Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MariaRosa
26-11-2008 om 10:11
Wat weten jullie van pfeiffer bij kinderen?
Hallo,
Gisteren was ik met mijn kind bij de HA. KLachten: langdurig vermoeid, extreem wit, vaak 'niet lekker', buikpijn, slappen voelen, opgezette klieren in hals etc. Lekker vaag dus maar er moet wel naar gekeken worden.
Goed ze laat even bloed onderzoeken op bezinksel en het bloedbeeld. Maar laten onderzoeken op Pfeiffer zou geen zin hebben want ja iedereen heeft zo wat anti-lichamen voor Pfeiffer.
Okay dacht ik daar dat zal dan wel. Maar thuisgekomen dacht ik: "hè dus je kan als kind of volwassene dus tijden met Pfeiffer lopen maar je moet maar doorlopen want onderzoeken heeft geen zin". Is dat nou zo? Wordt dan nu niemand meer onderzocht op Epstein-Barr. Vind het zo gek.
MariaRosa

Kari1
03-12-2008 om 21:12
Ehhh
"Kari " Ook bij pfeiffer is “rust” nou niet het allerbeste advies." Nee, maar bij een kind doorduwen \'je moet naar school want de dokter zegt dat regelmaat beter is dan rust\' dan wel?"
Ik zal het dan toch wel niet duidelijk hebben opgeschreven, maar naar mijn idee heb ik een aantal malen iets gepost in de zin van: het gaat om luisteren naar je lijf. En dat is dus niét doorduwen terwijl je te moe bent. Maar dat is zeker ook niet verplicht rustig aan doen als de pfeiffertest positief is, daar word je niet sneller beter van. Die testuitslag (naam van het beest, EBV, coxsackie, whatever), doet er dus niet zoveel toe, het gaat om wat je lijf aangeeft.
Kari

MariaRosa
03-12-2008 om 21:12
Ja kari
dat heb je ook een aantal keren uitgelegd. Maar hier gaat het om een kind. Een kind dat vaak zegt 'ik voel me slecht'. De ene keer zou dat kunnen zijn omdat ze weet dat er competatieve spelletjes komen op school. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat het kind echt heel moe is. Jouw advies? Thuis houden tot ze weer zin krijgt?
MR

Kari1
04-12-2008 om 14:12
Mariarosa
"Een kind dat vaak zegt \'ik voel me slecht\'. De ene keer zou dat kunnen zijn omdat ze weet dat er competatieve spelletjes komen op school. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat het kind echt heel moe is. Jouw advies?"
Het is idd een lastige situatie, en ik heb geen advies voor je. De beste weg hierin zal bij ieder kind een andere weg zijn, iedere ouder kent zijn eigen kind het beste. Regenbogie heeft in dit draadje gepost hoe zij er bij haar kind mee omgaat, maar voor je dochter en jij kan een andere manier een betere manier zijn.
Ik vraag me alleen af of de uitslag van de pfeiffertest een rol zou moeten spelen in het zoeken naar die manier. Omdat je van een EBV-infectie soms langduriger moe kunt zijn (maar dat hoeft echt niet), en omdat je ook van niet-pfeiffer langduriger moe kunt zijn (maar dat hoeft echt niet). En hoe lang, hoe moe, dat kan geen test je vertellen, alleen het eigen lijf. Een positieve of negatieve test zegt daarom niet zoveel. Het dilemma "omdat ze weet dat er competatieve spelletjes komen op school. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat het kind echt heel moe is.", dat hou je.
Kari