Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anneque
19-01-2009 om 10:01
Saneren: nog een paar vragen
Sinds kort weet ik dat onze zoon (5½ jaar) ernstig allergisch is voor huisstofmijt. Astma was ons al bekend. De longverpleegkundige is inmiddels langs geweest en heeft advies uitgebracht over ons huis. Ik heb uitgebreid met haar gesproken, toch was er nog te weinig tijd om alle details te bespreken.
Ik wil nog graag weten: hoe zit het met zo'n Hepa-filter in de stofzuiger? Alle fabrikanten beweren dat die de mijten niet weer de lucht inblazen, ís dat nou ook zo? In het archief vind ik er tegenstrijdige informatie over. Ons budget is bepertk en ik wil niet voor niks zo'n duur ding aanschaffen. Verder lees ik op de site van het Astmafonds dat Alcaryl en dat andere mijtendodende middel niet meer verkocht mogen worden in Nederland? Is dat zo, en is er een alternatief? (dit wist mijn verpleegkundige nog niet).
Verder was ik eerlijk gezegd wat terneergeslagen na het gesprek. Ik had me al voorbereid, wist al wel het eea af van saneren, maar het blijkt allemaal veel ingrijpender dan ik me had voorgesteld Als ik echt alles doe wat je zou kunnen doen, moet de ziel uit mijn huis: alle planten die ik al lang heb (en dus herinneringen aan heb) moeten weg, boekenkasten-waar-ik-aan-gehecht-ben moeten weg, oude fauteuils die nog van mijn oma zijn geweest moeten weg etc. etc. Bah.
Enerzijds zegt de verpl.kundige; saneren doe je goed, of je doet het niet, anderzijds zei ze ook: begin nou maar eens met de slaapkamer, en dan zien we over 3 maanden wel verder. Wie weet scheelt dat al veel.
Hoe rigoureus hebben jullie gesaneerd (m.n. in de woonkamer bedoel ik dan)? Ik zal zoveel mogelijk doen om het voor mijn kind leefbaar te maken/houden, maar als het enigszins kan, zou ik het fijn vinden als ik nog iets persoonlijks in mijn huis kan behouden.

Kersen
22-01-2009 om 11:01
Hepa filter
mijn man heeft ook last van allergie, maar in lichte vorm, soms heeft hij van die aanvallen.
We hebben sinds kort een dyson, en wij zijn er heel blij mee. We merken wel dat de fijne stof wordt gezogen en blaast schone lucht terug. Hij niest veel minder nu.