Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ookmam
22-08-2020 om 10:08
Vaccineren
Door de discussie over dit onderwerp in een ander draadje maar een nieuwe begonnen.
Als er over enige tijd een vaccin is tegen Covid en het komt beschikbaar, laten jullie je dan vaccineren? Ik dus zeker niet, er zijn veel varianten op de markt die allemaal claimen de beste te zijn en ook is er door dit korte en snelle uit de grond stamp vaccin, na mijn idee niet voldoende onderzoek gedaan naar de bijwerkingen zeker op lange termijn.
Hoe denken jullie hierover en laten jullie je vaccineren?

Jippox
22-08-2020 om 22:08
Braaf?
Ik ga mij helemaal niet 'braaf' laten vaccineren. Ik heb een enorme hekel aan naalden dus ik ga me zeer zeker vreselijk aanstellen en veel misbaar maken!!
Maar ik ga uiteraard wèl die prik halen, zodra dat kan, zoals elk weldenkend en goed geïnformeerd mens....

Piep
22-08-2020 om 22:08
Immuniteit
Er is niet bewezen dat immuniteit maar kort duurt. De antistoffen zijn na een paar maanden uit je bloed, maar virologen zeggen dat de t-cellen die door het virus geactiveerd zijn je veel langer beschermen tegen het virus. Je zult het dus niet snel twee keer krijgen en al helemaal niet ernstig.
Wat betreft een vaccin, dat zal waarschijnlijk niet levenslang beschermen, maar wel lang genoeg om weer normaal te kunnen leven.

40er
22-08-2020 om 23:08
Ik werk in de zorg.
De corona app heb ik ook, woon in het testgebied.
(Google weet toch al alles van me)

tsjor
er een vaccin is en als er mensen zijn die weigeren om zich te laten vaccineren (wat hun goed recht is) dan zouden zij verplicht een mondkapje moeten dragen. Lijkt mij een prima oplossing. Vaccinbewijs op zak of mondkapje.
Tsjor

AlisonH
Tsjor
We hebben dit soort regels niet voor virussen die vele malen gevaarlijker zijn dan dit. Waarom hiervoor wel? Wie risico loopt kan zich laten vaccineren, en op een gegeven moment kan iedereen dat. Vaccinaties zijn niet verplicht, en dus heeft het geen gevolgen als je het niet doet.
Zoals gezegd, ik haal gewoon het vaccin.

Emmawee
'Zeker'
Tja... zeker wel, zeker niet.
We weten toch nog niet over welk vaccin we het hebben, voor welke groep het beschikbaar zal zijn, of het een onderdeel van de jaarlijkse griepprik wordt, welke bijwerkingen er zullen zijn, hoe lang het zal zorgen voor immuniteit. We weten ook niet in welke mate en heftigheid het virus tegen die tijd nog onder ons is en of er dan inmiddels een goed werkend medicijn is tegen (de heftige verschijnselen van) Corona.
Kortom, tegen de tijd dat ik een uitnodiging ontvang om me te laten inenten, zal ik er zeer waarschijnlijk voor kiezen om me (zo je wilt 'als een schaap') te laten inenten. Maar misschien heb ik tegen die tijd gefundeerde redenen om er toch vanaf te zien.
Ik hoop in elk geval dat er snel een goedwerkend vaccin komt, waardoor we afscheid kunnen nemen van dit tijdelijke abnormaal.

ElenaH
23-08-2020 om 07:08
Tsjor
'er een vaccin is en als er mensen zijn die weigeren om zich te laten vaccineren (wat hun goed recht is) dan zouden zij verplicht een mondkapje moeten dragen. Lijkt mij een prima oplossing. Vaccinbewijs op zak of mondkapje.'
Dan loopt straks de hele bible belt met een mondkapje ...

