Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Savon
14-09-2012 om 09:09
Een kastje per dag
Via via kwam ik op de blog "een kastje per dag", iedere dag een kastje/plank/la opruimen en dat 365 dagen lang. Het levert een opgeruimd huis op. Nu lijkt mijn huis heel georganiseerd en opgeruimd, maar als je bijvoorbeeld de kast in de berging opentrekt of je kijkt op de bovenste plank van de kast in de gang waar de administratie staat, dan valt het dus echt ontzettend tegen. Het lijkt me zo lekker als ik weet waar alles is zodat ik niet de zoveelste fles stickerverwijderaar koop omdat ik de vorige 3 niet kan vinden.
Ik ga dus vandaag beginnen maar ik weet nog niet waar. Sinds gisteren buitelen de plankjes en laatjes door mijn hoofd, wie mag nou eerst? Het gevaar bestaat dat ik weer helemaal doorsla en gelijk weer een hele grote kast met heel veel zooi leeghaal en dit allemaal op de eettafel mik waarna ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Ik zoek dus een mede-opruimer!

Merel
23-10-2012 om 00:10
Ginny
Jee Ginny, heb jij 15 bankrekeningen dan? Wat veel!
Ik heb er 3 en nog 2 van de kinderen, dat gaat meteen mee naar hun kamer, alwaar hun mapjes op de boekenplank staan.
Wat je nog zou kunnen doen is één map maken met tabbladen, dan doe je het daar in, als de map vol is breng je 'm naar boven en stop je alles in de 15 mapjes die boven staan. Blijft het in ieder geval op orde.

Klaartje
23-10-2012 om 09:10
Ik was erg aan het achter lopen, een kastje per dag haal ik echt niet. Gooi ik gisteren per ongeluk (ja, wie zal dat expres doen), een pannetje met saus van het vuur, in de openstaande, 1 meter brede besteklade. De rest kunnen jullie je wel voorstellen zeker. Ik was om half 7 thuis van werk, dus laat koken. Dat kon er nog net bij.

Vertigo
Maar kkaartje!
Nu het goede nieuws: je hebt die hele bestekla schoongemaakt en misschien ook uitgezocht?!

Ginny Twijfelvuur
15 was een schatting
Maar het klopt wel ongeveer. Kinderen hebben ieder een spaarrekening en een beleggingsrekening, dus dat maakt al 6. Man en ik ieder een eigen rekening en 2 gezamenlijke rekeningen en dan nog een aantal verschillende spaarrekeningen voor verschillende doelen. Van een groot gedeelte van deze rekeningen krijg ik trouwens geen afschriften meer. Maar dat is pas sinds kort. Dit was dus ook nog een beetje achterstallig onderhoud.
De map is een goed idee. Een kijken of ik daar een plekje voor kan maken.
Enne: ik denk in dit geval dat het goed is om de bak niet kleiner en weer vol te maken. Ik heb lang gezocht naar een bak die precies in de kast past en een beetje halflege bak die netjes ingericht is geeft overzicht. Ik denk juist dat ik aan leegte moet gaan wennen. Leegte geeft rust, dat wordt mijn mantra.

Annie
23-10-2012 om 12:10
Routing
Dat gaat hier dus echt niet lukken om bijvoorbeeld afschriftmapjes beneden een plaatsje te geven. Eerlijk gezegd, lagen die dingen tot voor kort boven ook altijd in de weg. Ik ben blij dat ik met het kastje-per-dagproject nu een mooi plekkie daarvoor heb kunnen creëeren in een van de kasten boven. Ik heb wel een kistje beneden waar het wat-is-dit-belangrijk-papier in wordt gedumpt en als het kistje vol is, wordt dit in de administratiekast(en) boven neergegooit. En zo hebben we na een periode een mooie papierberg verzamelt vol folders, werkjes van kinderen, kaarten, bedankjes, uitnodigingen, foto's, afschriften, facturen etc etc etc, die er niet uitnodigend uitziet om het weg te werken.
Bij ons staat wel meer onlogisch ingedeeld, onze voorraadkast is bijvoorbeeld op zolder. Ergens anders is domweg geen plaats. Het is wel handig voor de lijn, als we 's avonds lekkere trek hebben, zijn we meestal te lui om naar boven te lopen om iets lekkers te halen.
Gisteren ben ik goed bezig geweest. Alle papierwerk wat ik al gesorteerd had, zit opgeborgen in de daartoe bestemde mappen. Nog 1 doos sorteren en opruimen, dat moet lukken deze week.

