Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-05-2020 om 08:05

'patienten mijden de zorg'

Esther

Esther

15-05-2020 om 17:05

Eigen risico zeker

Ik hoor bij de mensen die daar geen rekening mee hoeven houden, ik ben volgens mij nog nooit mijn volledige eigen risico niet kwijt geweest.

specht

specht

15-05-2020 om 18:05

Emma

Als er naar aanleiding van het bevolkingsonderzoek meer onderzoek nodig is, gaat het ook van je eigen bijdrage af.

@Emma

@Emma

15-05-2020 om 18:05

specht

Ja klopt maar dan is er wel aantoonbaar reden tot onderzoek. En het is fijn als je van tevoren weet hoe duur dat is. Dit was echt een rotgeintje. Sindsdien vraag ik het altijd.

Inkomsten

Ik geloof dat het bij Op1 was, dat Gommers vertelde, dat hij een gesprek had gehad met de financiële directeur van het ziekenhuis wat erop neer kwam, dat het nu toch echt tijd werd om de gangbare zorg op gang te brengen vanwege de inkomsten van het ziekenhuis.
Ik was even gefrappeerd. De gespreksleiders reageerden er niet op en vroegen ook niet door. Maar hoe kan het dat ziekenhuizen die zo, fulltime en meer dan dat gedraaid hebben om een van de ergste gezondheidscrises van de afgelopen tijd op te vangen financieel gezien daardoor in de problemen kunnen komen? Wat moet je dan doen als ziekenhuis?
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat veel andere disciplines geen of minder patiënten konden ontvangen, geen of minder behandelingen konden doen en daardoor ook geen of minder inkomsten hadden. En veel artsen werken nog als zelfstandige of in een maatschap.
Het leidt wel tot een merkwaardige afweging in de zorg.

Tsjor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-05-2020 om 11:05

Tsjor

Even op de gok: ik denk dat het met een heleboel dingen te maken heeft.

Ik denk dat Corona-zorg wel heel duur is maar weinig meer oplevert dan geld voor ligdagen. Behalve veel zuurstof toedienen of beademen en wat complicaties behandelen, is er niet veel meer aan behandeling mogelijk voor covidpatiënten. Dat kostte wel veel menskracht en ontzettend hard werk van de medewerkers daar, maar leverde dus geen geld op voor bijkomende interventies/behandelingen.

Tegelijkertijd moesten ziekenhuizen hun huis letterlijk ombouwen, afdelingen dicht voor gewone zorg maar wel in orde gemaakt voor Corona(verdachte)patiënten. Kost ook veel geld.
Buiten de plekken waar het in korte tijd vol liep (zuiden, konden andere ziekenhuizen zich wat voorbereiden. Daar werden voor het volliep met coronapatiënten al andere opnames en operaties afgezegd om plek te hebben als de grote golf zou komen. Dat betekent dat het zo maar een tijd veel minder druk kon zijn dan normaal. Dat is inkomensverlies.

Daarnaast in het verlengde van hierboven: het was langdurig dat gewone behandelingen en operaties die niet hoefden niet doorgingen. Ook op poliklinieken was niets te doen. Dus waar sommigen zich in het zweet werkten hadden anderen voor hun eigen werk veel minder te doen. Die medewerkers gingen vaak bijspringen op plekken waar dat nodig was maar dat kost tijd (en dus geld) maar brengt geen geld in het laatje.

Zoiets denk ik. Maar het zal nog wel gecompliceerder liggen dan ik hier neerschrijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.