Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Versoepeling maatregelen | Pagina 5 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:05

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?

Hooikoorts

Ik neem antihistaminica als ik last heb van hooikoorts en als ik twijfel neem ik tabletten en water mee. Want je wil niet staan sniezen in de winkel. Als ik op de fiets spring buiten dan weet ik al snel hoe de bui erbij staat. En je kunt de hooikoortsberichten volgen.

En dan heb je ook nog neusspray. Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat het niet nodig is als ik een tablet genomen heb. Maar dat houd ik wel in mijn achterhoofd.

ElenaH

ElenaH

10-05-2020 om 06:05

Dat filmpje inderdaad

'En met zo'n ouder als in het filmpje zou ze gaan praten, ze doet nu al niets anders. Met zijn 2en thuis is toch wat weinig sociaal.'

Bizar. Die jongen zit al 8 weken thuis, en nu ineens zou dat niet goed zijn? Rare reactie van die directeur.

@Emma

@Emma

10-05-2020 om 07:05

Scholen

Er zijn scholen waar ze online een parallel lesprogramma hebben voor kinderen die niet komen. Helemaal parallel is het niet natuurlijk maar beter dan niks. Zo'n jongen die thuis zit is echt niet de enige en daar heeft hij natuurlijk meer aan dan aan zo'n gesprek..

Iets anders: gisteravond heb ik de Luizenmoeder zitten kijken. Dat is nu echt bizar en uit een ver verleden ;-)

Gezicht

Nadat ik plichtmatig een doekje over m'n winkelwagentje heb gehaald wrijf ik over m'n neus waar ik kriebel aan heb, doe ik m'n haar met mijn hand achter m'n oor en bijt ik gedachteloos aan het haakje aan m'n nagel. Ik was mijn handen niet echt vaker dan normaal. Ik ben er echt laks in. Ik ga er maar vanuit dat de kans op besmetting via winkelwagentjes te verwaarlozen klein is.

skik

Zonne

Zonne

10-05-2020 om 08:05

Logisch dat het drukker wordt

Mensen hebben nu hun uitgestelde aankopen echt nodig. Veel winkels waren al wel gewoon open en er is niets met anderen gebeurd die gewoon gingen, dus nu durven er meer mensen te gaan.

Plus dat je je scheel betaalt aan verzendkosten voor kleine dingen die je gewoon in de buurt kunt kopen.

Zus

Zus

10-05-2020 om 11:05

Je schrijft dat mensen op je werk zich niet meer aan de maatregelen houden en dat het daarom voor jou ook niet meer zinvol is. Ik zou juist nu meer dan eerst afstand proberen te houden en je handen nog vaker wassen. Juist door de laksheid van anderen is de kans groter geworden dat iemand besmet /is en jij dan ook als je het gaat loslaten. Voor je handen zou ik uierzalf aanraden, insmeren voor je gaat slapen.

Bas

Bas

10-05-2020 om 13:05

Ik kan me voorstellen dat je juist extra alert wordt als anderen lakser worden.
Voor mij werkt dat dus niet zo, ben meer een aanpasser.
Ik zie ook te veel besmettingsmogelijkheden, zeker op mijn werk. Meer dan het risico wat inperken kan ik niet, mezelf helemaal beschermen is bij ons onmogelijk. Op het moment dat de rest hier niet aan mee doet wordt het water naar de zee dragen, dus nee dank je.

Maar ik houd heus nog wel afstand en was mijn handen.
Maar ik neem niet meer bij alles wat ik doe handschoenen mee ed. Open een vitrinedeur bij ah en sluit mezelf af van het idee dat die mogelijk besmet is. Etc.

