Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Amsterdamse
03-05-2020 om 17:05
De hof: wie tuiniert ook?
Na jarenlange enigszins liefdeloze verwaarlozing heb ik mijn tuin herontdekt. Met dank aan de corona intelligente lockdown en het prachtige wer van de afgelopen weken. Ik ben driftig aan het onkruid trekken, planten aan het verplaatsen en heb vorige week nieuwe aankoop geplant. En zaadjes (veldbloemen) uitgestrooid.
Er stond al een heleboel mooi volgroeid spul in mijn tuin, o.a. een prachtige en stokoude sering, een japanse sierappel, good old hortensia, en een vlinderboom. Ook wat varens die het goed doen.
Wie praat mee over de hof, de planten en de bloemen?
Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen en tips en trucs te delen.

Kaaskopje
12-11-2020 om 02:11
Euhm...
Waarom ik zelf niet?😉
Ik was al bezig in eigen tuin, maar daar is de ruimte te beperkt om echt serieus van te kunnen leven.
Wat dieren in de tuin betreft, kwam ik net de voortuin in en de hond ging met de kop naar de grond. Ik richtte de zaklamp erop en daar zat een egeltje op het tuinpad. Muisstil. De hond snapt dat hij daar af moet blijven.

Pien
12-11-2020 om 02:11
Natuurlijk Kaaskopje
Als je het zelf kunt natuurlijk zelf doen.
Je gaf zelf aan met beperkingen te zitten (zolang mijn spieren het toelaten...)
Vandaar het advies het uit te besteden.
Spitten is echt wel zwaar. Ik vertil me daar geregeld aan maar dat is ook een kwestie van grenzen bewaken, ik ben daar niet zo goed in.
Het is nog lang geen winter, als je 'm omgespit wilt voor de winter heb je heel wat dagen nog om de last te spreiden, iedere dag een klein stukje.

Kaaskopje
12-11-2020 om 11:11
Pien
Ik geef pas op als het echt niet gaat 😊. En ik heb de tijd aan mezelf, dus ook al doe ik een uur over het uitgraven van een plant... dat frustreert me wel, maar het geeft voldoening als het me gelukt is.
Ik heb ervaren dat mijn rug erbij gebaat is dat ik waar mogelijk blijf buffelen in de tuin. 4 jaar geleden nog was ik bang dat het in mijn rug zou schieten als ik veel moest bukken en graven, maar dat lijkt niet meer te gebeuren. Ja, mijn rug doet soms zeer, maar ach...

Amsterdamse
12-11-2020 om 13:11
Egeltje!
Kaakopje, je hebt een egel in de tuin! Jaloers, yep, dat ben ik

Pennestreek
Ah, egeltjes...
dat vind ik toch wel zulke aandoenlijke diertjes! Wij hebben er heel lang een paar in de buurt en af en toe in de tuin gehad, maar de laatste paar jaar niet meer gezien helaas. Aan het onderhoud van de perken door de gemeente kan dat niet liggen . En er vallen bij mij in de tuin ook meer dan genoeg wormen en slakken te eten...!
De hond vindt het wel best, want die knorrende piepende hijgende wezentjes, die vond ze maar eng...
En Pirata, nee, op een molletje ben ik niet jaloers :-), mijn postzegel gras is ook zonder zo'n bewoner al een knollenveld ben ik bang. Ik heb veel vogeltjes in alle soorten en maten, kikkers en padden en tot een paar jaar terug ook kleine salamandertjes onder de container. Die zijn tegelijk met de egels verdwenen helaas...

specht
baby egeltje
Gisteren ook net een baby egeltje op straat gezien, schuifelde gezellig over straat.
Overigens toevallig ook bij vrienden afgelopen weekend een egeltje in de tuin gezien, zeker de tijd van het jaar dat egels op ontdekkingsreis gaan.

Pennestreek
12-11-2020 om 14:11
Specht
Baby egeltjes, die nu nog duidelijk klein zijn, gaan de winter niet overleven. Die kun je het beste proberen te vangen en wegbrengen naar de dichtstbijzijnde egelopvang. Egels hebben vaak een 'tweede leg', maar die zijn dan nog te jong om voor de winter genoeg reserves op te kunnen bouwen om de winterslaap door te komen. Ze sterven dan de hongerdood of komen te vroeg uit hun winterslaap omdat ze honger hebben.
Wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis eens een overwinterend egeltje gehad. Een van mijn beste jeugdherinneringen. Lekker meelwormen onthoofden .

Kaaskopje
12-11-2020 om 16:11
Regelnatig
In deze tijd van het jaar zie ik best regelmatig egels in alle maten. Ik heb begrepen dat het geen kwaad kan nog. Het is nog erg zacht buiten. Wat ik zo grappig vind, is dat ze best snel kunnen zijn. In een hoek van de tuin heb ik een grote takken"zooi met daaronder dakpannen en zo. Geen idee wat zich daaronder prettig voelt, maar ze zijn welkom. De voortuin moet weer vol groeien, waar dat mag. Dan kan er weer meer geschuild worden.
Twee jaar geleden waren dochter en ik wat tegels en grond aan het verplaatsen en tot mijn verrassing zat er toen een dikke pad, best diep onder de grond. Er leeft dus van alles.

Wilgenkatje
12-11-2020 om 17:11
wat leuk, egels!
Als ze het te koud vinden, kruipen ze wel weg, dat komt vast goed.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.