Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Amsterdamse
03-05-2020 om 17:05
De hof: wie tuiniert ook?
Na jarenlange enigszins liefdeloze verwaarlozing heb ik mijn tuin herontdekt. Met dank aan de corona intelligente lockdown en het prachtige wer van de afgelopen weken. Ik ben driftig aan het onkruid trekken, planten aan het verplaatsen en heb vorige week nieuwe aankoop geplant. En zaadjes (veldbloemen) uitgestrooid.
Er stond al een heleboel mooi volgroeid spul in mijn tuin, o.a. een prachtige en stokoude sering, een japanse sierappel, good old hortensia, en een vlinderboom. Ook wat varens die het goed doen.
Wie praat mee over de hof, de planten en de bloemen?
Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen en tips en trucs te delen.

Lilian1
31-07-2020 om 21:07
Heel raar...ik ben best goedmet planten maar de pannekoekenplant is een v d weinige die ik niet goed houd

Kaaskopje
31-07-2020 om 23:07
Sanseveria
Verkijk je er niet op. Ik heb inmiddels letterlijk een vensterbank vol sanseveria's. Je ze kunt ze heel goed vermeerderen. Gewoon een polletje loshalen en apart zetten. Zo hou je ze een beetje binnen de perken qua omvang in de pot. Maar ja, dan staan ze dus opeens overal, haha.

Kaaskopje
31-07-2020 om 23:07
Een aloë vera houdt niet van te natte voeten. Daar kwam ik dit jaar helaas ook achter. Eentje is flink slanker geworden, maar doet het gelukkig nog steeds. Ze staan buiten, in september of oktober weer naar binnen.

Lilian1
01-08-2020 om 08:08
Kaaskopje
Dat ga ik proberen. Zal een takje aan mn moeder vragen. T is wel drempel hoor. De ,voor mij enge,buurman van mn ouders had vroeger een raam vol. Was beetje spooky smoezelig huis met ramen waar je bijna niet doorheen kon kijken, man was net kapitein haak compleet met haak en t stonk er zo naar de rook.
Maar ik ga me er aan wagen.hahhaha

Temet
01-08-2020 om 09:08
Muntenplant
Volgens mij heet zo'n ding een muntenplant, een soort vetplant-achtig geval. Kan uitstekend tegen hitte en zo'n. Ook erg makkelijk te stellen trouwens.
Groeten,
Temet

Amsterdamse
01-08-2020 om 09:08
Ja sanseveria
Leuk sanseveria! In mijn studententijd had ik ook een sanseveria en die ging zelfs bloeien. Beetje per ongeluk, geen idee hoe ik dat heb gedaan.
Een paar sanseveria’s op een rijtje, en dan in écht mooie potten, ziet er prima uit.
Bijvoorbeeld in die wittige terra cotta potten, voor een mediterrane uitstraling, of juist in potten die lijken op een olievat voor een industriële feel.
Supermakkelijk in onderhoud en precies wat Rode Krullenbol zegt: ze houden kwade invloeden buiten. Toch mooi meegenomen.
Mijn tuin bloeit geweldig.
De aardbeien gaven dagelijks een portie om lekker weg te snoepen en nu komt de volgende ronde aan met witte bloemetjes.
Ik heb wat aangevuld met bloemen in potten, en ben wat kleuren aan het combineren. Ik heb knalrood (petunia) en donkerblauw (lobelia) en knalroze (geranium) bij elkaar gezet en dat ziet er echt heel mooi uit.
De vrouwenmantel heeft het zwaar, ik snap niet goed waarom.
En de kamperfoelie bloeit goed, maar de blaadjes vallen in een recordtempo van de takken af, waardoor ik een bende lege takken heb, met bloemen.

Kaaskopje
01-08-2020 om 11:08
Bloei Sanseveria
Voor zover ik weet, niet écht deskundig maar ervaring, is dat de "vrouwentong" zoals hij ook genoemd wordt, gaat bloeien als hij wat verwaarloosd wordt. Te weinig water. Het ruikt heel erg zoet door een kleverige nectar. Erg leuk.
Ze moeten sowieso niet te nat staan.

Amsterdamse
Bloeien
Kaaskopje, ja verwaarloosde sanseveria, klinkt als zeer plausibel!
Ik kan me nog herinneren dat die stengel in het midden er bijna buitenaards uitzag, iets uit slechte science fiction films.

Zonnehoed
Vrouwenmantel
Helemaal terugknippen, dan komen er weer mooie nieuwe bladeren.

Lilian1
02-08-2020 om 09:08
Ik ga zo maar een een rondje
Onkruid wieden. Pfff....dat groeit echt zo hard. We sproeien ook wel veel met de grondpomp,dus dat zal ook schelen. Anders kan ik de planten echt meteen afschrijven. De grond is hier zo slecht,echt klapzand zoals we dat noemen. Je schep erin en het valt los uit elkaar als het zo droog is. Op zich goed te wieden dus. Ik heb ooit op aanraden van iemand veel bodembedekkers gezet. Dat zou onkruid tegen houden. Nu vis ik t dus tussen de bodembedekkers uit......
We wonen aan een natuurgebied dus er waaien heel veel zaadjes rond. Leuk daar maar in mn tuin hoef ikze niet overal.

