Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:05

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?

Jemig Pennestreek

"Maar het gebeurt gewoon vaak dat mensen zich ziek melden als ze een ziek kind hebben. Die types hebben we uiteraard liever niet. Dan neem je een dag vrij, omdat we best ruim in het personeel zitten is dat meestal geen probleem."

Wijst dat fantastische bedrijf van jou de werknemers dan niet op hun wettelijk recht op zorgverlof?

Ik vind dat drie keer ziek is geen vaste aanstelling en als je wel al een vaste aanstelling hebt een stevig gesprek ook niet echt normaal hoor. Bij ons word je wel uitgenodigd voor een verzuimgesprek als je vaak ziek geweest bent, maar niet in de zin dat je ter verantwoording wordt geroepen maar om te kijken of er een oorzaak/verband is waar vanuit de organisatie misschien iets aan gedaan kan worden. Aanpassing werkplek, andere taken, coaching, bedrijfsarts of gewoon niks omdat het stom toeval is dat je twee keer migraine hebt gehad, één keer aan je pols geopereerd moest worden en ook nog een griepje kreeg.

skik

Bas

Bas

17-05-2020 om 02:05

Pennestreek

Ik weet dat het 'normaal' is en ook niet iedereen vindt het brrr natuurlijk.
Bij ons ook niet, hoor.

Maar ik vind het dus wel akelig en het geeft mi een onveilige sfeer.
Had je ook gelezen dat het schade heeft berokkend aan collega's van me?
Of je 'de kantjes ervan af loopt' hangt soms ook samen met hoe goed je het kunt vinden met de persoon die dat beoordeelt.

Bovendien vind ik het een ongezonde instelling.
Je kunt echt beter wat laagdrempeliger ziek melden, dat is voor veel mensen veel gezonder.
Je weet toch wel dat stress enorm 'rondwaart' en dat veel mensen uitvallen met een burn out?
Ik weet zeker dat je dat deels kunt voorkomen met een minder streng verzuimbeleid.
(moeten werken terwijl je net een flinke longontsteking hebt gehad bijv put je zo uit dat je overall echt minder aankunt. Op kwetsbare momenten (ziekte) merken dat men vreest dat je de kantjes er vanaf loopt of misbruik wilt maken van je werkgever is niet bepaald bevorderlijk etc)

En je wordt op die manier toegankelijker voor mensen met beperkingen of gevoeligheden waardoor ze eerder 'ziek' zijn.

Bleeh, ik vind het zo onsmakelijk vaak.
Ik ken ook veel mensen die zich op de borst kloppen omdat ze 'nooit ziek zijn'. Dat is geen prestatie, dat is geluk.p

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 06:05

Triva

'is best snel bereikt met een flinke verkoudheid, een valpartij (het werk is ook nogal valgevoelig) en nog iets.'

Maar na een valpartij ben je toch niet meteen ziek?

ElenaH

Het ligt er toch maar net aan wat voor werk je hebt en wat je gezondheidsprobleem is? De postbode kan haar ronde niet lopen met een zere knie, maar de debiteurenadministrateur kan er prima zijn werk mee doen achter z'n bureau. En de postbode kan met keelpijn en en verstopte neus de post wel bezorgen terwijl een docent dan beter thuis kan blijven.

skik

Flavia

Flavia

17-05-2020 om 08:05

verplicht

Dat na 3x ziekmelden per jaar moet je als bedrijf aangeven waarom mensen zo vaak ziek zijn. Meer dan 2x per jaar ziek zijn wordt frequent verzuim genoemd en de werkgever is dan verplicht actie te ondernemen.
Het is niet bedoeld als beoordelingscriterium.

Bij een hoger ziekteverzuim (gemiddeld melden mensen zich 2x per jaar ziek) is er vaak meer aan de hand dan 'gewoon' ziek. Het blijkt dat een hogere ziekte frequentie vaak leidt tot langdurige ziekte en dat moet je als werkgever voorkomen.

Het hebben van een gesprek na 3x per jaar ziekmelden is daarom een vrij gebruikelijk item in het kader van verzuimpreventie.

En dat kunnen heel korte gesprekken zijn, ik heb 'm ook gehad maar omdat ik een goede relatie met mijn toenmalige manager had heeft dat niet meer dan 5 minuten geduurd om het gezamelijke antwoord naar de arbodienst te dichten.
Aan de andere kant heb je de gesprekken die langer duren, veel moeilijker zijn want aan ziekworden zit ook een privé component waar je als werkgever niet naar mag vragen, er zit een bedrijfcultuurs component in, en een gedragscomponent.

Het is ook een methode om ongeoorloofdverzuim op te sporen. Genoeg medewerkers die zichzelf ziekmelden als hun kind ziek is. Daar is calimiteitenverlof voor. Of medewerkers die zich ziekmelden bij een arbeidsconflict, hoewel je er ziek van kunt worden is het sec ongeoorloofd verzuim.

