Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Annebella

Annebella

25-06-2018 om 11:06

vaccinaties

Hier wat grappige munitie voor als er weer een anti-vaccinatiedraadje begint

https://www.boredpanda.com/anti-vaxxer-vaccination-facts-funny-comebacks/?cexp_id=10797&cexp_var=27&_f=featured

Mazelen in Belgie

http://newsmonkey.be/article/86363

"Maar twintig jaar geleden, toen vaccinaties pas opkwamen, kreeg niet iedereen ze. Er is nu dus een generatie van dertigers en veertigers die het vaccin nooit gekregen hebben, en een kleine epidemie is dus niet zo uitzonderlijk",

Waarna er inderdaad een rant volgt over Nederlanders. Maar ja, dat is een afleidingsmanouvre voor de eigen incompetentie.

Tijdje geleden ook al in een Belgische gevangenis. Waar je vermoedelijk ook geen antroposofen, hoger opgeleiden of inwonders van de biblebelt gaat vinden.

Er zijn, bij onze zuiderburen, gewoon nog teveel mensen die nog niet gevaccineerd zijn of de ziekte niet hebben doorgemaakt.

Donna

Donna

29-08-2018 om 22:08

Uit de link

“Zo is er in Nederland de Pinkstergemeenschap, een groep gelovigen die, onder andere, niet vaccineren. "In sommige Steinerscholen zien ze mazelen als een ziekte die je moet doormaken", zegt Van Ranst daarover. "Het is dan ook logisch dat in die groepen soms een epidemie uitbreekt."

Ja, want de kinderen uit de Pinkstergemeente (wat dus een totaal andere stroming is dan die van de bevindelijk gereformeerden) gaan massaal naar Vrije Scholen. Iets van een klok en een klepel...

Jammer dat er zulke kul verkondigd wordt en lekker makkelijk voor anti-vaxxers om zich tegen dit soort kletspraat te verweren. Laat deskundigen het woord nu naar voeren als het om inhoudelijke argumenten gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2018 om 01:08

Je doet erg je best om je 'broer' te imiteren met je opmerkingen als deze "Toevallig altijd in die richtingen, populair bij Nederlandse jongelui uit jullie achterlijke zwartekousenreservaten." Het zijn geen reservaten. Er staan geen hekken omheen. Los daarvan, zijn je uitspraken ongenuanceerd. Laat maar zien inderdaad, welke jongeren verantwoordelijk zijn voor ziekte-uitbraken in België.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2018 om 02:08

De Flair

OND, je weet neem ik aan dat de Flair een Vlaams tijdschrift is die op een gegeven moment ook in Nederland is uitgebracht?

Caesar die in de problemen is gekomen door Russische trollen? Hmmm... het zou toch wat zijn als die gebeurtenis is opgetekend door een Romeinse schrijver. Was hij de enige die nepnieuws opschreef? Deden meer dat? Moeten we gaan twijfelen aan alles wat bekend is over de Romeinen? Dat zet het Nieuwe Testament ook in een ander daglicht. Zouden die Russische trollen de Joden hebben aangezet om Barnabas vrij te laten? Tsss... het zou toch wat zijn...

OND

OND

31-08-2018 om 15:08

In 2012

In 2012 brak in Oost-Vlaanderen een epidemie van bof ("dikoor", Parotitis epidemica) uit, met als focus (ironisch genoeg) de faculteit medische wetenschappen van de Gentse universiteit en enkele Gentse hogescholen.
Doorgedreven virologisch onderzoek toonde aan dat het in dit geval de "Groningse variant" (genotype G5) van het virus betrof.
"Patient zero" werd niet geïdentificeerd, dat was ook niet de bedoeling van het onderzoek, maar de uitbraak werd wel in verband gebracht met de aanwezigheid van de talloze Nederlandse studenten in Gent.
Er was in 2010 en 2011een bofuitbraak in Nederland geweest (genotype G5) en aangenomen wordt dat besmette Nederlandse studenten de ziekte hier ingesleept hebben.
Absolute zekerheid daaromtrent is er niet, die zekerheid is nooit te geven, maar hier volstaat ruimschoots het scheermes van Ockham.
Er zijn nog voorbeelden, maar ik beschouw met dit ene de kritiek van sommigen hier, als zou het enkel gaan om mijn "onderbuikgevoel", gefalsifieerd.

Donna

Donna

31-08-2018 om 16:08

Hoe verklaar je deze cijfers?

