Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zeetakje

Zeetakje

05-04-2018 om 12:04

Draadjesvlees in margarine

Alison

Alison

07-04-2018 om 22:04

Klaren

Wat is het voordeel van het klaren dan? Ik lees het vaker maar snap nooit zo het voordeel. Ik bak alles in roomboter of olie en heb nog niet de behoefte gemerkt aan iets anders

brandt nauwelijks aan,

is volkomen smaakneutraal, spat niet, de ideale methode om ranzig geworden boter te recupereren.
Ik val in herhaling .

Ik heb ooit nog eens een kookblog gehad,

waarin ik het proces uitvoerig beschreven heb en met foto's geïllustreerd.
Ik werd meteen door wat randdebiele 'Ollanders van Fok.nl uitgekreten. Niet omdat ik uit mijn nek kletste, maar omdat het gebruikte lettertype Comic sans MS was en de foto's scherper gekund hadden.
Over het culinair gegeven hadden ze verder geen mening, die randdebielen met een kroket-uit-de-muur tussen de oren.
Een trauma, jawel .

Boter klaren

Yvan heeft gelijk. Geklaarde boter is fantastisch om in te bakken. Het voordeel, de vaste melkbestandelen zijn eruit gefilterd. Hierdoor brand de boter niet snel aan. Een heel enkele keer maak ik wel eens geklaarde boter, het is best veel werk. Maar het bak resultaat is steeds fenomenaal.

Aangebrandde boter....

Ik heb dat nooit, blijf er even bijstaan en de boter vloeit prachtig van licht- naar donker bruin.
Spetteren ook niet overigens.

Als jij nooit aangebrande boter hebt, dan bak je met te lage temperaturen. Of gebruik je wellicht margarine i.p.v. boter?

Caesar.

Ik bak mijn vlees niet in roomboter, dat klopt. Ik vind het vlees dan niet mooi bruin worden en de roomboter loopt niet lekker uit in de pan.
En inderdaad snel zwart.
Ik bak het liefst met Croma, plantaardige oliën en vetten. (Geen aandelen) Altijd perfect stukje vlees.

Roomboter gaat in het gebak.

Bij mij

gaat er ook nooit iets mis ).

Maar ik gebruik dan ook

boter. Of geen boter. Of ... Ik weet het zelf niet meer.

Nee, als je geen boter gebruikt om in te braden, dan heb je inderdaad nooit aangebrande boter :-)
Dan hoef je er niet eens bij te blijven staan...

Ceasar.

Ik schroei het vlees dicht met de olie.

Ik zeg bij Croma altijd boter, sorry, dat komt omdat het speciaal gemaakt is om idd op hogere temperaturen het vlees mooi dicht te kunnen schroeien. Sommigen zeggen ook bakvet.

Als je de smaak van boter prettiger vindt kan je dat altijd nog toevoegen.

En boter is voor mij alleen roomboter. Margarine gebruik ik niet.

Marinade

Marinade

08-04-2018 om 02:04

Ghee

Ghee, oftewel geklaarde boter uit de Indiase keuken. Te koop in toko’s. Er is ook Nederlandse bio-ghee, dacht ook bij de appie.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2018 om 11:04

Yvan

Wat de randdebielen betreft, kunnen we elkaar over en weer feliciteren. Misschien een idee om dat dus te laten voor wat het is.

Wat klaren van boter betreft, ben ik daar nog niet zo lang mee bekend, tenminste... niet onder de naam ghee. Het lijkt mij ook best veel werk. En naar mijn gevoel uiteindelijk ook best kostbaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-04-2018 om 11:04

Veel werk?

Het klaren van boter is toch niet zo bewerkelijk? Boter smelten, even laten staan, en de vlokken eraf scheppen.

Boter "klaren" wil zeggen:

de vetfractie scheiden van de waterfractie. Dat is niet hetzelfde als de vlokken eraf scheppen. Er moet ook zo in de pot gesmolten boter geschept worden, dat geen "water" van de bodem mee opgehaald wordt.
Door verwijdering van de waterfractie krijgt men een harde(re) boter, die tegen wat hogere temperaturen bestand is en niet meer spat.
Voor op de boterham is ze niet meer bruikbaar en ze is vrijwel volkomen smaakloos (de smaak bevindt zich in de waterfractie).

Veel werk is het niet, met een trucje: laat de boter op een zeer zacht vuurtje smelten (ze mag niet heet zijn: net gesmolten). Giet in een diepvrieszakje, knoop dicht en laat weer stollen in koud water. Knip een punt van de diepvrieszak en laat het water weglopen. Was tenslotte de klomp boter in wat ijswater. Klaar.
Als ik boter klaar, klaar ik altijd een kilo. Na klaren wordt ze opnieuw gesmolten, in van die kleine plastic yoghurtpotjes gegoten en ingevroren. Na een dag wordt ze uit de potjes gehaald en gaan de klompen boter in een diepvrieszak. Zo'n klompje boter is bij mij vrijwel exact 100g en dat vind ik handig.

