Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Calippo
13-05-2018 om 16:05
Boodschappen voor de hele week, tips?
Hai forummers,
Graag zou ik boodschappen doen voor de hele week maar dat lukt me totaal niet. Meestal lukt het nog wel voor een dag of vier, en daarna moet ik weer halen. Dat ik tussendoor nog wat melk, fruit en brood bij haal is prima, maar graag zou ik de warme maaltijden voor een week willen kopen. Wie doet dit? En hebben jullie tips?

Half a twin
23-05-2018 om 12:05
Heel soms gaat man mee
Voor kerst en veel gasten dan rijdt man wel eens met de auto als hij niet nog moet overwerken om voor het eind van het jaar nog een project af te ronden.

Pirata
waar laten
Ik heb een extra voorraadkast en een tafelmodel vriezertje in mijn kantoortje. Als je geen kantoortje hebt, kun je dan geen vriezertje kwijt in de schuur of wellicht op zolder?

Half a twin
Geen ruimte
Ik heb een koel-vriescombinatie in de keuken en een wasmachine op zolder. Vanwege het schuine dak kan daar al geen droger meer naast. Echt nog een koelkast is geen optie.

Yaron
Omstandigheden
Wel leuk een keer te lezen hoe het bij een ander gaat. Wij wonen in een klein dorp met een kleine dorpssuper (Attent) daar kan ik wel heen in geval van nood, maar ze hebben daar maar een klein assortiment. In het volgende dorp op 7 kilometer afstand zijn twee kleine supermarkten met een groter assortiment, doordeweeks haal ik daar meestal de extra boodschappen. Maar de grote AH, Lidl, Jumbo en meer zijn in de stad op 15 kilometer rijden, daar ga ik één keer in de week heen voor de meeste boodschappen en doordeweeks als toch in de stad ben. Dat maakt boodschappen doen op de fiets al lastiger en zeker voor 6 personen. Overigens heb ik zeker geen hekel aan boodschappen doen, ik vind het zelfs wel leuk als ik genoeg tijd heb. Als de supermarkt in de buurt zou zijn, dan zou ik waarschijnlijk om de dag gaan. En Flanagan de supermarkt waar wij het meeste komen in 6 dagen in de week tot 22 uur geopend en op zondag tot 20 uur.
In de bijkeuken staan 2 voorraadkasten, een hoge koelkast en een hoge vrieskast, in de keuken nog een kleine koelkast. We hebben in een week in ieder geval 8 broden, 2 zakken broodjes, 8 pakken melk, 4 pakken yoghurt, 3 vla, 5 kilo aardappelen en daarnaast hangt het ervan af wat we die week eten, aan 1 bloemkool hebben we bijvoorbeeld niet genoeg, dus dan is het 1 bloemkool en 2 stronken broccoli, pasta altijd anderhalf pak en veel zelf gesneden groente, vlees eten we niet heel veel, maar vis weer wel, dat ligt in de vriezer. Er is altijd wel genoeg in huis voor een "noodmaaltijd" zoals twee potten groenten, diepvriesspinazie, italiaanse groenten, pasta, tomatensaus, gehakt en hamburgers. Als het verse spul op is en er geen tijd of auto voor de boodschappen is maak ik daar wat van.

Kaaskopje
23-05-2018 om 13:05
Tafelmodel
Wij hebben een tafelmodel diepvrieskistje in de schuur staan. Ooit aangeschaft voor hondenvlees en als we een paar kratten bestellen, dan is dat ook hard nodig. Maar als dat er niet in zit, is het handig om de vriesladen in de koelkast te ontlasten. We vriezen zelfgebakken brood in, vlees, diepvriesgroente, ijs, ingevroren etensresten e.d..

Flanagan
23-05-2018 om 13:05
Yaron,,
Ik ben zo jaloers op je bijkeuken.
Inderdaad is hier de supermarkt ook open tot 22:00. Ik gaf het aan zodat Half a Twin met haar man, of een taak voor de andere gezinsleden, per auto boodschappen kon doen.
Wie steeds op de fiets zoveel boodschappen doet, mag best wel kijken of ze het ook anders kan regelen. Het is bijna gevaarlijk, voor je het weet val je om als je een noodstop moet maken.
Vorige week eens op een vrijdagavond de supermarkt bezocht, heerlijk rustig; ik was zo klaar. Het zou voor half a twin gewoon een stuk veiliger zijn.

