Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva
06-05-2020 om 23:05
Versoepeling maatregelen
Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.
Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?

syboor
08-05-2020 om 10:05
Test/trace/isolate
> Bij crush the curve neemt de test/trace/isolate procedure het over van de lockdown.
Je hebt altijd al een bepaald percentage mensen met corona-achtige-klachten.
Of je nu 1000 of 10 nieuwe corona-besmettingen per week hebt, het aantal mensen zonder corona met luchtwegklachten blijft hetzelfde. Je test/trace/isolate procedure moet in staat zijn om dat aantal mensen aan te kunnen.
Al die mensen met luchtwegklachten moeten te woord gestaan worden, moeten een test ingepland krijgen (voor een deel zal die test aan huis of op loopafstand van hun huis moeten gebeuren), moeten in een persoonlijk gesprek een quarantaine opgelegd krijgen in afwachting van de testuitslag - en hun huisgenoten ook! -, moeten nagebeld worden om te kijken of ze zich aan de quarantaine houden, moeten nagebeld worden om te kijken of huisgenoten klachten hebben ontwikkeld, etc, etc.
Bij een goede test/trace/isolate procedure zouden alle huisgenoten van mensen met luchtwegklachten binnen moeten blijven tot er twee negatieve testuitslagen zijn van de persoon met klachten, of anders 14 dagen (of dat 14 dagen na het "laatste contact" moet zijn, of dat bij hele dichtbije contacten 14 dagen na het begin van de klachten voldoende veilig is, daar is nog verschil van mening over).
Met alleen maar verlengen van de lockdown kunnen we het virus niet uitdammen. Huisgenoten van mensen met klachten mogen nog veel te veel, en er is presymptomatische verspreiding, etc.
De vraag is dan, als op dit moment een adequate test/trace/isolate niet haalbaar is, wordt dat test/trace/isolate dan wel haalbaar door enkele weken door te gaan met de lockdown? Ik denk van niet. Als 2% van de mensen per week luchtwegklachten heeft, dan zijn dat dus meer dan 300.000. Dat is het aantal mensen wat intensieve persoonlijke aandacht van de instanties nodig heeft om hen (en vooral ook hun huisgenoten!) in quarantaine te krijgen, al is het maar in afwachting van de testuitslag.
We zijn in Nederland niet bereid die capaciteit te creëren. We houden onszelf voor de gek dat die capaciteit niet nodig is. Dat het probleem vanzelf kleiner wordt als we maar afwachten.
Alleen maar iedereen "aansluiten" op het huidige vrijwillige testbeleid, dat is nog geen adequate test/trace/isolate. Dat straks in juni iedereen die dat wil zich kan laten testen, betekent niet dat al die honderduizenden mensen met luchtwegklachten dat ook daadwerkelijk gaan doen. We zijn maandenlang geindoctrineerd met de boodschap dat mensen zonder luchtwegklachten niet besmettelijk kunnen zijn, en dat huisgenoten van mensen met luchtwegklachten niet gevaarlijk zijn voor anderen. De meeste mensen zullen de noodzaak van testen bij milde klachten totaal niet inzien. En andere mensen zullen een bewuste afweging maken om niet te testen gezien de mogelijke gevolgen voor huisgenoten (opgelegd quarantaine).
Een paar weken strenge of minder strenge lockdown maakt nu niet meer echt uit voor de haalbaarheid van een goede test/trace/isolate. De mensen met klachten zonder corona beginnen het overgrote deel van het "werk" te vormen.
Dat betekent natuurlijk niet dat uitbreiden van het testbeleid zinloos is. Nee, dat is juist hartstikke goed. Zonder uitbreiding van het testbeleid zouden versoepelingen van de lockdown volstrekt onveranwoord zijn. Hoe meer we testen/tracen, hoe meer versoepelingen mogelijk zijn zonder dat het aantal nieuwe besmettingen uit de hand loopt. Maar hoe dan ook zullen we permanent lockdown-achtige-maatregelen moeten blijven nemen vanwege mensen die besmet zijn maar dat niet weten. Dat betekent dus distancing, thuiswerken, en geen evenementen. Net zo lang tot er een vaccin is.

MarSy
09-05-2020 om 10:05
Nou hier
Denkt iedereen dat het vaccin er is. Karretjes worden niet meer schoongemaakt, niemand houdt afstand, kom maar door met die 2de golf!

Pennestreek
09-05-2020 om 12:05
MarSy
Dat merk ik ook ja. Parkeerterrein bij het winkelcentrum is afgeladen. Rijen bij alle winkels, die ook nog eens door elkaar lopen. En de drukte op de weg. Zowel op de autoweg als op het fietspad. Het is gewoon onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden. Ik hou mijn hart vast...

