Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Temet
05-03-2012 om 10:03
Zout en gezondheid - is er een dokter in de zaal?
Afgelopen week in het nieuws: We Eten Nog Steeds Te Veel Zout! En zout is slecht, want bloeddruk en hart en bloedvaten.
Maar hoe zit het nou? Als ik zo links en rechts lees dan is zout slecht in die zin dat zout het risico op een hoge bloeddruk verhoogt en een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaataandoeningen.
Dus veel zout verhoogt de kans op de kans op iets akeligs. Daar ben ik nou niet direct enorm van onder de indruk (ik doe dan ook niet mee met wedstrijdjes waarbij je een lot kan winnen - da's ook een kans op een kans). Mijn redenering: zolang je bloeddruk niet feitelijk verhoogd is hoef je je dan kennelijk ook geen zorgen te maken, immers, het gevaar ligt blijkbaar alleen in die verhoogde bloeddruk.
Maar wacht even: dan hoor ik ook iets over nierklachten. Doet zout iets rottigs met je nieren? Daar kom ik dus niet uit. Lees ik de site van het Voedingscentrum dan staat daar: "Er is wereldwijd wetenschappelijke consensus dat zoutreductie de sterfte aan hart- en vaatziekten en de ziektelast door nieraandoeningen kan beperken door verlaging van de bloeddruk. Het standpunt van het Voedingscentrum is daarom: eet niet (te) veel zout."
Dus kennelijk is ook hier de bloeddruk weer de boosdoener, die kennelijk niet alleen hart en vaten, maar ook je nieren belaagt.
Kom ik weer terug op mijn idee: zolang je bloeddruk niet feitelijk verhoogd is, hoef je je kennelijk om gezondheidsschade van zout geen zorgen te maken (zorgen zijn namelijk ook heel slecht voor je bloeddruk, vziw
Zijn er mensen die wel weten hoe het zit? Is zout op zichzelf een probleem, ook als jij er als individuele gebruiker geen verhoogde bloeddruk van krijgt?
Groeten,
Temet

Shonagh
09-03-2012 om 21:03
Ja ik was wel wat kort door de bocht en ik weet van nabij hoe moeilijk het kan zijn om te stoppen, blijft toch staan dat je misschien met de medicijnen kan stoppen als je ook stopt met roken. Het is ook gezond voor je portemonnaie :o)
Mijn man wordt in de gaten gehouden hoor, iedere 14 dagen wordt zijn bloeddruk gemeten bij de "nurse" en over een maand (?) naar de GP.

Hombre
10-03-2012 om 16:03
"Hier in Nederland is 140/90 de grens voor wat betreft wel of niet behandelen."
Volgens mijn dokter hangt dat ook nog af van bijkomende risicofactoren (leeftijd, roken, cholesterol).

Temet
10-03-2012 om 21:03
Tinus
Kijk, dat bedacht ik me van de week ook. Vroeger werd ontzettend veel groente ingelegd met veel zout, en veel vlees werd stevig gezouten, alles om bederf te voorkomen in een tijd zonder koelkasten. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat er toen minder mensen hart- en vaatproblemen kregen omdat ze doodgingen aan iets anders voor die hoge bloeddruk de vaten ernstig had kunnen aantasten.
Maar toch, je krijgt wel de neiging al die alarmerende berichten met een korrel zout te nemen
En ik moet zeggen dat ik me ineens ook afvroeg of het Voedingscentrum in de zak zit van Unilever (of was het Akzo?). Een dag na de berichten over het verontrustende zoutgebruik was er al het bericht over dat nieuwe broodzout (dat dus kennelijk niet best is voor nierpatiƫnten- lekker dan). Maar goed, die ontwikkeling is al een tijdje aan de gang en misschien was het alleen maar in reactie op het voedingscentrum dat het verhaal nu naar buiten werd gebracht.
Groeten,
Temet