Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

albana
28-10-2011 om 09:10
Slaapwandelen
Ik heb er al vaker over gepost.
Onze jongste slaapwandeld, nogal vaak...
Het gaat op en af, met periodes dat er vaak gewandeld wordt en het rustig is.
Wij vinden het doodeng en het verstoort menigmaal onze nachtrust. En soms dus nachten achter elkaar en soms meer dan 1 keer per nacht.
Op aanraden van hier hebben wij een bewegingsmelder geïnstalleerd (in de gang boven) en wij hebben onze slaapkamerdeur dus altijd open. Maar dat werkte na de eerste 2 weken niet meer. Ik wordt en niet wakker van, man ook niet. Ook omdat oudste vaak 's morgens erg vroeg weg moet en ie dan dus ook aanspringt (moet naar bijbaantje of naar school). Blijkbaar denkt mijn onderbewustzijn midden in de nacht ook dat het oudste is...en niet jongste.
Nu heeft ze weer zo'n periode. Van de zomer (warm) was het ook erg....In/op de vakantie heb ik zelfs vóór haar bed geslapen omdat ze 2 tot 3 keer per nacht eruit ging. En ik óók als ze doorsliep maar onrustig bleef slapen omdat ik altijd allert maar was....En opeens was het weer over. Nu dus weer. Al weer een weekje of 2.
Wij weten ondertussen wel dat er dingen zijn die invloed hebben. Warmte (dat weten we zeker, elke zomer met warm weer is het raak), onrust in huis/school/omgeving/vriendinnen heeft ook invloed. Meestal kan ik het wel terug-annalyseren waarom het nu weer is. Nu b.v. weet ik dat het is omdat er veel leraren ziek/zwanger etc. zijn en er veel nieuwe leerkrachten zijn die dus weer andere manieren hebben van lesgeven en omdat er bij haar buurmeisje/vriendin in de privé-sfeer een aankomend sterfgeval is waar ze erg mee bezig is/betrokken is.
Dus is het weer mis.
Gisteren heb ik haar nog net kunnen verhinderen de garage in te gaan (naar achterdeur) ze had de sleutel al omgedraaid. Nog 4 stappen en ze was bij de achterdeur, kon daar sleutel pakken en dus de straat op.
Volgens haar (in slaap) moest ze de fiets nog binnen zetten (klopt dat had ze niet gedaan 's avonds en wij hadden er al 10 keer omgevraagd en tóch nog vergeten dus heeft man 'm binnengezet en ik op haar gemopperd toen ze al in bed lag).
Ze is wel makkelijk terug naar bed te krijgen. Op mijn : "Dat heeft papa al gedaan.." kreeg ik een "ooo" als antwoord en daarna zei ik dat ze dus maar naar bed moest en ze loopt zo terug...kruipt bed in en klaar. Gisteren heeft man haar uit de badkamer gehaald.
Het is vreselijk vermoeiend. Dat gewandel van haar en wij slapen enorm onrustig ervan, ook als ze in bed blijft :)
Laatst bij huisarts (voor wat anders) heb ik er ook al even over gehad en volgens huisarts ging het bij bijna alle kinderen over op den duur...(nou ja, ze is al bijna 14!) en moesten we er maar vanuit gaan dat ze geen echt rare dingen zou doen. Want dat gebeurd bijna nooit.Maar naar buiten willen gaan in je pyama op blote voeten vindt wel eng genoeg hoor om 4.00 uur 's nachts....De enige remedie zou zijn slaappillen zodat ze wat dieper/anders slaapt en daar denkt huisarts niet over bij zo'n jong kind (nee natuurlijk niet).
Ik hoop toch dat iemand nog een andere tip heeft. Een natuurlijk middeltje zoals bij blaasontsteking misschien? Of naar een alternatieve therapeut ofzo? (normaal geen fan, maar aangezien normale medici het ook niet weten, misschien een optie?)
Wat schijnbaar nogal raar is bij haar is dat ze de volgende dag als wij het vertellen ergens ver weg in haar hoofd wel weet dat het waar is....Toen ik vanmorgen vertelde dat ze d'r fiets nog binnen wilde zetten kwam haar dat wel vaag bekend voor en ze herinnerde zich haar koude voeten erna in bed nog. Dus half/half weet ze wel dat het zo is, dat het klopt en dat ze dat gedaan heeft. Kleine kortere intermetzo's herinnert ze zich doorgaans niet.
groeten albana
(erg moe vandaag)

albana
07-11-2011 om 13:11
Reactie
Nee, dat dorst is toeval...vorige week zat d'r deken niet goed en soms zegt ze ook te zijn vergeten wat ze ging doen of op mijn vraag wat doe je : "Geen idee".
Dus misschien had ze toevallig net dorst, misschien droomde ze ook wel dat ze dorst had...maar t is toeval.
Dat van die zorgverzekering is een idee...zal 's bellen.
Maar ik koop 'm toch wel hoor...
Mijn nachtrust is me dat wel waard.
Afgelopen nacht was 't weer rustig en ik heb ook prima geslapen nu niet meer in de 'allert-stand'.
groeten albana

amk
07-11-2011 om 19:11
Graag gedaan!
en hopelijk blijft het werken. Of stopt je dochter gewoon met slaapwandelen.

albana
08-11-2011 om 08:11
Jaha dat zou helemaal mooi zijn
Ik denk ook dat binnenkort deze 'periode' wel weer even over zal zijn...tot de volgende dan weer...
Zo gaat het meestal. Paar weken wandelen, paar weken rustig. Ik ben nu alleen nog in twijfel, als die rustige periode aanbreekt (daar ga ik meestal vanuit als ze 2 weken niet wandeld) zal ik dan 't alarm weg doen? Voor korte tijd? Misschien beter omdat ze er anders aan 'went'? Er b.v. overheen gaat stappen als ze écht wakker eens water moet pakken/plassen enz? En het dan ook slaapwandelend gaat doen? Of misschien juist niet? Want dan gaat de eerste keer in de nieuwe periode juist natuurlijk mis....
Zucht. Lastig gedoe zeg.
Gisteravond was ze bij d'r zus op bezoek. Zus nog wakker, zij wandelend. Zus riep dat ik moest komen want zusje deed weer zo 'raar'. Toen ik kwam (man was niet thuis) was zus al zo ver dat ze zusje weer naar d'r kamer had terugeloosd. Sloeg onduidelijke wartaal uit over het poppehuis dat we net die dag bij grote zus op d'r kamer hadden gezet om naar zolder te verhuizen een dezer dagen. Rest van de nacht was het rustig.
groeten albana

kabauter
14-11-2011 om 15:11
Haakje?
En een haakje aan de deur bevestigen heb je daar al aan gedacht, kan ze ook d'r kamer niet uit zonder dat je het merkt. Omdat je je afvraagt of je de mat wel of niet moet laten liggen.
kabauter