Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:11

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap

vlinder72

vlinder72

10-11-2019 om 15:11

Lanza

Serieus? En dit zeg juist jij?

"Waarom is het nodig om alle vrouwen te generaliseren? Waarom kunnen vrouwen niet accepteren dat iedere vrouw anders is en anders in elkaar steekt?"

Dat is net wat iedereen hier juist zegt en jij ontkent want ........

Nou dan kunnen wij dit draadje en al je andere draadjes wel sluiten want dit is precies wat iedereen je duidelijk probeert te maken. Elke vrouw is anders. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een andere vrouw ook te gelden.

Fijn dat je dit nu ook in ziet. Het duurde wel even maar nu eindelijk is ook bij jou het kwartje grvallen. Elke vrouw is anders. Leven en laten leven.

Lanza

Lanza

Quote:

Wie van jullie kan nog steeds een sprintje trekken met een volle blaas en droog aankomen? Bij mij is dat echt veranderd gaandeweg. Dat vond ik veel opmerkelijker dan het feit dat ik wat vel overhad.

Ja hoor, dat lukt prima.

Stickertje

Stickertje

Klopt allemaal

=====Zo heb ik al zo vaak gehoord, dat het allemaal nog wel komt. Eerst hoorde ik dat iedereen dikker wordt tijdens de puberteit, daarna zou het beginnen als je op kamers ging wonen. Daarna als je zwanger werd. Daarna was het zo dat ze me vertelden dat een tweede zwangerschap veel ingrijpender is voor je lichaam en in dit topic buitelen de vrouwen over me heen om te vertellen 'wacht maar tot de overgang begint'.====

Kinderen worden wat dikker, voordat de pubergroeispurt begint. Als alles goed in balans is, voeding en beweging zijn ze dus even wat voller om daarna weer even slank te zijn als voorheen.

Als de jongvolwassene op kamers gaat, en dus onder moeders vleugels vandaan gaat kan er meer gesnoept worden en wordt de jongvolwassene wat gevulder. Als het goed in balans is ziet deze persoon na een tijdje het licht en wordt er weer normaal gegeten en is er geen blijvend overgewicht.

Tijdens een zwangerschap wordt je dikker, dat moet ook wel. Niet dikker worden als je zwanger bent is niet zo best voor je. Dan eet je kind jou op en das niet best.
Als een tweede zwangerschap volgt dan weet je lijf al hoe het moet "zwanger zijn" en is het eerder zichtbaar, je velt rekt makkelijker uit.

Als de overgang begint komen er ook wat pondjes bij/ verandert je lichaam waardoor "moeilijke zones" beter zichtbaar zijn.
Ik heb bijvoorbeeld al het begin van osteoporose. Mijn ruggengraat is al 2 cm ingezakt. Ik heb nu een buikje dat ik niet meer weg krijg. Mijn ruggengraat is korter geworden maar die darmen, lever en andere organen zijn niet gekrompen dus komen naar voren.

Emmawee

Emmawee

Ja dat herken ik wel

Dat mensen je te pas en te onpas waarschuwen voor dat soort dingen. Waarschijnlijk omdat die dingen veelvoorkomend zijn. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het geen wetmatigheden zijn.

Ik heb makkelijke kinderen en die hebben tot nu toe (13 en 16) ook een makkelijke puberteit. Dat is fijn. Tegen mij werd /wordt ook nogal eens waarschuwend / bezwerend gezegd: "wacht maar tot ze echt gaan puberen". Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat bedoelen.

Ik zou zeggen: haal je schouders op en tel je zegeningen.

Wie niet aan kinderen begint uit angst voor een lubberbuik, maakt waarschijnlijk een juiste keuze.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 16:11

Precies Emmawee

Oppervlakkigheid ten top.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 17:11

Het gaat erom

dat vrouwen een beeld wordt voorgespiegeld dat niet klopt. Er wordt gedaan alsof iedere moeder een lichaam heeft dat verminkt is. Alsof iedere moeder compleet wordt opgeslokt door haar taak als moeder. Alsof goed voor jezelf zorgen niet meer mogelijk is, zodra je een kind hebt gekregen.