Dat die gesprekken er zijn is bij 3x ziekmelden per jaar is dus helemaal niet zo gek.

Miezemuis

Miezemuis

Pennestreek, wat slecht!

4x ziek = geen vast contract? Ook nu in deze tijd nog? Het was al slecht dat mensen met een snotneus of een hoestje naar het werk kwamen maar nu helemaal. Wat wil de werkgever nu bereiken?
Ow, ik ben verkouden maar ik voel me niet al te beroerd dus ik kan wel werken, en het is pas mei... ik weet niet of ik in de rest van het jaar nog een keer buikgriep krijg, of een migraine aanval, of mijn enkel verzwik.... laat ik deze beurt maar niet verbruiken dan... Hoesten? Ik? Nee hoor, ik verslik me af en toe... :-(
Lekker dan voor clienten en collega’s.

ElenaH

ElenaH

Miezemuis

'Het was al slecht dat mensen met een snotneus of een hoestje naar het werk kwamen maar nu helemaal.'

Serieus? Iedereen met een snotneus ziek thuis? En wel doorbetaald krijgen zeker ...

Danielle

Danielle

17-05-2020 om 09:05

Relatie met manager

Nou wordt ie mooi Flavia. Als je een goede relatie met je manager hebt, dan kom je tot een goed antwoord aan de arbodienst en word je niet ontslagen. En mensen die een slechte relatie met hun manager hebben? Hebben die daardoor een grotere kans op ontslag? En als de manager een machtswellusteling is? Dan krijgt hij wel erg veel macht om over andermans leven te beoordelen.

Ik ben zo’n zieke werknemer. Diabetes en bijna blind. Ben blij dat mijn sociale werkgever, een ziekenhuis, niet moeilijk doet als ik twee uur vrij neem om naar de internist te gaan. Of dat ik drie dagen in het ziekenhuis lig na een diabetische coma. Of dat ik aan staar (ja dat kon er ook nog wel bij) geopereerd moest worden. O ja, en dat ze de aanpassing aan mijn computer betaald hebben en ik een iPad heb om alle rapporten, notulen en agenda’s et cetera kan lezen omdat ik gewoon geprinte tekst niet kan lezen. Ik werk er nu 22 jaar en mijn beoordelingen zijn altijd prima. Bij Pennenstreek met haar fantastische werkgever was ik er dus al uitgegooid.

Flavia

Flavia

17-05-2020 om 09:05

Danielle

lees even: het is NIET bedoeld als beoordelingscriterium!

En ik denk dat jij met je manager er ook snel uit bent: er zijn duidelijk aanwezige oorzaken voor frequent verzuim. Dan moet de werkgever daarin faciliteren. Dat is juist de bedoeling van het gesprek, de werkgever moet dergelijke gesprekken voeren om aan de wet te voldoen om verzuim te beperken. Frequent verzuim wordt gezien als indicator voor later uitvallen. Als werkgever moet je beleid hebben op frequent verzuim.

Ze mogen je ook een gesprek laten voeren met bedrijfsarts, hr medewerker of wat ze er voor bedenken, maar een gesprek zal er altijd moeten zijn anders kun je niet achter de achterliggende oorzaken voor frequent verzuim komen.

Triva

Triva

17-05-2020 om 10:05

Miezemuis

Het gaat niet over een kalenderjaar maar over de afgelopen 12 mnd.

Algemeen: het doel van het verzuimgespr ek is geen 'matje:. Er wordt ook niet gepraat over de reden van ziekmelden (mag niét gevraagd worden) de maar hoe vaker ziek hoe meer kans op langduriger uitval. Het gaat er om te achterhalen of er een achterliggende oorzaak is die weggenomen kan worden.

Triva

Triva

Elenah

Niet ziek na een valpartij maar als je je werk niet kan doen, ook al is het voor 1-2 dagen moet je je toch ziekmelden!

