Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:05

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?

@nnemoon

@nnemoon

17-05-2020 om 15:05

Snotneus

Ik vind niet dat we zo krampachtig moeten doen als iemand verkouden is. Normaal zei je als iemand moest niezen, nies nog een keer dan hebben we morgen mooi weer. Nu ben je als de dood als iemand niest. Bij ons thuis wordt dag in dag uit geniest door verschillende allergieën en hooikoorts. Man en ik werken gewoon buitenshuis. We nemen wel de regels in acht, maar zo lang wij ons normaal voelen en geen koorts hebben gaan we gewoon werken, ook met een snotneus.
Bij mij op het werk meldt je je niet ziek als je kind ziek is. Je probeert te ruilen met een collega, neemt gewoon vrij of neem zorgverlof. Ik heb in september twee weken zorgverlof gehad. Zoon had een beetje ongelukkig zijn been gebroken en zat van zijn tenen tot zijn lies in het gips.
Als je meer dan twee keer per jaar ziek bent geweest wordt je uitgenodigd voor een gesprek. Ze kijken dan of het werk gerelateerd is en proberen samen een oplossing te zoeken. Dit doen ze ook om het ziekteverzuim te verminderen.

bieb63

bieb63

17-05-2020 om 17:05

Wel eens met annemoon

Uiteraard is het niet de bedoeling je ziek te melden als je kind ziek is. Dan neem je vrij of zorgverlof. Zal best wel eens voorkomen, maar uiteraard niet de bedoeling. Kwalijk vind ik dat mensen dat zomaar denken van een ander. Dat is wantrouwen. Iemand heeft zich ziekgemeld en heeft niet gezegd: ik meld me ziek, want mn kind is ziek.....
En een gesprekje bij 2 of 3 maal ziekmelden, vind ik ook helemaal Oke.
Maar contract niet verlengen, want 3x ziek, vind ik kwalijk, vooral omdat dat hier 1 op 1 genoemd wordt met kantjes er van af lopen. Nee, geen veilige werkomgeving.... Je beoordeelt iemand op zn werkkwaliteit, inzet, en collegialiteit. Voer gewoon een gesprekje met iemand over het ziekteverzuim, gewoon zoals ook met de vaste krachten. Zo hoort het en dán ben je pas een goede werkgever.

En nee, ik meld me ook niet ziek met een snotneus, hoesten en een beetje hoofdpijn ( even los van het coronatijdperk), maar of mn collega's daar altijd blij mee zijn.....

Miezemuis

Miezemuis

Bieb

Meld je je nu wel ziek met een snotneus?
Ik hoorde ook bij degenen die doorgingen zolang ze nog rechtop konden staan. Maar dat haal ik me nu niet meer in mijn hoofd.
Ik schrik er echt van dat er hier blijkbaar mensen zijn die die maatregelen onzin vinden, kom op niet zo krampachtig doen over een snotneus, gewoon naar je werk hoor.
De algemene adviezen van anderhalve meter afstand, handenwassenhandenwassenhandenwassen, thuis werken als het kan en thuis blijven bij verkoudheidsklachten zijn er niet voor niets.

Miezemuis

Miezemuis

En nee

Als je toch al thuiswerkt meld je je niet ziek nee. Maar als je op locatie moet werken, zeker met kwetsbare mensen, toch hopelijk wel.

@nnemoon

@nnemoon

Nee ik meld me niet ziek

Nee ik meld me niet ziek bij een verkoudheid. Dan zit ik de helft van het jaar thuis. Ik ben meestal wel verkouden. Ik werk in het ziekenhuis en iedereen vindt dat prima als ik maar afstand houd, handen was enz.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 19:05

Precies

'thuis werken als het kan'

Wérken dus.

Triva

Triva

17-05-2020 om 19:05

Miezemuis

Je ziet even over het hoofd dat we het ook over ziekmeldingen in het algemeen hebben. Dus los van corona.

Ik hoop toch echt niet dat we straks allemaal met een snotneus thuis blijven en ziek melden.

Miezemuis

Miezemuis

18-05-2020 om 08:05

Triva

Ik hoop dat de verwarring daarin zit. Maar als de gedachte ook nu is, ‘niet te krampachtig doen over een snotneus’ en ‘ gewoon naar het werk’, zelfs bij werken met kwetsbare groepen, dan word ik namens die kwetsbare groepen niet blij.

In de zorg

Ik weet niet of het in de hele zorg is, maar het beleid van veel werkgevers in de zorg is dat je niet eens thuis mag blijven als je alleen verkouden bent terwijl je geen verhoging hoger dan 38 hebt.

