijn soort dan, en een goed alternatief voor de auto. Zeker gezien de autorijstijl van mijn vader en de afstanden die hij nog durft te rijden ;-)

Paasei
22-03-2018 om 09:03
Goedkoop
Ik had de keuze tussen een electrische fiets of een scootmobiel. Dan beweeg je op een electrische fiets toch nog meer zelf. Nadeel is wel dat je die zelf moet kopen; scoot kan via de gemeente. Ik heb een goedkoop Chinees exemplaar. Met middenmotor en makkelijker instsp. Was zo'n Eur 600 en hij hij doet t nog goed ook. Nee, ik kan er geen 25 km/uur mee rijden maar ik heb al moeite genoeg met normale snelheid. En dat de accu geen 100 km haalt vind ik ook niet zo'n probleem..;-)
Overigens komen die goedkope dingen er in de testen nog best aardig uit, tegenover de Batavussen e.d. van Eur 1500 a 2000.
Anne J., jij had het over een driewieler met motor die je aan of uit kunt zetten. Die bestaat. Kun je ook nog de pedalen wegklappen en 'm gebruiken als scootmobiel. Is van Van Raam. Geweldig ding, maar wel zo'n Eur 5000.. daar kun je verdorie een 2ehands auto voor kopen!

Dees
22-03-2018 om 09:03
Anne J. en Paasei
Mijn moeder heeft een driewieler en heeft er zelf trapondersteuning op laten zetten bij de fietsenmaker, weet niet wat het kostte maar zij hebben het niet breed en ze konden het betalen. Je hebt ze ook kant en klaar.

Kaaskopje
22-03-2018 om 12:03
Paasei
Wat valt onder goedkope Chinese exemplaren? Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik vrees de dag dat onze fiets de pijp aan Maarten zal geven.

Lilian1
22-03-2018 om 19:03
Zelf ombouwen naar ebike
Daar heb ik 7jaar geleden naar gekeken toen was dat nog onbekend maar nu is het steeds bekender. Vriend van ons had t gedaan en t gaat goed. Nu is hij wel erg te hnisch en wij niet.

Roda
22-03-2018 om 19:03
Milano
Ik heb een Milano e-go. Heel fijne fiets met motor in het midden. Vanaf april t/m december rij ik zo'n 50 km per dag ermee naar mijn werk. Als het tenminste droog is, met 2 auto's voor de deur laat ik me niet natregenen.
Mijn man heeft de mannenversie ervan. Daar heeft ie wel een beetje spijt van. Soms heeft hij rugpijn en dan vindt hij zo'n tussenstang niet fijn.

Kaaskopje
23-03-2018 om 09:03
Roda
Wat mij betreft zou de fietsenindustrie genderneutraal mogen worden . Waarom zou je als man in vredesnaam een stang tussen je benen willen? Het is onhandig, kan zelfs gevaarlijk zijn... dus afschaffen die handel
.

Temet
23-03-2018 om 09:03
Kaaskopje
Wat ik me heb laten vertellen: door een stang wordt een frame stabieler en trilt het minder, wat prettiger fietst, vooral op langere afstanden. Dus met stang is beter dan zonder, maar omdat je met een rok aan in de problemen komt met die stang, heeft de damesfiets m traditioneel niet.
Maar de huidige frames zijn, zo heb ik begrepen, beter dan die van vroeger waardoor er niet meer zo'n noodzaak is voor een stang. Je ziet ook best veel mannen op damesfietsen rijden, althans hier in Amsterdam wel (zeker met kinderzitjes is dat een stuk prettiger).
Groeten,
Temet

Ad Hombre
23-03-2018 om 10:03
Temet
Yep, stabieler en 'stijver'. Maar met een kinderzitje achterop heb je echt een serieus probleem. Ik zie ook steeds meer mannen op damesfietsen. Ik heb nu een herenmodel, maar misschien neem ik ook wel zo'n damesding.
Volgens de ANWB worden er nog maar 25% herenmodellen verkocht:
https://www.anwb.nl/fietsen/nieuws/2016/januari/mannen-kiezen-damesfiets

Paasei
24-03-2018 om 21:03
'Chinese' merken
Eigenlijk geen idee meer waar die van mij precies vandaan kwam.. Maar om een idee te geven; zoek eens op e-bike bij Lesara.nl. Dat is niet de mijne maar wel zoiets. En ook die prijsklasse. Zoals je ziet heeft die goede reviews!

Kaaskopje
25-03-2018 om 00:03
Temet
Ja vroeger was er een reden voor die stang, maar damesfietsen zijn nu ook stevig en stabiel. Op een damesfiets zien rijden, doet rijden denk ik zomaar. Nu het rijden op een damesfiets niet meer schadelijk is voor mannelijke ego's, lijkt mij de tijd rijp om ze uit de productie te halen. Fietsen voor normaal gebruik tenminste. Racefietsen zijn weer een ander verhaal.

Kaori
25-03-2018 om 10:03
Kaaskopje
de reden voor die stang is er nog steeds, een herenfiets is stabieler.
Dat zie je aan alle fietsen waar grote stabiliteitseisen aan worden gesteld: racefietsen, mountainbikes: allemaal met stang, dat is niet voor niets, dat is klassieke mechanica.

Lilian1
25-03-2018 om 10:03
Herenfiets
Man is nu ook aan het kijken voor een elektrische fiets. Fietst wel eens op fiets van zoon (oude Sparta Iondames model van oma) maar dat ziet er toch krap uit. Zoon is ook lang maar fietst nu kleinere stukjes en is lang niet zo zwaar.
Wij kregen het advies omdat man erg groot en ook zwaar is om echt voor een herenmodes te gaan. Een 65 cm damesfiets was volgens de dealer niet zo stabiel als een herenfiets.

Triva
25-03-2018 om 10:03
Kaaskopje
' Ja vroeger was er een reden voor die stang, maar damesfietsen zijn nu ook stevig en stabiel. '
Je verwart stevig en stabiel met stevigER en stabielER.
'Nu het rijden op een damesfiets niet meer schadelijk is voor mannelijke ego's, lijkt mij de tijd rijp om ze uit de productie te halen.'
Echt niet, mijn gezinsleden halen hun ego niet uit de stang maar ze zijn groot, lang en hebben een stevige fiets nodig. Vrouwen zijn over het algemeen wat kleiner, dichter bij de grond, is ook anders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.