merel
23-10-2012 om 12:10
Sorteren
Ik denk dat het het beste werkt in het sorteren naar dagelijks, wekelijks, maandelijks.
Op zich is de voorraadkast op zolder geen probleem, als je de voorraad daar inderdaad maar neerlegt en niet beneden laat slingeren. Dat je iets even boven moet gaan ophalen is dan het punt verder niet. (goed voor de lijn inderdaad) maar bijv. (ik noem maar wat) de speciale dekschalen voor de kerst of een rechaud, fonduestel, bepaalde vazen; die zouden dus best verder weg kunnen staan. De heb je niet wekelijks nodig, en er komt ook niet dagelijks iets in de brievenbus wat je in die vaas moet stoppen. Daarom zou ik dus mijn administratie ordners beneden zetten, op een makkelijk te pakken plek. (ik heb trouwens maar 2 ordners met tabbladen)
En inderdaad even logisch nadenken, wat loopt constant op, dat is het punt waar je wat op moet verzinnen, want zoals je het nu doet 'loopt' het dus niet.

dc
23-10-2012 om 13:10
Ach merel
Ik heb de mappen voor papieren hier beneden in de huiskamer staan, en ook ik doe het maar 1 keer per maand ofzo. Ik heb trouwens wel 3 tijdelijke opbergplekken, 1 voor belangrijke papieren waar ik nog iets mee moet doen (staat ook in de huiskamer), 1 die opgeborgen moeten worden (een hangend ding in de gang, waar ook bonnen voor supermarkt etc ingaan), en 1 voor kinderfrutsels. Voor elk kind heb ik een aparte folder gemaakt, en per jaar gaan daar hun mooiste werkjes in. De rest gaat weg na een tijdje.

judith-t
Lampen
Deze week zijn drie lampen (peertjes) stuk gegaan. Gelijk eens alles bij elkaar gezocht en geïnventariseerd wat er ligt en wat er nodig is. Drie kleine met fitting van 40 watt (liefst iets meer). Maar ondertussen zijn er geen gewone peertjes meer maar spaarlampen of ledverlichting. Van de week moet ik toch naar de Ikea, dus daar haal ik wel wat Met andere aanwijzing, ipv ouderwetse wattage. In E oid. Eh,.. ?! Eerst uitzoeken hoe heet wat ik nodig heb. Hoe 'vertaal' ik dat? Eerst google maar. Wat een gedoe voor 3 peertjes!

judith-t
Drie kleine met fitting van 40 watt
moet dus zijn
Drie met kleine fitting van 40 watt

Annie
23-10-2012 om 14:10
Merel
Ik snap je punt. Het pijnpunt ligt er hier niet in dat de ordners/ mapjes verder weg staan, maar het probleem is eigenlijk mijn luiheid. De oorspronkelijke bedoeling van het kistje was dat, wanneer het vol was, het kistje zou worden uitgesorteerd en de papieren in de desbetreffende mappen zou worden opgeborgen en dat dus niet gebeurt. Had ik dat wel gedaan, dan had er nu geen papierberg geweest om op te ruimen.
Gezien de vorderingen die ik afgelopen maand heb gemaakt, heb ik goede hoop dat ik straks in staat ben, om wekelijks dat kistje mee naar boven te nemen om alles netjes weg te bergen. Met name omdat ik verslaafd ben geraakt aan schone, opgeruimde ruimtes, lades en kastjes;-)

Valkyre
Judith
Heb je hier wat(t) aan?
of
http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/energiezuinig-verlichten/energiezuinige-lamp-kiezen
Klik op "Juiste hoeveelheid licht kiezen."

