Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

astma patient
10-03-2012 om 13:03
Sigarettenrook
Ik weet niet of dit bij gezondheid hoort of bij relaties...
Ik heb astma en daardoor erg last van sigarettenrook. Mijn huis is uiteraard rookvrij. Visite rookt meestal niet , en anders gaan ze buiten staan.
Dat vindt iedereen tegenwoordig heel gewoon. Maar kun je ook aan visite vragen om bijvoorbeeld tijdens een bbq of feestje buiten niét te roken? Als ze bij mij komen dan. Ik hoest me te pletter als ik naast iemand zit die rookt.
En als visite buiten rookt en de jas dan weer aan de kapstok hangt, dan ruikt mijn hele hal naar de rook. Ik heb daar iedere keer last van als ik daar door loop.
Mijn dochter heeft een vriendje die nu veel over de vloer is en ontzettend veel rookt. Die rokerige jas hangt hier dan het hele weekend in de hal. Ik gebruik nu mijn puffer veel meer tijdens het weekend.
Hoe doen andere mensen dat die last hebben van de rook? Zou ik kunnen vragen of hij zijn jas in de garage hangt? Ik vind het soms zo lastig om dit soort dingen uit te spreken maar ik heb er echt heel veel last van.

galaxias
14-03-2012 om 15:03
Sluit aan bij albana
Ik gedraag me hetzelfde als Albana.
Als ik bij mensen op visite ben waar niet gerookt mag worden of waar longproblemen spelen zal je mij niet zien talen naar een sigaret. Dat doe ik dan wel weer als ik thuis ben (ook niet binnenshuis overigens).
Jammer dat het idee heerst dat rokers egoïstisch zijn. Het was fijn geweest als je de inhoud van je posting wat had genuanceerd.
G

bibi63
14-03-2012 om 16:03
Sluit me ook aan bij albana
Eerst even wat simpele feiten:
- roken is ongezond (voor jezelf)
- roken is ongezond voor anderen als ze bij je in de buurt zijn (astma of geen astma)
- de meeste rokers vinden het tegenwoordig volledig normaal dat je niet binnenshuis rookt, laat staan bij iemand anders
- de meeste MENSEN (rokers en ook niet-rokers)hebben er geen idee van dat een astmapatient (sommigen) al last hebben van een jas die naar rook ruikt
- dat impliceert dat de roker zich totaal niet bewust is aso te zijn als hij/zij buiten rookt en de astmapatient dus niet belast met zijn/haar rook.
- dat impliceert ook dat de astmapatient absoluut de roker mag vragen zijn/haar jas ergens anders te hangen. Gewoon uitleggen, want, zoals een paar regels hierboven al omschreven, daar is een niet-astmapatient (roker of niet) zich normaliter ECHT niet van bewust.
- roken is een verslaving, een verslaving die de astmapatient waarschijnlijk nooit heeft ervaren en daardoor net zo goed niet weet waar hij over praat als dat een niet-astmapatient niet weet waar hij over praat als het over astma gaat.
Conclusie: als we vriendelijk tegenover elkaar zijn, elkaar respecteren, dan neem ik toch echt aan dat in een normale familie- en/of vriendschapsverhouding e.e.a. goed opgelost wordt.
Bibi

Merel
14-03-2012 om 18:03
O.t. reaktie
Even off-topic, maar ik ben laatst naar een concert geweest en ineens viel me op dat er een klein dingetje positief was aan roken. Nu rookt er niemand meer in een concertzaal, maar wat stinken mensen zeg...wat een zweetlucht, niet normaal meer, dat viel normaal nooit op met die rook. Niet dat ik dat nou zo prettig vond (beetje rook vind ik niet erg, maar teveel wel) maar zweetlucht is ook geen pretje.
(p.s. ik rook niet en heb ook nooit gerookt)

