Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Silone
04-02-2017 om 15:02
bed in supermarkt
Dat lijkt me best praktisch. Ik wóón er bijkans. Ik ben blijkbaar niet gezegend met voldoende vooruitziende blik en vermogen om te plannen, want weekboodschappen lukt me echt niet. Met als gevolg dat ik echt dagelijks in die winkel sta. Het helpt ook niet dat de kinderen alle drie nog thuis wonen, er een paar fanatieke sporters (lees eters) bij zitten en de aanhang zich steeds meer uitbreidt.
Gut hoe deden die jagers verzamelaars dat vroeger toch? Hmmm, zelfde als ik waarschijnlijk. De hele dag in de weer om voedsel te verzamelen.
Herkenning iemand?

Triva
05-02-2017 om 22:02
proest
Altijd fijn om te lezen dat iemand nog georganiseerder is dan jijzelf. Mijn hemel Halfatwin... als op zondag om 20:00 uur iemand belt dat die morgenochtend op de koffie komt ben ik al blij dat ik niet naar de winkel hoef voor een pak koekjes! Ik ben blij dat ik geen gezeefde abrikozenjam om af te glanzen in pasklare porties in de vriezer heb zitten. Jij had het vast goed gedaan in de jaren vijftig
Maar serieus: is jouw supermarkt een dagreis ver ofzo?

Kaaskopje
05-02-2017 om 23:02
Als wij hier meer jam-liefhebbers gehad hadden, zou ik ook zelf jam maken. Koekjes bakken doe ik niet, ook omdat zelfgebakken koekjes naar mijn gevoel sneller oubollig zijn dan uit de winkel. Taart is gewoon teveel voor ons tweeën. Dan groei ik helemaal dicht.

Kaaskopje
05-02-2017 om 23:02
Lente
Als wij een auto gehad zouden hebben, zouden we misschien ook wel een grotere voorraad halen. Lidl en Aldi staan bij elkaar om de hoek, Action erboven, dus ik kan heel wat halen in een rondje, maar op de fiets ben je toch wat beperkter.

Half a twin
06-02-2017 om 08:02
Triva
Nee hoor supermarkt is geen dagreis. Regeren is vooruit zien.
Als ik vandaag een taart bak waar abrikozenjam op moet dan is een nieuwe pot over 3 maanden niet echt lekker meer. Ik zeef in een keer de hele pot en vul een ijsblokjeslaatje ermee. Dat vries ik dan in. Heb ik voorraad voor later.
Het deeg voor diezelfde taart is het makkelijkst te maken in mijn Magimix, maar dan wel met 3 porties tegelijk dus dan gaan er twee in de vriezer. Kan met deze deegsoort heel goed.
Tomatenbasis voor pastasaus maak ik ook altijd in grote hoeveelheden, lekker makkelijk om wat op voorrad te hebben. Op die manier gooi ik relatief weinig weg.
Net als kaaskopjemoet ik alles op de fiets doen en dan is goed plannen gewoon echt noodzakelijk. De ruimte in twee fietstassen (formaat posttas) en een mandje voorop is beperkt en twee keer per week naar de super vindt ik prima, twee keer per dag niet. Binnenkort verjaardag en waarschijnlijk moet ik dan de weekendboodschappen wel in 2 keer halen. Niet mijn favoriete bezigheid, twee keer met een kar door de winkel en twee keer met passen en meten de fiets volladen.

Hanne.
Geen tijd
Maar waar halen jullie de tijd vandaan om 5-6x per week naar de supermarkt te gaan? Op de dagen dat ik werk ben ik de deur uit voordat ze open gaan en pas thuis als het bijna etenstijd is. Een extra rondje supermarkt past daar niet echt meer tussen.
Ik ga 1x in de week zitten. Rondje door de koelkast/vriezer/voorraadkast om te kijken wat er op moet. Huisgenoten vragen of ze nog wensen hebben en de agenda er bij om te kijken wanneer we meer/minder tijd hebben en wie er wanneer zeker niet mee eet(stoofvlees willen maken terwijl we de hele week max een half uur kooktijd hebben en iedereen die stoofvlees lekker vindt afwezig is werkt niet echt). Vervolgens maak ik een weekmenu, maar dat is vervolgens wel zeer flexibel. Zowel in wat we wanneer eten als in wat we precies maken met de ingrediënten.
Met prei en gehakt kan je een traditionele bal en gekookte prei maken. Aardappeltje er bij en je hebt een traditionele Hollandse maaltijd. Maar roerbak de prei met ketjap en sambal, maak kleine pittige gehaktballetjes en vervang de aardappels door rijst en je hebt een heel ander gerecht.

Triva
Half a twin
Hebben jullie helemaal geen auto?
Ik gooi overigens ook nooit wat weg en maak niets op voorraad Het één kan ook los staan van het ander hoor.

Half a twin
Jawel
Maar om medische redenen mag ik daar niet in rijden. Man werkt onregelmatig en meestal is het niet te doen dat hij rijdt als ik boodschappen wil/moet doen. Als ik familie tegenkom in de super dan brengen zij wel eens de boodschappen thuis en als het echt nodig is dan rijdt mijn vader wel als ik het vraag maar dat doe ik niet vaak. Ik wil mezelf redden.

maan.
Ook vaste bezoeker
Super zit aan de overkant erg handig! Soms sla ik een dag over maar net zo makkelijk weleens 2* op een dag. Ik wil met name groenten en vlees wel vers, vind vlees ingevroren niet echt de voorkeur hebben dus waarom moeilijk doen in de vriezer als het vers aan de overkant ligt.. twee keer per week naar de bakker fietsen (waarvan 1x uit werk dus kom er dan toch langs) want het superbrood wordt hier minder gewaardeerd.