Ik vind dat oprecht erg. Hou het liever bij jezelf. JIJ hebt er moeite mee, maar projecteer dat niet op alle vrouwen/ moeders. Het zorgt denk ik voor meer problemen omdat het een selffulfilling prophecy wordt.

Stickertje

Stickertje

10-11-2019 om 17:11

Wie heeft er moeite mee

Ik vind dat oprecht erg. Hou het liever bij jezelf. JIJ hebt er moeite mee, maar projecteer dat niet op alle vrouwen/ moeders.

Jij had er bij de start van deze draad toch moeite mee dat anderen (jijzelf natuurlijk niet) niet meer in vorm kwamen na een zwangerschap?

Ik heb hier maar weinigen, misschien zelfs wel niemand, gelezen die moeite had met haar veranderde lichaam.

Ik ben terug in vorm gekomen maar wel een andere vorm en daar heb ik vrede mee. En met die 5 kg die ik tijdelijk (enige jaren) teveel heb gewogen voelde ik mij ook helemaal tevreden.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 18:11

Nee Stickertje

Lanza heeft er moeite mee dat vrouwen hun persoonlijke problemen presenteren als normale / veel voorkomende problemen. Hiermee sluiten ze hun ogen voor wat er daadwerkelijk aan de hand is (hun persoonlijke moeite / probleem) én ze geven een vertekend beeld van wat 'normaal' is, of 'onlosmakelijk verbonden met' vrouwzijn en / of moederschap.

Emmawee

Emmawee

Maar Lanza

Waar zie jij dat vrouwen dat beeld krijgen voorgeschoteld? Ik zie eigenlijk steeds meer dat allerlei problemen worden aangepakt voor ze de kans hebben om te ontstaan. En ik zie dat vrouwen steeds beter zijn geïnformeerd over zelfzorg tijdens de zwangerschap, zorg voor relatie, voorbereiding op de bevalling etc.

Lanza

Lanza

Alleen al hier...

dat het een serieuze vraag is welke moeders met een volle blaas kunnen rennen zonder urineverlies. Dat ervan wordt uitgegaan dat alle moeders incontinent zijn.

En dat is dan nog maar een voorbeeld. Dit draadje staat er ramvol mee.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

De andere kant Lanza

Kun je op basis van wat je hier leest ook bedenken dat jouw ervaringen misschien wat minder absoluut zijn dan je denkt.
Er zijn blijkbaar een boel vrouwen voor wie bepaalde klachten na zwangerschappen wel veel voorkomend zijn. Dat maakt dat niet iedereen ze altijd heeft, maar blijkbaar komen ze wel vaak genoeg voor dat een aantal vrouwen ze herkennen.

Dat maakt jouw ervaringen niet beter/meer waar dan die van anderen.

Emmawee

Emmawee

Dat zie je verkeerd, denk ik

Het is een feit dat allerlei zwangerschapsgerelateerde klachten zoals een slappe buik en borsten en een bepaalde vorm van incontinentie veelvoorkomend zijn en dus normaal. Het kan prettig zijn om te weten dat je je in goed gezelschap bevindt. Het is daarmee nog geen wetmatigheid.
Zwangerschap is gewoon een ingrijpende gebeurtenis voor je lichaam. Voor een jong en gezond lichaam van iemand die een gezonde leefstijl heeft, laat dat - over het algemeen - minder sporen na dan bij wie wat ouder en / of minder gezond / veerkrachtig is.
Ik zie of hoor geen bangmakerij, wel een meer realistische kijk op wat je kunt verwachten.

Emmawee

Emmawee

En dat zei ik tegen Lanza

En niet tegen Aagje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

En heel misschien

Ook een ietsje pietsje minder groot. Om iedereen nu meteen incontinent te noemen op basis van een los voorval waar je dus daadwerkelijk voor kunt trainen is echt weer een duidelijk voorbeeld van niet kunnen “begrijpend lezen”.

