Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje
27-05-2012 om 00:05
Pfeiffer
Mijn jongste dochter is heel zielig momenteel. De uitslag van het bloedonderzoek moet nog binnen komen, maar het is zo goed als zeker dat ze Pfeiffer heeft. Ze zit dus nog in de beginfase en zit zichzelf heel erg in de weg. Wat vooral een probleem is, is dat ze zo'n hoofdpijn heeft. Niets lijkt te helpen. Een koele handdoek is wel lekker, maar totdat die weer lauw geworden is natuurlijk. Ze verhuist constant van bed naar bank en van bank naar bed. Ze heeft weinig eetlust.
Wie heeft er (helaas) ervaring mee en heeft wat tips om haar erdoorheen te helpen?

Kaaskopje
01-07-2012 om 00:07
Oregano en rafelkap
Ja zeker fijn voor haar. Dat ze in augustus een vakantie heeft geboekt is ook een heel belangrijke drijfveer om het nu zo goed en verstandig mogelijk aan te pakken. In 6 weken kan nog veel gebeuren in positieve zin:-)

albana
01-07-2012 om 00:07
Dochters schuld...
Ach kaaskopje...geef je toch gewoon háár de schuld? Door al dat aandringen van jouw (en van mij) om ze maar op gewicht te houden en voorhouden van lekker hapjes en gezellig gedekte tafels...dáar worden wij dik van, toch? Hoe kan je als fasoenlijk verantwoorde ouder dan niet het 'goede voorbeeld' geven???
groeten albana

Mea Proefrok
01-07-2012 om 08:07
Kaaskopje
Wat fijn dat ze alweer thuis op de bank met haar telefoon zit te spelen. Wat een enorme opluchting dat je je dochter weer terughebt. Ik zou me niet al teveel zorgen maken over het aankomen en me concentreren op het heel langzaam uitbreiden van haar actieradius. Als ze meer gaat doen (stapje voor stapje) komt die trek vanzelf.

Petal
01-07-2012 om 12:07
Milkshakes
Fijn dat het weer een beetje beter gaat met dochter. Ik heb ooit een documentaire gezien over mensen die per dag x calorieen extra moesten eten en die vonden dat het makkelijkst met een McD milkshake. Als ze dat lekker vindt kan je ze zelf maken in de blender met vers of ingevroren fruit, roomijs of griekse yoghurt, wat sap en blenden en drinken met een rietje :)

Kaaskopje
01-07-2012 om 15:07
Milkshakes
Dat is nog niet zo'n gek idee. Haar eetlust is ondertussen weer heel redelijk, maar ze moet wel heel veel snaaien en snacken wil dat wat vet achterlaten. Haar hoogste gewicht ooit en heel kort is 57 kg (bij 1.69 m.)geweest, verder alleen maar (ruim) daaronder. In een milkshake kun je natuurlijk ook wat slagroom bijvoegen. Toch iets meer vet. Oh heerlijk! Ik doe lekker met haar mee:-)

amk
01-07-2012 om 20:07
Kaaskopje
met die lengte zit ze al met 53 kg niet meer op onder gewicht en 57 kg is een zeer gezonde bmi van 20.
Dat ze slapjes is en eerst meer woog is natuurlijk prima, maar je hoeft haar nu niet vol te gaan stoppen met ongezonde vetten om aan te komen.

Temet
01-07-2012 om 20:07
Cheesecake
"een boterham met dik dieetboter" - ja kijk, als je dat soort adviezen gaat geven vraag je er ook om dat ze niet worden nageleefd. Hoe verzin je het. Mag er dan zelfs in noodgevallen geen roomboter gegeten worden van de vetpolitie?
Ik zeg: cheesecake. Vast ook heel veel eiwitten (er gaan eieren en roomkaas in). Er zijn veel recepten van, ik kan het recept voor cranberrycheesecake van de Albert Heijn-site aanbevelen ; die cranberrytopping erop is wat wrangig, zoals dat hoort bij cranberry's. Ik vind dat lekker maar ben hier thuis de enige. Die laag kan je dus weglaten of door iets anders (vlaaivulling bijvoorbeeld) vervangen.
O trouwens: al eens die volvette Turkse yoghurt geprobeerd? Ook eiwitten, en erg lekker, met of zonder nootjes en honing erdoor.
Fijn te horen dat ze goed opknapt.
Groeten,
Temet