Beleid

De werkgever mag niet vragen naar de medische klachten van de ziekmelding. Die worden beschouwd als privégegevens. Alleen de bedrijfsarts mag daar naar vragen. De vraag hoe hoog je koorts is, is dus niet oké.

skik

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 15:05

Skik

In coronatijd blijkt er van alles vloeibaar dat dat voorheen niet was. Met richtlijnen van het RIVM waarin nadrukkelijk een temperatuur wordt aangegeven zou ik het raar vinden als een werkgever dat NIET weet. Natuurlijk zijn regels er meestal met een goede reden, maar in dit geval zijn we behoorlijk ingehaald door de realiteit, vind je niet?

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 15:05

Miezemuis

het zou heel fijn zijn als in de zorg iedereen met een snotneus thuis kan blijven nu, maar de realiteit is dat er instellingen zijn die kampen met een ziekteverzuim van 50%. Daarmee kun je onmogelijk goede zorg leveren aan je hulpbehoevende cliënten, dus dan is de keus regelmatig tussen 'wel zorg met een snotneus en een risico' en 'geen zorg'. En dat is dus eigenlijk geen keus.

Ik snap je wel, maar het leven is helaas niet helemaal maakbaar. En ook zonder Corona was er al een personeelsgebrek in een heel groot deel van de zorg.

Los daarvan, buiten coronatijd zou het ook gewoon onbetaalbaar zijn als iedereen met een snotneus zich zou ziekmelden. Nu is een 'snotneus' hier natuurlijk synoniem voor 'iets besmettelijks', maar het gaat ook om andere dingen. Iemand die in de huishouding werkt en een gebroken been heeft kan lastig schoonmaken. Maar kan wellicht wel administratief werk doen, of voorlezen of zo. Dus hier kijken we naar wat iemand wél kan. Zeker als het om langdurige ziekmeldingen gaat.

Pennestreek

RIVM of niet, dat maakt niet uit. Als de werknemer aangeeft dat hij/zij niet kan werken ivm ziekte dan is het uiteindelijk de bedrijfsarts, en niet de werkgever, die toetst of dat klopt.

De bedrijfsarts mag vervolgens ook niet de aard van de ziekte aan de werkgever doorgeven, alleen maar of die werknemer ziek is, en tot welk werk deze werknemer eventueel nog wel in staat is (dat laatste met name bij langer durend verzuim).

Groeten,

Temet

Pennestreek

"Natuurlijk zijn regels er meestal met een goede reden, maar in dit geval zijn we behoorlijk ingehaald door de realiteit, vind je niet?"

Nee. Dit is nou precies waarom er zulke regels en wetten zijn. Een melding dat je niet kan komen werken wegens gezondheidsredenen is ook nu voldoende. Als de werkgever twijfelt aan de 'echtheid' van de melding moet hij er maar meteen de bedrijfsarts opzetten.

skik

Pooh Bear

Pooh Bear

18-05-2020 om 16:05

Skik

Mijn werkgever vroeg echt naar mijn temperatuur en vond het eerst niet hoog genoeg. Toen het hoger werd werd ik steeds voor 1 dag ziekgemeld en moest ik elke dag bellen om te zeggen hoe het nu ging.
En omdat ik koorts had zonder verkoudheid gingen ze er vanuit dat het geen Corona had denk dat ze het liefst hadden dat ik met paracetamol op gewoon had gaan werken.
Had dus eigenlijk kunnen zeggen dat ik dat helemaal niet hoefde te zeggen maar ik weet niet hoe ze dan zouden hebben gereageerd.

Pennestreek

Pennestreek

Temet

Dat klopt, maar het gaat hier (nu) eigenlijk vaker andersom, dat medewerkers twijfelen of ze thuis moesten blijven of niet. Dan is het toch wel handig als je als leidinggevende een inschatting kan maken.
Ik zou het trouwens erg vreemd vinden in deze tijd, bij een verpleeghuis, dus met de meest kwetsbare groep bewoners, dat je dat als werkgever en werknemer niet gewoon kunt bespreken. Regels of niet.

Pennestreek

Pennestreek

Bovendien

hoe zit dat dan met testen? Die uitslag is ook vertrouwelijk. Maar als je personeel hebt dat positief getest is wil je dat toch echt weten. Daarom hebben wij ook al vrij snel zelf testen geregeld iom met onze bedrijfsarts. Maar als je als werkgever in de ouderenzorg die optie niet hebt, moet je toch wat anders?