Piep
23-08-2020 om 08:08
Verplicht
Volgende mij maakt het met dit virus niet uit wat de vaccinatiegraad is. Net als bij de griepprik lijkt het me voldoende als de risicogroepen zich laten inenten. En verder iedereen die wil. De rest neemt zelf het risico om (heel) ziek te worden, maar van die groepen zullen de ziekenhuizen niet vol komen te liggen.
Of zal dat anders liggen?

ElenaH
Piep
'De rest neemt zelf het risico om (heel) ziek te worden, maar van die groepen zullen de ziekenhuizen niet vol komen te liggen.'
Bovendien weten we ook steeds meer over de behandeling van mensen die (heel) ziek zijn geworden, dus zullen de gevolgen ook daar een stuk kleiner zijn.

vlinder72
Geen idee piep
Maar ik kan mij voorstellen dat deze vaccinatie zoiets gaat worden als een vaccinatie tegen gele koorts. Zonder vaccinatie bewijs kom je sommige landen straks gewoonweg niet meer in.
Ik dacht dat Australië al gezegd heeft dat deze vaccinatie verplicht gaat worden voor de bevolking.

tsjor
23-08-2020 om 09:08
bilbe belt
'Dan loopt straks de hele bible belt met een mondkapje ...' wie weet. Of verandert daar de gedachte over vaccinatie. Er zijn dramatische situaties geweest in de 'bilble belt'.
Tsjor

Piep
23-08-2020 om 09:08
Dramatisch
Er zijn wel vaker dramatische taferelen geweest in de biblebelt. Ik denk niet dat daar veel.verandert.
Als verplichte reisvaccinatie lijkt het me heel logisch idd. Ben wel benieuwd hoe dat dan binnen Europa gaat, met onze open grenzen.

MoederVan3
23-08-2020 om 10:08
Piep: Vaccinatie en groepsimmuniteit
Een minimum percentage gevaccineerden is nodig om groepsimmuniteit te bereiken. Het lijkt mij dat er daarom meer gevaccineerd zal worden dan alleen de risicogroepen.

Kaaskopje
Alisonh
Welke virussen zijn in Néderland actief die besmettelijker en gevaarlijker zijn?

ElenaH
Bible belt
'Er zijn dramatische situaties geweest in de 'bilble belt'.
Dat heeft bij de mazelen en polio ook niet geresulteerd in meer vaccinaties.
https://www.anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/340/Polio-in-Staphorst
https://www.rivm.nl/nieuws/op-zoek-naar-poliovirus (uit 2017)

Piep
T cellen
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/coronavirus-wat-je-moet-weten-over-b-en-t-cellen
Voor wie het interessant vindt hier een uitleg over t-cellen, die je beschermen als de antistoffen uit je bloed zijn.

Kaaskopje
Knuppeltje
Is het eigenlijk niet vreemd dat mensen de keus hebben of ze hun kinderen of zichzelf laten vaccineren tegen een ziekte die nogal ernstig kan uitpakken? Dat je jezel wil benadelen... nou ja vreemd maar goed...maar een ánder?
Als je een kind 10 jaar in een klein hok opsluit, waardoor het misvormd raakt en geestelijk beschadigd, gaan de daders de bak in. Of het nu de ouders zijn of niet. Een ziekte kan ook voor blijvende lichamelijke en geestelijke ellende zorgen. Vaccineren kan die ernstige gevolgen voorkomen. Ik vind het een schande als ouders hun kind dat onthouden vanwege hun aluhoedjes of religieuze overtuiging. Voor mij mag dat aangepakt worden in de vorm van kort uit de ouderlijke macht zetten, dan kind vaccineren en dit herhalen zolang ze een vaccinatie weigeren. Vaccinatie weigeraars zijn niet automatisch dús slechte ouders, daarom zou blijvend onder toezicht zetten niet juist zijn.

AnneJ
Vermoedelijk Piep
Daar zijn aanwijzingen genoeg voor in diverse onderzoeken, maar helaas nog geen zekerheid.

