Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mar-ank
10-11-2009 om 21:11
Prik gehaald (mexicaanse griep)
Vandaag mijn prik tegen de Mexicaanse griep gehaald. Ik heb astma, dus zit in de risicogroep. En ik wil inderdaad geen risico nemen. Heb twee jaar geleden de 'gewone griep' gehad, en dat was echt geen lolletje, ik ben er drie maanden zoet mee geweest voor ik weer helemaal 100% was.
Las vandaag wel in de krant dat je pas twee weken na de tweede prik beschermd bent, dus dat is ongeveer half december. Hopen dat de epidemie tot die tijd onze deur voorbij gaat...
Ik moet zeggen, van de gewone griepprik heb ik nooit last. Maar nu heb ik toch pijn in mijn arm! Als ik mijn arm optil doet het echt zeer. Lastig, maar als het daar bij blijft heb ik dat er wel voor over.

Petra-
15-11-2009 om 20:11
Oh en janine
het had ons een stuk of 10 slapeloze nachten gescheeld en héél veel tranen...

Guinevere
15-11-2009 om 21:11
Euh janine?
Niemand heeft het hier over het verplichten van vaccinaties, jij bent de enige die met dergelijke verhalen komt aanzetten. Jouw keus als je "survival of the fittest" wilt toepassen op je kinderen. Het is een vrij land. Ik hoop dat ze dat inderdaad onbeschadigd doorstaan. Maar ga hier geen onzin zitten blaten over vaccineren, en al helemaal niet richting ouders van kinderen die een groter risico lopen op ernstige gevolgen van ziektes. Het lijkt me eigenlijk wel een goed idee als je uit deze discussie stapt.

Elisa Gemani
Janine
Och, komen we weer aan met de larie over ernstige blijvende bijwerkingen. Er is nog nooit iemand doodgegaan danwel gehandicapt geraakt als gevolg van een vaccinatie; de bijwerkingen die bekend zijn, zijn van milde en tijdelijke aard. Misschien is het ook goed te beseffen dat de bijwerkingen in geen verhouding staan tot de ernst van de ziekte waartegen wordt ingeënt. Verder noem je riolering, betere gezondheidszorg, beter voedsel als redenen waarom er niet meer pandemidemieen zouden kunnen ontstaan met vele doden tot gevolg. Dat is natuurlijk ook niet waar. Het gros van de mensen leeft nog steeds in erbarmelijke omstandigheden. Bovendien zijn er voor vele infectieziektes nog geen afdoende medische behandelingen, ook niet in onze moderne Westerse samenleving. Zie de epidemieen in Zweden, Engeland en Denemarken van de laatste decennia. Ik vind het opvallend dat je maar wat dingen roept die nergens op gebaseerd zijn en die aantonen dat je werkelijk onwetend bent op het gebied van vaccinatie, immuniteit en ziektes. Je ontwijkt specifieke vragen en komt met niks zinnigs aan. Waarschijnlijk ben je een trol; zo niet dan zou ik mij eerst eens gaan verdiepen in de materie zodat je je mening beter kan onderbouwen. Maar goed, zelfs de NVKP is daar niet toe in staat dus laat staan hun aanhangers... Daarom worden ze ook niet serieus genomen.

reina
Petra
Ik wil jullie even veel sterkte wensen. Wat akelig dat die extra ellende jullie gezin niet bespaard is gebleven.

Kari1
Leeftijd en kwetsbaarheid
"Vroeger lag te leeftijd een stuk hoger wanneer een kind mazelen kreeg. Ikzelf kreeg het toen ik 6-7 was. Dus de hele kwetsbare groep kreeg mede dankszij antistoffen van moeder nog bescherming. Nu ligt dat heel anders, juist zuigelingen zijn nu het kwetsbaars."
Janine, je raaskalt.
Zuigelingen waren altijd al het kwetsbaarst; de kans op complicaties is bij de jongste groep het grootst.
De antistoffen van de moeder zijn na 3 maanden en in het allergunstigste geval na 6 maanden echt weg.
In een ongevaccineerde omgeving zijn kinderen hun bescherming na 3-6 maanden gewoon kwijt en zitten dan nog wel in de hoog-risicogroep t.a.v. complicaties. Het is dan gewoon fingers crossed en hopen dat de mazelen niet te vroeg langskomt.
Kinderen die gevaccineerd worden bouwen bescherming op vanaf de eerste prik, die bescherming wordt hoger na de tweede en is op niveau na de derde prik met 4 maanden. In de leeftijd vóór de eerste prik zijn kinderen deels beschermd door de antistoffen van hun gevaccineerde moeder en voor het andere deel doordat de besmettingskans (dankzij de gevaccineerde omgeving) heel klein geworden is.
Kari