Half a twin
Ben absoluut niet zielig
Maar om het allemaal in huis te krijgen is regeren is vooruit zien wel mijn motto. Ik moet vandaag even ergens een brood vandaan halen (hongerige pubers hebben teveel brood veroberd voor mijn planning). Dan neem ik ook gelijk dat mega pak wc papier mee dat al op het lijstje staat voor morgen. Dan weet ik zeker dat ikmorgen alles mee krijg op die fiets.

Flanagan
Reclamefolder
Vroeger stelde ik op basis van de reclamefolder een weekmenu samen. Dat menu was niet zo strikt, ik kon verwisselen want ik had de spullen toch in huis. Maar nu de kinderen ouder zijn, ( puberteit) grijp ik ook vaak mis.
Gelukkig is de supermarkt om de hoek itt vroeger. Tegelijk dat is ook meteen de boosdoener, zo'n winkel om de hoek als een voorraadkast zonder omkijken wat je niet op voorraad hebt.
Ik zie het maar als een fase. Als ze de deur uit zijn, start ik weer mijn weekmenul-boodschappenlijst.
Maar probeer eens ipv dagelijks, om de dag boodschappen te doen. De aanbiedingen in de folder helpt bij het overwegen wat je nodig hebt. Eenmaal in de winkel zie je zoveel produkten, dat het moeilijker wordt om een keus te maken.

Maxime
06-02-2017 om 10:02
Triva - het boodschappenlijstje.
Natuurlijk is het lijstje in die 10 jaar wel eens aangepast op volgorde, en er komt ook wel eens een artikel bij (wat ik dan al maanden er los bij heb geschreven...maar zodra ik er een keer aan denk verbeter ik het lijstje weer wat)
Toen Super de Boer - Jumbo werd, ging de volgorde ook helemaal op de schop, maar met ctlr-x en ctrl-v is het lijstje zó weer up to date natuurlijk.
Ik vind 'm super handig, het is een tabel schema met het artikel en daarachter een vakje om aan te kruisen (of ik zet er een getal in; 2 broden bijv.)
(en dan vergeet ik nóg wel eens dingen te halen hoor) ;-)

Pirata
06-02-2017 om 17:02
zeekraal en paddestoelenmix
Als ik vandaag bedenk dat ik trek heb in tagliatelle met zeekraal of paddestoelenmix met mascarpone, dan moet ik toch echt wel even langs de winkel. Dat bedenk ik niet een paar dagen van te voren en als ik ergens trek in heb dan bedoel ik ook TREK. ;-)

Flanagan
06-02-2017 om 20:02
Pirata,
Bedoel je nu echt te zeggen dat je een dergelijk gerecht 3 of 4 dagen later niet meer lekker zou vinden?
Ik vind hachee lekker, maar ik heb er geen moeite mee een dag te wachten met eten omdat hachee sowieso een middag sudderen is en ik het een dag later eten eigenlijk nog lekkerder vind. Dus prima gerecht voor op de boodschappendag: niet zo erg dat het de tijdvergende boodschappendag is omdat het eten voor die dag al klaar is.
Nu is verse tagliatella het lekkerst en zou ik zo'n gerecht in de eerste dagen van een weeklijst plaatsen, of het nu week 6 of 7 is. Zo zette ik ook prei of andijvie op de eerste dagen van een weeklijst, puur omdat deze groenten zoveel ruimte in de koelkast in namen.

Pirata
06-02-2017 om 21:02
direct
Tuurlijk is dat een paar dagen later ook lekker. Maar ik bedenk graag op de dag zelf wat ik wil eten. En dat kunnen ook gemakkelijk iets ongebruikelijker groenten zijn. Anyway morgen eten we groene asperges want die had mijn man zaterdag gekocht, per ongeluk (er stond "aubergines" op het briefje ☺)

Hanne.
06-02-2017 om 23:02
uitgestelde beloning
Tuurlijk heb ik wel eens trek (TREK) in iets. Maar naast dat mijn huisgenoten niet altijd de zelfde trek hebben kan ik ook prima leven met een stukje uitgestelde beloning.
Ik kan me soms een week verheugen op iets wat op het menu staat. Net zoals ik me kan verheugen om volgende week naar mijn favoriete restaurant te gaan. Dat hoeft niet stante pede.
En soms hebben we wel allemaal Trek in iets en tijd om wat anders te halen en te koken. En dan doen we dat ook gerust.

Kaaskopje
07-02-2017 om 01:02
Grappig weer
die verschillende gewoontes.
Als ik vandaag spontaan trek heb in eten wat ik eigenlijk voor twee dagen later bedoeld had, gooi ik toch mooi de planning om als man het daar tenminste ook mee eens is. Het eten wat ik vandaag zou eten smaakt overmorgen vast ook nog wel goed. Dat kunnen we niet doen als de jongste dochter thuis is. Zij kan dat soort spontane acties echt niet waarderen. Zo zouden we een keer iets eten, ik zeg nu maar even macaroni. Maar ik dacht haar te verwennen door iets anders te maken wat ze lékkerder vond dat macaroni. Fout! Ze had gerekend op macaroni, dus dat hadden we zo moeten houden, óndanks dat het andere eten dus eigenlijk lekkerder was. Kinderen.... pffff .
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.