Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sp
12-11-2011 om 22:11
Zorgplan sp
misschien eens goed nadenken de volgende keer dat je stemt.

Fiorucci
16-11-2011 om 10:11
Als reden, en niet alleen voor 2010 overigens, dat we er geen recht op hebben. Overigens, ik hoef het al niet meer, geen enkele toeslag. Liever niks dan weer terugbetalen, de belastingdienst heeft de afgelopen jaren veel, heel veel mensen toeslagen toebedeeld,ongevraagd, en die nu allemaal terugbetaald moeten worden. Overigesn, ik heb geen officiele betaalde baan, mijn man is alleenverdiendend,volgens mij ligt het inkomen waarmee je er recht op hebt dan lager.

Vic
16-11-2011 om 11:11
Klopt niet
Het maakt helemaal niet uit of je het inkomen alleen verdient of samen. Als je met z'n tweeën woont, is het maximale verzamelinkomen het hoge bedrag. 36.000 is voor een alleenstaande die alleen voor zichzelf de zorgpremie moet betalen. Als je in je bezwaarschrift zegt dat je er wel recht op hebt omdat je verzamelinkomen onder de 54.000 (of lager voor eerdere jaren) ligt, moet de belastingdienst dat wel toewijzen. Of met een gemotiveerde afwijzing komen, waarbij 'u heeft er geen recht op' niet als motivatie geldt.

Fiorucci
16-11-2011 om 17:11
Luister, ik heb hoogstpersoonlijk de belastingdienst gebeld, het is volledig uitgezocht door iemand die zich er helemaal opgestort heeft, en het klopt. Wil ik jou volledig te woord kunnen staan, dan moet ik hier mijn gegevens oplepelen kwa inkomen en sorry, dat doe ik niet. Maar echt, er zijn collega's van mijn man die minder verdienen en echt hun zorgtoeslag moeten terugbetalen. En nee, ik ben klaar met toeslagen die ik ongevraagd gestort krijg en die teruggevorderd worden. Lijkt me niet raar na twee jaar terugbetalen in termijnen..:)

Vic
16-11-2011 om 17:11
Nou dan nog 1 keer ;-)
Niet boos worden, Fio, maar dat verhaal dat je minder toeslag krijgt omdat er bij jullie maar een persoon geld verdient is gewoon niet waar. Ik weet niet wie dat heeft verteld, maar het klopt niet. Als jullie verzamelinkomen beneden die grens ligt, heb je dus gewoon recht op toeslag.
Die collega's zijn misschien alleenstaand (dus geen meerderjarige huisgenoot) en hebben daarom vanaf 36.000 al geen recht meer op toeslag. Maar jullie dus wel.
Kijk nou nog even je gegevens na. Staat daar een toeslagpartner vermeld, en is je inkomen inderdaad lager dan 54.000?

Fiorucci
16-11-2011 om 18:11
Ik zeg niet dat zo is, van die alleenverdienende partner, maar ergens meende ik dat te lezen, in deze of een andere discussie. Die collega's zijn niet alleenstaand, hebben een gezin. Nogmaals,ik heb het helemaal uit laten zoeken, het klopt echt. Daarbij,het gaat om vroegere jaren, niet om 2010, wellicht was het verzamelbedrag toen lager. Geen idee.

Fiorucci
16-11-2011 om 18:11
Ik zeg nergens dat je met modaal geen recht hebt. Kunnen we nu terug naar de discussie? Die was best interessant namelijk.

Fiorucci
17-11-2011 om 07:11
Oh p
Wat fijn, eindelijk weet je ongeveer hoeveel we verdienen, ik hoop dat je nu rustig zit. Dat is dus bovenmodaal zoals je ziet. Nogmaals, ik heb het uit laten zoeken, nogmaals, het moet terugbetaald. En kan deze draad nu eindelijk niet meer over mij gaan? Dankjewel,fijne dag.

Fiorucci
17-11-2011 om 15:11
Ach ja
En had ik niet gereageerd was het ook niet goed geweest natuurlijk. Laten we maar doorgaan met een discussie die best interessant was.