Janine (nine)
15-11-2009 om 22:11
Geen ernstige bijwerkingen?
''Och, komen we weer aan met de larie over ernstige blijvende bijwerkingen. Er is nog nooit iemand doodgegaan danwel gehandicapt geraakt als gevolg van een vaccinatie""
Nou vallen me de klompen uit? geen wonder dat jij maar lukraak volop vertrouwen hebt in het vaccinatieschema.
Jij geeft hele foute informatie; denk je aub aan de ouders die een kindje verloren zijn omdat ze hun kind hebben gevaccineerd.

Janine (nine)
Elisa
Mij wordt verweten dat ik bagitaliseer wat betreft het effect van een griep op de zwakkere onder ons maar wat jij zegt (letterlijk) : "Nee, zeker niet. Voor 99,6 % niets dat niet door een zetpil kan worden opgelost. Zoek zelf maar na. " zou ik nooit durven schrijven, dan stond hier de tent op zijn kop. Denk je ook aan de ouders die vol vertrouwen hun kind lieten vaccineren en alleen de milde bijwerkingen voor ogen hadden.
Ik wil je eraan herinneren dat griep voor het overgrote gedeelte van ons geen blijvende schade aanricht alsook voor de meeste mensen die kiezen om wel te vaccineren. Bij het doormaken van een griep weet je de bijwerkingen op korte en lange termijn, bij een vaccinatie van mex.griep weet je de bijwerkingen op langere termijn nog niet.
En ja ik stel me net zo aan als de meeste van jullie om mijn argumenten kracht bij te zetten. In het gewone leven praten we hier als volwassenen over zonder verwijten. Ik merk dat er nu veel meer mensen kiezen voor niet-vaccineren en dus durven de felle voorstanders niet zo snel met verwijten en vingertjes te komen. Alleen lekker anoniem achter de pc vergeet men hun fatsoen.

Janine (nine)
Kari en raaskallen
'In een ongevaccineerde omgeving zijn kinderen hun bescherming na 3-6 maanden gewoon kwijt en zitten dan nog wel in de hoog-risicogroep t.a.v. complicaties. Het is dan gewoon fingers crossed en hopen dat de mazelen niet te vroeg langskomt.''
Ja gaat klopt en dat komt omdat de huidige generatie gevaccineerd is tegen mazelen.
Ik zou zeggen zoek het eens op, kijk eens naar de verschuiving van leeftijd als het gaat om het krijgen van mazelen t.o.v de situatie vlak voor de invoer van het vaccinatieschema toen nog ieder kind het kreeg op een oudere leeftijd.

Elisa Gemani
15-11-2009 om 23:11
Bijwerkingen
Het trieste feit dat er een kind sterft nadat het een vaccinatie heeft gehad houdt nog altijd niet in dat het ook daadwerkelijk door de inenting komt; in die zeldzame gevallen dat dit is gebeurd was er altijd een niet opgemerkte onderliggende/achterliggende ziekte of aandoening. Net als met dat Engelse meisje dat stierf nadat zij de HPV-prik had gehad; iedereen maar brullen dat dit vaccin dus niet veilig is terwijl later bleek dat ze een tumor had die er dus al lang zat voordat ze gevaccineerd werd. Het is niet voor niks dat het daarom juist zo belangrijk is om mensen met een zwakkere weerstand te vaccineren; hun immuunstelsel is dan wel in staat om antistoffen te leveren voor het vaccin; zij lopen veel groter risico op ernstige(r) complicaties of overlijden als ze de daadwerkelijke ziekte moeten doormaken. Het is natuurlijk erg makkelijk om de inenting als boosdoener te beschouwen als je er tegen bent.

