Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

even niet

even niet

17-02-2010 om 16:02

Ziek melden vanwege (tijdelijke) incontinentie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suus36

suus36

18-02-2010 om 20:02

Idd vertelt hij/zij alles

Hoi,

Inderdaad vertelde de bedrijfsarts mij veel medische dingen. Ik heb maar één keer gehad dat een medewerker niet wilde vertellen wat er was (maanden ziek). Op een gegeven moment had ik er echt een sik van en vond het zo vaag. De bedrijfarts vertelde dat ze manisch depressief was. Ik kon daardoor wel beter handelen naar haar toe. Heb dat discreet gedaan.

Eerlijk gezegd zei hij ook wel dat hij vond dat bepaalde mensen echt aangespoord moesten worden om te werken, omdat ze zich aanstelden. Zei hij wel iets subtieler, maar daar kwam het wel op neer. Alhoewel, nu ik erover nadenk ging het wel wat verder. Zo van... "nou, mw. Pietersen maakte er weer een show van tijdens haar bezoek, haha.".

Ik zou er in ieder geval niet al te veel op vertrouwen dat de bedrijfsarts altijd zijn mond houdt. Hoe kwalijk ook. Hij wordt ingehuurd door de werkgever en wiens brood men eet........

In ieder geval heel veel sterkte met je ongemak (om het maar netjes te zeggen;-)

Groetjes,
Suus

Even niet

Weet je, soms moet je lekker in je eigen gevoel blijven hangen en soms kan je idd beter ff in de helicopter erboven gaan hangen (was een tijdje in bij sollicitaties, de eis 'helicopterview').

Maar goed, nogmaals, als je heel erg van boven kijkt: de een heeft een bevalling appeltje eitje en de ander niet. En we hebben nou eenmaal met zijn allen ervoor gekozen om dat soort aandoeningen collectief te verzekeren. Dus degene die sneller weer klaar en fit is om te werken begint eerder en betaalt premie waar de pechvogel van doorbetaald wordt.

Dus die pechvogel, die heeft daar gewoon recht op in ons systeem.

Petje af hoor, ik vind dat jij je kop enorm koel houdt in een situatie waar je zoals gezegd bepaald niet om gevraagd heb.

Dus laat het een beetje gaan, concentreer je verder op je kind en op je eigen genezing.

En als je gezond bent, dan kun je weer werken.
(sorry voor de bemoei hoor, dat ligt aan de helicopter )

Schokkerend

Ik dacht dat artsen een beroepsgeheim hadden!

Puck

Puck

19-02-2010 om 12:02

Hoe zou het anders moeten

Een arts heeft beroepsgeheim, en dat zal ook vast voor een bedrijfsarts gelden, maar het wordt wel moeilijk als hij niet door mag vertellen aan je baas wat je mankeert. Als je wat langer ziek bent dan wordt je (bij ons tenminste) besproken in een sociaal medisch team en het maakt niet uit of je ziekte werkgerelateerd is of niet. In dat SMT zit o.a. ook een leidinggevende, een personeelsfunctionatis en bedrijfs maatschappelijk werk. Het lijkt me dan lastig om goed te kunnen overleggen als niet iedereen dezelfde informatie kan delen. Een goede reïntegratie is dan ook lastig uit te stippelen.

Kari1

Kari1

19-02-2010 om 13:02

Dat kan toch best anders?

Ook in een SMT kan een bedrijfsarts zich aan zijn beroepsgeheim houden. Er kan best een reïntegratie worden uitgestippeld als de medische mogelijkheden en onmogelijkheden door de bedrijfsarts worden aangegeven, en dat kan heel goed zonder diagnosen en details.
Het is hier al eerder genoemd: b.v. niet bukken, stoel met speciale armleuningen is nodig, dichtbij toilet, werk wat je du moment "los" kunt laten vanwegen acuut van de werkplek weg moeten kunnen, speciale verlichting noodzakelijk, en verzin nog maar meer. Ook de verwachting hoeveel tijd het traject in beslag gaat nemen vereist geen medische details. Met die gegevens kan een bedrijf/leidinggevende dan aan de slag om iets te creëren dat binnen de mogelijkheden van de reïntegrant past.
Kari

even niet

even niet

19-02-2010 om 14:02

Rodebeuk

Nee hoor, niet sorry zeggen voor je bemoei. Die helicopter visie is wel wat. Wat wel meespeelt is dat mijn leidinggevende heel serieus is en - vermoed ik- niet van aanstellerij houd. Ik hoop niet dat zij me als een aansteller zal zien.
ik heb een tijdje terug wat vrije dagen moeten opnemen omdat mijn dochtertje steeds heel ziek was (duurde totaal 6 weken, heb niet 6 weken vrij gehad hoor). Ik kon haar niet naar de creche brengen en had geen andere opvang voor haar. Ze was echt heel ziek. Ergens begreep ze het wel, maar toch verweet ze het mij dat ik geen andere oplossing had. Ze vergeleek het met haar eigen situatie toen 1 van haar kinderen een poos heel ziek was. Ze had toen geen dag vrij hoeven nemen. Dus ik hoop dat ze zich nu een beetje in mijn situatie kan verplaatsen.

Sancy

Sancy

19-02-2010 om 14:02

Juist kari

Dat is ook de reden waarom ik zo expliciet inging op de positie van een bedrijfsarts en de grens tussen arts en leidinggevende. Een bedrijfsarts hoeft geen medische gegevens te verstrekken om duidelijk te maken wat de randvoorwaarden zijn voor reïntgratie. Het verbaast me dan ook dat er mensen zijn die denken dat het normaal is, of zelfs noodzakelijk is, om het beroepsgeheim te schenden om een reëntegratie te bewerkstelligen.

Inderdaad kari

En dat had ik ook verwacht van de bedrijfsarts.
Gewoon de mededeling naar de werkgever 'mevrouw is inderdaad ziek, heeft zoveel nodig voor herstel, zou op zo en zo'n manier weer kunnen beginnen'. En GEEN persoonlijke en medische details, waar mijn baas geen biet mee te maken heeft.

Ik ben ook heel verbaasd dat er hier mensen zijn die dat normaal vinden eerlijk gezegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.