Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

emma43

emma43

07-10-2010 om 11:10

Naar de opticien of oogarts?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

08-10-2010 om 21:10

Hier 10 jaar en...

.... altijd eerst naar de opticien. Die kan namelijk heel eenvoudig meten òf er een afwijking (+/-) is. Met dat briefje kregen wij van de huisarts gelijk een verwijzing voor de oogarts (zonder dat wij de h.a. gezien hadden dus).
Bril kreeg hij met 9 jaar en met 10 jaar mochten wij laten meten bij de opticien. Nog voor zijn 10e ging zijn gezichtsvermogen merkbaar achteruit en zijn we toch nog een keer langs de oogarts geweest voor een meting.
Jesse

Emma

Emma schreef:
"Judith,je kunt me mailen: [email protected]
Ik hoop dat het niet te ver weg is.Ik zou toch eens goed naar de ogen van m'n beide kinderen willen laten kijken."

Ik weet natuurlijk niet waar je woont. Voor mij(n leven)
is het zo'n kwaliteitsverbetering dat ik zelfs zou overwegen om m'n ogen in Duitsland te onderzoeken.
Maar deze oogarts zit in Zuid-Holland. Hij heeft nog 1 collega (en 1tje die af is gehaakt) en die zit in een andere regio. ik weet niet welke dat is.

Judith

Judith

09-10-2010 om 22:10

Verband

Hoi,
Er is wel degelijk een verband tussen dyslexie en zwevende letters, maar niet zoals jij bedoelt. De zwevende letters zijn een gevolg van de leesproblemen, en niet de oorzaak. Laat het kind maar eens naar kleine plaatjes kijken. Zweven die ook?
Wanneer een kind leesproblemen (dyslexie) heeft, dan is het ontsleutelen van woorden niet geautomatiseerd. Het lezen blijft veel energie kosten, en dan kunnen kinderen gaan klagen over dansende lettertjes. Het helpt meestal wel om de letters van de tekst te vergroten of de lay-out anders op te maken, maar dit betekent niet dat er een optometrist aan te pas moet komen.
Ondanks deze kennis heb ik als beginnende dyslexiebehandelaar toch wel eens een kind naar de optometrist gestuurd. Ik begon te twijfelen toen ze zowat met haar neus op het papier zat. Conclusie van oogarts en optometrist: niets aan de hand! je zou het niet geloven als je niet wist wat dyslexie was...
NB laat je geen prismabril voorschrijven! De wetenschap is de laatste jaren enorm toegenomen, en men weet allang dat dit een dwaalweg is. Verdiep je in dyslexie, bijvoorbeeld bij Balans.

Succes, Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.