Pennestreek

Pennestreek

Laat maar

Personeelsbeleid is niet uit te leggen in een online conversatie. Daar zitten zoveel kanten aan. Het ging mij erom dat ongeoorloofd ziekteverzuim best streng wordt aangepakt. Dat gaat namelijk meestal over de instelling van iemand. Ik schreef ook al dat er juist goed wordt gekeken naar persoonlijke omstandigheden en dat er ook heel veel ruimte is voor mensen die wat mankeren, in welk opzicht dan ook. Dus Daniëlle, als jij gewoon je werk goed doet kun je prima bij ons werken. Ik heb heel veel collega’s met ziektes en privé problemen die hun werk in de weg zitten, maar dat zijn gewoon prima hard werkende gemotiveerde mensen. Dan kan er in overleg heel erg veel. Aangepast werk, andere werktijden, tijdelijk minder werken en allemaal met behoud van salaris.
En nee, tot aan corona werd je niet geacht thuis te blijven met een snotneus, maar wel als je nogal aan het hoesten en proesten bent. Maar dan kun je er ook voor kiezen om dagen te ruilen bijvoorbeeld, je hoeft niet meteen thuis te gaan zitten. Of iemand die bij mensen thuis schoonmaakt wordt even ingezet op de kantoren. Er valt echt wel wat te regelen. Maar dat overleg je met je leidinggevende en je dat is dus iets anders dan je bij een pijnlijke knie meteen ziekmelden. Als werkgever mag je niet vragen naar wat er aan de hand is, bij ons is het redelijk gewoon om dat vanuit jezelf te bespreken met je leidinggevende. Er heerst hier dus juist een heel open cultuur. Voel je je daar niet prettig bij, dan pas je hier niet blijkbaar.

Klinkt toch naar allemaal Pennestreek

Er loopt maar een dun lijntje tussen 'het is redelijk gewoon om vanuit jezelf de reden van je ziekmelding te bespreken' en 'ik voel me onder sociale druk van die zogenaamde open cultuur eigenlijk gedwongen om te vertellen wat ik mankeer en waarom ik me ziek meldt'.

Jouw opmerkingen lezend (dat soort types hoeven we niet, als je kind ziek is kan je een vrije dag opnemen, als je ziek bent kan je ook een dienst ruilen) klinkt het niet alsof je organisatie echt een ontspannen veilige werkomgeving is.

skik

Bas

Bas

17-05-2020 om 11:05

En mij gaat het erom

dat je nooit kunt weten of verzuim geoorloofd is of niet.
Die insteek gaat al uit van wantrouwen, meestal in een deel van je personeel. Dat vind ik een slechte insteek.

Ik heb me bijv nog nooit ziek hoeven melden bij een ziek kind. (of verlof hoeven nemen of welke regeling dan ook)
Maar ik had een stabiel betrouwbaar netwerk.
Ik kan me zo maar voorstellen dat een wankel kaartenhuis snel in kan storten onder bepaalde omstandigheden als je kind ziek wordt. Bijv.
Dat kan voor mensen een druppel zijn om zich ziek te melden om weer even rust in de tent te krijgen.

En idd, hier hangt veel, zo niet alles af van je relatie met je hoofd. (plus het selecte groepje er om heen)
En hier wordt het ook zeer gewaardeerd (gepusht) dat je open je ziekte bespreekt. Bleeh bleeh.
Inclusief de opvatting: als het je niet bevalt dan ga je maar.
En dat deden dan ook al veel lieve collega's van me. (hardwerkende, integere mensen!!!)

Ik werk bij een grote instelling die in de regio een grote monopolist is, dat geeft weinig opties. By the way.

Miezemuis

Miezemuis

Pennestreek

Uit je eerdere berichten kreeg ik de indruk dat het beleid is, meer dan 3 x ziek = contract wordt niet verlengd. Maar hopelijk zit daar dan wel wat nuance en overleg in. Want het was altijd al belangrijk dat mensen zich niet gedwongen voelden om bij ziekteklachten door te werken, en nu helemaal.

Miezemuis

Miezemuis

Ja Elena

Ook thuisblijven bij een snotneus graag. Zie de rivm regels.
In de zorg was dat helaas niet zo gewoon, maar als je werkt met kwetsbare mensen dan wil je ook niet dat ze besmet raken met een ‘gewoon’ verkoudheids- of griepvirus. Ook dat kan heel vervelend uitpakken in die groep. Dus die arbeidsethos van flink paracetamol erin en gaan, die mag er echt af. Zeker nu.
Want behalve je clienten wil je ook je zo broodnodige collega’s ziektevrij houden.

ElenaH

ElenaH

Tja miezemuis

'Want behalve je clienten wil je ook je zo broodnodige collega’s ziektevrij houden.'

Met een snotneus ben je niet ziek (= niet in staat om te werken).

Pennestreek

Pennestreek

Maar

Wat is er mis dan met bellen dat je kind ziek is en dat je geen opvang hebt, en dan met je leidinggevende overleggen hoe je dat samen (!) oplost? Dan ga je pas uit van vertrouwen in elkaar, niet als je als medewerker op eigen houtje besluit je ziek te melden. Want dat standaard beleid wordt uiteraard niet zwart-wit gehanteerd. Er is juist heel veel ruimte om dingen op te lossen. Dat schrijf ik ook al een paar keer. Maar ik hoef jullie niet te overtuigen, dat we bij medewerkers tevredenheidsonderzoeken steevast heel hoog scoren en een heel laag ziekteverzuim hebben zal dan vast door iets anders komen...