Valkyre
Trouwens
Wat een inspirerend draadje! Ik heb die blog (kastje per dag) de afgelopen week van voor naar achter gelezen, maar was te beroerd (fysiek, maar ook mentaal, haha) om er wat mee te doen. Door de zwangerschap ben ik ook warrig in mijn hoofd, wat niet helpt met het overzicht natuurlijk. Maar vandaag is de hulp weer geweest, en dat inspireert, zo'n heerlijk schoon huis. Dus ik wil toch íets doen, érgens beginnen.
Er moet nog een hoop gebeuren in huis - de babykamer is nu soort van af - nou ja, we moeten nog wel wat dingen doen (schommelstoel in elkaar zetten en beitsen; kussentje voor de schommelstoel, gordijnen bestellen, lampje boven de commode voor het nachtelijk verschonen), maar de kamer is leeg en schoon en de commode is klaar om schone kleertjes te ontvangen. Maar nu. Op zolder staan nog dozen (die dus uit de babykamer = mijn voormalige werkkamer komen) die uitgepakt moeten worden. Beneden is het ook een bende, vooral 's zoons speelgoed en bureautje moeten aangepakt worden. En dan staat er nog een mand (eigenlijk de uitdeelmand voor verjaardagen) vol met papieren die uitgezocht moeten worden (afschriften, jaja, post, tijdschriften, kindertekeningen, alllllles door elkaar). En dan al die plankjes met rommel... waar te beginnen? Pfft. Ik ga eerst maar de was opruimen; daarmee ben ik nauwelijks achter - een unicum voor mij! - en dat wil ik graag zo houden.

Savon
Gisteren
heb ik met middelste zoon de eerste bak met brandweer/politie/ambulance-auto's uitgezocht. Voor hem was een cadeautje kopen nooit een probleem, als het maar iets met een sirene was. Hij heeft er een stuk of 6 bewaard, er gaan er zeker 15 weg omdat er iets aan kapot was.
Ik merk wel dat ik erg beneden bezig blijf met iets per dag, maar goed, het is nu herfstvakantie en vanaf volgende week gaat dochter naar school, dan moet ik echt boven gaan beginnen.

Savon
En ondertussen
probeer ik ook nog iedere dag wat negatieven in te scannen. Zaterdag was ik zo op dreef dat ik bijna de hele dag bezig ben geweest. Het einde nadert gelukkig. Dan heb ik 152 rolletjes ingescand (1997 - 2006). Dan nog boeken maken ;)

judith-t
Valkyre
Bedankt voor de linkjes!
Jij bent ook voortvarend bezig. Wat papierwerk: ga eerst eens door alles en haal eruit wat weg kan. En haal gelijk de brieven uit de enveloppen, scheelt ook. Nu is je stapel gereduceerd tot een kwart van wat het was.
Maar je hebt het over een site.. welke bedoel je? er zijn een aantal sites langskomen.

judith-t
Stap 2
Ik heb nog een paar kleine moertjes, schroefjes, waar-hoort-dit-ook-weer-bij en kunnen-we-vast-ooit-een-keer-gebruiken dozen .Het is te overzien. Daarna de studeerkamerlaatjes (14 stuks) maar die heb ik vorig jaar ook al onder handen genomen. Veel werk zal het niet zijn. Ik ga maar eens voorzichtig wat moed verzamelen om de zolder te bekijken. Daar ben ik al twee jaar niet geweest.

pind@
23-10-2012 om 15:10
Trip down memory lane
Net de la van de grote kast in de kamer uitgeruimd. Jeetje wat kwam daar een hoop uit waarvan ik niet meer wist dat ik het had. Geboortekaartjes, rouwkaarten, krantenknipsels etc. Maar ook, de felicitatiekaartjes nav de geboorte van onze jongste. Gelukkig maar want zij was altijd een beetje sneu dat zus dat wel had en zei niet. Ik zal haar straks even blij maken.
Wat minder fijn was: mijn afwasmachine begon water uit te spuwen toen ik bezig was *zucht*...........

Vertigo
23-10-2012 om 16:10
Valkyre tip
als je (man) die stoel gaat doen: eerst de onderdelen beitsen, en dan in elkaar zetten. of is dat juist ingewikkelder? :)
klinkt goed, je schone huis en was!
heb je al een poezelig minirompertje gekocht om bij te zwijnelen? ondanks dat er niet zoveel te zwijmelen viel so far..

