Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tante

Tante

08-09-2013 om 12:09

Wie heeft enig idee wat deze klachten veroorzaakt?

Riana

Riana

18-09-2013 om 13:09

Zofia?

Hallo Zofia.

Je zegt dat je bij het Radboud Ziekenhuis wel een rekening kreeg, maar dit niet hoefde te betalen. Hoe heb je dat gedaan? Ik wou een afspraak bij hen maken, maar ze kreeg toen een voorschotsnota (wat inhoudt dat wij het totale bedrag van tevoren moeten betalen). Let mij graag uit hoe dit precies werkt.

Riana

Datzelfde verzoek kreeg ik ook, flink voorschot storten voor ze ons wilden zien.
Ik denk dat Zofia erg veel geluk gehad heeft, ergens tussendoor geglipt is, of alsnog een verzoek om te betalen gaat krijgen (wij kregen vorig jaar een nota over 2008, nou zie dat maar eenste regelen met een verzekeraar...)

verzekeraars

Als je in het land waar je woont een ziektekostenverzekering hebt met werelddekking en die verzekering geeft toestemming voor aanvullend onderzoek in ned., dan maakt nationaliteit niet meer uit en heb je ook geen verwijzing nodig, wel is het handig dat de arts in je eigen land ermee eens is i.v.m. doorsturen van testresulaten.
Mijn zwager is ook in Ned. onderzocht én geopereerd en is geen nederlander en had ook geen ned.se verzekering.
Mijn zwager is de ned.se taal ook niet machtig. Maar kan wel goed engels. Ik heb daarin bemiddeld. Het is als volgt gegaan:
Daar allerlei onderzoeken en testen.
Uiteindelijk werd duidelijk in welke richting ze het ongeveer moesten zoeken (combi van neurologische aandoening en hartproblemen).
En zeiden ze in zijn thuisland dat ze niks meer voor hem konden doen omdat ze de expertise niet hadden. Advies was wel ga naar het buitenland (normaal land dichter bij zijn thuisland dat beter ontwikkeld is).
Ons ingeschakeld voor bemiddeling.(dit was in de tijd dat internet nog geen gemeengoed was).
Wij hebben via huisarts en een arts die wij persoonlijk kennen info ingewonnen en zo een arts bij een academisch ziekenhuis gevonden.
Telefonisch contact gehad.
Testresultaten gefaxt naar ons en wij doorgefaxt naar afdeling.
Wij telefonisch consult gehad met arts, situatie uitgelegd.
Afspraak gemaakt voor telefonisch consult voor zwager met arts die de nodige vragen stelde.
Arts had nog aanvullende onderzoeken nodig die wel in thuisland uit te voeren waren.
Die zijn gedaan, ook doorgefaxt naar arts.
Wederom telefonisch consult van zwager met arts.
Daarna is zwager hier gekomen.
Operatie was al ingepland (hart) en voor het neurologische gedeelte is hij eerst behandeld (medicatie ingesteld).
Toen dat stabiel was is hij geopereerd.
Zwager gebruikt nu nog medicatie uit ned.
Alles word vergoed vanuit zijn verzekering in thuisland.
En we zijn al jaren verder.
Daar was hij opgegeven....
groeten albana

sorry dat het even duurde

ik had je vraag niet gezien. ik heb de betreffende prof die het onderzoek heeft gedaan (Prof. Smeitink)zelf gemailed. misschien heb ik inderdaad geluk gehad, want ik heb nooit vooraf een voorschot hoeven te betalen. de professor die ons onderzocht heeft(ook mijn dochtertje) was zeer geinteresseerd in ons en ook echt met ons begaan. ik ben er redelijk zeker van dat de kosten ook niet zijn verhaald op onze poolse verzekering. misschien is de rekening uit een onderzoekspotje betaald, of wellicht heeft hij het zelfs zelf betaald. in ieder geval heb ik de garantie gekregen dat ik niet ooit toch een rekening krijg.
onlangs ben ik door mijn prof in warschau nogmaals naar nederland verwezen, omdat dit nu eenmaal het meest geavanceerde centrum op het gebied van mito's heeft. omdat ik in feite uitgedokterd ben in polen en daarom een verwijzing kreeg, kan het deze keer vergoed worden door mijn poolse verzekering. misschien is er voor jullie ook iets dergelijks mogelijk?

Inderdaad verzekering

Als je thuis een werelddekking op je verzekering hebt wordt het gemakkelijker (al willen veel nederlandse ziekenhuizen toch dat je vooruit betaalt of een garantiebrief van je verzekeraar geeft).

Zofia, even kort vraagje, waar denk jij aan als iemand hoge koorts heeft, snotterig is en het koud heeft?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.