Anemone

Anemone

17-05-2020 om 12:05

Bij een ziek kind werk ik thuis

Ik vind het van goed werkgeverschap getuigen dat je als werknemer zelf bepaalt waar en wanneer je werkt, als je je resultaten maar haalt en afstemt met je collega’s. Hier nooit gedoe over vrije dagen opnemen of ziek melden, als ik me niet goed genoeg voel om naar het werk te gaan werk ik thuis, ook als mijn kind ziek is. Daar doe ik minstens zoveel als op kantoor, dus iedereen blij. Ik snap dat dat niet in elke baan kan, maar van postings van Pennestreek word ik helemaal kriegel, zou er gek van worden als mijn werkgever zo bovenop mijn nek zat en er een cultuur heerst van kijk ons eens goed bezig zijn. Ja als je de mazzel hebt dat jij en je kinderen nooit ziek zijn misschien, maar voor heel veel mensen lijkt me dit een onveilige werkomgeving.

Bas

Bas

17-05-2020 om 12:05

Pennestreek

Je schrijft zelf al: als je er anders in staat, pas je blijkbaar niet bij ons.
Dat zegt toch al wat over tevredenheid?
Mensen die bij jullie werken past de schoen al.
Bovendien zul je ook bij ons weinig mensen openlijk horen klagen.
Want weet je, daar is geen ruimte voor.

Ik werk al heel lang in de zorg en ken ook de periodes nog waarin we conflicten uitwerken in intervisies etc.
Dat ging er in sommige teams hard aan toe, maar die ruimte was er.
Die ruimte is er (bij ons) al lang niet meer.
No way dat ik mijn nek nog ga uitsteken of ergens verspilde energie in ga steken. Kan wel wat leukers doen met mijn leven!
Met een enkele collega is er een vertrouwensband en wordt openlijk gepraat over dit soort kwesties. Maar heel voorzichtig want de meeste mensen zijn naar half of niet te vertrouwen hierin.
Er is een angstcultuur.

En zelfs in enquêtes zal ik braaf aangeven, en met mij iedereen, tevreden te zijn. Want zelfs daar zit het wantrouwen dat 'anoniem' niet zo anoniem is.

Toe ik begon in zorg werd personeel uitgezocht op karakter. Al heel lang wordt jong relatief onmondig personeel geselecteerd. Dat doet ook iets met je cultuur. (en dat is bewust gebeurd zeg ik paranoïde)

Zorgverlof

"Wat is er mis dan met bellen dat je kind ziek is en dat je geen opvang hebt, en dan met je leidinggevende overleggen hoe je dat samen (!) oplost?"

Door er op te kunnen vertrouwen dat je bij je melding 'mijn kind is ziek' zorgverlof verleend wordt. Daar is dat namelijk voor. Je hoeft niks samen op te lossen, er is een wettelijke regeling voor.

skik

bieb63

bieb63

17-05-2020 om 13:05

Pennestreek

"Maar dan nog, wat is er brrr aan selectie? Iedere werkgever heeft toch graag mensen die goed presteren? Niemand houdt toch iemand in dienst die zich gemakkelijk ziek meldt? "

Dus iemand die zich 3x ziek heeft gemeld presteert niet goed? En/of meldt zich gemakkelijk ziek. Nogal een boute conclusie.
En wat ik al zei: als je die baan graag wil, meld je je NIET ziek als je niet echt ziek bent. En als je je wél ziek meldt, maar verder goed presteert en een prettige collega bent, dan vind ik dat dus een slechte werkgever als hij er dan vanuit gaat dat je de kantjes ervan af loopt...

Flavia

"Dat na 3x ziekmelden per jaar moet je als bedrijf aangeven waarom mensen zo vaak ziek zijn. Meer dan 2x per jaar ziek zijn wordt frequent verzuim genoemd en de werkgever is dan verplicht actie te ondernemen."

Van wie moet dat en waar staat dat dan?

Ik heb in een vorige werkkring (groep zelfstandigen die als groep personeel in dienst had) de PZ-zaken moeten doen en ik weet van deze verplichting niets. En wij hadden wel eens dat iemand drie keer in een jaar ziek was, dus wij zouden beslist iets hebben moeten doen, als jouw stelling klopt. Is die verplichting van recente datum, of hebben wij destijds de wettelijke verplichtingen niet nageleefd?

Groeten,

Temet

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 13:05

Elena

Tja, dan ben ik blij dat jij mijn collega niet bent. Ik wil er namelijk op kunnen vertrouwen dat die wel thuisblijven bij een snotneus. Zelfs kinderen met een snotneus mogen nu niet naar school of de kinderopvang.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 14:05

Miezemuis

Tja, ik vind dat je je pas ziek meldt als je niet kúnt werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.