Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

moe van niks

moe van niks

09-09-2019 om 10:09

Zo moe na de vakantie wie ook

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-09-2019 om 13:09

Lanza

Elke fase is anders. Die van jou schuif je om 19.30 uur hun bed in en dan heb je nog uren voor jezelf. Hier zijn ze trots als ze om 22.00 uur naar bed gaan. Dat doen ze ook alleen als ze echt uitgeput zijn.

Lanza

Lanza

14-09-2019 om 14:09

Phryne

maar naast jouw kinderen kun je doen waar je zin in hebt als ze wakker zijn. Dat is een wereld van verschil. En je hoeft ze niet te helpen met douchen, in bad gaan, omkleden, tanden poetsen en dat soort dingen. Dus je hoeft in feite niet veel meer te doen.

Lanza

Daarom vind jij werken juist zoveel energie geven, omdat je in deze levensfase zit.

Hangkous

Hangkous

kleine kinderen kleine zorgen grote kinderen.........

===maar naast jouw kinderen kun je doen waar je zin in hebt als ze wakker zijn. Dat is een wereld van verschil. En je hoeft ze niet te helpen met douchen, in bad gaan, omkleden, tanden poetsen en dat soort dingen. Dus je hoeft in feite niet veel meer te doen.===

Qua activiteiten dagelijks leven zijn pubers zelfstandig dat klopt. Je wordt als ouder dan steeds meer klankbord voor hun puberproblemen (in de ogen van een moeder peanuts in de puber ogen de Mount Everest die beklommen moet worden)
Helpen met huiswerk, goede raad geven aangaande een werkstuk, rijden voor de sport en kind ophalen dat ergens gestrand is, omdat er geen bus meer ging.
Bovendien liggen ze nooit voor 22.00 in bed dus een gesprek voeren met partner over de financiën of andere dingen waar je geen pubers bij nodig hebt kan pas na die tijd, omdat ze (ook al zijn ze boven) toch nog even naar beneden komen om wat te snaaien uit de koelkast.

Als de kleuters in bed liggen zit je met je partner met koffie bij het journaal en daarna heb je tot bedtijd nog 2,5 uur waarin je kan doen wat jij wilt.

Lanza

Lanza

En jij

kan uitslapen, dat is nogal een verschil met iedere ochtend tussen 5 en 6 opstaan. Je kinderen kunnen s ochtends zichzelf aankleden en naar school komen. Als je met je man over financiën wil praten kun je ook s avonds in de keuken blijven zitten, of een wandeling maken buiten.

Die leus van je staat me trouwens erg tegen sinds ik het premature babytje van mijn vriendin heb gezien. 1,5 kilo was ze toen ze geboren werd. Dan doe je die uitspraak echt nooit meer.

Flavia

Flavia

14-09-2019 om 15:09

Lanza

Niet alle pubers slapen uit hoor, die moeten ook gewoon om half 7 op om op tijd op school te komen en dat doen ze niet geluidloos.

Mijn peuter/kleuter sliep tenminste nog tot een uur of 8, puber echt niet.

We horen je over een paar jaar wel als die lieve peuters / kleuters van je pubers zijn geworden.
Tot die tijd wil je toch niets van ons aan nemen en ben je alle overtuigd van je eigen gelijk.

Libera

Libera

14-09-2019 om 16:09

Pubers ja

Ik kon dat ook niet geloven, toen ik kleine kinderen had, dat pubers in feite juist intensiever zijn.
Ja, ik kan uitslapen. Soms. Want ik werk ook vaker ' s nachts en mijn pubers zijn helemaal vergeten hoe dat moet, rekening houden met anderen (konden ze als kind heel goed!) dus ze maken me regelmatig, oeps, vergeten, wakker als ik net slaap.
Of er komt last minute een vraag om toch ajb gehaald te worden om 02. 00 uur 's nachts terwijl ik eigenlijk het liefst om 21.00 uur naar bed wilde.
Of ze maken gewoon lawaai,' s nachts. Niet omdat ze zo asociaal zijn maar geregeld toch onhandig en het huis is gehorig en ze blijven lang op.
(jaja, opvoeding, maar het beklijft niet gelijk bij pubers...)

Verder vind ik het een wereld van verschil of een lastige peuter de strijd met me opzoekt of een lastige puber. Bleeh, die momenten komen altijd ongelegen, net als ik doodop ben ofzo.

Verder ben ik mijn territorium kwijt, mijn rust, orde en structuur. Bij kleine kinderen heb je een hoop in te brengen maar dat is hoe dan ook minder als ze ouder zijn.
(soms geniet ik ook nog;))

Amsterdamse

Amsterdamse

Pubers

Ik heb pubers in huis en ik vind ze helemaal niet lastig of veel werk, integendeel. Ik heb echt zeeën van tijd sinds ze op het VO zitten.
Ze gaan hun eigen gang, veel op pad, zitten vooral op hun kamer, ze gaan zelf naar sport en werk. Als ze eens in de woonkamer erbij komen zitten vind ik het erg gezellig.

