Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lezer

Lezer

11-04-2012 om 11:04

Maagverkleining en niet afvallen

In het kader van lekker belangrijk en inhakend op een oud draadje hier :

Op de website van de telegraaf stond dat Peter Beense in januari al een maagverkleining heeft gehad en nu nog steeds 181 kilo weegt. Hij is er niet van af gevallen.

Waarmee maar weer is bewezen dat alleen een operatie niet helpt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zo hee, pluk

we zijn het eens ☺☺☺!

Uiteindelijk moet iedereen proberen zo goed mogelijk voor zichzelf te zorgen, maar je maakt natuurlijk keuzes, het leven moet ook leuk en leefbaar zijn.

Dus ik slik liever geen cholesterolpillen als dat mijn leven dagelijks flink vergalt..consequentie is misschien wat eerder de pijp uit.

Je kunt blijven 'hongeren' (want zo voelt het voor sommigen) of accepteren dat je wat steviger of zelfs dik bent en dat je zo nu en dan wél uit de band kunt springen

Ik hecht veel belang aan levensplezier, ik overeet me niet, maar ik vind dat ik in het weekend best eens ´vrij(er)´ mag zijn van mijn redelijk strikte eetregels van door de week..

En ja, met een lijf dat weinig beweging krijgt, dan blijven de kilo´s hangen, so be it..

Ben gemakkelijk gestopt met roken, stoppen met eten kan nou eenmaal niet, dus dan zoek je een manier waarmee je het beste kunt leven..

Pluk53

Pluk53

25-04-2012 om 09:04

Mien

ik denk dat het moet zijn, "we zijn het bijna eens". Wel wat betreft het "er vrede mee hebben dat bepaalde keuzes/instellingen nu eenmaal consequenties hebben". Het leven moet inderdaad leefbaar blijven. Constant hongeren lijkt me ondraaglijk en onleefbaar. Heel lang geleden werd ooit in een draadje tegen me gezegd dat ik, qua gewicht, gewoon geluk heb gehad. Ik neig toch ook steeds meer naar die gedachte. Maar ik denk dan weer wel, dat de basis voor dat "geluk" in mijn jeugd/adolescentie. Er is meer in het leven dan (over)eten, en dan komt er vanzelf(?) een rem.

Pluk53

Pluk53

26-04-2012 om 09:04

Beemer

OK, veel onderbouwing heb ik (nog) niet. Maar laat ik even een aantal in mijn ogen relevante zaken noemen:
- een "dikke" omgeving leidt sneller tot overgewicht dan een "dunne" omgeving.
- eetpatronen worden van kinds af aan aangeleerd.
- als je als kind niet hebt geleerd om "gezonde" dingen te eten, wordt het zeker niet makkelijker op latere leeftijd.
- een hang naar zoet is niet aangeboren, maar aangeleerd.
- (overmaat aan)vetcellen gevormd in je jeugd zijn een gevaar voor levenslang overgewicht.
- als eten en zoetigheid van kinds af aan zijn gebruikt als "troost", dan zit dat in je patroon ( en wordt weer doorgegeven aan de volgende generatie)

Pluk53

Pluk53

26-04-2012 om 10:04

Lezer

en de overige punten?
En je hebt zoet en zoet. Moedermelk bevat lactose, geen sucrose; en lactose heeft heel wat minder "zoetkracht"

Pluk53

Pluk53

26-04-2012 om 18:04

Lezer2

nogmaals, lactose is niet zo zoet als sucrose. Veel mensen doen scheppen suiker in hun thee/koffie/yoghurt/slagroom, en anderen hebben deze gewoonte nooit aangeleerd (of weer met moeite afgeleerd). En "troosteten" mag best als baby en peuter, maar ook dat wordt bij veel mensen in hun opvoeding vervangen door een kusje of een knuffel (in plaats van een snoepje).
En wat vind je van de overige punten (die ook samenhangen met gewoontes/doen-en-laten in jeugd en adolescentie)

Pluk53

Pluk53

27-04-2012 om 09:04

Lezer3

dan wordt het nu tijd om de feiten van de mythes te scheiden. Ik zal me eerst eens richten op "risico van (teveel) gevormde vetcellen", en het nature/nurture-verhaal. (heb jij een verwijzing naar dat tweelingenonderzoek?)