Kaaskopje
23-05-2018 om 14:05
Flanagan
Als je het 'anders wilt regelen' kom je uit bij laten bezorgen en daar zit meestal een minimumbedrag aan vast. Dus toch maar de fiets. Als man bij een bepaalde supermarkt boodschappen doet, is dat wat risicovoller dan in de eigen wijk, maar al met al valt het hier reuze mee. Lang leve de e-bike die we geërfd hebben, dat maakt het een stuk aangenamer om met boodschappen te fietsen.
Ik maak het mezelf straks nog wat makkelijker door met de bus naar een winkelcentrum te gaan. Opoekarretje mee en dan kan ik heel wat meenemen.

Half a twin
23-05-2018 om 14:05
Veiligheid voorop
Dat is wel mijn motto. Daarom ook die actie van aanstaande vrijdag, 2 keer naar de supermarkt om heel thuis te komen zowel qua boodschappen als voor mezelf. Met 25 jaar ervaring heb ik een perfect oog voor hoeveel er past in mijn fietstassen en wat nog veilig te vervoeren valt.
Hier ook de supermarkt open tot 22.00 uur maar dat doe ik alleen in echte noodgevallen. Man is hier meestal pas om 18.45 thuis moet dan nog eten, voordat we dan samen kunnen gaan ben ik wel een beetje klaar met de dag zeg maar.

Kaori
23-05-2018 om 15:05
saaie boodschappen
Leuk om eens het lijstje van iemand anders te zien. Dan is mijn lijstje gewoon saai. Wij zijn ook maar met 2.
1 pak crackers
1 zak cruesli
1 brood wit (tosti brood)
2x plakjes ham (tosti ham)
1x plakjes kaas (tosti kaas)
1x magere yoghurt
1x half volle melk
1 blik soep
12 dikke asperges
1 kg aardappels
2 uien
500g spercibonen
2 prei
2 paprika
600 g oosterse wok groenten
600 g wortels
2 komkommers
1 krop sla
1 blik bruine bonen
1 blikje mais
1 blik gepelde tomaten
1x 15 vissticks
1x 2 groenten schijf
6 mineola's
6 appels
6 bananen
1 bak druiven
2 bakjes blauwe bessen
1 bak snoep tomaatjes
1 bakje hummus
1 bakje boemboe voor thaise groene curry
Wat mij opvalt tov de lijst van half a twin: weinig variatie in brood. Afbakbroodjes halen we echt hoogst zelden, denk 1x in de vakantie als er een oven is.
Geen toetjes, de yoghurt is mijn ontbijt.
Geen vlees behalve dan voor de tosti's.
En vooral veel niet: geen sauzen, geen thee of koffie of andere drinkwaren, geen koek of broodbeleg.
Wat staat er dan op het menu waar ik dit voor heb gekocht:
za: asperges, gebakken aardappelen en een ei
zo: rijst met curry
ma: prei, couscous en een groentenschijf
di: spercibonen, vissticks en pasta
woe: soep met tosti's en tussen de middag pannenkoeken
do: salade met brood
vrij: chili sin carne
De pannenkoeken kwamen wel heel goed uit want dochter kreeg een veel hoger resultaat dan verwacht uit haar eindtoets en haar advies is ook door school gelijk naar boven aangepast. Ze was echt superblij.

Tango
23-05-2018 om 17:05
Houdbaarheid
Maar, Flanagan, melk, vla en vleeswaren zijn toch tegenwoordig zeker wel een week goed, dus wat dat betreft zou je niet meerdere malen hoeven kopen.
Verder zou het hier ook niet lukken hoor, voor een week boodschappen halen. De koelkast zit nu al vol en meestal haal ik voor 2 of 3 dagen. De vriezer is helemaal klein, dus daar past echt geen voorraad in. Gelukkig genoeg supermarkten om de hoek dus vind ik 3 of meer keer boodschappen halen per week niet zo'n probleem. Als ik de ruimte wel zou hebben dan zou ik overigens mijn boodschappen gaan bestellen. Lijkt me veel handiger dan met 5 tassen boodschappen de supermarkt verlaten.

Yaron
23-05-2018 om 17:05
Flanagan
En ik ben jaloers op m'n vriendin die de garage als bijkeuken gebruikt, haha we willen allemaal groter dan we hebben. Onze bijkeuken is helemaal vol gestouwd. We hebben nog net een looppad om bij de deur naar buiten te kunnen.

Flanagan
23-05-2018 om 19:05
Tango,
Vroeger kocht ik bij de Komart omdat die pakken melk in hun schappen hadden die zo 'vers' was dat de houdbaarheidsdatum wel 7 dagen vers was. Maar na verhuizing kwamen we terecht bij een supermarkt met een ander verkoopbeleid want tegenwoordig moet ik zeer alert blijven als het om de houdbaarheidsdatum van produkten aan gaat.
Ik geloof dat dit een verkoopbeleid is; goedkoper inkopen van iets minder verse produkten tegen verkopen van standaard prijs. Ik weet het niet zeker maar ik vind te vaak oud spul in de schappen.
En als ik een pakje eiersalade of een pak vla koop en merk dat die 3 dagen later al 'verlopen' zijn, sla ik voor mijn hoofd dat ik niet goed opgelet heb.
En campingmelk vind ik vies.

