Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 14:06

Budget-opknapbeurt tuin

Elfje65

Elfje65

08-06-2016 om 19:06

Ja dat scheelt, wij hadden veel meer nodig en ook niet het goedkoopste soort. Volgens mij 4 x 40 liter a 25 euro ps. Maar ik weet het niet meer precies. 4 jaar geleden de hele tuin omgegooid en geen boomschors en kleine steentjes meer, maar hout, tegels en plantenbakken. Behoorlijk onderhoudsvrij.

Li

Li

09-06-2016 om 00:06

Ach...

Als je gewoon besluit er vrijwel niets aan te doen is het ook onderhoudsvrij, en ook nog lekker groen!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2016 om 15:06

In dat stadium verkeren wij nu. We hebben een heel wijs buurmeisje. Ze zei tegen mijn man: waarom haal je die planten weg? Waarop mijn man zei: omdat dat onkruid is. Zij: als jullie het mooi vinden is het geen onkruid en moet je het lekker laten staan. 8 jaar is ze .

Li

Li

12-06-2016 om 20:06

Precies

Luister naar je buurmeisje en laat je verrassen! ;-)

Wilgenmatten en schuttingpanelen

Kaaskopje, ik weet niet of jij die folders krijgt, wij wel, en zo zag ik dat Gamma deze week zowel de schuttingpanelen als de wilgenmatten in de aanbieding heeft gegooid, en Praxis heeft ook schuttingpanelen in de aanbieding (maar geen wilgenmatten). Ik dacht: ik meld het even.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-06-2016 om 10:06

Daarnaast zie ik nu

bv. op marktplaats als je zoekt op 'schutting gratis' 7 betonnen schuttingpalen die gratis kunnen worden afgehaald. Heb je niemand die voor jullie kan rijden. Als de palen gratis zijn, kun je de benzine betalen bv...

Wat ik zelf wel doe is planten uit de berm langs wegen meenemen, als ik ze mooi vind. Varens en zo. Rode en witte klaver. En ik neem zaadknoppen mee van klaprozen ed. Of in de wijk als je mooie papavers ziet bv. vragen of je een zaadbol mag. Of van stokrozen en zo...
Ik vind boterbloemen mooi, geen onkruid, en ik heb gewoon een heel perk met zevenblad. Ik vind de bloemen prachtig, ze zweven echt heel mooi boven de het groene gebladerte, net wit kant, en zevenblad is eetbaar en geneeskrachtig.

Ook brandnetels kun je bv. in een hoekje laten staan. Het is, vrijwel, de enige plant waar de dagpauwoog (vlinder) zijn eitjes afzet. En de rups eet de blaadjes... Enfin, ik sluit me aan bij vorige schrijvers/sters, laat je niet aanpraten dat iets onkruid is, alleen omdat 'men' dat vindt.
En ik kocht laatst gemengde zaden bij de Aldi, drie verschillende mengsels, voor zo'n dromerige bloementuin... Kost niets.

Of verdiep je in planten die weinig onderhoud behoeven...

Pennestreek

Pennestreek

13-06-2016 om 12:06

Mirreke - licht o.t.

Hoe hou jij dat zevenblad dan -letterlijk- binnen de perken? Mijn complete tuin is door dat rotspul overwoekerd. Ondanks worteldoek. Ik word er gek van! Zeker gecombineerd met de onuitroeibare wortelstokken van de haagwinde die uit het aangrenzende gemeenteplantsoen aan landjepik doen, is tuinieren al lang mijn hobby niet meer, maar een tijdrovende KLUS ieder weekend...

If you can't beat them, eat them

Zevenblad is, zoals Mirreke ook al aangeeft, eetbaar. Te bereiden als spinazie. Flink plukken dus, en roerbakken met olijfolie, knoflook en een pepertje. Bijvoorbeeld.

Ik heb zelf in mijn vorige tuin zevenblad gehad, een gevolg van een plukactie in een gemeentelijk park. Gestolen goed gedijt niet - dat gold hier voor de sleutelbloemen en het longkruid die ik had uitgegraven (heus, er stond echt een heleboel van!); die gaven binnen éen seizoen de geest, maar het stiekem meegelifte zevenblad bleek het uitstekend te doen. Maar omdat ik van meet af aan steeds heb afgeplukt bleef het toch nog wel enigszins binnen de perken.

Het antwoord op jouw vraag is besloten in de eerdere postings (en lees anders "Buiten de Perken" van Romke van de Kaa, waarin hetzelfde staat): als je zevenblad niet meer ziet als een onkruid, maar als een puike bodembedekker, dan is je onkruidprobleem in éen klap verdwenen (plant er anders bolletjes onder, die komen dan zo leuk door het groen heenpiepen). Voor haagwinde geldt hetzelfde. Afknippen als -ie een geliefde plant dreigt te wurgen, en verder lekker laten gaan, zou ik zeggen.

In mijn huidige tuin geen zevenblad of haagwinde. Wel o.a. klein hoefblad en wilde pastinaak. Van die eerste vind ik het blad niet mooi en dat ruk ik uit (waar het groeit, staat het in de weg), maar ik vind de bloemen zo leuk in het vroege voorjaar dat ik hem toch niet helemaal uit wil roeien. En paardenbloemen, dozijnen en dozijnen. De tuin naast de mijne ligt braak, en is vrijwel geheel bedekt met paardebloemen, dus dan weet je het wel.

Groeten,

Temet

zevenblad en de buren

Prima je zelf van zevenblad houdt, prima, maar houdt het nadrukkelijk in je eigen tuin, het woekert enorm!! Dus om de paar dagen de tuin in en knippen! Zevenblad en drie weken met vakantie is geen plezierige combinatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2016 om 14:06

Marktplaats

We zouden eventueel wel iemand kunnen vragen om iets van Marktplaats op te halen, maar niet iedereen heeft een auto waar een flinke voorraad in past, of grote maten. Ik heb door schade en schande geleerd dat ik liever niet iets aan een ander vraag. Niet iedereen staat te trappelen om dat te doen, of je zit met een agenda die tot over een paar weken vol zit. Maar goed ook als iemand het wel wil doen, maar het kan niet met de eigen auto, moet je huren en dan ben je net zo duur uit als een nieuwe goedkope schutting. Het gaat maar om zo'n beetje 5 meter, hooguit. We moeten het nog even goed opmeten. De vorige schutting is op maat gemaakt. Heel mooi stevig tot middel/borsthooge met een pergola erboven. Ik heb geen idee wat de maten daarvan waren.

We hebben de folders nog niet gehad, maar ik zal ze weer uitpluizen :-)

Pennestreek

Pennestreek

13-06-2016 om 15:06

Temet ;-)

Ja, die tactiek pas ik uiteindelijk aan het eind van elke zomer noodgedwongen toe, na de vakantie (zie posting Bromvlieg: als je 3 weken in de zomer weg bent is er daarna echt geen doorkomen meer aan...).
Maar het is niet alleen dat het mijn met liefde uitgezochte en geplante en bewaterde zomerbloeiers overwoekert en verstikt, het kruipt zelfs tussen de tegels en duwt die opzij/omhoog. En het maait zo rot als die dikke stengels tussen het gras zitten. Dus ik zou het spul heel graag kwijt raken, maar er is letterlijk geen kruid tegen gewassen ben ik bang.
Overigens bleken de aardbeien, die gewoon in een pot zaten, ook erg vruchtbaar. En die nemen nu het perkje naast ons over, dus ik geef ook terug aan het plantsoen zeg maar .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.