“In de periode maart 2012 - november 2012, kwam 50% van de geregistreerde gevallen van bof uit Oost-Vlaanderen, 17% uit Antwerpen, 18% uit West-Vlaanderen en 15% uit Limburg en Vlaams- Brabant.”

https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/Bof_onder_studenten_Wim_%20Flipse_%20Infectieziektebulletin_2013-3_def%2012.pdf

Verder wordt uit deze link helemaal niet duidelijk dat de uitbraak “de schuld” is van Nederlandse studenten, integendeel. Wel wordt duidelijk dat het de Groningenvariant betreft, zoals er meerdere varianten van de bof zijn. België is verdraaid laat begonnen met vaccineren tegen bof, mazelen en rode hond. Dat heeft de bevolking kwetsbaarder gemaakt. Je hebt gesteld dat studenten uit zwartekousenreservaten de oorzaak waren van de uitbraak en de bewijzen voor deze stelling ontbreken nog steeds... Het zou trouwens fijn zijn als je stellingen zou willen ondersteunen met een serieuze link.

Donna

Donna

En dit haalt jouw stelling nog verder onderuit:

“Sinds 2004 zijn in verschillende landen echter grotere uitbraken van bof (8). Onder andere in Canada, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten werden epidemieën beschreven, waarbij vooral gevaccineerde jongeren en volwassenen werden getroffen (9-12). In de lente van 2011 werd in de Antwerpse Kempen, een bofuitbraak met 164 gevallen beschreven bij jongvolwassenen (13). In 2012 werd een bofcluster gerapporteerd bij de universiteit van Gent (14). Bof verspreidde zich eerst binnen de universiteit, maar vormde kort voor de zomer van 2012 een nationaal probleem.“

https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/VIB_2015-4_Bof-art1-Martine%20Sabbe.pdf

En nu niet denken dat vaccinaties opeens niet meer belangrijk zijn: 42% van de zieken was niet gevaccineerd en bij ingevaccineerden is het ziekteverloop in regel heftiger.

Ja OND

Omdat dat Genotype door Groningse onderzoekers is gevonden en vastgesteld. Had net zo goed een chinees kunnen zijn, daar komt dit genotype ook voor.
Of een Leuvens genotype, maar de Belgen waren nog niet zo ver.:-)

OND

OND

Anne J

G5 was de oorzaak van de uitbraak in Nederland 2010 - 2011.
Ik begrijp heel goed wat u suggereert en welke indruk u hier wil wekken. Het is u onwaardig en ik ga me niet verlagen er verder op in te gaan.

G in China

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28085897

"Genotype G was also detected in four provinces in mainland China. Because of the limited epidemiological data, it was uncertain whether the genotype G MuV strains found in 2011 and 2013 were imported from other countries"

Dus, komen die mumps nou uit China of Groningen?:-)
Er gingen al vroeg Nederlanders voor de handel naar China. Maar misschien hadden die chinezen wel die G mumps en werden ze toen naar Europa gebracht door Nederlandse zeelieden.

OND

OND

31-08-2018 om 17:08

"Hoe verklaar je deze cijfers?"

Men moet studies helemaal lezen en niet stoppen nadat het gewenste citaat gevonden is, Donna.
Eer je het weet gaan we weer op zoek naar WMD's in Irak of Russische beïnvloeding in de polders.
In de bespreking in dat rapport wordt insleep vanuit Nederland plausibel geacht: "... In de provincie Antwerpen was er in 2011 al een uitbraak geweest van bof vooral bij scholieren en er kwamen sinds die uitbraak gestaag meldingen binnen. Of de uitbraak in Gent door deze gevallen was geïnitieerd of vanuit Nederland kwam, kon niet vastgesteld worden. Het genotype dat circuleerde, was hetzelfde als het type dat in Nederland circuleerde, met name genotype G5, variant Groningen. Bijna 2% van de studenten in Gent komt uit Nederland, zodat transmissie vanuit Nederland plausibel was (22).".

"En dit haalt jouw stelling nog verder onderuit:..."
Daar kom ik nog op terug.

Antwerpen

Is een havenstad. Misschien waren het wel de chinezen die die mumps meebrachten.:-)

OND

OND

G5 werd ontdekt en beschreven door Groningse virologen

Er is verder geen enkel verband met Groningen en omgeving wat dat betreft. Overigens wordt er in de medische wereld al langer voor gepleit om ziekten en ziekteverwekkers geen naam meer te geven die verwijst naar een locatie, tenzij strikt noodzakelijk, omdat daardoor makkelijk misverstanden kunnen ontstaan, met alle gevolgen van dien. De Spaanse griep ontstond niet in Spanje, Q-koorts niet in Australië, Ebola-Marburg hemorragische koorts niet Duitsland, enz.
In #234 wil u daar onduidelijkheid over in het leven roepen, omdat dat nu eenmaal u these goed uitkomt.
Onder dat masker van "redelijkheid" en bewaking van "hogere waarden en principes" ("zelfbeschikkingsrecht")gaat dus enkel een geslepen en meedogenloze demagoog schuil... Goed dat uw kids ingeënt zijn, mevrouw, zo zijn ze tenminste beschermd tegen trollen van uw kaliber.
Ik walg van u, mevrouw.

