Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fianna

Fianna

27-12-2010 om 09:12

Wie herkent dit nare virus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

21-01-2011 om 15:01

Kari

Kennelijk is er dus veel onduidelijkheid over wat nu precies met reactivatie bedoeld wordt. Soms lees je idd over asymptomatische reactivatie, maar als er staat dat virusuitscheiding optreedt tijdens asymptomatische reactivatie zegt dat nog steeds niet dat er geen reactivatie mét kliniek kan optreden. Ik kan er ook niet goed wijs uit worden. Maar van andere herpesvirussen (vast ook niet allemaal) is bekend dat ze wel kunnen reactiveren met klinische verschijnselen en ik denk dat in het geval van Fianna dat best zou kunnen. Ze heeft natuurlijk een hele heftige voorperiode gehad met operatie, complicaties, bloedtransfusie, etc.
Ik ben helemaal met je eens dat “Ja, ik ben weer ziek, mijn CMV is weer bezig…” nietszeggend is, daar geloof ik ook niet zo in, er moet wel een serieus weerstandsprobleem zijn voor klinische reactivatie, niet ieder griepje zal ervoor zorgen (was dat met een koortslip ook maar zo, zucht).
Ik heb thuis geen toegang tot pubmed, maar zal daar eens gaan zoeken of ik daar wat kan vinden, vind het wel interessante materie.

Kari1

Kari1

21-01-2011 om 18:01

Puck, pubmed

"als er staat dat virusuitscheiding optreedt tijdens asymptomatische reactivatie zegt dat nog steeds niet dat er geen reactivatie mét kliniek kan optreden." Klopt. Daarvoor ga ik af op het feit dat ik nergens iets serieus heb kunnen vinden over recidiverende cmv-ziekteperioden bij verder gezonde mensen (dus zonder immuunstoornissen).
"Maar van andere herpesvirussen (vast ook niet allemaal) is bekend dat ze wel kunnen reactiveren met klinische verschijnselen", Herpesvirussen hebben als hebbelijkheid dat ze bij je blijven. Sommigen geven af en aan ziekteverschijnselen (koortslip, gordelroos), andere niet (cmv, pfeiffer). Omdat je ze bij je houdt kúnnen ze wel opnieuw ziekteverschijnselen geven, maar alleen als je immuunsysteem plat ligt en dan heb je echt een groter probleem dan "weer ziek door cmv". Behalve het probleem van de onderliggende oorzaak van je immuun-falen zijn er dan vaak ook meer en erstige opportunistische infecties.
Thuis geen toegang tot pubmed?? Google "pubmed", klik aan en je bent er!
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.