Angela67

Angela67

10-05-2020 om 14:05

hoe kan je nou zoveel inzicht in je zelf hebben en niet bereid zijn eraan te werken?
je bent toch niet een pleaser eersteklas die alleen maar klakkeloos volgt en niet nadenkt? Je klinkt intelligenter dan dat.
en als je wel nadenkt en toch geen moeite wilt doen dan vind ik het vooral egoïstisch. Maar zeg dat dan, niet dat je een 'aanpasser' bent.
gr Angela

Angela67

Angela67

dit geschreven hebbende is het voor iedereen een worsteling, want niemand vindt dit leuk. maar als iedereen die nadenkt en zichzelf observeert zich gewoon maar neerlegt bij dingen dan klinkt dat wel alsof het allemaal toch niet goed komt.
En ook dat gevoel is dan weer verklaarbaar, maar nog steeds geen onvermijdelijk feit voor de rest van ons leven.
gr Angela

Chrono

Chrono

Lakser

Hoe lakser iedereen wordt, hoe meer ik aan huis en tuin gebonden ben. Toen iedereen zich braaf aan de regels hield kon ik makkelijk een wandeling maken, tegenliggers doken netjes het struikgewas in, net als ik. Inmiddels moet ik nog verder uitwijken en ongeveer de sloot in springen.
Winkels bezoek ik al maanden niet meer.

Tihama

Tihama

10-05-2020 om 15:05

valt hier mee

In het kader van 'hier': ik woon in Almere. Ik kom eigenlijk alleen nog maar bij de supermarkt. En 1 klein uitstapje naar de boekhandel in het kader van koop lokaal.

Omdat ik wel gewoon 5 dagen werk, kom ik meestal (tegen mijn zin in) in het weekend in de winkel. Vomar, Deen en Lidl. Dat gaat echt voortreffelijk. Ik vind dat iedereen in de winkel zich keurig aan de regels houdt. Niet alleen gepoetst karretjes, maar ook elkaar ruimte geven.

Verder sluit ik me zoveel mogelijk af: precies vanwege de reden: Er zijn al teveel mensen die laks worden, dus als ik braver ben, dan gaat het gemiddeld het beste.

Ik heb net even de statistieken van Denemarken opgezocht: de scholen zijn daar nu al 3,5 week open (geen 2 dus). Een echt effect had dus allang zichtbaar moeten zijn. De lijn gaat echter, gelukkig, nog steeds naar beneden. Ook in Denemarken zijn ze niet zomaar opengegaan: ook daar is het omkleed met veel extra maatregelen.

Vandaag zag ik een klein college van prof Martijn van der Steen. Hij legt uit welke strategieën een overheid/bedrijf kan toepassen om om te gaan met een situatie van onbekende onbekenden. Ik vond het een erg goed verhaal. Kleine stapjes, uitproberen, bijsturen, nieuwe kleine stapjes. Je kunt alleen vooruit komen door blind tastend uit te proberen. Boem = ho.
En dat dan een beetje wetenschappelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=optUGe72m1I

Ik ben eigenlijk best tevreden hoe het hier gaat. Sommige mensen zijn gewoon heel erg dom, maar daar is niks nieuws aan.

Zonne

Zonne

10-05-2020 om 16:05

Bovendien

"Sommige mensen zijn gewoon heel erg dom, maar daar is niks nieuws aan."

Bovendien zijn die mensen die dom zijn al wekenlang heel erg dom. Die beginnen daar niet ineens mee.

De rest wordt geleidelijk wat losser, maar de meesten houden gewoon afstand hier. Het schijnt wel drukker te zijn in de binnenstad, maar daar kom ik nooit. Als ik ga hardlopen of wandelen zie ik nog evenveel (of weinig) mensen. Voor iedereen die nu extra naar buiten gaat is er bij iemand anders de klad in gekomen.

drukke binnenstad

Er gaan nu meer winkels open, maar vaak wel met sterk ingekrompen openingstijden. De koopavond eraf, de zondagopening eraf, en ook minder uren op de gewone dagen. En dat dan in combinatie met beperkingen in het aantal bezoekers, dat kan haast niet anders dan leiden tot lange rijen op de stoep.

