Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bello
25-09-2017 om 14:09
Recepten gevraagd, vegetarisch en puberproof....
Dochter, 13, wil geen vlees of vis meer eten.
Ik vind het een mooi streven en wil het graag stimuleren. Zelf eten we wel vlees en vis maar de laatste jaren wel steeds minder.
Maar....nu is dochter niet zo'n erg geweldige eter in die zin dat ze vrij kieskeurig is. Groente is vaak best een gedoe. (worden eruit gevist enz)
Ik merk dat ze ook wel flink begint te puberen en meer zin heeft in gemaksvoer etc. Uiteraard wil ik het een beetje gezond houden. Voorheen gebruikte ik een beetje vis of vlees veel als smaakmaker in gerechten, vooral om haar dus groente te laten eten. Dat mis ik nu wel een beetje.
Veel groente die makkelijk vlees vervangen eet ze niet; champignons, aubergine, courgette. Peulvruchten eet ze nauwelijks. Noten/zaden eet ze wel maar vindt ze vreselijk in een gerecht, dus los. Ik maak bijv veel pijnboompitten, vind het overal lekker in maar houd ze dus apart omdat zij het ernaast eet...ze komt dus niet echt tekort qua voedingswaarde maar het is lastig lekkere gerechten te maken. Ze wil ook nog graag afwisseling (en ik ook wel) dus steeds dezelfde gerechten is het ook niet.
(Het is uiteraard geen restaurant hier, maar als we álwéér salade eten dan eet zij 2 hapjes en neemt een boterham. Voor een keer prima maar niet te vaak)
Dus.. iemand nog lekkere tips, recepten, liefst gezond en toch lekker?
Ze houdt ook al niet zo van Italiaans helaas, dat zou ik zelf iedere dag kunnen eten. Maar wil wel graag dat iedereen het enigzins lekker vindt dus ik maak dat doorgaans maar 1x per week. Italiaans vind ik niet zo moeilijk om lekker vegetarisch te maken. Maar daarbuiten is mijn inspiratie beetje op;) maak veel soep en salade, maar verder?

Bello
26-09-2017 om 21:09
Ohja
Ik was misschien niet duidelijk, maar ondanks dat wij wel vlees/vis eten wil ik toch voornamelijk gewoon vega koken. Dat vind ik makkelijker dan voor iedereen apart. Het is dus niet zo dat ik vanalles voor dochter ben aan het bedenken maar gewoon voor het gezin, ik kook nu eenmaal vaak.
Dat vlees eten we dan gewoon een keer erbij als recept zich ervoor leent, bij uiteten, of als we apart eten hetgeen nog weleens voorkomt.
Valt me eigenlijk vooralsnog mee, ondanks dat ik vlees van mezelf mag heb ik nog niet de behoefte gevoeld dit te kopen, ik mis het eigenlijk niet. Dat vind ik dan wel weer verrassend.

Vogel
27-09-2017 om 09:09
Dat is mooi
En dat zal je dochter plezier doen, dat door haar vegetarisme het hele gezin veel minder vlees eet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.