Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sinilind
04-04-2017 om 11:04
Menopauze en dan: wat kan ik zelf doen/proberen?
Dag allemaal
Ik begin volgens mij in de menopauze te komen: 51 jaar oud, en vervelende symptomen. Weinig, zo nooit opvliegers, dat gelukkig (nog) niet, maar het lijkt alsof mijn PMS, vermoeidheid rondom de datum dat ik ongesteld moet worden, irritatie, buikpijn, lage rugpijn etc... steeds erger worden.
Vooral de verandering in vitaliteit en in slaappatroon is opmerkelijk: ik slaap heel erg slecht de dagen voordat ik ongesteld moet worden, ik ben overdag niet vooruit te branden, ik heb lichte hoofdpijn. Enfin het is helemaal niet leuk.
Twee dingen maken het moeilijk te herkennen: ik ben een paar jaar behandeld (soort van Novasure behandeling, baarmoederslijmvlies is weggebrand) waardoor ik amper nog bloedverlies heb. Bovendien is mijn menstruatie ontzettend onregelmatig geworden. Waar ik 10 jaar geleden elke 27 dagen menstrueerde, er is nu geen touw aan vast te knopen. De ene keer 2 lichte bloedingen binnen 1 maand, de andere keer 2 maanden niets.
Wat het nog gekker maakt is dat ik nog steeds ovuleer, volgens mij. Tenminste: iets dat ik als ovulatiepijn herken en achteraf +- 15 dagen voor de menstruatie gebeurd is.
Goed. Lang verhaal. Ik ben op zoek naar middeltjes om het lichter te maken. Ik slik al behoorlijk veel medicijnen (te hoge bloeddruk + onderhoudsdosering AD) dus ik zoek het meer in de hoek van natuurlijke middeltjes of eventueel een dieet. En ook op zoek naar herkenning. Het maakt me gek. Ik wil al 10 jaar of meer echt geen andere kinderen, ben daar ook veel te oud voor, dus wat heeft dit onzin nog voor nut?!?!? grrrrr
Sini

Emmawee
05-04-2017 om 09:04
Hop for her
Geen idee, maar daar heb ik positieve geluiden van gehoord. Misschien vooral goede marketing, maar dat weet ik dus niet.
Wat ik wel weet, is dat je met overgangsklachten (geen menopauze, die komt pas daarna), goed uit moet kijken dat niet alles daar naartoe wordt geschreven. Denk niet te snel "het is de overgang", want zo worden serieuze problemen over het hoofd gezien. Hartklachten bijvoorbeeld.
Groeten. Maw.

nog niet
05-04-2017 om 10:04
nog niet
Ik ben nou 54 en heb ein-de-lijk een menstruatie overgeslagen. En ik begon al op mijn twaalfde! Liters en liters bloed heb ik vergoten. Het was altijd verschrikkelijk en ik zal dolblij zijn als ik er van af ben!

Sinilind
05-04-2017 om 22:04
Ha ha ha
Sorry, ik lach jullie niet uit maar ben "blij" van de herkenning. Heerlijk inderdaad even samen mopperen. Ik ga kijken of er een overgangsconsulente is in de buurt, mijn huisarts heeft me een paar maanden geleden binnenstebuiten gekeerd maar kon niets vinden.
Tja die schat is net 30.. ook iets dat met de leeftijd komt, je huisarts die bijna je kind zou kunnen zijn.
Sini
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.