Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Chrono
08-12-2020 om 18:12
Zelf chronische aandoening tijdens Corona
Lang nagedacht en nu toch een eigen topic.
Wie heeft er nog meer iets chronisch of anderszins ernstigs en hoe gaat dat nu met Corona?
Zelf onderging ik dit jaar een transplantatie en heb nu door medicatie nauwelijks een immuunsysteem. Grootste zorg is mijn jonge VO-leerling, dat ie het virus meeneemt. Ik heb hem nu thuis, school gaat iets verzinnen.
Ik hoopte snel een vaccin te krijgen maar dat zit er nog niet in. 😐

Ad Hombre
09-12-2020 om 08:12
Chrono
Alleen voor chrono:
https://www.evernote.com/l/AElv4kdOJcRHp5QZBbfSNU5_maaVN2m2w3I/

Temet
09-12-2020 om 09:12
dit betekent trouwens
Het verhaal van Ad betekent trouwens dat ook mensen met een verzwakt immuunsysteem waarschijnlijk wel degelijk kunnen worden ingeënt tegen corona- de vraag is alleen hoeveel baat zij persoonlijk bij de vaccinatie hebben.
Als dat klopt, dan zou dat ook betekenen dat versoepeling van de corona-regels voor mensen die gevaccineerd zijn, mensen met een verzwakt immuunsysteem niet benadeelt, en dat er voor deze categorie mensen ook geen uitzondering hoeft te worden gemaakt - zij kunnen immers worden gevaccineerd.
Groeten,
Temet

Chrono
09-12-2020 om 09:12
Temet
Die gedachte was ook al bij mij opgekomen inderdaad... toen ze het hadden over vaccineren rondom kwetsbare mensen in verpleeghuizen.
Maar goed, die mensen "rondom" gaan nu toch voor een groot deel als eerste.

Anonima
09-12-2020 om 12:12
In groep 3
Ik zit in vaccinatie groep 3 denk ik. Na de tehuisbewoners en zorgpersoneel en de 60plussers met een aandoening. Ik ben 50+ met een aandoening. Ook ik kan niet wachten op die prik. Dat is overigens niet alleen vanwege het risico op zelf corona krijgen. Ik ben 'normaal voorzichtig' en zit niet al maanden in quarantaine. Gelukkig.
Waar ik veel meer last van heb zijn de gevolgen. In antwoord op Chrono's vraag 'Wie heeft er nog meer iets chronisch of anderszins ernstigs en hoe gaat dat nu met Corona?' Ik heb al eerder verteld dat ik deels rolstoelafhankelijk ben en nog maar weinig loopvermogen heb. Het vermogen dat ik nog heb moet ik zorgvuldig bijhouden d.m.v. gerichte training. Daar heb ik een heel weekprogramma voor. En je snapt het al; dat hele programma viel in duigen. Want fysio's en revalidatiecentra zijn heel voorzichtig met 'kwetsbaren'. Dus gaat het gewone zwembad wel weer open, maar het aangepaste zwembad (waar ik trainde) dus niet. Nu is dat volgens mij niet alleen vanwege voorzichtigheid; ik trainde met een groepje ex-revalidanten en nu mag er maar de helft van dat groepje in het bad c.q. de kleedruimte. Dat loont niet. Dus jammer dan, ze houden het dicht voor groepjes. Alleen 1 op 1 therapie mag, maar dat wordt betaald door de ziektekostenverzekering en die betaald waarschijnlijk genoeg.
Ondertussen voel ik mijn lijf achteruit gaan. Ik probeer mijn conditie op een andere manier op peil te houden maar dat valt niet mee..

Ad Hombre
09-12-2020 om 13:12
Anonima
Voor zover ik weet mij is de volgorde nu:
- Verpleeghuispersoneel
- Verpleeghuisbewoners
- Risicogroepen 60+
- Rest 60+
- De rest
De verpleeghuisbewoners moeten wachten op Moderna/AZ omdat we distributie van Pfizer naar verpleeghuizen niet aan zouden kunnen, dus misschien gaan die gelijk op met 'rest 60+'.
Het lijkt mij logisch dat risicogroepen 60- voor 'rest 60+' gaan maar zo hebben ze het volgens mij niet ingericht. Goeie kans dat ze dat nog bijstellen, het komt allemaal een beetje ondoordacht over.

Plantenspuit
09-12-2020 om 15:12
Ik hoop het
"Goeie kans dat ze dat nog bijstellen"
Ik hoop het zo voor onze ontzettend kwetsbare 20- jarige en voor haar puberbroers en zus die noodgedwongen afstand op onderwijs volgen.