Kaaskopje
02-08-2020 om 14:08
Lillian
Je kunt het ook loslaten en juist natuurlijk tuinieren, zaden van inheemse planten gecombineerd met niet inheems winkelaanbod. Er is veel moois, gratis ☺️.

Lilian1
02-08-2020 om 15:08
Ik heb dan heel veel inheems whahah
Een deel van de tuin is vol met allerlei aangewaaid spul,daar liggen ook takken etc voor de egels en andere beestjes, slakken haal ik ook niet weg want mn planten lijden er neit onder.. Maar de zevenblad en ander wild spul groeien welerg overal tussen en veeeel. Ook het gras met allerlei aren staat overal. Dat gaat helaas toch echt weg hahaha.

Amsterdamse
02-08-2020 om 20:08
Regenwormen
Erg leuk artikel over regenwormen:
https://www.parool.nl/nederland/regenwormen-onmisbaar-onder-en-boven-de-grond~b07ccb32/
Quoteje en fijn weetje:
Het ongewervelde beestje gaat ’s nachts pas aan het werk boven de grond. Staan er weleens takken of bladeren rechtop in de tuin? Dan is dat het werk van de regenworm, die zijn eten de grond in trekt om het later te verorberen.

Hanne
04-08-2020 om 20:08
Welke bomen
Wij hebben een tuin van 15 x 15 meter, waar altijd zon is en willen een aantal bomen plaatsen om schaduw te krijgen op een van de terrassen.
Ik heb zitten zoeken naar parasol- of dakbomen maar ik weet niet dat wel is wat ik echt zoek. Daarom vroeg me af of jullie nog ideeën hebben die ook geschikt zijn. Zelf kom ik er op dit moment niet uit.

rode krullenbol
04-08-2020 om 20:08
Wat ik zou doen
Ik zou één of meerdere fruitbomen planten. Die leveren naast schaduw nog heel wat meer op!
Rode krullenbol

MoederMop
04-08-2020 om 21:08
Magnolia
Wij genieten van de schaduw van onze magnolia. Op de juiste manier snoeien en dan wordt-ie lekker breed en dicht.

rode krullenbol
04-08-2020 om 22:08
Goed idee, op zich
Maar houd er rekening mee dat walnoten vlekken zouden kunnen geven op het terras indien de noten daarop komen te vallen. De bolster van walnoten bevat namelijk een tamelijk heftige, bruine kleurstof die geheid vrijkomt bij het wegrotten van de noot.
Rode krullenbol

Kaaskopje
04-08-2020 om 23:08
Ideeën
Meerstammige witte berk
Honingboom https://www.tenhoven-bomen.nl/bomen/loofbomen-sierbomen-bomen-kopen/sophora-japonica-honingboom
Plataan
Acacia/valse acacia

40er
05-08-2020 om 07:08
Rode krullenbol
Fruitbomen komen juist wespen ed op af, dan liever een vlek op mijn terras 😉

Amsterdamse
05-08-2020 om 08:08
Japanse sierappel
Japanse sierappel hebben wij in de tuin.
In de lente prachtige roze naar wit verkleurende uitbundige bloesem, daarna lekker groen en dan komen de rode vruchtjes, dus altijd wat te beleven aan die boom.
Geeft fijne schaduw en is goed in vorm te snoeien.

Pirata
Berk
Ik wilde ook een meerstammige witte berk suggereren.
Geen plataan, die hebben wij omgezaagd, was veel te groot. En mijn tuin is geen 15 meter maar op die plek 50 bij 20.

Hanne
Top!
Morgen gaan we richting een bomenkweker en nemen deze op een lijstje mee.
Een boom is best een bepalend iets in een tuin.

Pirata
05-08-2020 om 09:08
Fruit en wespen
Nog even over fruit en wespen.
Die wespen zijn dol op mijn peren. Maar mijn perenbomen staan in de uiterste hoek van de tuin, ver van het terras. Dus de wespen gaan daarheen en laten ons met rust.
Verder: misschien een sering.

Temet
05-08-2020 om 12:08
geen acacia!
Ik heb op dit forum al vaker geprutteld over de acacia. Die dingen zaaien zich uit en de zaailingen hebben vlijmscherpe doorns en zijn (mede daardoor) lastig uit te trekken.
Daarnaast zijn acacia's windgevoelig. En ze worden erg hoog.
Berken staan erom bekend dat ze alle vocht opzuigen, dus dan zou beplanting daaromheen eronder kunnen lijden.
Ik zou bij de kweker vragen om een boom die niet te groot en te hoog wordt, niet loodrecht omhoog groeit maar ook in de breedte en die geen aanslag op je terras veroorzaakt. Sommige bomen scheiden meen ik sap af dat dan naar beneden drupt en waarop zich schimmels etc afzetten, wat vervelend is als dat op je tuinkussens belandt.
Iets van een sierappel zou mij ook wel erg leuk lijken, dan heb je bloesem in het voorjaar en vruchtjes in het najaar. Die vruchtjes vallen dan wel op je terras (en mogelijk op je hoofd) maar ze zijn klein en geven geen vlekken.
Maar laat je adviseren door de kweker, die heeft ervoor doorgeleerd.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.