Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

marie-laure
03-03-2010 om 14:03
Stoppen met caffeine ivm hoofdpijn/migraine
Zijn er mensen die geen caffeine nemen ivm met hoofdpijn en migraine? Hoe zijn jullie ervaringen?
Ik ben sinds 1,5 week gestopt omdat ik het idee had dat caffeine de hoofdpijn in eerste instante verlicht, maar op den duur de hoofdpijn alleen maar in standhoudt.
Ik merk nog geen verbetering.

Bastet
22-03-2010 om 07:03
Logisch
Ik heb gemiddeld vier keer per maand migraine.Dat is te accepteren,zonder meer.Kun je oud mee worden,zie mijn opa van 95...:) Hooguit balen dat je iets af moet zeggen wat gepland was.Maar bijna dagelijks lijkt me afschuwelijk.Dat bepaald toch veel te veel je leven.Wat beoel je met profylactisch medicijn?

lunamaya
22-03-2010 om 21:03
Tjee
Marie-Laure,
wat pittig zeg.
Het zou zo mooi zijn als je hoofdpijn zou wegtrekken door het stoppen met koffie, want wat klinkt dat heftig!!!
Ben je ook werkelijk met alle soorten van cafeine gestopt (dus ook met zwarte en groen t zoals andere al aangaven)?
Je vroeg om ervaringen met het stoppen met koffie, vandaar dat ik ook nog even reageer.
Ik heb sinds ik een jaar of 12 was last gehad van stevige migraine (met overgeven en alles erop en eraan). Niet heel frequent, maar toch te vaak. Ben sinds een jaar of 10 erachter dat koffie een grote invloed heeft bij mij.
Bij mij ook idd het onthouden van dat ene kopje per dag, wat maakt dat ik een aanval krijg. Zo erg dat de marge waarbinnen ik dat ene kopje moest drinken, steeds kleiner werd, tot wel 1 uur. Dus dronk ik om 10.00 mijn kopje ipv 9, dan kwam de hoofdpijn al weer opzetten...
Stoppen is heel heftig, en kost flink wat doorzettingsvermogen. Ik heb nu zo goed als nooit meer migraine.
Begin wel weer eens met koffie, en krijg dan onherroepelijk na een bepaalde periode hoofdpijn en mirgaine. Nu ben ik weer gestopt. Heb elke dag lichte hoofdpijn, maar dat is door de hormonen want ik ben zwanger. Gelukkig is het mild en zet het niet door tot echte migraine.
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat ik hoofdpijn anzich nog niet eens zo erg vind, maar vooral het idee dat de pijn steeds erger wordt, bij elke stap die je zet, en dat het kan uitmonden in zo'n akelige aanval.
Nou goed, een hart onder de riem voor jou en ook voor de anderen die hier mee kampen.
ik weet dat het stoppen met cafeine niet voor iedereen de oplossing is (helaas), maar je weet het nooit.
Groetjes lunamaya

marie-laure
23-03-2010 om 10:03
Profylactische medicijnen
Dat zijn preventieve medicijnen die je elke dag moet gebruiken. Bij de helft van de mensen wordt de duur en de intensiteit van de aanval verminderd.
Ik heb dus niet elke dag migraine maar wel bijna elke dag hoofdpijn. Een a enkele keer per week heb ik migraine.

marie-laure
23-03-2010 om 10:03
Gestopt met cafeine
Ik drink sinds 4,5 week alleen nog decafe. En nu sinds kort zoveel mogelijk rooibos ipv gewone of groene thee.
Wat herkenbaar om te lezen dat het bij jou ook maar om een enkel kopje koffie ging. Ik dronk ook maar 2 bakjes per dag. En precies, ik moest altijd op tijd zijn met koffie, anders ging het mis. En toen moest ik eigenlijk steeds eerder die koffie nemen en toen kwam het moment dat het veel vaker niets meer deed. Vandaar dat ik toen dacht, wat gebeurt er als ik stop? Tot nu toe gebeurt er niet veel anders dan anders, heel veel hoofdpijn. Nu net een paar goede dagen, vandaag al weer slechter.
Gefeliciteerd met je zwangerschap, gelukkig heb je nu geen echte migraine. Ik was tijdens mijn zwangerschappen zo ziek van de hoofdpijn. Heb jij ook dat je je niet wilt verroeren omdat elke activiteit lichte hoofdpijn al weer verergert?
Dank je voor je steun.

Bastet
23-03-2010 om 11:03
Marielaure
Ah,ik heb ooit propanolol geprobeerd,maar stond te tollen op mijn benen,dus gauw weer mee gestopt.
Bastet

Brianna F
23-03-2010 om 12:03
Bastet
wat een verschil in werking. Ik slik het zusje elke dag (metoprolol) en dat werkt gewedlig zonder bijwerkingen. Ik probeer wel telkens te minderen, maar merk al dat als ik een pilletje minder slik de dagelijkse hoofdpijn snel terug is. Nou ja, dan maar door blijven slikken
Ik moet wel toegeven dat ik min of meer een koffiejunk ben. Daarmee stoppen ben ik nog lang niet aan toe.
(6 grote mokken per dag)

Bastet
23-03-2010 om 14:03
Brianna
Ik heb al een vrij trage hartslag,dat veroorzaakte volgens mijn huisarts de duizelingen bij propanolol.Bij mijn moeder,die ook iets dergelijks slikt,komt de migraine evengoed helaas.
Bastet