Pluk53

Pluk53

27-04-2012 om 10:04

Artikel over belang van "opvoeden"

"80 % van de kinderen met overgewicht heeft ook als volwassene gewichtsproblemen", zie http://www.opvoedadvies.nl/gewicht.htm
Daarin wordt het belang van de ouderlijke opvoeding en sturing benadrukt. In het artikel staat overigens ook dat de erfelijke aanleg een belangrijke rol speelt (en een aangeboren grotere "zoetzucht")

Pluk53

Pluk53

27-04-2012 om 13:04

Interessant

interessant, Lezer. Als je de commentaren leest op de web-pagina waar jij naar verwijst, dan is blijkbaar niet iedereen het met de stelling eens. Commentaar was, dat hoewel de tweelingen in een "andere" omgeving werden grootgebracht, het toch altijd wel in beide gevallen in het welvarende Amerika was (dus toch veel overeenkomsten). Maar als de tweelingen wel op elkaar gaan lijken qua BMI, maar totaal afwijken van de BMI van de pleeggezinnen, dan is dat toch wel een duidelijke indicatie.
Maar kijk naar: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21738588 Conclusie: The findings suggest that the genes related to body fatness are expressed more aggressively under the influence of an obesity-promoting environment. Dus ook al heb je aanleg, de omgeving(=opvoeding) bepaalt ook voor een groot deel het resultaat.

Pluk53

Pluk53

Vetcellen

zie http://www.kokskwartet.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=100&id=2080:aantal-vetcellen-ligt-vast-vanaf-adolescentie- voor het de populaire samenvatting. (indien nodig kunnen we de "bronnen" er wel bij zoeken).
Conclusie: als je eenmaal teveel vetcellen hebt, dan heb je levenslang een probleem.

Pluk53

Pluk53

Vetcellen2

toch maar even een citaat uit de pagina voor het gemak:
""Je risico op obesitas wordt bepaald door een combinatie van aanleg en vooral ongezonde voeding en een slechte levensstijl", verduidelijkt endocrinologe Greet Van Sant van de K.U.Leuven. "Je hoeveelheid vetcellen zou nog niet vastliggen van bij je geboorte, maar je kunt wel enkele kritieke periodes onderscheiden. Naast de zwangerschap zouden ook het eerste levensjaar en de adolescentie een belangrijke rol spelen bij het aantal vetcellen. Als je op jonge leeftijd slechte voedingsgewoontes aanneemt en te weinig beweegt, kun je onafhankelijk van je aanleg problemen krijgen waardoor je meer vetcellen aanmaakt".

Ik mis

nog juist veel beweging als kind, puber, prima eetpatroon en acuut vermindering van de lichaamsbeweging.

Er zijn ook zat studies die aanwijzen dat dikke(re) mensen een te efficiënte darmfunctie hebben waardoor elke calorie benut wordt, slanke mensen hebben een veel minder efficiënte darmfunctie.

(een van de redenen waarom een GBP zo goed schijnt te helpen: er wordt gewoon een stuk darm, waar die efficiente huishouding aan de gang is, overgeslagen)

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 10:04

Mien

"er zijn ook zat studies die aanwijzen dat dikke(re) mensen een te efficiënte darmfunctie hebben waardoor elke calorie benut wordt, slanke mensen hebben een veel minder efficiënte darmfunctie." er zijn nog veel meer studies die simpelweg laten zien dat voor de meeste mensen met overgewicht geldt dat ze meer eten dan goed voor ze is! Even niet concentreren op de uitzonderingen aub, gewoon de meerderheid eet en snoept/snaait teveel, en beweegt te weinig. En dat vaak van kinds af aan.
En een GHB om de efficiency te verminderen. Tsja, zo werkt het wel. Je kunt ook je eten na het kauwen weer uitspugen.
En dik worden "na stoppen met intensief sporten" (en niet je eetpatroon aanpassen!). Dat valt toch gewoon onder de noemer "overgaan op een ongezonde manier van leven"?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-04-2012 om 12:04