Ginny Twijfelvuur
23-10-2012 om 20:10
Hahaha judith
Ja dat is een feestelijke oplossing.
Daar kan ik me wel in vinden :-)

judith-t
23-10-2012 om 20:10
Ginny
Ik heb gekeken, vanuit allerlei hoeken, een inschatting gemaakt en een plan; over een maand ongeveer ga ik dat varkentje eens wassen. Alle lege dozen weg, snoertjes en ander klein spul in een doos. Ik wil er 1 dag over doen.

Valkyre
23-10-2012 om 21:10
Judith
Die blog waar ik het over had, is volgens mij de blog waarover Savon sprak in haar beginposting:
http://eenkastjeperdag365.blogspot.nl/
Trouwens, zo voortvarend ben ik niet geweest hoor, Judith - ik heb heel veel hulp gekregen bij het leegkrijgen van de babykamer, en ook bij het klussen. Anders was het nu nog een enorme bende geweest... Ik kon het fysiek zelf niet (sjouwen vooral), dus ik ben heel erg opgelucht dat het ergste is gedaan.

Valkyre
23-10-2012 om 22:10
Vertigo
Ik weet eigenlijk niet of het handiger is om de schommelstoel eerst te beitsen; ben eigenlijk een beetje bang dat het hout dan gaat "werken" en de onderdelen niet meer in elkaar passen... Nou ja, eerst maar eens zover komen dat we 't ding uit de doos halen!
Alle kleertjes voor de baby liggen wel klaar, denk ik. Ik had nog wat (niet veel, maar toch) van Spruitje, en heb ook veel gekregen van anderen. En ik heb inderdaad wat schattig-stoere outfitjes zelf aangeschaft, gewoon, om de voorpret (die verder inderdaad nogal afwezig is). Van dat soort dingen kan ik gelukkig nog wel genieten. En nu is het aftellen - nog iets meer dan 12 weken!

Valkyre
En intussen...
...heb ik mijn eerste "kastje" aangepakt: het (mini-)Lundiabureautje van Spruitje! Voelt als een hele overwinning.
Het ding staat in de woonkamer, en was me toch een eye sore (hoe zeg je dat in het nederlands..)! Het bureaublad was bedolven onder een dikke laag zooi. Ik heb alles gesorteerd en ook een aardig bakje rommeltjes weggemikt. Ik heb een hoop gratis Toy Story poppetjes in de vuilnisbak gedeponeerd, maar wel van elk eentje bewaard, anders krijg ik vast ruzie met Spruitje... Nu kan hij weer aan zijn bureau zitten en tekenen! (Zijn lievelingstijdverdrijf.) Misschien moet het bureaublad trouwens wel weer eens versteld worden, anders kan hij er met zijn lange benen niet meer onder.
Van de weeromstuit ook de hoogste plank in de keuken gedaan. Er stonden allerhande doosjes op waarvan we de inhoud nog nooit nodig hebben gehad. Even gecheckt, daarna alle doosjes linea recta in de vuilnisbak gemieterd. Hè heerlijk. Lapje erover, klaar.
Geen idee of ik er morgen weer aan toekom, maar goed. Het is een mooi begin. Er moet overal nog veel gebeuren: in de keuken/hal staat die grote mand met papier, in de woonkamer liggen overal stapels boeken, tijdschriften, CD-hoesjes en losse CD's, DVD's, en nog wat speelgoed dat vast handiger opgeborgen kan worden. Daar heb ik al wat op bedacht, maar dan moet ik eerst naar IKEA, en daar wil ik in de herfstvakantie niet heen - veeeeel te druk! Maar goed, er zijn zat andere klusjes te doen.
Zo, moe maar voldaan!

skik
Eye sore valkyre
een eye sore (hoe zeg je dat in het nederlands..)!
Een doorn in het oog.
Beetje zwangerschapsafasie? Had ik bij de oudste behoorlijk last van. Zei ik voorarrest terwijl ik ondertrouw bedoelde.
skik
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.