albana
15-03-2012 om 08:03
Nee astmapatiënt
Dat heb je verkeerd begrepen....onze jongste heeft géén astma. Ze heeft hooikoorst....en krijgt last van haar ogen als er veel rook in de lucht hangt.
Dat merkten wij ooit toen we nog wel eens op bezoek kwamen bij 'verstokte rokers', die toedertijd wél rookten thuis (o.a. mijn zwager). Daarom hebben we toen de bezoekjes aan zwager met de kinderen erbij geminimaliseerd. We gingen óf alleen (kinderen bij oppas) of we troffen zwager en schoonzus b.v. ergens anders (buiten, bij ons, bij nog weer iemand anders etc.etc.). Ondertussen rookt zwager niet eens meer. Nergens meer....Bij zwager is het óf enorm veel en achter elkaar door, of helemaal niks.
Ik denk persoonlijk dat jij op de verkeerde plekken komt...Ik weet wel gezellige terassen in de zomer, waar roken en niet roken zo gescheiden zijn dat er geen overlast is (voor gebouw en achter gebouw). Ik weet zelfs een hele rij terassen die allemaal rookvrij zijn.
Daar schijnt de zon in het voorjaar enorm lekker en het is ook tochtvrij dus bij weer zoals vandaag is het geliefd. In café's komk zelden, bij concerten durf ik ook niet te zeggen. Het laatste concert waar ik was,was in Gelderdome en daar werd die avond niet gerookt.
Misschien is het ook een kwestie van je omgeving, de mensen met wie je omgaat. 80% van de mensen met wie wij omgaan roken juist niet. En dan pas je je automatisch aan, aan die mensen. Ik krijg het idee dat de mensen met wie jij omgaat dat daarvan het merendeel juist wél rookt en dus probeer jij je automatisch 'aan te passen' wat natuurlijk helemaal niet eens kan omdat je astma hebt. Daarom wéét jij al die plekken waar het rookverbod overtreden wordt, want die zoeken die bekenden en familieleden natuurlijk op. En daarom wéét ik ze juist niet, want mijn kenissen/familie etc. zoeken juist de terrasjes op die rookvrij zijn...En daarom gaan man en ik er ook zitten zelfs als rokers...wij vinden dat leuk omdat we er bekend zijn en vaker komen. Dan maar niet roken, ik kom daar voor de gezelligheid, niet om het roken an sich. Dat kan best even wachten.
Ik begrijp trouwens niet helemaal dat je bij 'iemand' op bezoek kan gaan waar binnen gerookt wordt, ook al is dat even niet op dát moment. Mijn stiefmoeder zou dat echt niet kunnen en acuut benauwd worden. Ze gaat amper nog om met haar eigen zoon omdat hij en zijn vrouw hele dagen roken (ook binnen dus waar de kinderen bij zijn). En eerlijk gezegd...ook ik vind het stinken als ik in ruimtes kom waar (ook al was het gisteren) gerookt wordt.
Ondertussen vind ik het dus ook gewoon 'onprettig' om binnen te roken. Omdat ikzelf nogal wat voorwaarden verbind aan mijn eigen roken, is mijn verslaving gewoon geminimaliseerd. Maar helemaal stoppen lukt gewoon niet, omdat net die stok om voor altijd te stoppen ontbreekt.
Op momenten dat niemand er last van heeft, het mij aan tijd niet ontbreekt en ik rutig ergens kan staan rook ik toch weer wel. Heb ik die tijd niet, hebben anderen er last van (ongeacht wie) op dat moment, kan ik niet ergens rustig staan, dan maar niet....Dan heb ik er gewoon ook geen zin in. Zo simpel is het. Momenteel heb ik het druk (werk) dus rook ik amper....En als ik thuis ben, ben ik moe en dus geen zin om buiten te staan. Misschien moet ik altijd maar zo hard werken, is erg goed voor mijn verslaving :)
groeten albana

