Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Suzanne
29-12-2013 om 18:12
Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?
Onze dochter van net 6 heeft platvoeten en loopt behoorlijk met haar voeten naar binnen. Waardoor ze erg met haar voeten in-, door- en uitzakt.
De medici zijn verdeeld. Het consultatiebureau zei vroeger altijd de voetjes goed in de gaten houden, maar met eventueel steunzolen beginnen we pas nadat ze minimaal 7/8 jaar is. De huisarts zegt, ze groeit er wel overheen. De schoolarts daarentegen heeft haar nu doorverwezen naar de Orthopeed. Zij vond dat ze wel erg platte voeten had en steunzolen eigenlijk wel zéér gewenst waren.
Nu ken ik het allemaal wel van mijzelf, heb/had ze al vanaf kinds af aan. De eersten kreeg ik al aangemeten toen ik een jaar of 4/5 was. Ook via het traject: Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") > Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") > Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten") > Steunzolen (het uiteindelijke resultaat van alle artsbezoeken). Halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter", de "goede" (maar vooral dure) kinderschoenen van Piedro, Rentra e/o Bunnies (met los en uitneembaar voetbed). Had toen altijd van zulke 3/4 metalen/stalen steunzolen (met z'n knikleertjes aan de bovenkant) voorgeschreven en aangemeten. Welke altijd d.m.v. gipsafdrukken werden aangemeten. Die metalen/stalen steunzolen waren altijd van zulke lompe dingen en moeilijk te plaatsen in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroegen we altijd om smalle, smalle en nog een smalle.
Veel geholpen hebben ze nooit, heb er zelf géén betere voeten van gekregen. Wel extreem smalle voeten aan overgehouden, sommigen zeggen dat dat komt door het dragen van die steunzolen (maar of dat waar is betwijfel ik).
Wat zijn jullie ervaringen met steunzolen bij jullie kids (of hebben jullie ze zelf vroeger ook gehad, die lompe metalen aan de hand van gipsafdrukjes?)? Betere voeten aan overgehouden? Of hebben jullie ze nu nog steeds? Van welke materialen hebben jullie ze genomen?
Groetjes,
Suzanne.

Suzanne
22-01-2014 om 19:01
lennest - zolen en aangepaste schoenen
Iennest.
Over die steunzolen allemaal heel herkenbaar. Go, dat jij ook die metalen/stalen (krengen) kreeg voorgeschreven en aangemeten, inderdaad met z'n knikleertje aan de bovenkant van de zolen (welke vastzaken met een 2-tal klinknageltjes) om het schuiven in de schoenen tegen te gaan. Maar waren er toen ook wel anderen, dacht het eigenlijk niet. Jij zeker ook vaak nieuwe moeten laten aanmeten?
Pas op je 10e aan de steunzolen, heeft de schoolarts daar dan nooit op aangeslagen of iets over gezegd? De eersten kreeg ik zelf aangemeten toen ik een jaar of 4/5 was. Via het traject: Schoolarts ("uw dochter heeft wel erg platte voeten") > Orthopeed ("uitgesproken platvoeten/ik hoor haar lopen") > Orthopedisch-Instrumentenmaker - steunzolenboer ("ze heeft uitgesproken steunzoolvoeten") > Steunzolen (het uiteindelijke resultaat van alle artsbezoeken). Halfjaarlijks op controle bij de "steunzolendokter", de "goede" (maar vooral dure) kinderschoenen van Piedro, Rentra e/o Bunnies (met los en uitneembaar voetbed).
Mijn steunzolen werden altijd d.m.v. gipsafdrukken aangemeten. Als ik nieuwe moest (omdat de "oudjes" te klein waren, te smal, doorgezakt of losse knikleertjes hadden) kon ik altijd vanuit de Orthopeed direct op blote voeten en benen door naar de naastgelegen gipskamer, alwaar de Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting hield. Daar werden dan mijn voeten opgemeten door diverse metalen plaatjes te passen aan de voetzolen. Vervolgens werde de voeten ook nog uitgegipst (bij jou ook zo?). Brrrrr, die kleffe lauwe gips om je voeten....... Bij jou ook altijd de gipsafdruk of geheel anders?
Wat ik mij ook nog herinner, is dat die metalen/stalen steunzolen vaak van zulke lompe dingen waren en moeilijk te plaatsen in leuke meidenschoenen. Bij het aanmeten vroeg mijn moeder altijd om smalle, smalle en nog een smalle. Anders had ik die duren schoenen binnen de kortste keren uitelkaar getrapt. Had en heb overigens nog steeds hele smalle voeten!! Jij ook?
Op een gegeven moment heb ik de steunzolen er ook uitgemikt. Ze pasten gewoon nergens lekker in (en je wilde er ook niet mee gezien worden onder je vriendinnen groep). Inderdaad een bepaalde trots en het motto wie mooi wilde zijn moet dan maar pijn lijden was op mij van toepassing. Kon nu wel de collegeschoenen aan en starten met lage blokhakjes, natuurlijk wel met afschuw van mijn moeder. Verstand komt met de jaren, ook bij mij. Na een aantal jaren wel weer aan de steunzolen geraakt, omdat het gewoon nodig was. Je voeten komen in een geheel andere (gecorrigeerde) stand waardoor alle pijntjes verdwijnen