Piep
Advies
Het advies van de gezondheidsraad over volgorde van vaccinatie is nogal gericht op beperken van de sterfte. Dan kom je logischerwijs uit bij de mensen in verpleeghuizen. Maar het beleid van het kabinet is gericht op verlichten van de druk op de ziekenhuizen. En bewoners van verpleeghuizen komen niet in de ziekenhuizen terecht.
Ik heb het idee dat niemand in het kabinet of de Tweede Kamer durft te zeggen dat dit de verkeerde volgorde is. Dat klinkt namelijk nogal onsympathiek. Volgens mij stuurde De Jonge er subtiel al op aan dat nu als eerste de zorgverleners aan de beurt zijn. Dat zet natuurlijk ook veel meer zoden aan de dijk. Maar daarvoor had hij wel het excuus nodig dat Pfizer zo onhandig verpakt is.
Nu zijn bewoners van verpleeghuizen verplaatst naar de tweede plaats. Zal me benieuwen of ze verder gaan zakken. Je kunt nl ook ervoor kiezen om hun mantelzorgers in te enten. Heeft ook veel meer effect. En je houdt meer vaccins over voor mensen die midden in het leven staan.
Ben benieuwd of de tweede kamer vandaag hierover durft te beginnen.

Piep
Lobby
Ik denk dat kwetsbare jongere mensen een lobby moeten beginnen. Mail leden van de Tweede Kamer en zoek de media op. Anders word je vergeten.

Ad Hombre
09-12-2020 om 18:12
Administratief
Het voordeel van de kwetsbaren/60+ groep is dat daar alles al voor klaarligt. Gewoon de bestanden en logistiek van de griepprik hergebruiken en je bent klaar.
Het is waarschijnlijk een flinke klus om alle jongere kwetsbaren te inventariseren en de criteria voor wel of niet kwetsbaar te definiëren. Daar is onze overheid niet zo goed in vrees ik.
Vzviw zijn er twee ge-debug-de trajecten:
- griepprik / huisartsen
- jongeren / ggd-sporthallen

AnneJ
09-12-2020 om 18:12
Ook jongeren
Ook jongere kwetsbaren zitten in de oproep voor de griepprik. Ook dochter hier, vanwege haar allergie en asthma.
Alleen de huisgenoten, mantelzorgers of niet kwetsbaren om jongere kwetsbaren heen zou je met voorrang willen vaccineren.
Je kunt deze natuurlijk altijd opgeven bij de huisarts want vanwege de no-show blijven er mogelijk toch ook vaccins over en zeker degenen die je niet kunt bewaren zijn mogelijk bruikbaar voor deze groep.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik zou het met de huisarts overleggen.

Piep
09-12-2020 om 19:12
Huisarts
De eerste vaccins gaan via de ggd (voor de zorgmedewerkers) en de verpleeghuizen. Daar kom je dus niet tussen. Bij de huisarts wel, maar de planning is nu om met de oudsten te beginnen.

Sinilind
09-12-2020 om 21:12
Chrono: zoon ergens anders wonen?
Op mijn school zit een meisje thuis sinds maart omdat haar moeder ook onderliggende kwalen heeft. Het gaat niet goed met het meisje (qua schoolresultaten niet maar psychisch ook niet geweldig) en ik zou haar wensen dat ze elders kan wonen (bij familie) zodat ze die strenge regime niet hoeft mee te maken. Is het niet een optie voor je zoon? Want laten we eerlijk wezen, online onderwijs is maar een slappe aftreksel want wat het is, om maar te zwijgen van de emotionele schade.
Sini

Triv
09-12-2020 om 21:12
inderdaad piep
De kwetsbaren onder de 60 zitten ook gewoon in de griepprikgroep.
Overigens: waarom zet het meer zoden aan de dijk om de mantelzorgers van verpleeghuisbewoners te gaan inenten?

Ad Hombre
09-12-2020 om 22:12
Griep
"De kwetsbaren onder de 60 zitten ook gewoon in de griepprikgroep."
Ik dacht al dat er jongeren in de rij stonden.
Misschien dat ze die voor COVID dan ook gelijk meenemen.

Piep
09-12-2020 om 23:12
Triv
Omdat mantelzorgers vaak in de leeftijdscategorie 50 en hoger vallen en daar het risico op ziekenhuisopnames toeneemt. Met vaccinatie van die groep neemt de druk dus af. Terwijl mensen in verpleeghuizen niet in de ziekenhuizen terecht komen. Bovendien zijn mantelzorgers mobieler en dragen zij dus meer bij aan de verspreiding. En ten derde heeft een gevaccineerde mantelzorger meestal nog een heelof half leven voor zich, itt bewoners van verpleeghuizen. Dat geldt allemaal ook voor professionele verzorgers. Bovendien creëer je ringbescherming, waardoor de kwetsbare bewoners automatisch ook beschermd zijn.

