Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Slikken kinderen vitamines?

Volgens zoon (14) slikt de meerderheid van de klas vitaminepillen, C en/of multivitaminen. Ik heb dat na de verplichte vitamine K en D in de baby-peutertijd niet meer gedaan. Volgens mij is dat ook totaal overbodig bij een goed gevarieerd eetpatroon. Wat bezielt mensen om extra vitamines te geven óf wat bezielt mij om het de kinderen te onthouden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2012 om 22:07

Vitamine d3

Overdosering van vitamine D is beslist schadelijk maar dan praat je over gedurende langere tijd echt krankzinnig hoge doseringen orale vitamine D. Je kan rustig gedurende de winter bijvoorbeeld dagelijks hoeveelheden tot 10.000 IE nemen zonder nadelige gevolgen. Als basis voor een gezond persoon zou je best 1000 IE dagelijks, gedurende het hele jaar kunnen nemen.
Zorg wel voor de goede vorm van vitamine D3 en dan liefst in combinatie met Calcium en/of Magnesium.

Geen pillen

Misschien hebben we hier alle 3 een bijzonder goede weerstand of eten we ontzettend gevarieerd en gezond of is het allemaal toeval. Griep kennen we geen van drieën. Hoogstens een keer een verkoudheid. Mijn puberzoon is volop in de groei en hoogstens regelmatig wat vermoeid. Je schijnt van hard groeien en puberen al moe te kunnen zijn.Als we eens een wondje hebben geneest het allemaal snel. Ontstekingen en antibiotica gaan aan ons voorbij.
We zijn alle 3 veel buiten door fietsen(zoon en ik) en buiten werken(man). Daglicht genoeg. Nog sterker, we weten niet eens hoe onze huisarts eruit ziet.
Zolang er geen speciale reden voor is wordt er hier niets geslikt. Al helemaal niet n.a.v. internettestjes en eigen kwakzalverij.
Hoogstens een paracetamol bij erge hoofdpijn.
Ik ben op zich niet anti pillen, maar er moet wel een duidelijke reden voor zijn.En gelukkig is die er, tot op heden, niet.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 10:07

Annque overdosis

Anneque:
"Tinus, is een vit-d-overdosering ook onmogelijk?"
ja, je kunt overdoseren, en ik vind het advies van Elisa (10.000 IE) al behoorlijk hoog. De adviezen die ik ben tegengekomen zijn meestal in de trant van 400-1200 IE/dag. Als je meer slikt, zou ik je bloedwaardes laten controleren -meten is weten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2012 om 10:07

Tinus

De doseringen die ik noemde zijn idd aan de hoge kant maar ik ken mensen die enkele duizenden IE per dag nemen zonder dat uit halfjaarlijkse tests blijkt dat ze aan de bovengrens zitten qua vitamine D3 gehalte. Dan praat je over "gewone" gezonde blanke volwassenen die op het Noordelijk Halfrond (Amerika, Engeland, Nederland, Duitsland) wonen, redelijk gezond eten, regelmatig buiten komen maar toch vitamine D3 deficient bleken te zijn. En zelfs met deze doseringen niet eens royaal in de normaalwaardes zitten, zeker niet in de winter. Het is absoluut wel ten zeerste aan te raden om bij zulke doseringen eerst de bloedwaarde te laten testen en dit dan ook ieder halfjaar te laten doen.
Hoe meer ik over (het tekort aan) vitamine D3 lees, hoe meer ik me erover verbaas dat zeker hier in Europa het kennelijk pas (te) langzaam doordringt dat dit een serieus gezondheidprobleem is waarvan de gevolgen zich helaas pas op langere termijn zullen gaan manifesteren en duidelijk worden. De discussies op bijvoorbeeld MSweb vind ik dan ook veelzeggend en interessant; mensen met MS die zich beduidend beter voelen na extra suppletie met zowel vitamine D3 alsook vitamine B12.
Maar dat is ook het lastige; je kan je perfect gezond voelen en toch jarenlang al dan niet ernstig vitamine D tekort hebben. Totdat je wat ouder bent en dit tekort zich gaat wreken. Een simpel vitamine D pilletje per dag kan een hoop ellende voorkomen.