ElenaH

ElenaH

Ziekmelden

Werkgevers moeten bij ziekte het salaris voor minimaal 70% doorbetalen. Veel werkgevers betalen nu 100 % door. Maar dat zijn zenietverplicht. Ik denk dat het snel afgelopen is met ziekmeldingen voor een snotneus als je 30 % loon moet inleveren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Goed werkgeverschap

Het gesprek na drie ziekmeldingen wordt door mijn werkgever uitgelegd als goed werkgeverschap. Er wordt niet verwijtend gevraagd waarom je zo vaak ziek bent, maar besproken of de ziekmelding te maken heeft met het werk (70% van de ziekmeldingen heeft niet betrekking op lichamelijke klachten), en of bepaalde aanpassingen kunnen helpen.
Ik vind het idioot dat een werkgever eist dat medewerkers zich niet aan de richtlijnen houden. Bij verkoudheidsklachten moet je thuisblijven, en bij koorts van gezinsleden moet het hele gezin thuis blijven. Als je medewerkers met klachten dwingt te werken in de ouderenzorg, ben je echt heel fout bezig. Ik zou dit als medewerker ergens melden, of desnoods aan de pers.
Ja, vroeger (3 maanden geleden) was het anders. Werken met een snotneus, raar kriebeltje in je keel of 39 graden koorts was dan wellicht stoer en getuigend van inzet. Tegenwoordig ben je een potentieel moordwapen.

vlinder72

vlinder72

18-05-2020 om 17:05

pennestreek

Ik las onlangs een artikel dat de privacywetgeving voor extra overlijdensgevallen heeft gezorgd. In Nederland hoef je namelijk niet te melden dat je positief getest bent en het mag ook niet door de GGD of een andere testinstantie gedeeld met iemand worden.

Dus als iemand het niet zelf meldt en gewoon door gaat met alles (al dan niet voorzichtiger) dan kan iemand mensen besmetten.

In Azië is die privacywet er niet. Daar betekende besmet zijn een melding en er kwam nog net geen verzegeling op je deur (hoewel dat in China wel letterlijk zo gebeurde) Besmet is Azie betekende thuisblijven of opgenomen worden in een speciale kliniek plus contact onderzoek. Familie ook in quarantaine en het werd ook gecheckt of iedereen zich daaraan hield.

Dat kan in Nederland niet. Onze privacywet weerhoudt een zo vergaande controle maar het heeft ook voor extra besmettingsgevallen gezorgd.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/avg-belemmert-burgemeester-en-ggd-niet-bij-melden-coronadoden-1.1663216

Op dat verhaal van de privacywet die doden zou hebben gekost is een weerwoord gekomen.
Bovendien vraag je je af wat het toevoegt als je officieel 'weet' dat iemand in jou straat het coronavirus heeft. Voorzichtig moet je toch zijn, ook iemand die het officieel (nog) niet heeft kan jou besmetten.

Ik vond het ook een vreemd verhaal. Waarvan de uitleg mij niet volstond.

Maw ik geloof het niet dat het extra doden heeft gekost. Onnodig drama dit. Waarvan ik me afvraag waarom dat verhaal in de openbaarheid komt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Phryne

Het waren RIVM en overheid die bepaalden dat bij verkoudheidsklachten je thuis moest blijven en bij koorts het hele gezin, behalve bij zorgmedewerkers. Voor hen was verkoudheidsklachten niet genoeg om thuis te blijven maar er moest koorts bij zijn. En koorts in het gezin was ook voor de zorgmedewerkers geen reden om thuis te blijven. Zij moesten zelf koorts hebben.

Begrijpelijk vanuit de gedachte dat de zorg zou instorten als de strenge regels ook voor de zorgmedewerkers zou gelden. Slecht te begrijpen vanuit de gedachte dat mensen met verkoudheidsklachten wel degelijk besmet konden zijn en dus virusverspreiders konden zijn voor ze ziek werden. Of maar heel milde klachten hadden maar wel besmettelijk konden zijn.

Privacy

Je werkgever mag niet vragen naar je medische toestand. Punt. Jij mag wel vertellen over wat je al dan niet mankeert. Dat staat je vrij. Da's namelijk jouw persoonlijke informatie en jij bepaalt of je dat deelt of niet. Net als dat je ongetwijfeld voor toestemming tekent voor de uitslag van de coronatest. Je werkgever mag die vrijwillig verstrekte medische gegevens dan weer niet met anderen delen. Je werkgever zal om je (schriftelijke) toestemming moeten vragen om op de hoogte te worden gesteld van de uitslag van de coronatest die hij bij je wil laten uitvoeren.

skik

Chrono

Chrono

Ziekenhuis

Ze hebben mij verzekerd dat op de ziekenhuisafdeling waar ik morgen word opgenomen, elke dienst begint met het doornemen van de gezondheid vn de medewerkers. Enig verschijnsel=naar huis.
Ik verwacht niet anders op zo'n afdeling, waar iedereen zwaar aan de afweerremmende medicatie zit.
En anders wilde ik niet eens komen trouwens.

Triva

Triva

18-05-2020 om 19:05

Poohbear

'Had dus eigenlijk kunnen zeggen dat ik dat helemaal niet hoefde te zeggen maar ik weet niet hoe ze dan zouden hebben gereageerd.'

Ze mógen het niet vrágen!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.