Ik woon in Amsterdam aan de rand van de stad en hier valt het nog mee, maar ik was laatst meer richting het centrum gegaan en daar zie je wel problemen: de stoepen zijn vaak ook te smal om comfortabel plaats te bieden aan een rij wachtenden en aan passanten, van de stoep af gaat ook niet, want op het daarnaast gelegen fietspad stopt het verkeer ook niet. Het echte oude centrum is dan wel weer vrij rustig naar ik begrijp omdat alle toeristen weg zijn, maar ik ben niet meer rond de Dam geweest sinds 13 maart (toen het uitgestorven was, maar toen waren ook vrijwel alle winkels dicht).

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2020 om 18:05

Chrono

"Hoe lakser iedereen wordt, hoe meer ik aan huis en tuin gebonden ben. Toen iedereen zich braaf aan de regels hield kon ik makkelijk een wandeling maken, tegenliggers doken netjes het struikgewas in, net als ik. Inmiddels moet ik nog verder uitwijken en ongeveer de sloot in springen."

Volgens mij loop je buiten weinig risico zolang je je niet langdurig in groepen ophoudt (voetbalstadion en concerten e.d.) maar dat is makkelijk te vermijden. Hoe harder het waait hoe beter. Zelfs binnen lijken mensen pas besmet te raken als ze langere tijd in elkaars gezelschap verblijven. Bij een uitbraak in een kantoortuin raakte nagenoeg alleen mensen op aangrenzende plaatsen bezet en nauwelijks mensen via het koffieapparaat of de lift of zo. Dat verklaart ook dat de 'lockdown' zo goed werkt want dat soort situaties zijn eigenlijk grotendeels afgesloten.

"Winkels bezoek ik al maanden niet meer."

Als je het kan vermijden is dat zeker verstandig.

Bas

Bas

10-05-2020 om 23:05

Pff Angela

Ik kan niet zoveel met je verwijtende teksten.
Hoezo wil ik geen moeite doen?
Ik houd me nog steeds aan basale regels en ik denk dat ik net nog voorzichtiger ben dan gemiddeld, ben van nature ook minder sociaal dan gemiddeld dus dat scheelt in deze ook flink.

Maar ik ben niet roomser dan de paus en het lijkt me, nogmaals, totaal geen zin hebben om bepaalde maatregelen te handhaven als het gros het niet doet.

Ik zag het zelf ook ook liever anders.
Maar de beer is nu los, mensen komen uit de lock down en houden zich praktisch nergens meer aan, dat wordt nu alleen maar erger.

Zelfbescherming

Je kunt sowieso wat blijven doen voor je eigen bescherming. Als je je kwetsbaar weet ga je bijvoorbeeld niet met het ov maar met de fiets of de auto. En sowieso werk je zoveel mogelijk thuis.
Zoek je boodschappenmoment zorgvuldig en bestel waar mogelijk online.
Zolang je kleffe warme samenkomsten vermijd als bezoeken aan nachtclubs en zo of opeengehoopt in een metrostel of bus, of zingend in een kerkruimte zonder de benodigde ruimte van meer dan 1,5 meter. Zingen geeft een grotere range aan druppeltjes.
Stap uit de lift als er iemand bij je instapt of voorkom dat ze bij je instappen.
Raak zelf geen zaken, liftknopjes of deurknoppen buiten, aan zonder bescherming.
En was je handen goed en maak goed schoon met natte doekjes.
Wat kan dat schelen?
En als er eens iets niet helemaal volgens de regels gaat laat de regels dan niet helemaal los.

Ik hoorde vandaag van verschillende mensen die toch voor moederdag op bezoek waren gegaan. Soms alleen op afstand in de tuin maar soms ook vanwege het slechter wordende weer 'even' binnen. Maar dan wel op afstand.

Dan zou ik na afloop van het bezoek ook de oppervlakken afnemen met een nat doekje of sopje. Evenals de deurposten en klinken en armleuningen waar men eventueel mee in aanraking is geweest.

Voorkomen is beter dan genezen......