Pluk53

Ik zie het, jij gelooft in absolute zelfdiscipline als remedie voor alle moderne kwalen. Het toxic food environment is blijkbaar een verzinsel van losbandige wetenschappers. Wat is zo onverdraaglijk aan de gedachte dat mensen hun eigen gedrag niet volledig in de hand hebben?
Ik vind jouw bijdragen wel wat gereformeerd aandoen, ik zie er vaak een schuddend vingertje bij en eventueel een zweepje voor het geval iemand stiekem toch een koekje neemt of een sigaret opsteekt of weet ik wat voor verschrikkelijks onderneemt .

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 13:04

welnee, ieder moet doen wat hij/zij goed acht. Maar kom bij mij niet aan dat er geen vrije keus is. Ja, de wereld zit vol verleidingen. En ik denk dat de "weerstand" daar tegen mede moet komen van de opvoeders.

Daar is het wijzende vingertje weer, ik was al verbaasd dat je het met me eens was...
Het blijft een discussie waarin jij betwetert en vooral ALLE verantwoordelijkheid voor het groeien neerlegt bij de dikkere medemens, er zijn echt veel meer nuances dan dat jij bereid bent aan te nemen... Stoopen met intensief sporten staat absoluut niet gelijk met overgaan op een ongezond eetpatroon, wat is dat voor idiote conclusie?

Een lijf dat gewend was veel te verbruiken kreeg plots veel minder te verbruiken bij een ongeveer gelijkblijvende manier van eten (absoluut niet ongezond of idioot veel, ik denk eerder dat ik, bij het intensieve sporten eigenlijk te weinig at)

Het verhaal over die te efficiente darmfunctie is geen uitzondering... Verklaar anders ook eens waarom de ene mens een verzadegingsgevoel heeft na het eten van een halve pizza, terwijl een ander er zonder blikken of blozen er met gemak 2 wegwerkt...?

Maar ik ga niet alnteveel uitweiden, jij blijft de dominee met het wijzende vingertje met oogkleppen en stevige oordoppen, nog net geen nanananana roepend ....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 18:04

Mien

ik noemde de combinatie ongezond: stoppen met intensief sporten, en NIET je eetpatroon wijzigen. Achteraf kijk je de koe in zijn gat, maar ook tevoren had je kunnen uitrekenen hoe snel de kilo's erbij zouden komen. En waarom gingen bij jou de de alarmbellen niet af bij +5kg?
En dat wijzende vingertje van mij? Nogmaals, ieder is vrij te kiezen voor eten/snacken/sporten waar hij/zij zelf voor kiest. Maar aan die keuzes hangen wel consequenties.
En de basis voor die keuzes wordt bij de meeste al in hun jeugd gelegd (+ het overschot aan vetcellen)

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 12:04

Mien et al

mensen horen graag dat er mbt hun overgewicht "veel" factoren zijn waar ze geen invloed op hebben: genen, de altijd aanwezige verleiders, dat je immers "altijd moet eten" etc. En zodra je durft te zeggen dat er ook nog zoiets is als eigen verantwoordelijkheid, en keuzes die ieder voor zich kan maken, dan is dat een calvinistisch/gereformeerd vingertje ;)

Ely

Ely

29-04-2012 om 12:04

Vroeguh lezer

Zou het niet zo kunnen zijn, Lezer, dat vroeger het eten veel minder overdadige hoeveelheden aanwezig was en dat er automatisch al meer bewogen werd omdat je vaker moest lopen en fietsen? Nog los van het feit dat veel van het werk fysieker was.

Maar misschien is er ook wel wat te vinden in de verandering van het soort voedsel dat we eten en dan met name de additieven en de gemiddelde gewichtstoename.

