Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Daantje

Daantje

16-08-2010 om 21:08

Voorhuidje na hormoonzalf behandeling weer dicht(er)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

18-08-2010 om 12:08

Maylise

Onder progressieve gelovigen (any style) heerst wel eens het besef dat veel regels (spijswetten, besnijdenis) uiteindelijk gestoeld zijn op hygiënische redenen. En die zijn in deze tijd en deze omgeving niet direct nodig. Ik ben me ervan bewust dat dat een vrije interpretatie is van regels. Maar vreemd vind ik het niet, dit is onder christenen ook een hele gangbare manier om met door God gegeven regels om te gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 13:08

Circumcisie

Een medische reden voor een besnijdenis is bijvoorbeeld een vernauwing van de voorhuid (fimosis) waardoor een erectie pijnlijk kan zijn en het moeilijk is de eikel schoon te houden. Andere medische redenen voor een besnijdenis zijn paraphimosis en terugkerende ontstekingen van de eikel. Deze kinderen met aangeboren afwijkingen aan de urinewegen kunnen doorgaans goed worden geholpen met een voorhuidsverwijdende operatie, waardoor de voorhuid eenvoudiger te reinigen is. Bij een onbesneden penis hoopt zich makkelijk smegma op onder de voorhuid, daarom wordt algemene hygiëne ook als argument voor een besnijdenis gebruikt.
Kanker van de penis komt bij besneden mannen minder voor dan bij mannen die onbesneden zijn.
Alle onderzoeken die de link tussen urineweginfecties en besnijdenis-status onderzocht hebben, laten een lager risico op urineweginfecties in besneden mannen zien.
De meeste circumcisies worden uit religieuze overtuiging uitgevoerd. Er zijn verschillende religies waar mannen besneden worden, zoals bij bepaalde stromingen bij de joden, christenen en moslims.
Er is geen medische consensus over de vraag of een besnijdenis invloed heeft op de gevoeligheid van de eikel. Diverse onderzoeken spreken elkaar tegen. Sommige mannen zeggen dat hun besnijdenis de seksualiteit beter maakt; anderen zeggen dat het het gevoel vermindert, wat overigens ook een gewenst effect kan zijn. Afhankelijk van de aard van de besnijdenis kan het zijn dat een andere masturbatie-techniek effectiever is, of in uitzonderlijke gevallen een glijmiddel nodig is om te masturberen.
Uit data van de National Health and Social Life Survey komt naar voren dat besneden mannen een iets minder seksuele dysfunctie en meer gevarieerde seks rapporteren dan onbesneden mannen. Uit onderzoek van Masters and Johnson blijkt dat er geen verschil in gevoeligheid van de eikel bij besneden en onbesneden mannen.

De Amerikaanse Academy of Pediatrics (AAP) stelt in haar circumcision policy statement[13] dat besnijdenis mogelijk een aantal voordelen heeft, maar er onvoldoende gegevens zijn om routinematige circumcisie aan te bevelen. Hoewel circumcisie niet noodzakelijk is voor het welzijn van het kind vindt de APP dat het aan de ouders is om een kind te laten besnijden, waarbij ze naast medische factoren, ook culturele, religieuze en etnische tradities een rol kunnen te laten spelen. De richtlijn van de American Academy of Pediatrics komt er dus de facto op neer dat de voordelen niet zo groot zijn om een routinematige besnijdenis van alle jongetjes aan te bevelen, maar dat de mogelijke kans op complicaties ook niet dusdanig groot is om jongensbesnijdenis bij voorbaat af te wijzen. De American Academy of Pediatrics stelt dat de meeste complicaties die zich voordoen weinig om het lijf hebben en goed te behandelen zijn.
Overigens word ik dus onpasselijk van de calvinistische moraalridderij in dit draadje. Waarom mensen veroordelen die kiezen voor een of andere vorm van cosmetische/plastische chirurgie. Je moet iedereen in zijn waarde laten en als iemand nou door een ingreep dat broodnodige zelfvertrouwen krijgt, prima. Dat sommige mensen daar veel te ver in doorschieten is jammer en zelfs zorgwekkend maar ik ga niet de hypocriete fatsoensrakker uithangen. Met name omdat ik zelf aan den lijve heb ondervonden hoe eea je geestelijk welzijn en lichamelijk functioneren ernstig kan aantasten. Laten we blij zijn dat we kunnen kiezen en profiteren van al die mogelijkheden; of het nou om medische noodzakelijkheid gaat of om esthetische redenen. Enne, je kan niet alles en iedereen over een kam scheren. Over scheren gesproken: dus vrouwen moeten dat ontharen van benen, oksels en bikinilijn dus ook maar laten en de boel lekker wild laten groeien? Geen makeup meer dragen? Hun hoofdhaar niet meer verven? Uiterlijke verfraaiing in zijn breedste zin is als zo oud als de mensheid zelf. En zelfs dieren doen daar aan mee. Maar goed, dit wordt o.t. Terugkomend op de originele startster van dit draadje: niet blijven smeren met de hormooncreme/zalf en terug naar de dokter. Dan wordt het of afwachten en in de gaten houden dat je zoontje geen last krijgt/blijft houden van de vernauwde voorhuid of toch kiezen voor circumcisie.