Yura
15-03-2012 om 11:03
Veranderd
Er is wel een hoop veranderd gelukkig in de houding van rokers. 20 jaar geleden had je het maar te slikken dat er gerookt werd en mocht je er niks van zeggen. Ik heb me toen nog een tijdje ziek moeten melden ivm stemproblemen. Al mijn collega's rookten en ik als enige niet. Ook mijn man en zijn hele familie rookten, verjaardagen waren vreselijk maar daar mocht je niks van zeggen. Inmiddels rookt nog een enkeling uit zijn familie en die gaan naar buiten op een verjaardag. Maar als ik eraan denk hoe al die kinderen zijn uitgerookt in hun jeugd vind ik dat heel triest. Mijn man is gelukkig buiten gaan roken vanaf het moment dat ik zwanger was en nu is hij al 8 jaar gestopt. De zoon van zijn broer heeft nu astma en ik moet er maar steeds aan denken hoe het was toen wij op kraamvisite kwamen (baby was enkele uren oud), ze woonden tijdelijk bij de oma in en jongere zus van de moeder woonde daar ook nog. Het was echt een rookhol, zwager rookte, oma rookte en tante rookte, echt niet normaal. Nu heeft het kind (14) dus astma en ik zit me telkens maar af te vragen of het daardoor veroorzaakt is. Vader heeft overigens tot het kind 8 was ook altijd gewoon in huis gerookt. Kind steekt helaas af en toe ook stiekem een sigaretje op en ook hem krijg je niet aan het verstand gepeuterd dat het niet verstandig is. En wie maakt zich daar het drukst om? Ja de voorheen kettingrokende oma, die inmiddels gestopt is. Daar kan ik trouwens sowieso heel slecht tegen als nooitroker, die ex-rokers die zeuren over overlast van andermans rook, die opeens totaal vergeten zijn dat ze zelf 15-20 jaar geleden gewoon overal een sigaret opstaken en met niemand rekening hielden. Ik heb daarom ook nooit het roken in ons huis verboden nadat man gestopt was, kon dat niet maken vond ik, uiteindelijk gebeurde het gewoon vanzelf dat iedereen naar buiten ging gelukkig.

Tineke
15-03-2012 om 13:03
Ontwikkeling
In heel veel families vindt de ontwikkeling plaats van veel-rokend naar niet-rokend. In sommige families gaat dat wat sneller dan in andere families. Astmapatient heeft de pech dat zij daarin voortrekker moet zijn, in de volgende generatie zal het pas echt beter zijn. Haar familie is wat trager in deze ontwikkeling.

Brabander
15-03-2012 om 15:03
(ot) ontwikkeling
Kaatje, ik denk dat je te optimistisch bent. Roken is een smerige verslaving, en de industrie doet er alles aan om rokers te verleiden te blijven roken (dat is over het algemeen niet zo moeilijk) en om nieuwe gebruikers te werven. En de regering vindt het wel best zo. Rokers leveren geld op: accijns, en, niet te vergeten, AOW en pensioenpremie. Rokers leven zo'n 10 jaar korter, dus tel uit je winst.
Een van de besparingsmaatregelen van de regering zou kunnen zijn: het stimuleren van het roken. En de rokers: ziende blind, horende doof, en "genietend" van hun verslaving.

Chippie
15-03-2012 om 20:03
Ik heb een vreselijke hekel aan roken...
Ik heb een vreselijke hekel aan roken en ik vind rokers zo sneu. En ja, je ruikt al snel dat ze stinken naar rook. Het zit in hun kleren, hun haren, hun poriën.
Maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik eigenlijk nooit aan rokers hoef te vragen of ze buiten roken. Als we buiten zitten, met de kinderen, gaan ze ook ergens anders staan. Dus wat dat betreft heb ik echt weinig te klagen.

skik
16-03-2012 om 10:03
Ontwikkeling
Door alle rookontmoedigende maatregelen (kosten, rookverboden) is het aantal rokers afgenomen. En niet alleen door de van overheidswege opgelegde maatregelen is het rookgedrag veranderd, ook door maatschappelijke veranderingen. Ik heb het idee dat mogen roken vroeger de norm was, als je er last van had dan moest je maar ergens anders heen gaan. Rokers maakten de dienst uit. Nu men weet hoe ongezond het is en door de gewenning aan rookverboden op bepaalde plaatsen is de situatie nu omgedraaid. Je rookt alleen als een ander er geen last van heeft. Zo niet, dan is het vrij normaal dat degene die er last van heeft er wat van kan zeggen. Niet-rokers maken nu de dienst uit. Vroeger rookte zo'n beetje iedereen binnen, ook bij kinderen, nu ken ik geen ouders meer die binnen roken.
skik

