Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

dani

dani

12-10-2012 om 17:10

Wat is het probleem als kind te licht is

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

20-10-2012 om 21:10

Totaal uit zijn verband

Die discussie over die Marsen (en ja, volgens mij was ik dat, die zei dat zo iets nou niet echt dagelijks nuttig is, dank voor je elegante opmerking over mijn begrip, vorige poster (niet Albana?)) is behoorlijk off topic aan het worden in deze draad, die volgens mij ging over het kind van Dani. En dat kind hoefde niet in leven gehouden te worden met Marsen, Tuc en danoontjes, maar had een lijn die naar onderen af begon te buigen. Er is dus geen sprake van het moeten volstoppen met welk voedingsmiddel dan ook, om maar te overleven. Er is zelfs geen sprake van "flink ondergewicht".

Lijkt er behoorlijk op

Nou het kind van Dani lijkt erg op mijn jongste. Eet weinig, langzaam, lust weinig en dan ook nog dingen die eigenlijk erg caloriearm zijn. Dus altijd erg licht qua gewicht. Dat is niet een groot probleem....alleen als ze ziek is/was of dus ergens vertoefde waar ze niet werd aangezet tot eten (dat kamp.b.v.). Hielden wij de boel niet in de gaten dan boog ze af...en werd steeds lichter. En kwam dan uiteindelijk op ondergewicht. Dat hebben we eigenlijk altijd weten te voorkomen (behalve dus tijdens die 2 uitzonderingen) door haar continu eten aan te bieden. En lekker eten en vooral gezellig eten. Zonder die gezelligheid en 'lekkerheid' zou ze gewoon niks eten. Ze had gewoon eigenlijk nooit uit zichzelf 'trek' of maar een klein beetje...bied je dan niks aan, dan ging de trek over. Of bied je iets aan dat ze eigenlijk niet zo lekker vind...ook over die trek, dan maar niks.
Eigenlijk ben je blij met alles wat ze wél eet. Ze eet trouwens nog steeds muizehapjes-maaltijden. En ondertussen is ze wél op gewicht. Een gewone middelmatige lichte puber. En ook amper iets tussendoor. Maar zorgen maak ik me nu niet meer. Ze heeft namelijk nu wél trek, ook in een maaltijd. Dát vinden wij al zeer bijzonder voor haar doen. En dat het dan vrij weinig is in onze ogen, doet er niet toe. Wij weten nu dat als wij het niet aanbieden en er steeds achteraan zitten ze óók zou eten. Ze zou er uitzichzelf aan denken....dat doet die trek in haar buik. En nu gaat die niet meer zomaar 'over', maar pas als ze wat gegeten heeft.
Dat bedoel ik. En het is helemaal niet zo dat ik voorstander ben van marsen of tucjes eten de hele dag, maar er waren periodes dat ik eigenlijk blij was met álles wat ze at. En als dat een mars was geweest was ik er ook blij mee geweest (b.v. na een weekje ziek zijn). Als ze dan midden in de zomer zin had gehad in chocolademelk had ik dat meteen gemaakt. Dat is een behoorlijk verschil denk ik met kinderen die gewoon uitzichzelf wel willen eten of trek in ieder geval hebben. Als je trek hebt, eet je makkelijker alles of in ieder geval een groot gedeelte van wat ze je aanbieden. Als je dat amper hebt eet je alleen maar omdat het toevallig een lekkere smaak heeft die je best in je mond wil hebben. Die trek hoef je namelijk dan ook niet te stillen.
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

24-10-2012 om 09:10

Albana,

Zo doe ik het ook ongeveer met mijn dochter. Het is een slechte eter. Ik ben daar altijd vrij laconiek in geweest, omdat pushen averechts werkt. Maar ze is vaak ziek, en ziet er regelmatig wit uit, met blauwe kringen onder de ogen. En dus: moet ze van mij dagelijks multivitamine slikken. Ze eet bijna geen vlees. En de meeste vegetarische kant-en-klaar dingen eet ze niet. Ook lust ze geen bonen. (zucht) Maar een saucijzenbroodje lust ze wel. En dus: krijgt ze wekelijks een saucijzenbroodje. Verkeerde vetten, veel zout. Maar het zijn weer wat vetten en eiwitten! En zo schipperen we wat af.

Bellefleur

Maar als je dochter slecht eet en ondergewicht heeft kan je toch veel dingen die ze wel lust zelf maken zodat het wel gezond is? Als ze een saucijzenbroodje wel lust zou je die in allerlei variaties kunnen maken met minder zout en minder vet.

Bellefleur

Bellefleur

25-10-2012 om 09:10

Wil,

Doe ik ook. Ze krijgt alles wat gezond is en wat ze lust. Al is dat niet veel. Ik voel me regelmatig een vogelmoeder die haar jong lekkere hapjes voert. Maar éénmaal per week een slecht saucijzenbroodje vind ik niet verkeerd. Omdat er naast al dat zout ook eiwitten en vetten in zitten. Bij haar hoef ik niet in de gaten te houden of ze te vet eet. Waar ik wel mijn best voor doe is dat ze niet te vaak verzadigde vetten eet.

Bellefleur

Nee hoor, vind ik ook zeker niet verkeerd. Ik vind het zelfs knap dat je het bij èèn keer in de week kunt houden.Een licht kind vind ik niet zo`n probleem. "Mager maar gezond" zeg ik dan. Vervelend is het wel als je kind er niet gezond uitziet en veel ziek is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.