Begrijpend lezen

Nou, inderdaad. Al in één van de eerste reacties heb ik uitgelegd dat niet iedereen tijdens de zwangerschap fit en actief kan blijven door fysieke omstandigheden. Dan begin je na de bevalling dus al met een 'achterstand'. Een keizersnee, een meerling, huilbaby's, totaalrupturen, extreem slaapgebrek, het helpt allemaal niet echt om snel weer even strak en slank te zijn als voor de bevalling. Als je wel gedurende je zwangerschap sportief actief kan blijven heb je gewoon geluk. En als je dat snel na je bevalling weer kan ook.

Lanza, je trekt hier de raarste conclusies. Ik was even afgehaakt toen je beweerde dat mijn onvermogen om na de bevalling van mijn derde & vierde te maken had met ons inkomen. En verder sta ik verbaasd dat je zo zwart/wit en rigide denkt als iemand iets uit eigen ervaring vertelt of iets stelt dat toch echt wel vrij algemeen is. Ja, er zijn vrouwen die na de bevalling al snel hun oude figuur weer terughebben. Veel ook niet. Dat betekent niet dat wij zeggen dat alle vrouwen uitgezakt zijn en blijven na de bevalling, ook niet dat iedereen strak zou moeten kunnen zijn.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 19:11

Dat Skik

En ook dat niet iedereen daar evenveel belang aan hecht.
Ik ben zelden zo trots op mijn lichaam geweest als tijdens mijn zwangerschappen. Ik heb er echt van genoten dus dat “streepje striae“ dat nog rest koester ik graag.

Lanza

ik heb 20 jaar geleden kinderen gekregen en ik kreeg beeld mee dat je lichaam best weer in vorm kwam (wel advies bekkkenbodem spieren en buikspieren trainen).
Ik vind het triest als Lanza nu 15 jaar later tijdens haar zwangerschappen juist tegendeel heeft meegekregen
Nog los van feit hoe enorm belangrijk die strakke buik is.
Het lijkt het er op dat uiterlijk steeds belangrijker wordt als er meiden zijn die vanwege mogelijke veranderingen lichaam afzien van zwangerschap.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 20:11

Het gaat niet om uiterlijk

maar om het idee dat je lichaam totaal in de kreukels ligt en niet meer in staat zou zijn daarvan te herstellen. Daar ageer ik tegen.

Ik ben gewoon zuinig op mijn lijf, omdat ik er nog de rest van mijn leven mee moet doen.

Ageren

Ik ageer ook graag tegen dingen. Maar wel als ze echt probleem zijn. Ik snap dat dat in jouw omgeving speelt maar ik herken niet het beeld dat je niet meer fysiek zou herstellen na zwangerschap. Maar nogmaals ik was 18 jaar terug voor laatst zwanger en wellicht zijn tijden veranderd

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 21:11

Lees alleen eens

dit draadje door, Alkes. Vrouwen herstellen niet meer na hun zwangerschap, dat is de nieuwe norm. Wie daarvan afwijkt heeft heel wat te verantwoorden.

Wel tekenend dat dit 15 jaar geleden nog helemaal niet aan de orde was en vrouwen toen nog gewoon volledig herstelden. Dat laat op een pijnlijke wijze zien hoe snel de veranderingen in de verslechtering van de gezondheid zijn gegaan. En hoe snel de norm van wat normaal wordt bevonden is verschoven.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 22:11

Rennen naar conclusies

"Lees alleen al eens dit draadje door, Alkes. Vrouwen herstellen niet meer na hun zwangerschap, dat is de nieuwe norm. Wie daarvan afwijkt heeft heel wat te verantwoorden."

Nee Lanza, als je niet goed leest en verkeerde conclusies trekt, heb je heel wat te verantwoorden.