Temet
16-03-2012 om 11:03
Eens met skik en kaatje
Nou en of er een ontwikkeling is. Zo rond mijn geboorte was het meen ik nog vrij gebruikelijk om op verjaardagen sigaretten te presenteren. In mijn kindertijd rookte onderwijzend personeel nog, werd er in auto's en in het OV volop gepaft, was het normaal dat er in huis werd gerookt - ook als je zelf niet-roker was, voor de gasten had je een asbak.
Toen ik studeerde was roken al iets op de terugtocht (je kon het nu in elk geval zeggen als je er last van had), maar na een avondje uit of een feestje moest ik wel eerst onder de douche voor ik ging slapen, om de rook uit mijn haar te spoelen.
Allemaal over. Ik lees mijn kinderen Jip en Janneke voor en heb ze moeten uitleggen wat een asbak is. Die komen ze gewoon niet meer tegen, want de ene oom die rookt doet dat alleen maar in de tuin.
Het vervelende is - ik merkte dit al eens eerder op - dat de niet-roker inmiddels bijna net zoveel last heeft van die anderhalve sigaret die hij nu nog tegenkomt als hij vroeger had van die enorme walm die overal hing. Zelfs het kleine vleugje rook irriteert enorm. Maar eigenlijk denk ik dat dat subjectief is en dat de gezondheidswinst haast niet anders dan groot kan zijn - meeroken is echt een stuk minder standaard geworden.
Tja, die laatste verstokte verslaafden kunnen hardnekkig zijn, maar ze zijn enorm in het defensief gedrongen. Als het zo doorgaat wordt er over 10-20 jaar echt bijna nergens meer gerookt.
Groeten,
Temet

Temet
16-03-2012 om 12:03
Astmapatient
Rookvrije terassen zou ik ook graag zien. Sinds dat rookverbod in de horeca moet je voor frisse lucht naar binnen, dat is wel vervelend. ( voor mij is het vervelend, voor jou wel even lastiger - ik ben gelukkig geen astmapatiënt)
Ik heb trouwens niet gemerkt dat het rookverbod in de horeca massaal wordt genegeerd, maar ik ben dan ook maar weinig in café's geweest de laatste maanden. Wel een paar keer in een restaurant en in het theater en daar werd niet gerookt.
Groeten,
Temet

Vic
16-03-2012 om 19:03
Bouwvakkers (o.t.)
Ze zijn hier de straat opnieuw aan het bestraten en het valt me op dat al die stratenmakers roken. Aangezien ik net gestopt ben, valt dat me niet mee al die rokers voor de deur. Ik ruik zelfs de rook van de overbuurvrouw als ze achter in haar achtertuin staat te roken (dus ca. 50 meter hier vandaan).
Komende week heb ik een borrel in een café waar gerookt mag worden. Daar baal ik wel een beetje van. Kom je stinkend naar de rook thuis, terwijl je zelf niet meer mag.

albana
17-03-2012 om 08:03
Rookvrije terassen
Hier zijn de rookvrije terassen van bistro-achtige dingen en restaurants van ned. origine.
De rokers terassen zijn de café's en sommige restaurants van buitenlandse orgine (Italiaan, Grieks).
Met bistro-achtige dingen bedoel ik meer de eenvoudige restaurantjes/bistro/broodjes/lunchzaakjes die doordeweeks niet na 21.00 uur meer open zijn (deze bezoeken wij dan vaak)....die mikken meer op publiek dat overdag of in ieder geval vroeg in de avond vertier zoeken en zijn meestal ook al lang voor het middaguur open. Hoogstens dat ze in het weekend wat langer 's avond open zijn, maar niet voor drinkgelagen.
De café's daarvan wordt op de meeste terassen wel gerookt. 1 van die café 's zit hier in het rijtje met andersoortige horeca, maar het terras is wel rookvrij (w.s. afspraken onderling, gok ik). Dat zijn ook de terasjes waar fleecedekens liggen (voor als het nodig is) of waar warmte lampen zijn en die écht met zorg zijn aangekleed met bloemetjes, kussens etc.
Maar de meeste café's die écht cafe zijn, daar zijn simpele terassen bestaande uit alleen stoelen/tafels en asbakken. Ze zijn ook meestal pas laat op de dag open.
En ze verkopen om te eten alleen tosti's en bitterballen enzo. Die mikken meer op publiek dat de hele avond uit wil gaan en drinken.
groeten albana

skik
17-03-2012 om 20:03
Temet, vraagje
"Sinds dat rookverbod in de horeca moet je voor frisse lucht naar binnen,"
Maar voor het rookverbod werd er zowel op het terras als binnen gerookt. Dan had je nergens een rookvrije omgeving. Nu kan je tenminste nog binnen wat nuttigen als je perse niet in de rook wil of kan zitten. Jammer van het zonnetje, dat wel. Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod? Of zijn niet-rokers zo gewend aan een rookvrije omgeving dat rokers op het terras storender zijn dan vroeger?
skik