Suzanne
26-01-2014 om 17:01
Steunzolen? Jullie (eigen) ervaringen, wel of niet?
Misschien anderen nog positieve/negatieve ervaringen uit heden/verleden?

Urslau
27-01-2014 om 12:01
Suzanne
Is dat niet het tegenovergestelde van platvoeten? Heeft hij ze via de Orthopeed of via de tegenwoordig veel voorkomende Podoloog?
Heb je idee dat ze helpen? Hoe oud was hij toen ze voor het eerst werden voorgeschreven/aangemeten?
Holle voeten zijn inderdaad het tegenovergestelde van platte voeten. Het grappige is dat zijn fysiotherapeut toentertijd dacht aan platvoeten. Hij was toen 4. Toen hij met 5 weer bij zijn revalidatie arts was hebben we toch maar eens gevraagd of hij daar inderdaad last van heeft. Toen bleek dat hij holle modellen heeft. we zijn toen doorverwezen naar de othopedisch schoenmaker in het ziekenhuis en daar heeft ze eerst te kleine (ze waren in ene gegroeid) en daarna goede steunzolen besteld. Daarna moesten we ter controle langskomen. Ze waren goed gemaakt en hij heeft er geen hinder van. Hij vindt zijn schoenen na jaren eindelijk lekker zitten.
Vorige week naar de revalidatie arts terug gegaan en zij zag dat de voeten al een poging doen om te corrigeren. Hij heeft minder last van vermoeidheid aan zijn voeten. Dat was bij ons ook het streven. Hij is inmiddels net 6 en als hij weer nieuwe schoenen mag wil hij ook weer nieuwe steunzolen.
Groeten Urslau

Suzanne
29-01-2014 om 19:01
Urslau > Steunzolen
Urslau,
Dus prima vooruitzichten, dat de voeten een poging doen om te corrigeren qua stand en model. Ben ook geen kenner of expert, maar de voeten zullen toch wel iets meekrijgen van hun corrigerende stand van de zolen of daar enigzins naar gaan staan/groeien.
Worden jullie nooit geconfronteerd dat je regelmatig, na de controles, nieuwe moet laten aanmeten omdat hij uit de oude zolen is gegroeid c.q. de zolen niet meer goed aansluiten bij en op zijn voeten? Dus jullie lopen bij een Orthopedisch-Instrumentenmaker/-schoenmaker welke is verbonden aan de Orthopeed en zitting heeft in het ziekenhuis? Makkelijk zeg ...... aanmeten d.m.v. schuimbakje/-doosje of nog de ouderwetse gipsafdrukken?

Threeboys
03-02-2014 om 22:02
Suzanne
Hoi Suzanne
Ik ben gewoon naar de lokale podotherapeut gegaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.