Het enige dat ik veel doe is ze herinneren aan afspraken, variërend van zet de spullen ín de vaatwasser, tot de kappersafspraak en kleren in de was gooien. En even zovaak ruim ik de spullen gewoon zelf op.

Gesprekjes over hun problemen gaan meestal tussen neus en lippen door, of via de app.

Amsterdamse

Amsterdamse

Tijd

En ik heb ook veel tijd omdat ik weinig tijd aan het huishouden besteedt. Om de week komt de schoonmaakster en tussendoor doen we de wc en af en toe stofzuigen.
We doen een heleboel niet: ramen lappen, afval scheiden, kliko hebben we ook niet, dekbedden luchten doen we niet, kussens wassen (kan dat uberhaupt?), etc.

Lanza

Lanza

14-09-2019 om 17:09

Uitslapen

Flavia: dan heb jij geluk gehad dat je kleine kinderen tot 8 uur sliepen, dat doen ze hier echt niet hoor. Het is iedere ochtend vol aan, ergens tussen 5 en 6, al bijna 5 jaar, zonder uitzonderingen. En dan slapen we ook nog lang niet iedere nacht door.

Jouw pubers kunnen toch zelf opstaan en zich aankleden en naar school gaan, of in het weekend zelf naar beneden iets eten pakken en verder chillen? Daar hebben ze jou toch niet voor nodig? Of ben jij zo'n curlingouder?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Ik ben er nog nooit voor 7 uur uit gegaan voor een kind. Als baby kregen ze wel eens eten op nachtelijke tijdstippen, maar daarna weer lekker erin tot de wekker. Als peuter scharrelden ze dan om mijn bed heen, of kwamen bij mij in bed. Eigenlijk vond ik dat de meest relaxte tijd. Nu moet er veel meer, en we hebben opmerkelijk veel urgente zaken, altijd vlak voor het slapen gaan (na 22.00 uur dus).
Overigens, om het on topic te krijgen... Sinds wij een AGH-kantoortuin hebben met flexplekken ga ik ook niet meer naar mijn werk voor mijn rust. Heimwee naar mijn eigen kantoortje waarvan de deur dicht kon :-)

Brigitte Kaandorp!

Kijk even naar "ik heb zo'n zwaar leven".

Genieten:-)

Moe.

Ik word niet moe van kinderen, huishouden en werken. Ik word moe van gedoe aan mijn hoofd. Gedoe op school, gezeur op werk, onenigheid met iemand, tegenvallende autoreparatie, mensen die wat van me willen en ik kan weer geen nee zeggen, zieke dierbaren, dode dierbaren, kortom, gedoe, verdriet en gezeik.

Vakantie of juist drukte hebben weinig invloed op me. Iedereen om me heen happy? Dan gaat het met mij ook goed.

Moe van vakantie.

Mijn zus wordt zo moe van vakantie, ervoor, tijdens en erna. Ze gaat dus nog maar eens in de zoveel jaar. Ze is het liefste thuis, in haar eigen bedoeninkje, haar gewone ritme.

mijk

mijk

tja nu heb je mij ook op de kast

mijn dochter sliep pas door toen ze 6 was.Ik vond dat een tamelijk vermoeiende fase maarop zich snapt iedereen dat het een zware tijd is als je jonge kinderen hebt. Nu ze het afgelopen jaar heel ernstige paniekaanvallen had en we eigenlijk altijdbeschikbaar moesten zijn veel overleg met school en zorg hadden vond ik dat veel zwaarder. Voor een puber kan je geen oppas meer regelen en je kunt het ookniet zomaarmet de buren delen allemaal.

Maakt dat het hebben van pubers minder zwaar dan het hebben van jonge kinderen?Wel nee. Maar desalniettemin is het dat voor sommige puberouders wel. De risico's zijn ook groot als het nu misgaat, kan het echt gierend uit de bocht vliegen..

Je beweert dat je inlevingsvermogen hebt en typt vervolgens deze zin:

Jouw pubers kunnen toch zelf opstaan en zich aankleden en naar school gaan, of in het weekend zelf naar beneden iets eten pakken en verder chillen? Daar hebben ze jou toch niet voor nodig? Of ben jij zo'n curlingouder?

Flikker toch op met je inlevingsvermogen. Niet alle pubers lukt dat. Maar ik ga het je niet eens uitleggen. Ik zie jouw al hoofschuddend zeggen alle pubers zijn tegenwoordig depressief maar ik snap niet dat die ouders ze niet.....

Als je inderdaad inlevingsvermogen hebt dan is het eigenlijk erger. Dan interesseert het niet hoe erg je schoffeert.