Jillian
17-11-2011 om 16:11
Fiorucci
Het is wel een beetje in het kader van de discussie. Als jij zegt dat je al heel vlug geen recht meer hebt op allerlei toeslagen en vervolgens blijkt uit berekeningen dat dit allemaal wel meevalt dan is het wel van de belang voor de discussie. Niet wat jij precies aan geld binnen krijgt per jaar maar wel in het kader van of de gezondheidszorg echt te duur is en of het plan van de SP misschien een waardig alternatief is. Het gaat erom dat om dat plan te bekijken ik de juiste gegevens wil weten.
Persoonlijk vind ik nog steeds dat de huidige situaties niet slecht is. De zorg toeslag is redelijk ruim. Je moet echt wel wat verdienen om daar boven te komen. Mijn enige grote bezwaar op dit moment is vooral het hoge eigen risico. Niet voor mij zelf want dat is wel op te brengen maar wel voor inderdaad mensen die minder verdienen. Zeker voor mensen die niet chronisch ziek zijn maar wel regelmatig wat hebben hakt dit er behoorlijk in.
Verder vind ik het allemaal helemaal niet zo slecht geregeld op dit moment. Maar dat terzijde.

Fiorucci
17-11-2011 om 18:11
Jillian
Ik vind het ook fors, het eigen risico, onze zorgverzekeraar biedt de mogelijkheid om het in 2012 in termijnen te betalen, teveel betaald krijg je terug aan het eind van het jaar dus dat overweeg ik wel.

sp
17-11-2011 om 18:11
Rondpompen geld
kost ook geld, het is toch veel eenvoudiger om een percentage van je inkomen af te dragen? Want wat kost het wel niet nu, eerst al die toeslagen betalen en dan weer terugvorderen, betalingsregelingen afspreken enz. Dat vervalt in het plan van de SP ook allemaal.

Tinus_p
18-11-2011 om 09:11
Eens hoor overigens
Ik ben groot voorstander van het zsm afschaffen van de nominale premie. Gewoon de zorgpremie volledig inkomensfahankelijk maken, en daarna fuseren met de inkomstenbelasting.

Tinus_p
18-11-2011 om 15:11
Joyeux
Joyeux:
"Geloof het of niet, maar er zijn mensen die geen inkomstenbelasting (hoeven) betalen. Hoe wil je hun verzekeringspremie laten ophoesten dan?"
Op dezelfde manier als nu. De nominale premie is maar een (relatief klein) deel van de totale zorgpremie. Sommige mensen betalen nu al 2-3 keer zoveel als anderen. Dat verschil wordt gewoon wat extremer. net zoals er mensen zijn die (bijna) geen belasting betalen, en mensen die hele veel betalen, terwijl iedereen evenveel profiteert van lantaarnpalen enzo.

Willemijn v.d. O
20-11-2011 om 23:11
Opletten: premie wordt in 2012 al hoger!
Het is onbegrijpelijk dat de media er zo weinig aandacht aan besteed. Dat wordt schrikken voor een grote groep middeninkomens.
Korte versie:
Vanaf 01-01-2012 wordt de grondslag voor de inkomensafhankelijke premie met 15.000 euro verhoogd.
Voorbeeld
De premiegrens voor de Zorgverzekeringwet 2011 is € 33.427. Hierover is maximaal verschuldigd een bijdrage van € 2.590. (7,75% van € 33.427)
De premiegrens werknemersverzekeringen voor 2011 is € 49.297. Voor het jaar 2012 bent je hierover maximaal verschuldigd € 3.500. (7.1% van € 49.297) Dit is dus ruim € 900 meer. Dit kan dus nog hoger worden als de premiegrens werknemersverzekeringen voor 2012 hoger wordt dan de premiegrens 2011.
Bijdrage: 7,75% van max € 33.427 = € 2.590,60 (is € 215,88 per maand)
Inhouding: € 92,17
Nieuwe situatie
Bijdrage: 7,1% van max € 49.297* = € 3.500,09 (is € 291,67 per maand)
inhouding: € 122,42
Het scheelt dus € 122,42 - € 92,17 = € 30,25 per maand!! wat er volgend jaar minder binnen komt.
Voor ZZP-ers is het nog schrikbarender....die krijgen namelijk geen bijdrage van een werkgever.
Nou, is er nog een lange versie nodig?

Vic
21-11-2011 om 11:11
Och, dat moet jij toch niet erg vinden. 'Jouw' doelgroep heeft er geen last van want het gaat pas bovenmodaal tellen.

sp
21-11-2011 om 11:11
dat snap ik Vic. Dus dat is mooi dat die gespaard blijven, op dat gebied dan.