AlisonH
Kaaskopje
Mazelen, Rode Hond, Difterie, Tetanus, Kinkhoest, Polio, en diverse Meningokokken-virussen die hele nare effecten kunnen hebben. Oh, en griep.
De reden waarom we die niet meer als zo heel gevaarlijk beschouwen is a) omdat we ze kennen en b) omdat de vaccinatiegraad dusdanig hoog is dat ook mensen die niet vaccineren weinig risico lopen. Niemand die de DKTP- of BMR- of Meningokokken-vaccins weigert hoeft met een mondkapje op te lopen. Zelfs het eisen van vaccinatie voor toegang tot scholen is onmogelijk, omdat er leerplicht is (in Nederland is dit effectief schoolplicht) en mensen dwingen tot een vaccin gelijkstaat aan inbreuk op de lichamelijke integriteit.
Wat ze in Australië doen moeten ze zelf weten, daar doen ze wel meer wat we hier niet doen. Natuurlijk mogen landen eisen dat je gevaccineerd bent voor je toegang krijgt tot het land, want je kunt ook kiezen om niet naar dat land te gaan.

Emmawee
23-08-2020 om 11:08
Kaaskopje
Ik vind je vergelijking mank gaan. Er is toch echt een verschil tussen een kind direct schade toebrengen, of een kind een risico laten lopen. In dit geval een niet heel groot risico, gezien het verloop van Corona bij het grootste deel van de kinderen.
Als er een verplichting zou komen tot vaccinatie tegen Corona, dan zou het ook niet om het individuele risico gaan, maar om een verplichte bijdrage aan de groepsimmuniteit.

skik
23-08-2020 om 13:08
Ik ga die vaccinatie wel nemen als het mij aangeboden wordt en zal mijn gezinsleden stimuleren dat ook te doen. Niet alleen voor onszelf (totaal geen risicogroep) maar ook om anderen te beschermen.
Ik ben helemaal niet bang voor bijwerkingen van vaccinaties, vaccins zijn in de basis allemaal hetzelfde en worden al zo lang wereldwijd op grote schaal gebruikt dat het een van de meest geteste en gemonitorde medische toepassingen zijn die er bestaan. En mocht blijken dat je maar een paar weken, maanden, jaar beschermd bent in plaats van levenslang dan is dat maar weer mooi meegenomen en wachten we op een beter vaccin.
skik

mirreke
23-08-2020 om 14:08
Inenten: ja
Op basis van de informatie die ik bijhoud en de meningen van wetenschappers erover ga ik mij zeker laten inenten, wanneer een werkend vaccin voor ons wordt vrijgegeven.

@Emma
23-08-2020 om 14:08
Rusland
Rusland verwacht maandelijkse vaccinproductie van 6 miljoen doses - https://nos.nl/l/2345094#UPDATE-container-47121209
Mijn dochter zou zeggen: steek dat vaccin maar in je eigen mik.

Kaaskopje
25-08-2020 om 13:08
Mank
Ik geef toe dat verplichten best rigoureus zou zijn. Maar we zijn nu afhankelijk van de goodwill van mensen. We zijn voldoende beschermd óndanks de groep weigeraars. De weigeraars zijn veilig dánkzij de gevaccineerden. Dat vergeten ze voor het gemak. Teveel weigeraars in een gebied kan een risico vormen. En ook als is dat risico in ons land bescheiden, is het een moedwillig besluit om nier deel te nemen aan de groepsimmuniteit en daar dus gaten in te laten vallen. Daarmee kom je op het gebied: "jouw vrijheid eindigt waar mijn vrijheid begint".
Ja, het zou inderdaad om de groep gaan. Dus voor mij al een reden om de wet aan te passen en verplichte vaccinatie niet langer als schending van lichamelijke integriteit te boek zou staan. Weigeren schendt in geval van pech de gezondheid van anderen. Wat is belangrijker? Dat daarmee het individu minder kans maakt op blijvende schade lijkt mij net zo'n zwaarwegend argument te zijn. We leven hier niet in een land als China tenslotte.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.