Chrono
10-12-2020 om 08:12
Sini en Piep
Elders wonen is wel bij mij opgekomen. Ware het niet dat ik ten opzichte van sommige kwetsbaren een ruig leven heb geleid. Deze zomer naar een camping, uit eten geweest etc. Vrienden van de kinderen langsgeweest zolang het mooi weer was. Dit thuishouden is pas een week.
Cijfers zijn nog in orde.
Ik hoop dat dit maar tot kerst hoeft eigenlijk. Hij heeft ook heel veel sturing van ons (beiden) nodig. Sociaal is deels op te lossen met buiten skateboarden. Sommige van deze kinderen mogen dat geloof ik ook niet.
Piep ik ben het eens met jouw laatste bericht. Maar goed, ik ben geen expert.

Tessa
10-12-2020 om 08:12
Het nieuwe normaal
" een ruig leven heb geleid. Deze zomer naar een camping, uit eten geweest etc. Vrienden van de kinderen langsgeweest zolang het mooi weer was"
Eerst moest ik lachen, daarna bijna huilen. Wat is er geworden van onze wereld, van onze vanzelfsprekendheden?

Ad Hombre
10-12-2020 om 09:12
Tessa
"Eerst moest ik lachen, daarna bijna huilen. Wat is er geworden van onze wereld, van onze vanzelfsprekendheden?"
Vergeet niet dat pandemieën maar een van de historische gebeurtenissen is waarover we onszelf in slaap gesust hebben. Er is ook nog oorlog. Het zou niet slim zijn om te denken dat ook dat nooit meer kan gebeuren.

Tessa
10-12-2020 om 09:12
Dit gaat off topic maar ik denk zeker niet dat dit het laatste is. In de oerwouden schuilen nog heel wat virussen en het is een kwestie van tijd of er komt weer wat nieuws langs. Nog er van afgezien dat ons huidige virus elk moment kan muteren zodat we daar mooi staan met onze vaccins. Vaccins waarvan niemand weet of ze bij iedereen werken en hoe goed en hoe lang. Volgens mij gaat het nog heel lang duren eer we weer een beetje zoals vroeger kunnen leven. De chronisch zieken dan vooral. Ik zit, vanwege astma, al sinds maart voornamelijk binnen en hoewel ik geen bijzonder sociaal persoon ben ga ik ondertussen ook tegen de muren op. En dan zie ik mijn kinderen en vader nog geregeld, app en bel ik met vriendinnen en maak ik af en toe een praatje tijdens het wandelen.

Ad Hombre
10-12-2020 om 10:12
Tessa
Misschien moeten we maar bedenken dat we een ongekend lange periode van stabiliteit hebben gehad.

rode krullenbol
10-12-2020 om 11:12
Goed nieuws
"Vergeet niet dat pandemieën maar een van de historische gebeurtenissen is waarover we onszelf in slaap gesust hebben."
Onder dat "we" vallen niet de biomedische wetenschappers. Zij hebben wel degelijk rekening gehouden met de kans op een SARS-pandemie. Dit betekent dat dit soort van virussen al jaren onderwerp van onderzoek zijn, waardoor de bevolking veel eerder kan worden gevaccineerd dan anders het geval was geweest.
En over de dreiging van oorlog?
Laten we hopen dat dit virus als gemeenschappelijke vijand vooral tot wereldwijde solidariteit leidt!
Rode krullenbol

Ad Hombre
10-12-2020 om 11:12
"Onder dat "we" vallen niet de biomedische wetenschappers. Zij hebben wel degelijk rekening gehouden met de kans op een SARS-pandemie. Dit betekent dat dit soort van virussen al jaren onderwerp van onderzoek zijn, waardoor de bevolking veel eerder kan worden gevaccineerd dan anders het geval was geweest."
Ik ben blijkbaar een van de weinigen die de angstzaaiende praatjes van Osterhaus destijds ter harte heeft genomen.
"Laten we hopen dat dit virus als gemeenschappelijke vijand vooral tot wereldwijde solidariteit leidt!"
Ja, dat zie je overal om je heen gebeuren. (spoiler: NOT!)

Chrono
10-12-2020 om 13:12
Azteken
Gisteren las ik nog hoe de Azteken voor 80% werden uitgeroeid dankzij de virussen van de Spanjolen.
Dus zeker niet nieuw dit. Alleen wel lang geleden dat een virus zo veel impact had. Hoewel, polio, mazelen....

rutiel
10-12-2020 om 13:12
Piep
Jouw berichtje #42 roept vragen op:
"Terwijl mensen in verpleeghuizen niet in de ziekenhuizen terecht komen."
Bij mijn weten worden bewoners van verpleeghuizen net als andere mensen in ziekenhuizen opgenomen als daarvoor noodzaak bestaat. Ben ik fout geïnformeerd?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.