Elisa

We hebben het hier over KINDEREN! Die kunnen als ze volwassen zijn heel goed zelf beslissen over dit soort dingen.
Je zegt verder ook nog:
Over scheren gesproken: dus vrouwen moeten dat ontharen van benen, oksels en bikinilijn dus ook maar laten en de boel lekker wild laten groeien? Geen makeup meer dragen? Hun hoofdhaar niet meer verven?
Zou je bovenstaande bij je eigen kind doen?
Daarnaast, als je als volwassene een borstvergroting of liposuctie laat verrichten, wat draag je daarmee uit? Dat jouw cup C mooier is dan mijn cupje AA? Of dat volle billen en benen lelijker zijn dan jouw slanke?

Gr. Poezie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 14:08

Poezie

Tja, kinderen hebben tot een bepaalde leeftijd nu eenmaal niet overal inspraak in als het gaat om religieuze zaken. Denk ook maar aan zaken als al dan niet vaccineren, het dragen van een hoofddoekje, rokken en zwarte kousen etc. Wat betreft circumcisie vanuit de Islam, het Jodendom (en ook enkele Christelijke overtuigingen): veel liberaal Joodse mensen (ik behoor zelf tot die groep) pleiten ervoor om de rituele besnijdenis niet meer uit te voeren op de achtste dag na de geboorte maar om er mee te wachten tot het kind oud genoeg is om zelf te beslissen, bijvoorbeeld tot de Bar Mitswa. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dit teken van religieuze verbondenheid willen aangaan of niet. Ik ben daar trouwens voor.
Wat betreft borstvergroting etc.: mensen dragen daar niets meer mee uit dan dat zij zichzelf mooier en prettiger voelen. Je begaat de fout om het te vergelijken en daar vanuit jezelf een waarde aan vast te koppelen. Er is een groot verschil tussen een subjectief- en een objectief waarde-oordeel. Ik heb een cupje AA en nee, ik vind ze niet bij mijn lichaam passen ook al zijn ze verder niet lelijk en vind ik een bescheiden boezem bij veel andere vrouwen ook niet lelijk. Met veel gedoe, opvulling en speciale dure bha's kan ik er nog wat van maken (ook al kan ik dan nog steeds niet dragen wat ik wil en mooi vind) maar als ik het geld zou hebben zou ik beslist wel een bescheiden borstvergroting overwegen, zelfs op mijn leeftijd. Omdat IK het mooier zou vinden bij MEZELF. Wat beslist niet betekent dat ik een cupje AA niet mooi kan vinden bij anderen. De zaken liggen niet zo zwart-wit.

Dirkje

Dirkje

18-08-2010 om 18:08

We zijn ondertussen helemaal ot

maar ik doe ook nog maar even een duit in het zakje. Ik vind langzamerhand besnijdenis zonder medische redenen niet meer acceptabel. Het is in mijn optiek wel verminking van een lichaam, want ook al heeft het geen verstrekkende gevolgen, je haalt iets weg zonder dat het medisch nodig is. De vergelijking met vrouwenbesnijdenis is niet helemaal onterecht in mijn ogen. Niet alle vormen van vrouwenbesnijdenis zijn even zwaar met akelige gevolgen. Een klein sneetje in de buurt van de clitoris schijnt niet zo veel gevolgen te hebben voor de toekomst, maar we verbieden het wel in dit land. Ik kan niet begrijpen waarom we dan het zonder medische noodzaak verwijderen van de voorhuid van de penis bij een kind dat niet kan kiezen wel toegestaan is. De hygiënecomponent is niet bewezen (behalve bij medische problemen) en mooi is idd een kwestie van smaak.
Groet,
Dirkje