Mijk

Lanza

Lanza

14-09-2019 om 18:09

Quote:

Ik ben er nog nooit voor 7 uur uit gegaan voor een kind. Als baby kregen ze wel eens eten op nachtelijke tijdstippen, maar daarna weer lekker erin tot de wekker. Als peuter scharrelden ze dan om mijn bed heen, of kwamen bij mij in bed. Eigenlijk vond ik dat de meest relaxte tijd.

Dan heb je heel makkelijke kinderen gehad, haha!! Good for you, maar niet erg realistisch voor ouders met kinderen die wat temperamentvol zijn.

Lanza

Lanza

Voor mijn kinderen

kan ik ook niet altijd oppas regelen. Als mijn bijna 5 jarige met een verhaal thuiskomt, dan wil hij dat net zo goed aan mij kwijt. En nee, dat zijn niet altijd onschuldige probleempjes. Ook 5- jarigen kunnen al oprecht verdriet hebben.

Pubers die zomaar uit de bocht vliegen, daar geloof ik ook niet zoveel van. Je bouwt samen iets op met veel liefde, aandacht en betrokkenheid. In de puberteit krijg je terug wat je hebt geoogst de jaren ervoor.

mijk

mijk

en daar

ga je wel op in maar jouw pubers die lekker chillen is net zo bizar onrealistisch... Je blijft je eigen geleefde leven vergelijken met de buitenkant van andermans leven.Zo werkt het niet...

maar ik kan me voorstellen als je al dit soort oordelen in het dagelijkse leven net zo makkelijk ventileert als hier, niemand jou iets van de binnenkant van hun leven laat zien. Bij mij zou je ook op het lijstje staan waar ik 'prima, prima, druk, druk, druk tegen roep als ik ze tegenkom.

Lanza

Lanza

Ik weet niet

wat voor opvoeding jullie zelf hebben gehad, maar vanaf het moment dat ik naar de middelbare school ging, deed ik zo ongeveer alles zelf.

Op zaterdagochtend bijvoorbeeld ging ik zelf sporten en daarvoor hoefden mijn ouders niks te doen. Zij sliepen gerust uit tot 10 uur en dan was ik alweer bijna terug van mijn sport, dronken we samen een kop koffie en daarna ging ieder weer verder met zn eigen dag.

Koken deden we allemaal een avond, soms twee, hoe het uitkwam. Dus ook dat deden mijn ouders maar 1 a 2x in de week zelf.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Klopt

Slapen deden ze goed, ik kan niets anders zeggen. Daar was ik ook heel blij mee.
Van de rest van je lalalandverhaal klopt helemaal niets.

mijk

mijk

Wat denk je eigenlijk dat het woord inlevingsvermogen betekent

waarom is hoe het vroeger bij jou thuis ging van meer belang dan hoe het nu bijons gaat? Waarom reageer je uberhaupt nooit op andermans verhalen.

Als ik er een kortdoordebocht reactie a la Lanza tegen aan gooi dan kom ik op iets als:

Wellicht had je met meer aandacht van je ouders wat betere sociale vaardigheden ontwikkeld....

mag je ook negeren want dit was echt de laatste keer dat ik op jouw gereageerd heb Fijn voor je dat je het zo getroffen hebt met je zelf. Succes er mee verder....

Mijk

En moe van niks?

Kan je je draai weer een beetje vinden in het dagelijkse leven? Heb je de "gouden tip" gevonden in dit draadje?

Watervrouw

Watervrouw

15-09-2019 om 01:09

Lalalandverhaal #71

Ha, ha, mijn dochter zou zeggen : "ik ga stuk"😂!

mijk

mijk

15-09-2019 om 10:09

Het is duidelijk

Pubers die zomaar uit de bocht vliegen, daar geloof ik ook niet zoveel van. Je bouwt samen iets op met veel liefde, aandacht en betrokkenheid. In de puberteit krijg je terug wat je hebt geoogst de jaren ervoor.

Het stukje angststoornis heb je genegeerd hè? Het is duidelijk dat je nog diep in het maakbaarheidsdenken zit. Wat je zaait oogst je. Weet je dat is niet alleen zo in de relatie met je kinderen en als je je IRL zo gedraagt als hier vrees ik dat er weinig netwerk is als je wereld instort...

rutiel

rutiel

16-09-2019 om 14:09

Inlijsten!

"Pubers die zomaar uit de bocht vliegen, daar geloof ik ook niet zoveel van. Je bouwt samen iets op met veel liefde, aandacht en betrokkenheid. In de puberteit krijg je terug wat je hebt geoogst de jaren ervoor."

HAHAHAHAHA!!

Lanza, twee tips:
1. Lijst je eigen woorden in of druk ze af op een mooi tegeltje. Geniet van je eigen gelijk en je wijze inzichten.... zolang de realiteit je nog niet inhaalt
2. Realiseer je dat tussen jou en de meeste "oudgedienden" hier een belangrijk verschil zit: wij hebben ervaring met zowel peuters als pubers. Jij (nog) niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.