Horeca

https://nos.nl/video/2333400-seoul-sluit-nachtclubs-en-bars-na-nieuwe-besmettingen-opmaken-voor-tweede-golf.html

Het is vreselijk voor de horeca maar op de 'ouderwetse' manier, allemaal binnen aan de bar aan de drank onder de glitterlichten, gaat het echt niet.

Buiten op afstand en afhaal en drive through en wat je ook kunt verzinnen maar niet dit.

" Seoul sluit nachtclubs en bars na nieuwe besmettingen: 'Opmaken voor tweede golf'

Nadat Seoul eerder al had besloten alle nachtclubs en bars voor twee weken te sluiten, moeten nu ook clubs in de omgeving van Seoul dicht. Afgelopen dag zijn er 34 nieuwe besmettingen gemeld in Zuid-Korea, waarvan 24 rond een uitgaansgebied in Seoul. "

Angela67

Angela67

10-05-2020 om 23:05

Raar

Bas nou doe je het weer. Je zoekt gewoon excuses; omdat de rest het niet zou doen hoef jij ook niet.
1. Lekker voorbeeld voor je kinderen/directe omgeving
2. Stel je voor dat iedereen zo denkt en handelt
3. Je hebt waarschijnlijk ook totaal ongelijk want jouw ervaringen zijn per definitie niet statistisch relevant. Dus het is ook nog eens contraproductief om jouw observaties (die gekleurd zijn) tot waarheid te verheffen .

Dus hoe komt het dat je dit niet snapt? En als je het wel snapt dan zeg je toch gewoon dat jij het niet belangrijk genoeg vindt? Hoe zouden je kinderen reageren? Of je directe buren?geven die je groot gelijk en is dus alles dan maar gewoon klaar?
Doe je ook geen enkele moeite om jezelf in een actiever, realistisch spoor te krijgen?
Gr Angela

Bas

Bas

11-05-2020 om 02:05

Tsja Angela

Ik snap je postings niet zo goed. Die ik trouwens vervelend van toon vind. We hoeven het toch niet eens te zijn om aardig te blijven naar elkaar?

Ik weet wel bijna zeker dat ik alleen maar verwoord zoals dat voor veel mensen ook werkt.
Dat zien we nu toch ook om ons heen??
En nogmaals voor mij zit daar wel degelijk logica in want het werkt echt alleen maar als genoeg mensen mee doen.

Maar geen zorg hoor, ik ben nog steeds een prima voorbeeld voor mijn omgeving. Ik houd prima afstand en ben erg hygiënisch. Volgens mij val ik in herhaling trouwens dus ik begrijp het niet zo...

Ik word alleen makkelijker. Houd afstand maar wring me bijv niet meer zo in bochten als anderen geen afstand houden. Simpel omdat het nu te veel mensen worden die geen afstand houden.

En AnneJ je lijstje is mooi en strevenswaardig maar niet altijd en voor iedereen haalbaar.
Zo kan ik door mijn drukke baan bijv slecht mijn winkelbezoek plannen.
(Maar behalve boodschappen doen en veilig met hond wandelen blijf ik veilig thuis hoor. Mij zul je niet in de wachtrij bij ikea aantreffen;)
Op mijn werk zijn er ontelbare plekken die potentieel besmet zijn en waar ik nonstop mee in aanraking kom en mezelf voldoende beschermen is echt niet mogelijk.
Dan kan ik panisch blijven, me ziek melden of er het beste van proberen te maken en er wat meer bij te ontspannen. Dat laatste is niet alleen een keuze maar bijna noodzaak om niet overspannen te worden.

Liever had ik op mijn werk (zorg) een heel ander pakket aan maatregelen gezien, al vanaf het begin. Actiever testen, veel meer preventieve bescherming, meer poetspersoneel ipv nu juist minder, laagdrempeliger ziek kunnen melden, juist voor zorgpersoneel enz enz.. Maarja, ik zit niet in de politiek dus ik ga hier helaas niet over.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2020 om 09:05

Simpel omdat het nu te veel mensen worden die geen afstand houden.===

Dit vind ik dus echt iets om boos over te worden. Niet speciaal op jou, maar in het algemeen.