MarSy
09-05-2020 om 15:05
Esther en suga
Hier is waar ik woon in NL
En Suga: ik doe 1 keer per week boodschappen ip zaterdagochtend vroeg, het verschil met vorige week is enorm. Ook mensen die gezellig staan te kletsen in het gangpad...

Esther
09-05-2020 om 16:05
MarSy
Oke;-).
Ik stelde de vraag omdat je het over “kamertjes” hebt, en ik niet zo goed begrijp wat je daarmee bedoelt.

Pennestreek
Esther
Karretjes, om je boodschappen in te doen. Die worden hier bij AH nog wel keurig gereinigd, maar bij andere supers (ook AH, maar dan andere filialen) niet of minder hoor ik.
Ik heb een hond dus ik wandel zelf nogal veel. En ik ga met de auto of de fiets naar mijn werk en ik ervaar dus op beide trajecten echt veel meer drukte dan vorige week. Ook veel meer hardlopers, wandelaars en mensen die skeeleren, dus ook veel recreatie, niet alleen maar woon-werkverkeer.

MarSy
Lees ik er nu overheen? Ik zie geen kamertjes staan, wel karretjes. En daar bedoel Ik de winkelkarretjes mee

ElenaH
09-05-2020 om 17:05
Karretjes
Vanochtend bij een ander AH-filiaal dan normaal, en daar werden de karretjes inderdaad niet (meer?) schoongemaakt. Ergens op een verdwaald tafeltje stond een rol keukenpapier, met daarnaast een spuitbus met iets. Voor de doe-het-zelver, vermoed ik.

Esther
09-05-2020 om 18:05
Karretjes
Ik had verkeerd gelezen, daarom dat ik het niet snapte.
Maar karretjes dus.
Worden hier nog wel schoongemaakt of je kunt het zelf doen.

Dendy Pearson
09-05-2020 om 18:05
Hier zelf
Hier moeten we het zelf schoonmaken.
Best grappig om te zien dat iedereen dus die fles zonder bescherming vastpakt en dan driftig zijn karretje gaat staan poetsen.

skik
09-05-2020 om 19:05
Schoonmaken karretjes en mandjes
Dat lijkt me ook meer voor het idee, dat gepoets met wat keukenpapier en Glassex. Ik doe het alleen maar om sociaal wenselijk gedrag te tonen. Krijg dus ook niet de riebels onbeschermd schoonmaakfles vastpakken.
skik

Lilian1
09-05-2020 om 22:05
Hier wordt
Bij de 2 jumbo’s die ons dorp rijk is(jazeker op 300 meter van elkaar) bij de ene Jumbo wel de karretjes schoon gemaakt en bij de andere staat er gewoon een spray net als bij de Aldi( terwijl er een dorp verder wel iemand staat bij de Aldi). De Coop heeft ook iemand staan
Het zal dus per filiaal beslist mogen worden.
Bij de Aldi hier moet je ook gewoon muntje erin stoppen.

Anneque
09-05-2020 om 22:05
Hier
Moet je eerst tien meter lopen met je handen aan die coronakar, en dán kun je hem pas schoonmaken.
Die onzin. Allemaal schijnveiligheid.
Belangrijkste is niet aan je gezicht zitten en je handen goed en vaak genoeg (en op de juiste momenten) wassen.

Wilgenkatje
09-05-2020 om 23:05
Bij onze Plus
Worden wagentjes nog steeds schoongemaakt met een stoomreiniger. Door een medewerker. Elke klant gaat de winkel in met een gereinigd karretje,
Maar dat het overal drukker wordt - inderdaad.

Lou
Coronakarren
Ik moet ook een vieze kar pakken die ik pas een paar meter verderop kan schoonmaken met een nondescript goedje uit een spuitbus. Maar of het daarom ook meteen onzin is? Overigens raak ik de kar dan niet aan voor die paar meter, ik zorg wel dat er iets tussen mijn hand en de kar zit. Is dat dan ook onzin? En dan maak ik 'm dus schoon met iets waarvan ik niet weet wat het is. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat het wat helpt. Ik ga niet poetsen voor de sociale wenselijkheid. Dat zou ik pas onzin vinden.

Triva
inderdaad
Handen wassen voor je van huis gaat, niet aan je gezicht komen en handen wassen als je de boodschappen hebt opgeruimd. Zo simpel is het.

