Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vogel
19-05-2016 om 21:05
Schengenverklaring nodig voor vakantie in Frankrijk?
Mijn zoon slikt sinds kort methylfenidaat. Voor reizen naar het buitenland heb je daarvoor een Schengenverklaring nodig. Nu vraag ik me af hoe hard dat nodig is. De kans dat onze auto bij de Belgische of Franse grens doorzocht wordt lijkt me nl. nihil.
Ik neem wel altijd een internationaal medicijnpaspoort mee, voor het geval onze tent overstroomt en we al onze spullen inclusief de gedragsregulerende medicatie kwijt zijn. Dan kan ik bij een buitenlandse apotheek nieuwe halen. Of heb je juist in zo'n geval die Schengenverklaring nodig?
Wie weet raad?

Vogel
24-05-2016 om 13:05
Drugshonden?
Die aanslaan op een stripje methylfenidaat?? Dat lijkt me sterk....
(Al zou het een geweldig vakantieverhaal opleveren.)

stoute meid
24-05-2016 om 22:05
Pirata
Wij hebben een geweldige huisarts maar wel eentje die er een eigen mening op na houdt en wel eens rebels over de lijnen heen gaat. Toen ons kind flink in de knel kwam te zitten was hij heel praktisch: hoezo uitgebreid psychisch traject, ik schrijf je zelf wel methylfenidaat voor. Dat soort dingen. Die Schengenverklaring vindt hij maar onzin en "als iedereen die zou aanvragen zou ik er een dagtaak aan hebben". Alleen een stempeltje van de praktijk wordt door CAK niet geaccepteerd, ik kreeg m terug. Ik kan dan moeilijk gaan doen bij de huisarts en eisen dat hij m toch tekent maar in het kader van "pick ypour battles"doen we t maar zelf. Eerste keer was er een fout in het formulier en toen heeft de assistente de handtekening van de huisarts op het nieuwe formulier gezet en als zij het kan kan ik t ook....

Pimpelpaars
25-05-2016 om 12:05
wel eens gedaan
Toen zoon met school op reis ging, heb ik het wel gedaan. Maar wat een gedoe. En naar Engeland deed ik het ook, omdat ik weet dat de Britse douane erg streng kan controleren. (wij hebben eens een controle gehad, waarbij zelfs de lucht van onze reserve band werd besnuffeld? Alles uitgepakt. Was ik blij dat we brave burgers zijn!) Naar Engeland moet je trouwens geen Schengenverklaring, maar een brief van de arts dat hij medicatie gebruikt, waarom en hoeveel. Dat is veel makkelijker, omdat je dan niets hoeft op te sturen.
Nu gebruikt zoon geen medicatie meer tijdens vakanties, dus dat is lekker rustig.

Pirata
25-05-2016 om 14:05
jee Stoute meid
Ik weet niet of ik me prettig zou voelen met zo'n huisarts, die zo snel methylfenidaat voorschrijft, en zo eigengereid is.

stoute meid
26-05-2016 om 13:05
Pirata
Zo snel voorschrijft is iets dat je er zelf van maakt, dat was zeker niet het geval. Kind stond met de rug tegen de muur op dat moment en dat was niet van de ene op de andere dag. Aangezien ik zelf ook redelijk eigengereid ben en vaak met de huisarts op 1 lijn zit klikken we goed, maar oke, dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Ik mag dat eigengereide wel. OVerigens gaat wel alles in overleg hoor, er wordt je niets "door je strot geduwd"

lisbeth
26-05-2016 om 16:05
normaal nooit
ik vraag het nooit aan, ook niet voor vliegreizen. We zijn nooit gecontroleerd, er is dus nooit een probleem van gemaakt.
nu met de zware controles bij Zaventem werd ik toch wat nerveus. hoor verhalen over koffers die echt doorzocht worden etc. Ik ben hem nu toch ook maar gaan aanvragen voor de zomer.
weet iemand trouwens hoe het zit als je deze medicijnen meeneemt naar de vs?

ijsvogeltje
28-05-2016 om 20:05
Lisbeth
Liesbeth, ik zou deze officiƫle site even bekijken, daar staat precies in hoe je aan de juiste documenten komt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/medicijnen-mee-op-reis
Het gaat natuurlijk niet alleen om de controle op het vliegveld. Waar het om gaat, is dat je (tijdens je hele reis) medicijnen in je tas hebt die als drugs kunnen worden aangemerkt. En drugsbezit is in de meeste landen strafbaar. Het is dus gewoon heel prettig dat je een officieel document bij je hebt waarin staat dat je die 'drugs' niet zomaar bij je hebt, maar dat je ze nodig hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.