Ik vat het even voor je samen:
Ja, er zijn vrouwen die goed herstellen van een zwangerschap en bevalling. Dat is normaal.
En ja, er zijn vrouwen die niet goed herstellen van een zwangerschap en bevalling. Ook dat is normaal.
Het is ook normaal menselijk gedrag om elkaar te waarschuwen voor dingen die mogelijk kunnen gebeuren.
Het is ook normaal om jezelf wel of niet te herkennen in dit soort waarschuwingen. En ook om jezelf daar wel of niet aan te storen.
Er zijn vrouwen die altijd al veel waarde hebben gehecht aan een gezond en fit lichaam en daar ook hun leefstijl op hebben afgestemd. Die blijven vaak ook gezond en fit tijdens de zwangerschap, of ze pakken die leefstijl weer snel op na de bevalling.
Er zijn ook vrouwen die meer bezig zijn met andere kanten van het leven en voor hen geldt vaak dat zij die andere kanten belangrijk blijven vinden.
Anders gezegd: een zwangerschap en bevalling veranderen je leven, maar je wordt er niet noodzakelijk een ander mens van.
Er is dus vrij veel normaal.

Je laatste alinea is echt een waanzinnige redenatie: omdat 1 iemand de situatie van 15 (18) jaar geleden niet herkent in de waarneming van 1 ander iemand (jij) van nu.... concludeer jij dús dat er in de afgelopen 15 jaar wel een enorm snelle verslechtering van de gezondheid heeft plaatsgevonden. Ik ken de naam van deze drogreden niet, maar ik moet er even van bijkomen.

Emmawee

Ik moest ook bijkomen. Ik vond het al bijna bezwaarlijk dat ik het beeld niet herkende. Overigens kreeg ik wel de waarschuwing bij zwangerschap dat ik waarschijnlijk de komende 4 jaar vrijwel altijd moe zou zijn. Dat klopte in mijn geval aardig met mijn ene vroege vogel en mijn andere slechte doorslaper.
Maar daarvan weet ik zeker dat dat niet voor iedereen geldt (alleen al omdat mijn moeder zei “goh jij sliep met 6 weken al gewoon door”)

Kaaskopje

Kaaskopje

Ginny geen sprintje, maar...

Ik moet elke ochtend twee trappen af voor de wc. Het voelt, als ik daar zit, 6 van de 7 dagen alsof ik een wedstrijd heb gewonnen. 😅

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Ouder worden helpt daarbij ook niet Kaaskopje

Blijkbaar is de overgang ook funest voor een zwakke bekkenbodem.

Ik weet overigens nog, in dit kader, dat ik met mijn drie maanden oude baby in een hotelletje zat waar de toiletten dun gezaaid waren.
Dat was wel een verrassing voor me toen ik opeens moest plassen. Verder dan de dichtstbijzijnde prullenbak kwam ik toen niet.
Ter geruststelling: ook dat is wel weer helemaal goed gekomen. Maar ik heb daarna wel geleerd dat de bekkenbodem tijdens de zwangerschap veel meer aandacht verdient dan deze doorgaans krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2019 om 23:11

Lanza

Van wie heb je toch die inzin dat vrouwen vroeger allemaal herstelden? Ook toen had je bekkeninstabiliteit, postnatale depressie, uitgescheurde perineums, striae e.d.. En dat herstelde niet altijd volledig.

Ik krijg door jouw kijk op dit onderwerp Doutzen Kroes opeens op mijn netvlies. Knappe vrouw en ontegenzeggelijk goed hersteld van haar zwangerschappen. Op het oog dan. Doutzen heeft een commercieel belang bij haar uiterlijk en moet zich het rambam getraind hebben om weer in shape te raken. Ze heeft ook genoeg geld om alle hulp daarbij in te kopen. De gemiddelde vrouw heeft dat niet. De gemiddelde vrouw voelt die enorme noodzaak om er zo gelikt uit te zien ook niet per se. En gemiddeld genomen hoeft dat ook helemaal niet. Wat denk ik wel vaak gebeurt, is dat vrouwen zichzelf ergens achteraan zetten, waardoor ze minder bezig zijn met hun eigen verschijning en behoeften. En als je dan gevoelig bent voor troost-eten kan dat ook een instinker zijn. Als kind slaapt heb je wel wat lekkers verdient! En als je dat erg vaak doet springen de kilo's op je heupen en waar niet meer. Dat gebeurde vroeger al en nu nog steeds.

Maatschappij breed is het wel zo dat de bevolking dikker is geworden en dat bijbehorende klachten en ziektes toegenomen zijn. Dat is dus geen specialiteit van verse moeders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.