Donna

Donna

Om te beginnen lees ik niet selectief, dacht dat ik je stellingname al wel genoeg onderuit had gehaald. Maar goed, uit het door jouw aangehaalde citaat blijkt juist dat het helemaal niet zeker is dat het virus verspreid is door Nederlandse studenten, dat wordt alleen als mogelijkheid genoemd. Maar jouw stelling hield niet op met de bewering dat de uitbraak veroorzaakt is door Nederlandse studenten (en inderdaad, dat is een mogelijkheid), maar dat betreffende studenten ongevaccineerde studenten uit de biblebelt zouden zijn. Terwijl dit werkelijk nergens uit naar voren komt. Sterker nog: er wordt verwezen naar epidemieën in landen met hoge vaccinatiegraad, waar de bof juist ook onder gevaccineerden huishoudt. Minder heftig dan bij ongevaccineerden (dit is trouwens een aanname van mij) en de kans op besmetting bij gevaccineerden was wat kleiner, maar toch. Stel je nu voor dat het eerste deel van je stelling klopt (kun je helemaal niet zeggen, maar dat heb ik al voldoende onderbouwd), het tweede deel lijkt vooralsnog uit de onderbuik te komen.

Het waren de Belgische studenten die vatbaar bleken te zijn voor besmetting, mede door de lagere vaccinatiegraad bij die populatie die weer veroorzaakt is door de late start van de bof-vaccinatie. Zwartepieten op basis van afkomst komt dus onzinnig over.

OND

OND

31-08-2018 om 18:08

"Je doet erg je best om je 'broer' te imiteren"

Weet jij meer dan ik? Mijn ouders zullen ongetwijfeld wel hun geheimpjes gehad hebben, maar voor zover ik weet heb ik geen broer .

Panische angst

Fokke & Sukke hebben het uitgebreid onderzocht:

“Quinoa en glutenvrij brood blijkt...”
“een panische angst voor vaccinaties te veroorzaken!”

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2018 om 12:09

OND

OND

05-09-2018 om 22:09

Zijn uw kinderen gevaccineerd Donna?

Gewoon om te weten. Ik verdoe mijn tijd niet met dwazen, die hun koters wel laten vaccineren om hier het hoge woord te voeren en anderen erop te wijzen hoe gevaarlijk het wel is.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2018 om 02:09

Of jij je tijd verdoet met Donna, is jouw keuze. Jij kiest ervoor om te reageren, dus als dat verspilde moeite blijkt te zijn, is dat jouw pech.

OND

OND

06-09-2018 om 11:09

Het lijkt me niet zonder belang in deze.

Als ik advies nodig heb inzake mijn tijdsbesteding, zal ik daar wel om vragen, dank u.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2018 om 12:09

Goed idee OND

Maar verwijt een ander niet dat jouw tijdsbesteding verspilde moeite blijkt te zijn. Jouw keus.

OND

OND

06-09-2018 om 15:09

hebt werkelijk niks beters te doen?

Vast wel, maar toch neemt ze de moeite om met jou in gesprek te gaan. Is dat niet aardig ?

Groeten,

Temet

Temet

Daar hebben we nou een mooi spreekwoord voor: "Paarlen voor de zwijnen"

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2018 om 10:09

Nee, ik heb even niet veel beters te doen ). Zie het als beleefde omgangsmanieren. Belgen hebben de naam niet alles direct te zeggen, omwegen te zoeken. En schrkken vervolgens van hoe direct 'wij' zijn. Kennelijk heb jij je als doel gesteld om niet aan dat beeld te voldoen. Doe lekker lomp, dat snappen ze beter daar in Nederland. Verrassing... wij houden ook van goede manieren. Dus ik reageer op wat jij zegt. Anders krijgen we ook nog het verwijt dat we al je nuttige bijdragen negeren. Je reactie-gedrag komt op mij over alsof je een stammenstrijd te strijden hebt. Belgen vs Hollanders. Of misschien zelfs Vlamingen vs Hollanders. Wie is de beste stam? Dat stadium zijn we toch hoop ik voorbij?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.