Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tippylee
28-03-2011 om 09:03
Zoon heeft -2
Doordat hij een verkeerstest op school niet doorstond, zijn we naar een opticien gegaan, en daar kwam uit dat hij -2 had aan beide ogen. Toch wa ik niet geheel overtuigd en ben de dag erna naar een ander gegaan. Ook hier kwam uit dat hij -2 had. Deze opticien( specsavers) zei dat hij eerst naar de oogarts moest ( zoon is 11 jaar) Is dat een standaard procedure?
Zoon wil echt geen bril, kan hij al contactlenzen?
Ik schrok er best van, want wij zijn allebei geen brildrager, het zit echter wel in de familie.
Tippylee

Vic
30-03-2011 om 13:03
Nou, ik heb erom gehuild hoor
Toen oudste een bril kreeg, nét 3 jaar oud, heb ik er wel even om gehuild. Zeker omdat er ook nog een oogje afgeplakt moest worden. Dat is gewoon ook helemaal geen leuke boodschap, zeker als je het niet verwacht. Toen jongste zakte voor de ogentest op het cb, had ik al zo'n vermoeden wat er zou komen. Maarja, ik had het liever niet gehad. Natuurlijk heb ik van al die emoties niets aan de kinderen laten merken. Gewoon met een opgewekte bui naar de opticien om een mooie bril uit te kiezen.

Vertigo
30-03-2011 om 15:03
Inderdaad
Probeer er een beetje relaxed over te zijn, dat scheelt echt voor je zoon.
Hier moest zoontje vanaf tweede jaar plakken en is geopereerd. Was eigenlijk geen groot drama. Vooral blij met de goed geregelde zorg in NL! Maar wij zijn nogal rationeel over die dingen, verschilt per persoon..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
30-03-2011 om 19:03
Peuter met bril
Ik zou het voor zoon ook prettiger vinden als hij nooit een bril zou hoeven, maar aangezien zijn beide ouders brillen zal hij er vermoedelijk wel aan moeten geloven.
Maar zo'n drama is het nou ook weer niet. Toen zoon op de creche zat was er een meisje dat ineens (ruim 3) met een bril kwam aanzetten. Leidsters eenparig: Goh, wat een mooie bril! en het kind was de koningin van het bal. De groepsgenootjes waren volgens mij allemaal een tikje jaloers.
Groeten,
Temet

Fonneke
31-03-2011 om 08:03
Bril / lenzen
Onze zoon (9 jaar) heeft ook sinds kort een bril. Hij heeft - 2,25. Het enige wat ik vervelend vind, is dat ik niet eerder heb gemerkt dat hij slecht zag. Hij zag er erg tegenop om een bril te moeten dragen, maar is er nu heel blij mee.
Sporten doet hij nog zonder bril, verder heeft hij de bril wel altijd op. Misschien kan jouw zoon de bril bij het sporten ook voorlopig nog aflaten?
Zelf draag ik ook een bril, maar heb ik ook lenzen. De lenzen heb ik alleen voor het sporten. Als jouw zoon nog niet de hele dag lenzen in mag, mag hij het misschien wel alleen met sporten? Ik weet het niet, maar dat zou je ook aan de oogarts kunnen vragen.

Woutje
01-04-2011 om 16:04
Mijn zoon van 10 heeft sinds vorige week een bril, -1.25. Nooit gemerkt dat hij niet goed zag, tot we ontdekten dat hij een levensgroot spandoek op relatief kleine afstand niet kon lezen en naar later bleek nog veel meer niet. Ook hij zag er tegenop om een bril te dragen, dacht dat hij uitgelachen zou worden. Tot hij het verschil zag (letterlijk, ha ha) tussen geen bril en wel een bril.
Natuurlijk kreeg hij vragen van klasgenoten (goh, heb je een bril?) en zijn meester stelde zich aan hem voor met de 'grappige' opmerking "hee, een nieuwe jongen in de klas!" Maar uitlachen is echt niet gebeurd. Inmiddels vindt hij het zelfs wel cool. Zijn bril staat hem ook echt goed.
Lenzen werden nog niet aangeraden omdat hij in principe de bril niet de hele dag op hoeft. De optometrist vertelde dat zeer waarschijnlijk de komende jaren de ogen nog wel wat zullen verslechteren, maar niet zo slecht zullen worden als de mijne (ik heb -10).
Zelf kreeg ik een bril toen ik 8 was. Ik begon met -2.5 en zat binnen 5 jaar op -6.5. Ik vond het verschrikkelijk; bril met jampotglazen, veel te mager, scheve tanden, kortom ik hing van de complexen aan elkaar en nu ik 45 ben ben ik daar nog steeds niet helemaal overheen. Ik heb altijd gehoopt dat mijn kinderen de ogen van hun vader zouden krijgen (geen bril nodig). Maar gelukkig is er de mogelijkheid om dit kleine mankement aan het lijf te verhelpen. Over een paar jaar kan zoon aan de lenzen en dan zie je er niks meer van ;-)