Flanagan
23-05-2018 om 19:05
Yaron,
Doe je soms mee met de 365 dagen actie van een bepaald merk wereldgerechten? ;-)

Yaron
23-05-2018 om 22:05
Flanagan
Ik moest even zoeken, haha, maar in de bijkeuken staan niet alleen de boodschappen helaas...

Half a twin
24-05-2018 om 10:05
grrr Pubers!
Bij al mijn ritjes om boodschappen echt genoeg meegenomen. Ga ik gisteren rond 17.00 beginnen aan de maaltijd, haal de paprika, uien en tomaten uit de kelder en verdomme. Geen tomaat meer over! Voor spaghetti met tomatensaus is tomaat toch wel essentieel.
Ik naar de supermarkt om nieuwe te halen. Bij thuiskomst de puber die wel eens rauwe tomaat eet aan de tand gevoeld. Ja het was zo lekker hij kon niet stoppen.
Nou ja, liever een zak tomaten leegeten dan alle chips chocolade en koekjes voor de hele week denk ik dan maar.
En vanochtend kom ik er achter dat er dinsdagavond na de training nog stapels brood zijn gesmeerd bij wijze van 4e maaltijd. Ik was niet thuis. Als ik straks wil lunchen moet ik eerst weer even naar de bakker.
Chocopasta schrijven ze altijd keurig op het briefje als dat op is, brood dat bijna op is dus niet.

Kaori
24-05-2018 om 11:05
o, ja missende tomaten
Die komen me zeer bekend voor. Haal ik tussen de middag een pond van die snoeptomaatjes, kom ik om 4 uur thuis zijn ze op!
Terwijl ze dus door de tomaten sla moesten die dochter ook erg lekker vind. tja, toen werd het maar alleen komkommersla voor mij, zij had haar portie tenslotte al op.
Ik moet nog even wennen aan de puber eetbuien. En dochter ook want het ontbreekt nog wat aan zelfstandigheid om dan ook eten te maken, dus wordt er alleen gegeten wat direct voorhanden is: fruit, heeeeeeeel veel fruit. Ik ga maar wat meer boterhammen klaarleggen.

Jasmijn
24-05-2018 om 12:05
hier weten ze het ongeveer wel
Hier weten ze inmiddels wel wat ik voor het koken haal en wat om te snoepen. Dus soms appt dochter wel eens of ik dit of dat nog gebruiken ga deze week, anders maakt ze het op (of de helft ervan) dus dat is wel fijn. Als er iets op is gemaakt dan probeer ik de 'schuldige' het altijd wel zelf te laten halen, tenzij ik het NU nodig heb en die persoon niet thuis is om het op te lossen, maar zoals ik al zei, dat komt bijna nooit voor. (de supermarkt is 5 minuten hier vandaan op de fiets)

Tango
24-05-2018 om 22:05
Haha, herkenbaar
Vorige week had zoon hier 3 vrienden op bezoek. Ze waren buiten geweest, hadden dorst en zoon kwam iets later binnen dan de rest. Vrienden pakten limonade uit de koelkast, tenminste dat dachten ze, ze schonken het in en zagen toen dat het vers sinaasappelsap uit de supermarkt was. Was blijkbaar ook lekker want zo op. Ik zag later dus die lege fles en heb ze direct allemaal aangesproken, want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Afgesproken dat zoon het drinken pakt en niet vrienden. Uiteraard gaven ze allemaal een ander de schuld ;)
Zoon moest van mij daarna een nieuwe fles halen. Hij had er geen zin in. Gelukkig lagen er ook nog sinaasappels en heeft hij die toen uitgeperst.We konden toen in ieder geval de volgende ochtend weer vooruit.

Kaori
Triva
dat doen we dan ook, bere handig na de training, zo tussen de paniniplaten van het tosti-apparaat want de tosti-platen zijn eigenlijk te klein.
Tegen de tijd dat ze klaar is met douchen is die tosti ook klaar.

Kaaskopje
Tomaat in pak of blik
Natuurlijk is vers het leukst en misschien ook lekkerst, maar voor pastasaus voldoen tomaatblokjes in blik of passata in pak ook, vind ik. Dus als verse tomaten steeds verdwijnen, is een blik of pak handig om in huis te hebben.

Half a twin
blik of pak
Meestal in voorraad maar nu dus net niet. Ik heb normaal ook altijd zelf tomatensaus in de vriezer maar ook dat was op. Soms gaat alles mis met de planning;)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.