Elisa Gemani
Janine
Ach, we kunnen hier natuurlijk nog wel duizend draadjes over posten maar voor mij is het heel simpel: het grootste nadeel van niet vaccineren is doodgaan aan een of andere ziekte. Of onvruchtbaar raken (bof). Of noem maar op. Sorry, maar liever niet. En deze akeligheden wens ik mijn kind ook te besparen. Dus ja, over een paar maanden krijgt hij de DTP en BMR vaccinaties en dan heeft hij het volledige RVP doorlopen. Ik dank God op mijn blote knieen dat wij hier de mogelijkheid hebben om onze kinderen en onszelf te laten vaccineren. Neemt niet weg dat ik niet kritisch ben, maar ik blijf wel nuchter en reeel en ik laat me niet ophitsen door complot-theorieen, fabels en kwalijke nonsens zoals die door vele anti-prikkers worden geuit en met name door die kwakzalversclub van een NVKP (die zichzelf een "neutrale objectieve organisatie" noemt maar we weten wel beter) en aanhangers. Zij produceren veel geblaat maar weinig tot geen wol; een hoop ongefundeerde gebakken lucht. Op grond van dat geneuzel zou ik weloverwogen moeten twijfelen over het nut van vaccineren? Ik dacht het niet. Het blijft voor mij dus duidelijk: ja, ik ben en blijf voor vaccineren.

Janine (nine)
Elisa
met de informatie die jij als waarheid aanneemt zou ieder mens beslissen om maar te vaccineren. Je zegt nu eigenlijk dat er helemaal geen doden en zeer ernstige bijwerkingen zijn. (over je ogen sluiten en de andere kant opkijken).
Zelfs op de site van de rivm staat een onderrapportage vermeld van het aantal sterfgevallen van vaccineren.
Heb nog een leuk artikel, probeer het objectief te lezen http://www.meerwetenoverfreek.nl/images/media/DvhN-24-april-09-001_big.jpg

Janine (nine)
16-11-2009 om 01:11
Ik kom tot inzicht
Ik kan de slaap niet vatten en bedenk me opeens dat ik altijd rond beslissingstijd van wel/niet vaccineren, het belangrijk vind om te schoppen. Misschien is dit wel omdat ik heel erg twijfel. Mijn jongste heeft vroeger veel infecties gehad met bijna altijd een longontsteking als vevolg. Laatst bij de huisarts heb ik bij de assistent geinformeerd of hij in aanmerking kwam voor de spuit, volgens de assistent kwam hij in aanmerking en konden wij langkomen. Aan de ene kant schreeuwt alles in mij dat ik dit snel moet doen, immers staat me het beeld van een moeilijk ademend kind me nog vers voor ogen. Aan de andere kant heeft hij de laatste jaren geen nare bijwerkingen meer gehad van een virus en herinner ik me weer hoe mijn dochter na vaccinatie 24 uur een oergeluid produceerde en hele hoge koorst kreeg, dit had mij immers niemand gezegd en kon ik nergens lezen. Toen ik eenmaal zelf heb ondervonden hoe met onze melding van deze bijwerkingen is omgegaan is de betrouwbaarheid van alle geregistreerde bijwerkingen gedaald naar 0%.
Ik weet dus hoe het voelt om als ouder niet serieus genomen te worden, hoe snel je niet als overbezorgd wordt afgeschilderd en hoe moeilijk het is iets objectief te bekijken.
Typisch, de andere keren heeft het daadwerkelijk aan mij gerichte tegengeluid erin geresulteerd dat ik mijn jongste niet heb laten vaccineren voor kinkhoest maar heb ik mijn dochter wel laten vaccineren tegen mazelen. Gek word ik ervan, stiekem zou ik willen dat iemand anders het besluit zou kunnen nemen maar komop dat heet ouderschap (herinner ik me weer:-(
Bedankt voor alle schoppen terug. Ben jaloers op sommige mensen die zo heel erg stellig kunnen zijn en zou willen dat ik deze stelligheid wat betreft vaccineren zou hebben. Misschien kunnen niet alle beslissingen in een mensenleven genomen worden met 100% zekerheid en moet ik dat leren.
ps. dat neemt niet weg dat ik gelogen heb in eerdere postings, ik sta achter mijn mening maar ik vond het alleen iets te eenzijdig en te zeker overkomen en dit terwijl ik iets niet ben en dat is ZEKER.