Anneke

Anneke

19-07-2012 om 14:07

Goed handel!

Er wordt heel veel verdiend aan al die vitaminepreparaten, die we zogenaamd allemaal nodig hebben. Pure commercie. Eerst aanpraten wat je allemaal tekort komt en dan gaat iedereen dat ook nog denken dat je die pillen nodig hebt. Aleen vitamine C mag je zoveel slikken als je wilt, dat is niet erg. Maar van de andere vitamines kun je dus een overdosis binnenkrijgen en dat is schadelijk.
Ik denk ook gewoon zorgen dat je normaal, gezond eet en voldoende buiten komt. Je hoeft overigens niet echt te zonnen voor vit. D. gewoon genoeg daglicht krijgen.
En als je kinderen goed groeien, niet ziek zijn en vitaal, dan is er toch niks aan de hand?
Trap er niet in zou ik zeggen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2012 om 14:07

Ik ben

iemand die dit soort dingen altijd vergeet. Soms in de winter als mijn kinderen erg bleek beginnen te zien wil ik wel eens zo'n potje kopen, maar dan vergeet ik vervolgens ze te geven. Vit. D druppels vergeet/vergat ik ook altijd.
Ik weet helemaal niet zeker of mijn kinderen alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben aan vitaminen. Voorlopig zijn ze vrijwel nooit ziek en groeien ze als kool, ook onze peuter die in zijn "ik wil niet eten" fase zit. Het zal allemaal wel loslopen denk ik.

Dendy

krin

krin

19-07-2012 om 15:07

Gemakkelijk

Ik heb het ook met planten in de tuin: als ze bij mij niet kunnen overleven zonder intensief te sproeien, komen ze er niet in. Ze doen het maar met wat voorhanden is.
Dat heb ik ook met vitamines. We eten goed gevarieerd, ook zoon, die gelukkig steeds meer lust, en dat moet maar genoeg zijn.
Andersom vind ik het wel belangrijk dat de huisarts bij klachten aan een mogelijk vitaminegebrek denkt, en zo nodig zou ik haar daaraan helpen herinneren. Niet elk lijf neemt die vitamines blijkbaar even goed op.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

19-07-2012 om 21:07

Controle

Een van mijn zoons is op jonge leeftijd eens in het ziekenhuis intensief gecheckt oa op vitaminegebrek. Alles bleek prima in orde gelukkig.
Die Nederlandse adviezen voor vitamine D zijn opgesteld voor mensen met een donkere huidskleur die veel binnen zijn. Een soort 'worst case scenario' en met daarbij zoals hiervoor betoogd: overdaad schaadt niet snel. Toch zijn de adviezen Overdreven hoeveelheden dus als je lelieblank bent en dagelijks veel buiten bent.
Iedereen moet lekker bijslikken wat hij wil, het kan geen kwaad. Maar ik doe mijn gezin ook geen tekort door dat niet te doen en gewoon op te letten dat we gevarieerd eten en voldoende buiten bewegen. Zo eten wij hier ook gewoon boter op brood.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 22:07

Elisabeth

Elisabeth:
"Toch zijn de adviezen Overdreven hoeveelheden dus als je lelieblank bent en dagelijks veel buiten bent."
Nogmaals, dat blijkt nu juist bij vitamine D niet het geval. In de praktijk hebben hordes mensen een tekort.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

Tinus

Maar mijn zoon dus niet!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

nathalie

nathalie

20-07-2012 om 08:07

Ja, vit d

Daar is volgens mij iedereen het over eens, dat dat nut heeft zeker voor bepaalde groepen maar zelfs ook daar zijn er mensen die geen aanvulling hoeven te slikken omdat ze vanzichzelf genoeg hebben. Ik dacht dat het advies inmiddels ook al hoger is dan Elisa's link en het zal me niet verbazen dat het nog weer veranderd wordt.
Maar dat het verstandig is om ook allemaal vit c, een handvol b's, e, calcium, magnesium, ijzer, folium en weet ik wat nog niet meer te slikken? Daar geloof ik niet in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.