AnneJ
10-05-2020 om 00:05
Zelf
Ik neem mijn natte doekjes mee, ik heb vooral ook hier vooral ingeprent dat dat virus niet tegen zeep kan, dus ik kan per direct schoonmaken of iets aanpakken. En inderdaad bij thuiskomst flink handen wassen met zeep. En dingen die ik niet vertrouw of aangezeten heb afnemen met natte doekjes

Kaaskopje
10-05-2020 om 00:05
Zelf doekjes meenemen
Als je met een "corona kar" moet lopen, haal je er toch zelf even een reinigingsdoekje overheen? Ik ga amper de deur uit, maar áls ik de deur uit ga neem ik een pakje doekjes mee.

Bas
10-05-2020 om 01:05
Ja dat zelf even schoonmaken
Maar dat heeft wel tot enorm irritant gevolg dat je de sporen echt overal terug ziet. Want waar laat je dan dat schoonmaakdoekje?
Echt overal vind je zakdoekjes, handschoenen, schoonmaakdoekjes ed.
Ik vind het zelf ook wel wat genoeg zo.
Het 'grote opassen' is echt wel verdwenen. Mensen houden geen afstand meer, het is overal druk.
Dan ga ik er ook niet meer zo in mee, ben zelf een stuk relaxter geworden. (want het heeft toch echt alleen maar zin als we het met genoeg mensen doen)
Ik probeer zelfs het handen wassen wat af te bouwen, want die blijven kapot.
Niet helemaal hoor, en ik blijf mijn handgel ook volop gebruiken, heb bijv een pompje in auto, handig.
Maar het panische is er wel wat vanaf.
Op mijn week houdt ook echt niemand zich aan voorschriften, het heeft dan weinig zin om dat zelf wel te blijven doen.
Maar niet aan gezicht komen vind ik echt een enorm lastige. Hoe doen jullie dat??

AnneJ
Weggooien niet nodig
Rommel op straat en overal is hinderlijk en je snapt die mensen niet, maar ook nu is dat echt niet nodig. Ik laat die doekjes gewoon bij de boodschappen zitten in de tas.
Thuis gooi ik ze wel weg.
Kinderen zijn groot, dus als die met rommel van die aard aankomen dan roepen ze even of we de prullebak open willen doen. En wassen daarna hun handen.
Het vraagt wat attentie maar dan heb je hopelijk ook wat.
Aan mijn gezicht kom ik alleen als het echt niet anders kan met een schouder of met een vers nat doekje.

Bas
Natuurlijk is het niet nodig maar het lijkt helaas toch voor veel mensen te moeilijk.
Dat vind ik wel een groot nadeel van deze hygiëne.
Ik heb echt veel jeuk aan mijn gezicht. Moeilijke huid denk ik. En veel hooikoorts waardoor mijn neus ook steeds jeukt. Ik probeer wel steeds zakdoekjes mee te nemen om daarmee te wrijven maar ik blijf het moeilijk vinden.
(ik zie trouwens veel mensen aan hun gezicht komen)

AnneJ
10-05-2020 om 02:05
Op1: Het besmettingsrisico als de scholen opengaan
https://www.npostart.nl/op1/09-05-2020/POW_04672754
2/3 van de leerkrachten zou direct zonder problemen weer gaan starten.1/3 houdt zorgen en 7.000 leerkrachten willen niet dat de basisschool weer open gaat.
En terecht bezorgde leerkracht die desgevraagd liever even had gewacht wat de uitkomst was in Denemarken waar nu 14 dagen de scholen weer open zijn. Daar liggen dalijk de data voor het oprapen en dan kun je beter beslissen hoe en wat.
Dan een filmpje van een een wat oudere en wat obese vader van een zoon van iets van 9 of 10 jaar die zijn zijn zoon thuis houdt want wie moet er voor deze jongen zorgen als zijn vader ziek wordt en bovendien zorgt zijn vader ook voor opa en oma/zijn eigen ouders.
En dan de opgewekte directeur van de basisschool: nee, alle leerkrachten hier horen bij de 2/3 die graag weer naar school gaan. Goed, ze wil de zorgen van de kritische leerkracht niet te kort doen maar ondertussen.
En met zo'n ouder als in het filmpje zou ze gaan praten, ze doet nu al niets anders. Met zijn 2en thuis is toch wat weinig sociaal.
Want, er zijn de afgelopen 8 weken toch nog heel wat kinderen op school gekomen en daar zijn geen nieuwe coronagevallen door voorgekomen. En het is toch wel in het belang van het kind dat het weer naar school gaat daar moet het belang van de ouderen dan maar voor wijken?
En hoe gaat dat dan als zo'n vader wel ziek wordt, of diens ouders? Wie heeft dat risico dan genomen?
Ik zou alvast mijn rug rechten en zelf besluiten of mijn kind al dan niet naar school gaat en hoe en waarom al gaan ze op hun kop staan. Risico nemen met je gezondheid kun je alleen zelf bepalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.