Lente

Lente

08-04-2018 om 20:04

Dat is een handige manier !

Ik heb ook wel eens boter geklaard. Het werk viel mee maar deze manier is nog makkelijker.
Misschien toch weer eens proberen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2018 om 21:04

Ik voel een nieuw project aankomen

Ik heb vandaag pesto gemaakt. Op naar de ghee 😃

U viel er zomaar middenin?

Voelde u ook iets ;-)?

Enne... Aan Pesto

komt toch geen boter te pas?

En anders...

Is het gewoon leuk om te doen, geklaarde boter maken? Kookhobby?

Ik wil die geklaarde boter ook wel eens uitproberen maar haal het eerste pakje wel in de supermarkt. Of is die dan minder fijn in gebruik?

Lente

Lente

08-04-2018 om 23:04

Als je dan toch iets probeert ,

Zou ik voor het echie gaan en het zelf maken.
Het hoeft geen kilo te zijn. Je kunt gewoon beginnen met een pakje roomboter

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2018 om 01:04

Yvan

Haha, correctie vóel

Nee in pesto gaat olijfolie.

@Wil40: gewoonte.

Het is nu niet echt een culinair hoogstandje hè, boter klaren.
Ik heb ooit nog eens, samen met een vriendin, een oude, "uitgemolken" Jerseykoe van de slacht gered.
Dat beest gaf niet veel melk meer, maar toch veel teveel voor twee gezinnen (een liter of 4/dag).
De melk had een uitzonderlijk hoog vetgehalte: > 8%, ideaal dus, om zelf aan de slag te gaan met room, boter, karnemelk, yoghurt . En wat experimentjes met kaas.
Bovendien hield ze nog, samen met wat schapen en geiten, 1,5ha weide proper. Het beest heeft nog een paar jaar geleefd, op een ochtend lag ze dood in de wei.
Maar ik maak nog veel dingen zelf, waar anderen voor naar de supermarkt gaan: bouillon, fond, kruidenazijn, aardappel-, kaas- en garnaalkroketten, loempia's, frieten, gehakt, gehakte biefstuk en afgeleiden, zoals hamburgers, mayonaise, tartare en cocktailsaus, ketchup...
Tot ongenoegen van de kleine: die vindt mijn mayonaise maar een flauw afkooksel van de pot uit de winkel, en die is op zijn beurt maar een deerniswekkend substituut voor het èchte ding: fritessaus .

Ik begrijp ook niet (OT)...

waarom mensen "kipfilet" willen kopen... Dat kost het dubbele van kip en elke kip heeft er een... Met de rest van het beest kan je nog van alles doen.
Ik ben ronduit gierig als het over eten gaat! In die zin, dat ik zo weinig mogelijk wil weggooien. Ik heb er geen probleem mee om goede prijzen te betalen voor goede waar, maar veel zeer goede waar is spotgoedkoop: de beste rundsfond maak je van runderhart. Dat kost bijna niks, de slager is al blij als hij er eens een kan verkopen.
En een seignant gebakken plak runderhart, doet meteen vergeten dat er ook nog biefstuk, entrecote, filet pur,... bestaat.
De beste kippenfond maak je van "slachtafval" van kippen: nekken, magen, harten. Bij "den Turk" betaal ik daar iets van een € 1,50/kg voor.
De buitenste bladeren van savooi of witte kool gooi ik niet weg: die worden gewassen, in reepjes gesneden, geblancheerd en ze gaan samen met wat geblancheerde sojascheuten, wat erwtjes en wat resten kip- en/of varkensvlees in de loempia's. Of ze worden fijn gesnipperd en rauw gegeten met een yoghurtvinaigrette.
Oud brood gaat hier in broodpudding of ik maak er paneermeel van.
Geraspte kaas voor op de spaghetti en zo koop ik nooit: in de Aldi vind je goede en betrekkelijk goedkope punten Parmezaan en Pecorino. Wat daarvan over is gaat, gemengd met Emmental of Gruyere, in kaas- of garnaalkroketten.

Ik heb ooit nog eens, samen met iemand wat varkens gefokt. Nu mag dat niet meer, als particulier (eigenlijk mocht het toen ook al niet meer...).
Elke dag gingen we een emmer of tien(!) etensresten ophalen bij een grootkeuken en een emmer aardappelschillen bij een frituur die nog niet aan de voorgeschilde aardappelen/voorgesneden frieten was. De varkens groeiden als kool en nooit meer zo lekker varkensvlees gegeten! Als je een gekochte varkenskottelet in de pan gooit... Het stinkt gewoon! Dankzij de vetfobie is het blijkbaar "mager vlees" geworden (hoewel...), het vet is ingeruild voor stank. Maar wèl perfect gezond en gefokt met veel aandacht voor dierenwelzijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.