Vic

Vic

18-08-2010 om 18:08

Elisa

Ik begrijp niet waarom jij zo geagiteerd reageert. Moet ik niet bij jou aankomen met vergelijkingen die slaan als een tang op een varken? Jij haalt er zelf de duvel en z'n oude moer bij, die je naar eigen voorkeur bij elkaar hebt gegoogled. Als ik daar de tijd voor zou hebben, zou ik evenzoveel 'bewijs' kunnen vinden dat het tegendeel bewijst. Je noemt bijvoorbeeld ergens dat besneden mannen minder vaak peniskanker krijgen. Weet je wel hoe weinig dat überhaupt voorkomt (google maar even)? Dat argument snijdt dus helemaal geen hout.
Ik ben helemaal niet tegen besnijdenis als dat om medische gronden gebeurt. In andere gevallen vind ik niet dat ouders 'zomaar' even voor hun kinderen kunnen beslissen dat ze een operatie ondergaan die hun uiterlijk blijvend verandert.
Mijn vergelijking met labiacorrectie vond ik niet zo vergezocht. Het is dat bij kinderen nog niet aan de orde is, die dingen groeien pas vanaf je 12e, maar het zou toch bespottelijk zijn als ouders bepaalden dat hun dochter beter af is met 'keurige' lipjes. Ik ben aardig op de hoogte van de last die je kunt hebben van (te) grote labia. Tot een paar jaar geleden wist ik ook niet dat je daar iets aan kon laten doen. Aan de andere kant wist ik ook niet dat ze blijkbaar te groot kunnen zijn. Er is overigens prima mee te leven (lees: je krijgt geen enge infecties) als je geen strakke broeken draagt en de boel dagelijks wast.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 19:08

Reactie

Neem me niet kwalijk maar ik ben niet degene die begon met vergelijkingen die nergens op slaan en het door elkaar halen van medische, ethische en religieuze argumenten. Deze zaken kunnen wel allemaal een rol spelen en ik mag gerust, net als ieder ander, mijn eigen argumenten, mening en persoonlijke ervaringen in een discussie naar voren brengen. Daarvoor is dit een discussieforum. Als mijn manier van discussieren je irriteert (Pelle) is dat jammer maar je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen; dan lees je mijn bijdragen maar niet. Overigens Vic ik droeg/draag nooit strakke kleding en had/heb een uitstekende persoonlijke hygiene hoor. Toch kreeg ik keer op keer last van abcessen en schrijnende wondjes door het schuren van kleding tegen de labia. Ook kon ik niet in zwemkleding en zelfs het dragen van een normale onderbroek deed pijn. Fietsen was een ramp en ik moest noodgedwongen helaas veel fietsen. Daarnaast was plassen lastig om maar te zwijgen over het hebben van sex. Ik ben onwijs gepest op de middelbare school door die enorme labia; letterlijk uitgelachen; ik durfde niet eens meer te gymen en te douchen. Je kan je voorstellen dat dat niet prettig is voor een jong meisje. Ik kon er niet "prima mee leven". Ik zou dolblij zijn geweest als ik veel eerder had geweten van de mogelijkheid tot labiacorrectie danwel dat mijn moeder ofzo er van af had geweten en mij erop had gewezen. Maar goed, dat is achteraf gepraat en uiteindelijk ben ik zeer gelukkig met het resultaat.

Vic

Vic

18-08-2010 om 20:08

Elisa

Natuurlijk mag jij je mening geven, maar als je dan met uitspraken komt als 'Wat een onwetendheid en onbegrip lees ik nu allemaal?', en mij verwijt dat mijn uitspraken slaan als een tang op een varken, maak ik daar een opmerking over.
Anyway, de manier waarop jij je ervaringen/klachten m.b.t. je labia omschrijft (gut, wat een bizar onderwerp eigenlijk), doen me vermoeden dat het bij jou 'erger' was dan bij mij. Dat terwijl ik het idee had dat ik toch echt wel vooraan had gestaan bij het uitdelen Ik heb er ook maar eens op gegoogled. Tot 4 cm is 'normaal' en een contra-indicatie voor reductie; groot is alles tussen 5 en 10 cm. Nou ja, gelukkig fiets ik niet zoveel ;-)