Jakiro
16-11-2009 om 08:11
Janine
Wat een ongelooflijk eerlijk bericht !
Petje af.
Jakiro
(alhoewel het wel makkelijker is om eerlijk te zijn op het anonieme internet )

Mien*
16-11-2009 om 08:11
Janine
leven is risico's nemen, afwegen, keuzes maken (daar was jij alwel achter )
Overal zitten risico´s aan, over veel dingen wordt niet eens gediscussieerd, zo ´normaal´ zijn die risico´s.
Niemand kan garanties geven voor ieder individu op zich.
Er kunnen veel zaken meespelen in het beslissen rondom vaccineren, en er blijven altijd onzekere factoren (want hoe weten ouders of hun kinderen geen onderliggend lijden hebben, bijv.?)
Ik weet bijv. dat ik een spierziekte heb en daarom neem ik geen griepprik (de kans dat ik griep krijg schat ik niet hoog in (ik heb slechts 2 keer in mijn leven de griep gehad) en daarom is het vaccin een groter risico voor een ´crisis´ van mijn spierziekte) maar ik krijg bijv. wel de mexicaanse griepprik want de kans dat ik die griep krijg wordt groter ingeschat, dan wordt de kans op ernstige complicaties gelijk groter, dus dan is een evt. reactie op het vaccin een minder gevaar voor MIJ..
En zo is er voor iedereen de afweging.
Je zou willen dat er kant en klare rekenmodelletjes waren waarin iedereen zich zou kunnen herkennen, maar in het leven zijn er teveel onzekere factoren, dus helaas is dat niet mogelijk, dus moet je uitgaan van het meest waarschijnlijke
Succes

Rembrand
16-11-2009 om 09:11
Kari.
Kan je mij referenties geven waarin ik kan lezen dat antistoffen meegekregen bij de geboorte "maar" drie tot zes maanden overleven ?
Ik kan hier zelf niets over vinden, en ik leer graag bij ;-)
Groetjes M.

Puck2
Hier valt mijn mond van open
Janine,
wat een mooi relativerend berichtje. Ik was van plan om niet meer te reageren op je postings maar hier kan ik het niet laten. Je vroeg waarom ik vond dat je er een vervelende mening op na houdt. Nou, dat zeg je hier zelf al: te stelling en te ongenuanceerd. Je kunt (m.i.) namelijk niet zeggen laat de kinderen maar weer sterk worden door de ziektes door te maken, dat vind ik survival of the fittest en ethisch niet verantwoord want daarmee geef je aan dat iedereen die op wat voor manier ook maar wat mankeert minder waard zou zijn. Met zulke (hoewel niet direct uitgesproken) uitspraken trap je veel mensen op hun hart. Verder vergeleek je appels met peren: deze mexgriepvaccinatie met andere vaccinaties en kwamen er op een gegeven moment ook geen verkeersslachtoffers bij (ik ben het allemaal een beetje kwijt geloof ik).
Ik hoop dat je na je laatste posting toch nog goed hebt kunnen slapen.

