Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

M Lavell
14-03-2011 om 21:03
Welke hap en hoe weet je dat?
Ik ben net verhuisd zoals sommigen niet ontgaan zal zijn en nu zit ik met een kwestie.
Ik heb altijd gedacht dat de HAP (huisartsenpost, weekenddienst) verbonden was aan de huisarts die je had. Maar nu krijg ik te horen dat dat niet zo is. Je postcode geeft de doorslag, zo vertelde de doktersassistente. Ze kon me er niet bij vertellen wie dat dan bepaalt en waar dat precies staat dus hoe ik het als eenvoudige landrot zou kunnen weten.
Zou ze gelijk hebben, dan zou dat betekenen dat ik bij, pak 'm beet, een snee in mijn neus op zaterdagavond ruim 17 km de totaal verkeerde kant op moet.
Ik heb nog gevraagd wat er zou gebeuren als ik mijn oude HAP zou bezoeken: ook 17 km, maar sociaal gezien de goede kant op, dus iemand kan me rijden, bijvoorbeeld, om maar wat te noemen.
Instromers, dat zijn kennelijk mensen met het verkeerde postcode, schijnen door mijn oude HAP naar de SEH van het aanleunende ziekenhuis verwezen te worden, alwaar _wel_ een bijzonder lange wachttijd is toegestaan (ik vermoed hier iets met een kwaliteitsmeter).
Maar jongens, lieve dames en heren, waar staat dit allemaal? Zou ik werkelijk niet mogen kiezen? En hoe zat dat nou met die torenhoge kosten van het SEH bezoek?
In totale verwarring wachtend op uw altijd kundige antwoord.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
18-03-2011 om 12:03
Spoedhulp?
Ik weet het niet. Volgens mij gaat het helemaal niet over de veiligheid van patiƫnten. Voor die veiligheid is al vastgesteld dat de aanrijdtijd voor een ambu 8 minuten zou moeten zijn. Maar de minister wil dat niet want dat is te duur.
Ergens moet staan (maar waar weet ik nog niet) wanneer huisartsen het argument 'te ver weg, ik wil u niet als klant' mogen gebruiken. Ik vermoed dat dat in tijd wordt uitgedrukt: 1 kwartier rijden.
Maar dat helpt in mijn geval ook niet, want mijn oude huisarts wil me niet meer hebben. Terwijl het toch werkelijk maar een kwartier rijden is.
De Nza schijnt prestatieverplichtingen op te leggen. Ik heb ze nog niet gevonden, maar zoek lustig verder.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
19-03-2011 om 19:03
Niet volgens de info die ik kreeg van IKG. De ha en de ambulance hebben een aanrijdtijd van 15 min. De HAP 30 minuten.
Maar ik heb nog nergens onderbouwing voor die tijden gevonden.
Groet,
Miriam Lavell