Maylise

Maylise

Dirkje

Er is wel een andere reden die je niet noemt:

In het geval van de Joden gaat het om een opdracht van God dus dat lijkt me een uitstekende reden voor besnijdenis. Nu geloof jij misschien niet in God of in Genesis of interpreteer je het minder letterlijk maar genoeg mensen nemen Genesis en de opdracht aan Abraham wel letterlijk en dan kan je uiteraard daar eindeloos over discussiëren of dat wel of niet waar is. Echte als iemand het wel als Waar ervaart lijkt het me logisch dat ze aan die opdracht willen voldoen. Dat is dan ook het verschil met female genital mutilitation: dat is niet gebaseerd op enige gebod van God.

Bij de moslims ligt het wat gecompliceerder omdat besnijdenis meer op de traditie is gebaseerd dan als echt iets moet van de religie. Er staat in de Koran niet dat besnijdenis moet maar Mohammed was bijvoorbeeld wel besneden. Daarnaast worden Moslims geroepen om Abraham's religie te volgen en aangezien hij wel was besneden is het logisch dat Moslims zich nu ook laten besnijden

En dan kan je nog 100 argumenten bedenken waarom besnijdenis niet goed is maar een gebod van hierboven weegt zwaarder dan menselijke argumenten.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

Ik zie werkelijk het bezwaar niet zo

Overal ter wereld voeren mensen aanpassingen aan hun uiterlijk uit, of aan het uiterlijk van hun kinderen - ter verfraaiing of om culturele/religieuze redenen. Natuurlijk gaan sommige ingrepen te ver, en wat dan precies te ver is - en wat nog wel acceptabel - is een interessante vraag die omgeven wordt door allerlei filters. Niets is objectief in dit soort discussies.
Mijn duit in het zakje: ik vind een penis mooi, mits hij gezond en fris is en toebehoort aan een vent waar ik van houd. Ik heb niets wezenlijks tegen besnijdenis. Mijn Amerikaanse ex-verloofde was besneden, mijn man is het, twee van mijn broers ook (man wegens religie, broers wegens voorhuidproblematiek). Mocht ik ooit een zoon krijgen, dan zal hij ook besneden worden. Omdat dat belangrijk is voor zijn vader. Als hij daar later een trauma aan overhoudt, houd ik mijn hart vast voor zijn geestelijke gezondheid in het algemeen .
Groetjes
Massi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 22:08

Ach nou ja, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt en ik reageerde ook niet met name op jou maar ook op andere in mijn ogen nogal overtrokken, ongenuanceerde reacties. Je zal begrijpen gezien mijn eigen ervaringen dat dit een voor mij zeer emotioneel beladen onderwerp is en tja, ik ben ook maar een mens van vlees en bloed (in het geval van de labia zelfs veel te veel vlees LOL) en mijn Italiaans/Joodse bloed wil dan nog weleens behoorlijk gaan borrelen;-) Dus hierbij mijn welgemeende excuses. Jij dacht trouwens dat jij vooraan had gestaan bij het uitdelen van labia?? Dat dacht je maar; Hij daarboven was bezig met mij toen jij in de wacht stond;-) Die van mij maten tegen de 8 cm en kennelijk was er toen ook niet meer genoeg vlees over om fatsoenlijke borsten te maken dus ik kwam er wat dat betreft maar bekaaid af... Ik had het liever andersom gezien;-) Nee echt, de andere meisjes op school pestten me met mijn "hangende lappen vlees" en "vrouwenpenis". En dan ook nog eens nauwelijks borsten hebben. Dus ja, ook al hou ik helemaal niet van snijden in gezond vlees op zich, als ik de mogelijkheid heb om iets aan dat soort dingen te veranderen bedenk ik me geen twee keer. Ook al ben ik al vaker onder het mes geweest voor werkelijk medisch noodzakelijke problemen (hernia, baarmoederverwijdering etc.) en heb ik daar niet zoveel geluk mee gehad in het algemeen. Vanuit mijn eigen perspectief en ervaringen gezien probeer ik dus de boel echt wel van alle kanten te bezien en mijn mening daarover te vormen zonder te (ver)oordelen en anderen te adviseren danwel te informeren maar mensen zijn mensen en als je niet zelf in iemand anders' schoenen hebt gestaan is en blijft dat heel erg lastig...

