Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskies
23-08-2014 om 12:08
Slecht gebit
De pubers hier hebben erg slecht gebit, vanaf kleins af aan al. De melktanden zaten destijds vol gaten en we hebben er altijd erg veel aandacht aan besteed. Daarna leek het lang redelijk te gaan, maar toch af en aan een gaatje.
Nu is het ineens helemaal hommeles. Gister bij tandarts geweest na half jaar, dit keer 6 gaatjes en 2 gaatjes. :(
Ze gaan nu een speciaal programma in met extra begeleiding want dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Ze poetsen goed, plak is laag, maar enorme aanleg.
Ze krijgen nu en aanvullende poets en flos instructie ook een voeding anamnese. Om te kijken op welke punten het allemaal beter kan.
Dus ze krijgen professionele hulp, toch wil ik alvast jullie om tips vragen.

Marjolein
07-09-2014 om 15:09
Geweest...
.. en weinig nieuws. De hierboven genoemde tip om tandpasta niet weg te spoelen met water en verder leren flossen.
Poetsen gaat goed. Etenspatroon ook goed. Tja, we modderen dus verder.
De vraag over xylitol kauwgum vergeten te stellen, maar herkansing bij andere zoon....

bertje1
07-09-2014 om 21:09
melk is bewezen niet slecht voor de tanden
zelfs door evt. suiker.
het is een pH kwestie.

Annet
07-09-2014 om 21:09
Mijn tandarts zegt wat anders (over suikervrije kauwgom)
Hij zegt dat kauwgom na het eten heel goed is, niet vanwege de kauwgom zelf maar omdat het kauwen van kauwgom het speeksel in de mond bevordert. En dat is weer goed voor de tanden. Xylitol kan geen kwaad maar doet ook niets extra. De kauwgom is een middel (behalve als er suiker in zit,dan wordt het een kwaad middel)
De tandarts bedoelt een tijdje kauwen (15 minuten of zo) en niet eindeloos doorgaan.

mama2
11-09-2014 om 11:09
hygiene
De belangrijkste punten die ik als advies geef:
probeer je te houden aan 7 eet- en drink momenten m.u.v water en melk (melk neutraliseert dus dat mag je onbeperkt drinken, of dat voor je lichaam goed is is een 2e, maar we hebben het over de tanden nu). Water mag ook onbeperkt. Het makkelijkste is dan ook om ze te combineren.
Wacht met poetsen minimaal een half uur met poetsen (liever een uur). Door eten en drinken wordt je glazuur zacht en dat heeft herstel nodig.
Drink zoveel mogelijk door een rietje en leg deze achter op de tong zodat de drank niet in aanraking komt met de elementen.
Gebruik tandpasta met fluoride. Het belangrijkste van tandpasta is dat dit erin zit en dat je hem lekker vind! Ongeacht welk merk dus! De bedoeling namelijk is dat je, zeker na de avond beurt, 1x licht spoelt en de resten tandpasta in je mond laat zitten. Inderdaad om de fluoride, want die werkt pas NA 2 minuten....
Floss, stoker, rager minimaal 1x per 24 uur. Welke tandenborstel je ook gebruikt, deze komt niet tussen je tanden en kiezen.
Gebruik altijd een zachte tandenborstel en zorg dat je goed langs het randje van je tandvlees poetst. Leg de borstel in je vingertoppen, dan poets je nooit te hard. De toppen van een borstel doen het werk, poets je te hard dan druk je deze weg.
Veel ouders merk ik in de praktijk geven hun kinderen geen cola, want dat is zo slecht. Als ik vraag wat ze dan wel drinken hoor ik zeer geregeld Icetea...dat is dus nummer 1 slechte drank voor je tanden! De PH waarde is zo mega hoog, daar kan geen glas cola tegenop. In principe is alles zuur, wij maken het zoet door de toevoegingen....
Indien er geen of gering plaque aanwezig is en er toch gaatjes blijven vormen ondanks goede hygiëne, dan zouden wij een test laten doen op een bepaalde bacterie. Je mondhygiëniste weet hier vast van gezien het een protocol is.

nathalie
11-09-2014 om 18:09
mama2, wachten met poetsen
Liefst een uur wachten met poetsen... maar ik wil 's morgens eigenlijk na het ontbijt en voor dat ik naar mijn werk ga wel even tandenpoetsen. Lekker met een frisse schone mond de deur uit. Dat wordt wel erg vroeg ontbijten dan.
Ik ontbijt met een kop thee met een scheutje melk en een flinke bak yoghurt met een klein beetje muesli, geen fruit, geen suiker. Mag het dan wel (asjeblieft )?

Jippox
11-09-2014 om 19:09
nathalie
Hier draaien we het om: uit bed tanden poetsen en daarna ontbijten. Het is even wennen, maar werkt dan prima. Ja, het frisse van het poetsen is er na het ontbijt wel zo'n beetje af, maar qua schoonheid van de tanden schijnt het niet zo uit te maken. Als je maar minimaal 2x per dag poetst, en dan liever zo dan kort ná een maaltijd.
Voor de frisse mond zou je dan eventueel nog even een kauwgompje (raar woord eigenlijk..) kunnen nemen?

mama2
15-09-2014 om 10:09
LOL Nathalie
maar het antwoord is NEE
Met uitzondering van melk, water, natuurlijke thee en koffie zonder melk en suiker is alles verder een aantasting voor je glazuur, het wordt er dus zacht van en dus is het het beste om echt de tijd te nemen....
Wat Jippox doet, poetsen voor het ontbijt doen wij dus ook. Na het ontbijt even spoelen en that's it....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.