Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2009 om 00:06

Sos arts

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

11-06-2009 om 15:06

Kaatje

Je woordkeuze is heel gebruikelijk en daarmee wordt de kern van het probleem precies duidelijk: "hoe de huisarts ontlast kan worden van administratieve rompslomp". Bij dit soort hulpverleners wordt altijd de lijdende vorm gebruikt: "ontlast kan worden".
Er hoeft helemaal niemand door wie dan ook ontlast te worden. Een huisarts is een vrije beroepsbeoefenaar die gewoon haar of zijn toko moet runnen. Daarvoor is het een vrije beroepsbeoefenaar. Bij jeugdzorg wordt ook altijd geroepen dat men hen "van de administratieve rompslomp moet verlossen". Ook onzin.
Er is geen enkele reden waarom huisartsen en jeugdzorg niet zelf voor secretariaatsvoorzieningen zouden moeten zorgen. Dat moeten anderen namelijk ook. Natuurlijk moet er soms veel te gedetailleerd worden gerapporteerd, maar de "administratieve rompslomp" begint zo langzamerhand een etiket te worden waarmee allerlei falen wordt afgeplakt. Een volgend voorbeeld zijn de scholen. Ook heel druk met klagen over "administratieve rompslomp" waarvan anderen hen moeten verlossen en waardoor van alles niet zou kunnen. Intussen zitten ze op een berg geld. Als ze daarvan een administratieve kracht inhuren, is het alweer klaar.

Tineke

Tineke

11-06-2009 om 15:06

Administratie

Feit is dat de huisarts nu een andere baan heeft dan de huisarts van ongeveer 20 jaar geleden. Ik heb er geen verstand van, maar dat is waar ik meerdere, bevriende, oudere huisartsen over hoor klagen.
Ach, het zal wel hetzelfde zijn als overal anders. In mijn muziekschoolbaan, ooit, begon ik puur met muziekles geven, iets anders deed ik niet. Op een gegeven moment kwam daar vergaderen bij, besprekingen met secties, rapportageformulieren, presentielijsten, oudergesprekken, etc. Ik was meer uren per week bezig met 'administratie' dan met lesgeven. Een heleboel zaken behoorden plots tot mijn takenpakket, waar ik inderdaad graag van verlost wilde worden.

Millenia

Millenia

12-06-2009 om 09:06

Ja maar kaatje

waarom niet zelf ook actie ondernomen? Hier zou ik ook verzuipen in het papierwerk als ik aan elk verzoek om te rapporteren, vergaderen, inhoud voor websites te leveren, enquetes in te vullen enz. enz. zou voldoen. Veel verzoeken verdwijnen direct in het ronde archief en als het belangrijk is dan klimmen ze wel in de telefoon.
Een probleem is hier vaak dat men vraagt om informatie aan te leveren die al lang te krijgen is, maar waar men zelf niet achteraan wil. Soort achterover leunen. Geen probleem: verwijzen naar de juiste bron en vooral niet opnieuw gaan invullen/rapporteren enz. enz. Dus zelf ook achterover leunen. Natuurlijk lukt het me niet om alles van mijn lijf te houden, maar toch wel veel. Wat ik niet begrijp is dat velen zuchtend voldoen aan alle eisen. Weiger. Steek als muziekdocenten de koppen bij elkaar en weiger gezamenlijk. Er zal namelijk geen reddende engel van buiten komen om 'management' en 'beleid' te verbieden om nog langer aan te komen zeuren met dit soort dingen. Dus je moet zelf ook wat doen.

Heel goed idee

Ik ken de Franse situatie niet, maar wel een aantal andere landen, zoals bijvoorbeeld Australie. Daar hebben huisartsen een deel van hun spreekuur bijvoorbeeld gewoon in de avond, i.p.v. alleen maar tijdens kantooruren. En kun je ze gewoon de hele dag bellen i.p.v. alleen maar tussen 8.30 en 9.15 in de ochtend.

Ik vind de zorg in Nederland op veel punten belabberd. Vooral als ik kijk hoe er de afgelopen jaren met mijn vader gesold is en nog wordt. Tenenkrommend (al lukt hem dat dankzij die prima zorg in Nederland niet eens meer). Nee joh, man van bijna 80 daar ga je toch geen energie in steken? Therapie? Welnee gewoon morfinepleisters dan blijft ie wel stil...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.