Pom

Pom

18-08-2010 om 23:08

Nadelen besnijdenis

Over de nadelen van een besnijdenis:

http://henrysturman.com/dutch/artikelen/besnijdenis.html

Groeten van Pom

Elisa

Het gaat hier in dit draadje niet om jouw labia. En ook niet over het besnijden van gezonde jongentjes, dat is allemaal of-topic.
Helaas kwam Onno op de proppen met zijn verhaal over hoe gewéldig schoon, mooi en hygiënisch een besneden man wel niet is. Daar word ik namelijk letterlijk misselijk van en reageer ik erg (te?) heftig op.

Gr. Poezie.

Goh vic

Dat van die maten wist ik niet. Maar geen mes dat er bij mij in de buurt mag komen, het idee al. Brrr.

Onno

Onno

19-08-2010 om 13:08

Prietpraat

Helaas kwam Onno op de proppen met zijn verhaal over hoe gewéldig schoon, mooi en hygiënisch een besneden man wel niet is. Daar word ik namelijk letterlijk misselijk van en reageer ik erg (te?) heftig op.

Alleen vrouwen die ervaring hebben met een besneden man of mannen die besneden zijn hebben recht van spreken. Ik denk dat je meesten mij wel gelijk geven.
Daarnaast heb ik heel veel ervaring met jongetjes waar de voorhuid te klein van is. Naast dat moeders het over het algemeen niet prettig vinden om dagelijk het fluitje te moeten insmeren helpt het gewoon niet en draait het uiteindelijk toch uit op een besnijdenis.

En onno

Waarom zijn daar dan geen homeopathische medicijnen voor?

Groeten,

Temet

Zucht (onno)

Punt 1: jij schrijft: Alleen vrouwen die ervaring hebben met een besneden man of mannen die besneden zijn hebben recht van spreken." Wie zegt dat ik geen "ervaring" heb met een besneden man?
Punt 2: jij hebt het over medische noodzaak.... (Hoop ik, je gaat toch niet zomaar het "fluitje" insmeren....)

Gr. Poezie.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

20-08-2010 om 09:08

Hier

is zoon van 6 2 weken terug besneden.
We hebben ook eerst de hormoonzalf gebruikt, leek eerst te werken maar het ging toch weer dicht.
Ik heb ook wel positieve verhalen gehoord. En ik begreep dat er niet besneden wordt tegenwoordig zonder dat er eerst gesmeerd is.

Laat je gewoon doorverwijzen naar de uroloog, die zag bij zoon meteen dat het met smeren niet wegging. Er zaten ook littekens van ontstekingen, dus was het echt nodig om te opereren.

Operatie is meegevallen. Het ziet er nu al heel goed uit. Nou ja goed, ik blijf het er raar uit vinden zien, zo bloot Het zal wel wennen.

Succes ermee!

Besnijden is de goedkope weg

Een voorhuid kan namelijk ook operatief ruimer gemaakt worden zonder te verwijderen.

En Onno, weet niet wat je onder ervaring verstaat, maar ik vind het nogal gehandicapt staan.

Onno

Onno

21-08-2010 om 09:08

Maar wel de beste.

Over smaak valt niet te twisten, maar als ik de keuze had tussen smeren met kankerverwekkende zooi (die uiteindelijk toch niet helpt) of een besnijdenis, zou ik het wel weten.

Dirkje

Dirkje

21-08-2010 om 12:08

Maylise

Weldegelijk ken ik de religieuze achtergronden van de besnijdenis. Ik ken ook de Goddelijke opdracht uit Genesis en ik weet zo'n beetje hoe het in de Islam werkt. Daarnaast beschouw ik mij als gelovig Christen.

Maar dat betekent niet dat ik vind dat het daarmee ook toegestaan moet zijn in ons land. Als het om vrouwenbesijdenis gaat zijn we gelukkig erg unaniem in onze afwijzing daarvan. Terwijl die ook op religieuze tradities gestoeld is. Ok, daar blijkt een cultuurargument wel een dominante rol te spelen, maar binnen die cultuur beroepen mensen zich er heel nadrukkelijk op dat het moet van hun geloof.