Shonagh
17-03-2012 om 22:03
Skik
"Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod?"
Tja, dat denk ik wel, vroeguh zaten ze verspreid, buiten en binnen, nu alleen nog buiten.

albana
18-03-2012 om 10:03
Ondernemersvereniging?
Ik woon niet eens in een stad, maar in een dorp, maar omdat wij nogal een toeristendorp zijn is ons aanbod van horeca enorm divers en voor ons als 'inwoners' w.s. véél te divers en enorm veel. Dus verhoudingsgewijs zouden wij als dorp best méér horeca kunnen hebben dan in jouw stad. Maar ons inwonertal verviervoudigd minimaal in de weekenden en vakanties en als het midden in het seizoen is kun je hier zelfs beter gewoon thuis blijven want vertienvoudigen de aantallen bezoekers.
Ik weet wel dat die rookvrije-terasjes-straat is ingevoerd nadat er discussie was onstaan in de ondernememersvereniging hierover. Maar dat was al kort na het officiele rookverbod, dus ondertussen al best een lange tijd. Wie het op de agenda heeft gezet is mij onbekend, misschien ook wel iemand die er niet tegen kon?
Eerst stonden er nog schermen (glazen) o.a. bij dat café waar wel gerookt werd.
Later heeft 1 ondernemer (hoek) verbouwd en achter ook een terras aangelegd. Achter is nu roken, voor is niet roken. Aangezien er een enorm hoog en breed pand tussen zit lijkt de kans dat er overlast is minimaal.
Dat is voorzover ik weet het enige rokersterras in de buurt van dat straatje.
Ik heb geen idee of ze er reclame voor maken. Ik weet alleen dat het zo is. Wat ik opgegoogeld heb, staan de meeste zaakjes/zaken wel online maar v.n. met recensies. En een enkeling met de kaart (wat er te eten is). In z'n algemeenheid vond ik wel reclame over de hoeveelheid terasjes alhier (voor toeristen dus) maar ook daar geen woord over roken/niet roken.
Maar misschien zijn terasjes wel juist bedoeld voor toevallige voorbijgangers en worden niet specefiek als 'reclame' onderdeel meegenomen. Die toeristen moeten in de eerste istantie eten en slapen, dus is de reclame daar meer op gericht. Dat terasjes zitten is maar 'bijzaak' denk ik.
groeten albana

Temet
18-03-2012 om 22:03
Skik
"Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod? Of zijn niet-rokers zo gewend aan een rookvrije omgeving dat rokers op het terras storender zijn dan vroeger? "
In mijn beleving: ja en ja. Wat Shonagh al zegt: nu zitten alle rokers op het terras, niet alleen maar een deel. En inderdaad - ik schreef dat al eerder - die paar sigaretten die je nu nog tegenkomt storen enorm als je verder rookvrij gewend bent - vroeger viel het minder op, zo met die voortdurende achtergrondwalm
Groeten,
Temet

albana
19-03-2012 om 08:03
Klein bordje
Op de eerste rij tafeltjes staat zo'n ijzeren bordje. Zo'n omgekeerde V en daarop staat: 'verboden te roken' er staan (natuurlijk) ook geen asbakken. Dat geen asbakken vind ik nog wel eens lastig, want ik weet dan ook niet goed waar ik mijn papiertje van het koekje moet laten....Ik vind het zo slordig 'm op het schoteltje te laten liggen of tafel. Maar dit betreft het terras waar wij het liefste zitten...de rest van de terassen zit ik nooit dus 'ken' ik niet zo goed. Ik weet alleen dat het allemaal niet roken is...dat is algemeen bekend ik vermoed dat daar ook bordjes staan, als ik er binnenkort langs kom zal ik opletten. De ijssalon verderop daar mag weer wel gerookt worden. Maar dat is best een eind verderop...Een héél plein over...maar je hebt er wel uitzicht op. Je ziet dan ook wel eens mensen of groepjes mensen richting ijssalon lopen en daar gaan staan roken. Dat zijn dan rokers die dat terras aan de achterzijde niet kennen Daarnaast zit de Italiaan...daar mag je ook roken, maar dat zie je niet vanaf het terras.
Ik wil je best het adres geven, maar dan moeten we prive mailen. Dat doe ik liever niet hier in het openbaar...
groeten albana