Wat ik best zorgelijk vind klinken, is dat jij in je zorgbaan nog steeds niet verantwoord kunt werken. Dat lijkt me ook een extra reden om buitenshuis toch strak de regels te blijven naleven.

Bas

Bas

11-05-2020 om 09:05

Kaaskopje

Nogmaals, het zijn politieke keuzes hoor.
Dus ook die van jou en die van mij.
Keuzes veelal al lang geleden genomen. Privatisering vd zorg bijv, speelt echt wel een grote rol.
In de zorg zijn een hoop belangen die meespelen.
Net als in de maatschappij, we gaan natuurlijk niet voor niets nu versoepelen. Dat we daarmee afstevenen op een tweede golf lijkt me evident.

En nogmaals, ik houd me netjes aan de regels, maar voorheen deed ik nog wel meer. Dat houd ik alleen geen jaren vol.
Wat wel veranderd is is dat we nu (bij voldoende klachten) momenteel getest kunnen. Dat is een hele vooruitgang.
Maar ik vrees dat die maatregel geen uitbraken voorkomt.

Pennestreek

Pennestreek

11-05-2020 om 10:05

Dat ligt toch echt ook aan je werkgever. Hier, ook zorg, is geregeld dat personeel en bewoners getest altijd kunnen worden. Zelf ingekocht/geregeld met het lab, komt geen huisarts, GGD of Coronapost aan te pas. Er is voldoende beschermende kleding en er wordt ook gewoon schoongemaakt. Overal hangt handalcohol, dat was er al maar nu nog op meer plekken. Wij worden geacht thuis te blijven bij verkoudheidsverschijnselen en koorts of zieke huisgenoten. Zolang er geen bewoners besmet zijn, is de kans dat je het hier op zou lopen uitermate klein. Wij als personeel zelf zijn een groter risico voor onze bewoners.

Wij gaan van de week starten met een bezoekregeling. Het vraagt een hoop van ons als personeel, maar dat hebben we er graag voor over.

Bas

Bas

11-05-2020 om 11:05

Pennestreek

Dat bedoel ik dus, die privatisering.
Ook zorg moet 'overleven'.

Maar wat bedoel jij met die testen, worden jullie ook zonder klachten getest??
Dat zou bijzonder zijn.

Hier wordt zeker ook schoongemaakt, maar het was in verhouding (tot het vuil hier) al zeer karig en nu is het nog minder. Ik werk met een doelgroep die zeer snel vervuilt.

De beschermende kleding is hier natuurijk ook en wordt, geheel conform algemene regels, gebruikt bij sterke vermoedens van. Maar dan loop je vrees ik echt achter de feiten aan.

Ook hier zal de besmetting wrs vanuit personeel gaan komen. Het is wachten op.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2020 om 13:05

Bas én Pennenstreek

Alle bewondering voor jullie hoor. Ik zit hier een beetje thuis te vegeteren terwijl jullie en collega's er middenin móeten.

Ik denk dat werkgevers ook tegen hindernissen aanlopen, dus niet onwillig zijn. Waarom de ene nu zo vlot op alles kan handelen en de ander minder, lijkt mij voer voor de evaluatie als dat volledig mogelijk wordt.

Cultuur

Het is ook de professionaliteit en de cultuur van een instelling. Sommigen zijn nou eenmaal beter georganiseerd en hebben ook meer vast personeel en minder wisselingen en minder gedoe.

Er zijn veel reorganisaties en fusies geweest in de zorg en dat trekt ook een spoor door de organisaties. Sommige gebouwen zijn beter ingesteld dan anderen. Of je lange gangen hebt waar iedereen met iedereen in contact komt of huizen voor groepswonen waar je naar buiten gaat voor toegang.

Maar ik ken ook een aantal plaatsen waar het goed op orde is in de zorg. Goede protocollen, duidelijkheid wat te doen bij ziekte, testen, isolatie, beschermend materiaal voldoende. Het kan wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.