Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Katniss
15-10-2014 om 09:10
Ruggenprik
Ik moet binnenkort voor een ingreep(je) naar het ziekenhuis. Er zijn twee opties mogelijk waarvan de (volgens de arts) methode met minder gegarandeerd succes met lokale verdoving kan. De andere methode is met een ruggenprik, maar dat zie ik helemaal niet zitten. Ik heb al zo vaak horrorverhalen gehoord van mensen bij wie hij te hoog gezet werd zodat ze aan de beademing moesten, of lekkend ruggenmergvocht en andere narigheid. Bovendien word ik er misselijk van als ik denk dat ze met een naald in mijn ruggengraat gaan poeren.
Wie heeft er al eens een ruggenprik gehad? Viel dat mee of tegen? Doet het heel erg pijn? Kun je dan ook na een uurtje gewoon weer alles doen?

Puck
27-10-2014 om 22:10
Fred, beetje raar gedraai
Eerst zeg je dat je een beetje brak bent, als ik dan een andere ervaring neerschrijf zeg je dat je ook een dag erg misselijk bent geweest. Als je vervolgens zegt dat er geen naald aan te pas komt en dat wordt weerlegt dan zeg je dat het toch een klein naaldje was. Door dat gedraai ga ik me oprecht afvragen of je echt zelf een narcose hebt ondergaan of alleen "van horen zeggen" denkt te weten hoe een narcose in zijn werk gaat. Verder geef je aan dat je geen ervaring hebt met een ruggeprik maar je weet wel te vertellen dat je geduw en getrek kunt voelen en geluiden voelt. War baseer je dat op als je nog nooit een ruggeprik hebt gehad. En dat je gevoel "erger dan de eerste pijn"kunt ervaren. Nooit gehoord van bewezen gevallen van mensen waarbij wel de spierverslappers van een algehele anesthesie werken maar de pijnstillers en middelen die je bewustzijn weg halen niet en dus de hele operatie met alle pijn meemaken zonder daar op te kunnen reageren? Nee, dat lijkt mij pas eng.
Maar idd, ieder zijn eigen ervaring en mening.

Elisa Gemani
27-10-2014 om 23:10
Fred
De naald bij bloedprikken is echt veel kleiner en dunner dan een infuusnaald hoor;-)

Egel
28-10-2014 om 07:10
Nou nee Elisa
Fred heeft het over de naald bij bloed geven bij de bloedbank. Ik heb verder geen verstand van een ruggenprik maar ik weet wel dat de naald om bloed geven ontzettend dik is!
Bij mij deed dat meestal pijn.
Wat Fred hierover zegt is gewoon waar.

Barvaux
28-10-2014 om 08:10
fred
Ik vind het verhaal van Fred ook niet helemaal kloppen...
Je ZIET de naald niet van de ruggenprik, dat is al een groot voordeel

Fred
28-10-2014 om 13:10
raar verhaa;
Ik ben 3 keer geopereerd. Geen grote operatie (ogen recht zetten)
En ja, ik kreeg alle drie de keren ook een infuus in.
Maar die naald is erg klein, veel kleiner dat de naald bij bloed geven (dus niet bloed prikken voor onderzoek). Als je dat vergelijkt met alles wat je hier hoort, vond ik dat nauwelijks het opmerken waard. Dus noemde ik het niet. Tijdens een opname word je sowieso wel vaker geprikt voor van alles en nog wat.
En ja, ik was misselijk. De eerste keer nog het ergst. Toen was ik de dag erna nog ziek en niet in staat te lopen.
Maar ik vind dat maar een kleinigheid vergeleken bij wat je terug krijgt: helemaal niks mee krijgen van de operatie, 0.0 pijn. Je slaapt in en een seconde later (lijkt het) is de operatie voorbij.

Fred
in delfde ruimte...
: Verder geef je aan dat je geen ervaring hebt met een ruggeprik maar je weet wel te vertellen dat je geduw en getrek kunt voelen en geluiden voelt. War baseer je dat op als je nog nooit een ruggeprik hebt gehad."
Je bent in dezelfde ruimte, dan hoor je de artsen toch bezig zijn? En vooral bij grotere operaties neem ik aan dat je het wel voelt als ze ergens druk op uitoefenen..ik denk hierbij aan oa een keizersnede..

Jippox
fred
Inderdaad, je hoort en voelt van alles. Bij de 3 keizersneden die ik heb gehad, vond ik het nog wel fijn om er iets van mee te krijgen, aangezien je toch graag je kind vanaf de eerste seconde meemaakt. Maar je voelt wel flink gesjor aan je lijf en dat is zeker niet allemaal even prettig. En die geluiden vond ik ook niet fijn, plus wat ze ondertussen nog allemaal bespreken.
Eén van de keren kon ik op een gegeven moment heel moeilijk adem halen. Ik voelde een grote druk op mijn borst. Toen ik er wat van zei hoorde ik "oh sorry". Bleek dat 1 van de operateurs met de elleboog op mijn borstkast steunde...
Als ik de keuze heb, zal ik altijd kiezen voor algehele narcose. Ik vind dat veel en veel prettiger.

Barvaux
Fred
Maar wat zou het? Ik heb ook gehoord wat ze zeiden tijdens de operatie aan mijn voet en ik was zo ontspannen dat ze regelmatig checkten of ik nog wel wakker was (en ja ik had ook best mogen slapen). Heerlijk, ik luister graag naar mensen die aan het werk zijn als ik zelf niets hoef te doen. De totale verdoving die ik kreeg bij de keizersnede vond ik prima omdat er toen weinig aan te doen was maar ik zou nou niet weer om een totale verdoving vragen omdat ik ze niet wil horen werken of wil voelen werken. Over het algemeen herstel je sneller zonder narcose.

Fred
28-10-2014 om 16:10
inderdaad
Ja, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren. De een vind wat geluiden niet erg, de ander vind het erg onprettig. Ik weet van mezelf dat ik het onprettig zou vinden, en daarom zou ik zelf liever algeheel verdoofd worden.

AnneJ
28-10-2014 om 17:10
Katniss
Je kunt ook bij andere ziekenhuizen informeren hoe zij daar met een vergelijkbare ingreep omgaan.
Ik zou zelf ook niet graag een ruggenprik krijgen maar een onvoldoende lokale verdoving lijkt me ook niet aanlokkelijk. Dat zou anders moeten kunnen.
Zonodig laat je het elders doen,
Dit klinkt ook alsof ze je eigenlijk geen keus willen geven. Voor hen is de ruggenprik eerste keus.

Katniss
21-11-2014 om 10:11
Update
Het is inmiddels achter de rug en duidelijk geworden dat je een ingreep waarbij een ruggenprik wordt aangeraden beter niet met lokale verdoving kunt laten doen. Toen er een bloeding optrad moest daar extra gehecht worden terwijl die plek niet verdoofd was. En dat is niet fijn, hechten zonder verdoving ;-(
Ook de nasleep is best heftig. Ik had na de ingreep echt niet zelf naar huis kunnen rijden en zit nu al vier dagen uitgeteld op de bank en in bed. Waarschijnlijk is dat na een narcose niet minder.
Mocht het nog eens nodig zijn dan ga ik toch voor volledige narcose. Als je je erop instelt dat je nadien een weekje uit de roulatie bent lijkt me dat wel te doen. Nu viel het gewoon erg rauw op mijn dak (heel mijn planning aan gort).

Mijntje
21-11-2014 om 11:11
beterschap
Konden ze niet even verdoven dan? Wat naar.
Beterschap Katniss en tja plannen is altijd lastig omdat je niet weet hoe je bent na een ingreep)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.