Annet
01-07-2012 om 21:07
Wat weegt ze nu dan?
Hier een dochter van bijna 168 met bijna 52 kg. En die is echt niet te dun, wel mooi slank. Ze is wel jonger (14)

Kaaskopje
02-07-2012 om 17:07
Ze is 19, dus volwassen en zo goed als volgroeid en heeft een bmi van 17 met haar gewicht en lengte. Ze is iets meer dan 49 kg en is 1.69m. Dat is 'licht ondervoed'. Volgens mij is dat verhoudingsgewijs ongeveer net zo mager als toen jij 58 kg woog bij 1.79. Je geeft aan dat je toen vaker ziek was.
Ik bepaal de regels niet in dit proces, maar de artsen. De artsen schrijven bijvoedingspoedertjes voor, eiwitten en vette happen en ik stimuleer dat dus netjes. Ze geeft aan sneller 'zwart voor de ogen' te zien dan voorheen en dat past bij een meisje met ondergewicht. Geen ideale situatie dus.

Kaaskopje
02-07-2012 om 17:07
Aanvulling
Ik heb haar bmi op de site van het voedingscentrum uit laten rekenen en daar heb ik haar leeftijd bij ingevuld. Ik neem dus aan dat ze de leeftijd mee laten wegen.

Biene M.
02-07-2012 om 19:07
Gaat niet alleen om bmi
Rond een opname/operatie is de mate van gewichtsverlies belangrijker dam bmi. Dan kun je ook met een bmi van 25 ondervoed zijn. Ondervoeding leidt tot een minder goed herstel.

Kaaskopje
02-07-2012 om 23:07
Ja precies
En daarom krijgt ze die bijvoeding, moet ze eiwitrijk eten nuttigen e.d.. Maar het herstel gaat echt heel goed, dus dat geeft hoop. Ze is op zich niet eens zoveel afgevallen. 5 kilo. Bij mij zou dat alleen maar prettig zijn, maar op haar totaalgewicht is het dan opeens wel veel natuurlijk. Als er weer 3 kilo aangekomen is zijn ze heel tevreden, maar dat is niet zomaar voor mekaar.

Bellefleur
09-07-2012 om 09:07
Kaaskopje,
Hoe is het? Met dochters en met jullie? Hoe is het om weer aan het werk te zijn?

Kaaskopje
09-07-2012 om 20:07
Steeds beter:-)
Het gaat steeds beter met haar. Het wondje van de drain lijkt nu goed dicht te zijn en het deel van de buikwond die voor problemen zorgde, lijkt nu ook langzaam maar zeker dicht te groeien. Wat is de natuur toch bijzonder eigenlijk:-)
Dochter popelt om 'normaal' te kunnen doen. Soms komt ze zichzelf daarin tegen. Toch weer wat pijn aan de wond bijvoorbeeld. Maar goed, daar leert ze van dat het rustiger aan moet.
Ik heb eigenlijk maar een paar dagen niet gewerkt en dat was nadat het gebeurd is. Ik werk niet op maandag en donderdag. Ze werd van zondag op maandag geopereerd, vrijdag ben ik weer aan het werk gegaan met een iets ingekorte werkdag, zodat ik wel naar het bezoekuur kon gaan. De tweede keer dat ze geopereerd is, was ook op maandag, dus toen was ik al vrij. Voor de rest heb ik zorgverlof gecombineerd met werk. Man en ik wisselden elkaar hierbij af. Je moet wat.
Roefel heeft het vorige week iets rustiger aan gedaan. Hij had een beetje tijd voor zichzelf nodig en heeft een aantal dagen iets korter gewerkt. Ik werkte vorige week alweer mijn normale uren. Vanaf deze week dus allebei.

Tineke
10-07-2012 om 10:07
Superfijn
En wat heerlijk dat het voorlopig gewoon vakantie is, nog geen enkele druk van naar school moeten. Scheelt ook in de hoeveelheid virusjes die ze nu moet weerstaan.
Groetjes!

Kaaskopje
11-07-2012 om 01:07
Zeker fijn
En inderdaad dat ze niet meer naar school hoeft en zich daar ook gewoon helemaal niet druk om hoeft te maken, is heel prettig, nog los van de virusjes:-)