Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Waterpokken. Toch op vakantie gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

26-02-2011 om 13:02

Dirksmama

Dirksmama:
Toch had ik vorig jaar een week of drie na ontmoeting met krentenbol verrekt jeukende verdachte bultjes op mijn benen. En nee, geen mug gezien. Zit ik verdorie nu waarschijnlijk met 2 virusstammen in mijn ruggenmerg, dat wordt nog leuk als ik rijp ben voor gordelroos."
dat is onzin, want er is maar één stam (serotype). Die vage bultjes hadden dus een beginnende gordelroos kunnen zijn, maar ook iets totaal anders -bij jeukende benen zijn katten- of hondenvlooien het meest waarschijnlijk (en dan gaan we pas praten over asociaal gedrag van huisdierenbezitters:-)).

Dirksmama:
En dan kan een GGD voorschrijven wat ze maar willen, ik vind het niet fatsoenlijk om een kind dat nog anderen kan besmetten met wat dan ook los te laten op andermans kinderen, omdat die andere kinderen ook maar beter ziek kunnen worden. Dat vind ik gewoon krom."
Duh. Dat is precies wat ik beweer -jij vindt dat onfatsoenlijk, het is dus een cultuurdingetje dat verder niet zoveel met objectieve feiten en risico's te maken heeft.

Er spreekt -wat mij betreft- vooral overdreven controledrang uit. Ja, je kunt mensen weren waarvan je WEET dat je waterpokken verspreiden. Maar een hoop mensen weten het pas, als de ziekte fullblown uitgebarsten is, en daarvoor hebben ze al weekje ofzo het virus zitten verspreiden. Weren is dus niet erg effectief, en de GGDs weten dat.

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2011 om 18:02

Dirksmama

Bij waterpokken heb je blaasjes, geen bultjes....

Tink

Tink

27-02-2011 om 13:02

Hier...

... een zoon die het zelfs 3x heeft gehad. De 3e keer is ie er enorm ziek van geweest, zo erg dat ik op het punt heb gestaan de huisarts te bellen (en dat doe ik niet snel). Gelukkig zakte na die nacht net de koorts.
Hij zat trouwens ook ontzettend onder de blaasjes, er was geen plekje meer vrij. Het ene moment niks te zien, en een half uur later van kop tot teen helemaal rood. Jeuk had hij dan weer bijna niet.
Het kan gewoon vreselijk verschillen per kind. Mijn oudste, die helemaal niet zoveel blaasjes had, verging juist weer wél van de jeuk en was nogal lamlendig. En mijn andere zoon (ook 2x de klos) had beide keren weinig blaasjes en geen koorts, wel wat jeuk, maar die speelde dus gewoon.

Tink

Tink

27-02-2011 om 13:02

En oja

Ik heb er nooit zoveel moeite mee gehad dat mijn kinderen besmet werden door een ander waterpokkenkind, maar hier hebben ze dan ook geen andere problemen. Bovendien voorkom je het bijna niet omdat ze inderdaad al een hele poos besmettelijk zijn zonder dat er iets van te merken is.
Ik herinner me nog wel een brief die een keer mee kwam van school: een jongetje in groep 7 had een vorm van kanker, was wel herstellende, maar er werd dringend gevraagd om waterpokkenbesmettingen in je gezin door te geven omdat zijn weerstand daartegen nog te laag was en het gevaarlijk voor hem kon zijn. Als er waterpokken heerste in een klas, hielden zijn ouders hem dus thuis.

Ggd rotterdam

Toch vreemd dat mijn broer een aantal jaar geleden op het HBO zijn eindexamen niet mocht doen, hij had waterpokken en school wees hem er op dat hij van de GGD niet met besmettelijke ziekte op school mocht komen.
Nou was dat in Rotterdam, denken ze daar misschien anders als in de rest van Nederland?

Monet

Monet

28-02-2011 om 05:02

Ggd landelijke richtlijnen

Omtrent ziektes heeft de ggd in nederland al minstens 15 jaar een landelijke richtlijn/handboek waarin elke besmettelijke ziekte staat omschreven. Omtrent waterpokken is daar op een bepaald moment een ommezwaai gekomen. Werden kinderen met open blaasjes eerst geweerd van school/opvang, later werd daar het nut niet meer van ingezien, omdat de besmetting van anderen al gebeurd voordat de blaasjes zich laten zien.

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 22:03

Hoe lang geleden dirksmama?

Want bij oudste was het inderdaad nog zo, niet naar de opvang. En bij de tweeling een aantal jaar later wel...Ik denk dat het nu zo'n 6 of 7 jaar geleden is dat die richtlijn ineens weer anders was. En als jouw broer dus daarvóór dat examen moest doen zou dat heel goed kunnen dat het toen nog anders was!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.