Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

knor

knor

24-01-2020 om 17:01

cake met dadels en banaan?

Ivm een poging tot afvallen\niet verder aankomen zoek ik een recept van een gezonde calorie arme cake. Ooit heb ik eens een lekkere cake gegeten die volgens mij banaan, dadels en havermout als belangrijkste ingredienten had. Ik heb al een paar recepten gevonden op internet en uitgeprobeerd maar echt een succes vond ik het niet.
Heeft iemand misschien een lekker recept?

Flavia

Flavia

03-02-2020 om 17:02

suiker en koolhydraat

een suiker is altijd een koolhydraat, maar een koolhydraat niet altijd een suiker.

koolhydraten zijn niets anders als ketens van suikermoleculen. varierent van 1 = mono sacharide, 2 = disacharide, oligosachariden (3 tot 9 suiker moleculen) en polysachariden (10 of meer suikermoleculen)

Hoe langer de keten hoe moeilijker te verteren. Zetmeel en vezels zijn ook koolhydraten. Opgebouwd uit diezelfde suikermoleculen.

Kortom: suiker is suiker waar het ook vandaan komt. De meeste suikers die wij als suiker benoemen zijn mono of disachariden. Snel verteerbaar.

Mariet

Mariet

03-02-2020 om 17:02

Niet alleen volkoren producten

Maar ook fruit behoort tot gezonde voeding volgens behoorlijk wat consensus. En ook geadviseerd door diabetesfonds.
En de glycemische index varieert natuurlijk ook nogal.

Mama

Mama

05-02-2020 om 11:02

Dochter heeft hypoglykemie

Mijn dochter krijgt na het eten van suiker eerst een korte bloedsuikerpiek, maar daarna een dal, waarna haar bloedsuikerspiegel de rest van de dag blijft fluctueren. Ze moet suiker mijden, en de koolhydraten die ze eet, moeten zoveel mogelijk trage koolhydraten zijn. Fruit mag alleen na het eten, niet als tussendoortje. Ze heeft ook expliciet te horen gekregen dat ze bananen, druiven en dadels moet mijden, omdat die veel snelle suikers bevatten. Snelle suikers stimuleren je hongergevoel, dus cake met bananen en dadels is niet echt aan te raden als je wilt afvallen. Bessen, aardbeien e.d. zijn dan beter. Je kunt je eten ook zoeter maken met stropen met een lage glycemische index (rijst- of agavesiroop geloof ik). De calorieën zijn hetzelfde, maar die stimuleren je hongergevoel niet of niet zo erg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.