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 13:04

Lezer

vroeguh bewogen de mensen meer in de arbeid, met lopen met fietsen.
En wat betreft je eigen gewicht: het kan wat trager gaan, maar jij wacht toch ook niet tot je 20 kilo te zwaar bent.

Pluk

Als je altijd slank was, je niet bewust van de hoeveelheid lichaamsbeweging, nog nooit van afbouwen hebt gehoord, nooit aanleg om dik te worden, dan denk je (misschien heel naief toen ik 18 was) dat wat vanzelf komt..

Enneh ja, waarom zou je doorroken tot je benauwd in het ziekenhuis belandt??? Dat is toch exact hetzelfde als pas de alarmbel horen als je lichamelijke ongemakken krijgt door je overgewicht?? Wat maakt jou heiliger dan iemand met overgewicht, ik zie het verschil nog steeds niet, behalve dan de arrogantie van iemand die ws geen aanleg heeft om dik te worden en vanuit die positie lekker aan het oordelen is over al die luie, vretende dikkerts, goh dat die nou niet eens eerder beseffen...! Nee, dan ikzelf...

Het gaat mij er niet om dat dikzijn ook iets kan zijn van daadwerkelijk overeten en te weinig bewegen, maar ik wil je ook duidelijk maken dat er MEER redenen zijn om dikker te worden..

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 22:04

Mien

toen ik in het ziekenhuis belande had ik nog steeds geen last van mijn roken. Ik had een zware longontsteking. en het zien van de rochelaars en pruttelaars gaf mij de mogelijkheid om verstandelijk de schakelaar om te zetten. NIET omdat ik van het roken last had.
En nogmaals: mensen horen graag dat de reden voor hun dik zijn "buiten henzelf ligt". Als ze zich daar op willen concentreren: be my guest. Maar volgens mij is er buiten aanleg/omstandigheden/whatever ook nog zoiets als eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid, met de daaraan verbonden consequenties.
En toen jij stopte met sporten had je ook na 5kg kunnen bedenken dat het toch wel heel rap ging met je gewicht.

Commentaar

Leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat. Hoe kun jij zelf op jou manier zorgen dat je gewicht omlaag gaat als dat nodig blijkt. Wie zijn schuld het ook is. Tja, natuurlijk is het veel handiger om overgewicht te voorkomen maar ik kan me er toch echt niet druk over maken. Ik vind het dapper als je gaat afvallen maar voor jij ben je er niet minder of meer mens van.
Als er weer iemand om mij heen met een crashdieet begint dan zeg ik niets. Overbodig commentaar.

Pluk53

Pluk53

01-05-2012 om 09:05

Annej, crashdieet

"Als er weer iemand om mij heen met een crashdieet begint dan zeg ik niets. Overbodig commentaar."
Ligt eraan hoe goed ik die persooon ken. Als je voor jezelf weet dat een CD meer na- dan voordelen heeft, ben je haast verplicht die kennis te delen.

Discussie

Tja, ik probeer maar op mijn manier me afzijdig te houden van die nationale obesitasobsessie die tot nu toe alleen maar leidt tot meer overgewicht en ik adviseer mijn kinderen om zich erbuiten te houden, dat geldt niet voor ons en het risico is dat er teveel aandacht naar uitgaat waardoor je die obsessie ook voor jezelf alleen maar voedt.

Pluk53

Pluk53

01-05-2012 om 16:05

Annej

ben het met je eens dat er teveel aandacht wordt besteed aan (over)gewicht. Maar het kan geen kwaad om als mensen er actief mee bezig zijn, er op een feitelijke manier over te kunnen spreken. Allereerst is al belangrijk dat een (te) dikke persoon zich serieus genomen voelt, en ook dat je duidelijk maakt dat het gewicht mogelijk hem/haar in de weg zit, maar jou niet; hij/zij mag er voor kiezen om af te (willen) vallen, of om (te) dik te blijven, maar dat verandert hem/haar niet als mens.
Maar het lijkt me niet slim om nuttige kennis voor je te houden als dat de ander kan helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.