Met name sinds er steeds meer gesproken wordt over die vrouwenbesijdenis ben ik me gaan afvragen wat nu het wezenlijke verschil is met mannenbesijdenis. En op grond van bovenstaande zie ik dus niet meer zo'n verschil. Vandaar dat ik vind dat besnijdenis van jongetjes alleen nog maar zou moeten op medische gronden. Op basis van religieuze overwegingen zou het wat mij betreft uitgesteld moet worden tot de persoon in kwestie een volwassen man is en zelf kan kiezen of hij tot het volk van Abraham wil horen en daar de uiterlijke kenmerken van wil dragen.
Ik had dit religieuze en gelovige aspect dus met opzet uit mijn vorige posting weggelaten.
Groet,
Dirkje

Daantje

Daantje

21-08-2010 om 15:08

Maar waarom weer dicht?

Onno en anderen, leuke interessante discussie. Ondertussen wil ik graag dat mijn zoon zijn piemel heel blijft alleen wel dat dat gaatje nou eens open gaat en blijft zodat hij geen last van ontstekingen krijgt!!

Waarom gaat het weer dicht, was vraag een.

Vraag twee, wat er aan doen is dus deels beantwoord: nogmaals smeren en wachten tot de puberteit.

liora

liora

21-08-2010 om 16:08

Dirkje

Zullen we dan ook wachten met kinderen een nationaliteit te geven tot ze kunnen kiezen? En viertalig opvoeden tot ze kunnen kiezen?

Mijn zoons zijn beiden joods, daarin hebben ze geen keuze. Zo heb ik wel meer keuzes voor ze gemaakt: ze zijn Nederlands, ik ben hun moeder, er is in hun hiel geprikt, ze zijn gevaccineerd, ze eten vlees, etc.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-08-2010 om 17:08

Precies liora

Jij verwoordt heel goed wat ik ongemakkelijk vind aan dat 'op volwassen leeftijd laten kiezen'-argument. Ouders bepalen heel veel voor hun kinderen. Je kunt je kind ook niet inenten (dan onthoud je het kind volgens sommigen waardevolle bescherming), atheistisch (dan onthoud je het kind de kans om God vroeg te leren kennen en vereren), etc etc. Elke keuze heeft consequenties.
Als je dat niet wilt, moet je gewoon de soort laten uitsterven, dan heb je dat gedoe met culturen en religies ook niet meer.
Groetjes
Massi

Dirkje

Dirkje

21-08-2010 om 22:08

Massi en liora: volwassen leeftijd

Natuurlijk maak je als ouders keuzes voor je kind. Het feit alleen al dat ze er zijn, is een heel fundamentele keuze. Ook dingen als nationaliteit meegeven, of het opvoeden binnen een geloof, zijn dingen die ouders voor kinderen kiezen. In dat soort dingen kiezen wij ook. Natuurlijk. Ik ben het helemaal met jullie eens dat het op volwassen leeftijd laten kiezen niet altijd goed is. Ik denk zelfs dat voor veel mensen het 'als jullie volwassen zijn mag je zelf kiezen-argument' iets heel gemakzuchtigs is. Dat lijkt als het ware een vrijbrief om aan bepaalde dingen niets meer te hoeven doen.
Onze kinderen hebben niets te kiezen als het om hun nationaliteit gaat, maar ze kunnen later wel een andere aannemen als ze dat willen. Ze moeten hun tanden poetsen, ook al willen ze dat zelf helemaal niet. Later hebben ze het recht om hun gebit te laten verslonsen als ze dat willen. En onze keuze ten aanzien van geloof is dat we heel erg ons best doen om ze dat mee te geven. Ze zijn gedoopt en gaan met regelmaat mee naar de kerk. Later kunnen ze zelf kiezen of ze er iets mee gaan doen of niet.
Daar vind ik dus niets mis mee. Wel vind ik dat dit van een andere orde is dan op basis van een geloof onherstelbaar snijden aan het lichaam van kinderen die daar niet voor kunnen kiezen, of het afwijzen. Daar heb ik in de loop van de tijd wel een probleem mee gekregen. Eerlijk gezegd vond ik tot voor kort dat besnijdenis in Jodendom en Islam vanzelfsprekend was. Tot ik me ging afvragen waarom ik dan ben wel tegen iedere vorm van meisjesbesnijdenis, ook de meest milde vorm. En vind dat er geen argument is om tegen het een te zijn en het andere vanzelfsprekend te vinden.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.