Puck2
O, janine
Sorry dat ik ergens in een ander draadje associaties kreeg met de Canadese huistrol. Ik begrijp uit je postings dat dat dat een onterechte link is. Onze huistrol heb ik nog nooit zien terugkomen op te stellige uitspraken.

rugby
Mijn moeder bijna dood door grieprik
k heb dit draadje gevolgd en ik vind dat iedereen zelf een weloverwogen beslissing moet nemen over wel/geen prik.
Ik heb nergens mijn verhaal verteld, omdat het alleen maar mensen ongerust zou kunnen maken, terwijl mijn verhaal juist uiterst zeldzaam is.
Maar ik wil toch even vertellen dat je wel degelijk (bijna) dood kan gaan aan die vaccinatie.
ZEER zelden kan je een anafylactische shock krijgen na de (gewone)griepprik. Dit heeft mijn moeder gehad, dit jaar, na 40 jaar zorgeloos een griepprik te hebben gehad! Zij is op de ic. beland en heeft moeten vechten voor haar leven, ze waren op tijd, ze leeft nog en is (ws.) blijvende schade aan hersenen en nieren voorkomen.
Je kan dus wel degelijk de (uitermate zeldzame) pech hebben er een gevaarlijke bijwerking aan over te houden.
(zomaar na 40 jaar geen enkel probleem)
Maar een ieder moet risisco's afwegen, iedereen kent zijn eigen leven/omgeving/risico's zelf het beste.
Mijn moeder mag zeker niet de mex. griep krijgen, zeer ws. zal ze daar aan overlijden, maar de vaccinatie is in haar situatie nu nog gevaarlijker.
Ik wens iedereen wijsheid toe bij het nemen van een beslissing!

Jakiro
16-11-2009 om 10:11
Rembrand
Ik weet niet of je dit genoeg wetenschappelijk bewijs vind, maar hier staat er wat over:
http://www.wellness.com/reference/allergies/newborn-immune-system/
en hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Immune_systems (bij passive memory)
Jakiro

Petra-
16-11-2009 om 11:11
Janine
Wat een, zoals eerder gezegd, eerlijk bericht. En dat kan ik alleen maar waarderen!
En verder moet een ieder zijn eigen beslising nemen, hoe meilijk dat soms ook is.
Ik moet namelijk ook toegeven dat het soms hele zware beslissingen zijn.
Zoals vandaag weer hier, spuiten we vanavond de MTX, of is ze nog te zwak? Ik kijk het aan vandaag en vraag mijn gevoel en verstand om me de juiste beslissing te laten nemen.

Urslau
Wat een berichten over de mexicaan
Ik ben zelf van mening dat je de mening van iedereen moet respecteren. Ik heb zelf een man die 4,5 maand voor zijn leven heeft mogen vechten. Nu MOET hij ieder jaar de griepprik halen van zijn arts. Doet hij dit niet dan is de kans dat zijn afweer het niet aan kan zeer groot. Weg papa!!! Hij doet het met liefde en hoopt altijd maar dat de bijwerkingen mee zullen vallen.
Jongste zoon is prematuur geweest en heeft al veel in het zh gelegen voor allerlei infecties. Nu heeft een simpele verkoudheid hem ook een longontsteking bezorgd. Ik ga met hem zeker op vaccinatiepad (moet alleen die verdomde oproep nog krijgen van GGD).
In het ziekenhuis waar ik werk wilden ze eerst alleen de risicogroepen doen. Nu mag iedereen komen die wil. Kans dat we elkaar aansteken is toch vrij groot.
Tot zover mijn feiten.

Janine (nine)
Petra
Jij bent een veel moediger mens dan ik ooit kan zijn/worden. Dat iemand met veel grotere en moeilijkere beslissingen toch kan invoelen in iemand anders (kleinere twijfels) vind ik knap en waardeer ik enorm.
Ik wens je alle sterkte en kracht toe.

Jacoline29
Petra
hoe is het nu bij jouw thuis en met andere kinderen die nu de verdomde tacogriep hebben?knappen ze al op?

Tirza G.
16-11-2009 om 12:11
Rembrand (licht ot)
Dat zit volgens mij in je standaard-lesstof. Lars Hanson is the place to be, denk ik.
Tirza

Tirza G.
16-11-2009 om 12:11
Rugby (licht ot)
Zonder afbreuk aan je verhaal te willen doen: het lijkt me stug dat je moeder al 40 jaar de gewone griepprik krijgt. Voor zover ik weet, wordt die pas een jaar of 15 gegeven.
Tirza