Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anne van Zicht
20-01-2017 om 23:01
Lensimplantaten
Ik ben 'goedgekeurd' om lensimplantaten te laten zetten. Ik zou graag er ervaringen horen van mensen die dit ook hebben laten doen.
Het is een ingreep die vergelijkbaar is met een staaroperatie. Ik merk dat ik het eng vind.
De ingreep zelf lijkt me griezelig, maar daarvan kan ik nog rationeel denken dat ik dat van bevallingen ook vond, dat ik die prima heb overleefd en dat deze ingreep maar 8 minuten duurt. En later nog een keer 8 minuten voor het andere oog. Dat is te overzien.
Wat ik vooral griezelig vind is dat ik niet weet hoe het echt zal zijn na de ingreep. Op welke manier zie ik dan? Nu kan ik nog accomoderen met mijn oogspieren (wel minder dan voorheen, want ik ben tweede helft veertig), na de ingreep niet meer. Hoe zal dat zijn?
Ik heb een medische indicatie voor de ingreep, omdat ik allerlei problemen heb waardoor mijn zicht op de een of andere manier op elke andere manier minder goed te corrigeren is dan met lensimplantaten. Toch zou ik het kunnen laten en genoegen kunnen nemen met wat ik nu heb: verminderd zicht, maar bv wel (net) genoeg om nog auto te kunnen rijden.
Ik weet wat de risico's zijn op infecties enzo. Die zijn niet zo groot, maar van te voren is er geen garantie dat die complicaties mij niet treffen.
Kortom, ik twijfel al met al nog steeds een beetje. Waar ik misschien wel het meest angst voor heb is dat ik na de operatie moeilijk kan wennen aan het nieuwe zicht. Dus graag hoor ik ervaringen.
Anne

Kaaskopje
16-06-2018 om 21:06
Opgezocht
Ik heb er uiteraard té weinig verstand van, maar van wat ik erover lees is het afnemen van endotheelcellen een gevolg van bijvoorbeeld het plaatsen van lenzen, zoals in jouw geval, dus hoe kan het plaatsen van nieuwe lenzen hier verbetering in brengen? Ik lees vooral over behandelingen aan het hoornvlies tot vervanging aan toe.
Akelig in ieder geval. Sterkte.

Andre W
17-06-2018 om 09:06
Voorkamer lenzen
Ik heb nu geïmplanteerde contactlenzen die in het oog voor mijn eigen lenzen zijn geplaatst. dit kan, blijkt nu, op langere termijn tot klachten leiden. Ik heb overigens nu nog geen klachten. Het voorstel vanuit de oogkliniek is om deze contactlenzen te verwijderen en dan tevens een lenswissel toe te passen (net als bij een staar operatie). Hierdoor zou de druk in het oog weer afnemen. Maar zoals gezegd laat ik eerst binnenkort een nieuwe meting uitvoeren.

Kaaskopje
17-06-2018 om 16:06
Implantaatlenzen
Als 'volledige' lenzen kunnen voorkomen dat de afname van endotheelcellen toeneemt, zou ik dat zeker overwegen.
Wat ik niet helemaal begrijp, maar dat is dus meer aan medische wereld gericht dan aan jou, is waarom men die voorzetlenzen blijft toepassen als dit risico er kennelijk toch wel is.

Anne met Zicht
17-06-2018 om 17:06
Waarschijnlijk
omdat volledige lenswissels ook risico’s met zich meebrengen: verhoogd risico op netvliesloslating en hoe meer het oog bijziend gebouwd is, des te hoger het risico is volgens mijn oogarts. Of het feit dat je met een volledige lenswissel niet meer kunt accomoderen wat je bij voorzetlenzen nog wel kunt. Dus als je jonger bent en nog accommodeert, is dat ook een overweging. En hoe hoog het risico is van de complicatie die andre nu heeft, weet ik niet.
Kortom, bij iedere behandeling is het afwegen van voors en tegens. Maar het is altijd statistiek en dat zegt alleen iets over een groep en niet over wat je als individu overkomt. Het risico kan dus klein zijn, maar het kan je overkomen.
Maar nogmaals, ik weet niets van deze complicatie en niets van de risico’s die andre liep, alleen ik vermoed dat het risico zal vast is afgewogen. Zo gebeurde dat ook bij voorheen myoop.
Vriendelijke groet,
Anne

Andre W
17-06-2018 om 19:06
Risico's
Elke operatie kent uiteraard risico's. Het advies in 2010 had te maken met het nog kunnen accommoderen. Over afname endotheelcellen was toen nog niets bekend. Pas in 2013 werd dit meer bekend en is men dit gaan meten. Links zit ik nu op 1400 en rechts is plotseling gedaald naar 1100. Dit kan ook een meetfout zijn, dus vandaar ook een seconde opinion. Kritische waarde ligt rond de 800. Dus lastige afweging. Laat me eerst maar eens goed voorlichten. Dank voor de reacties.

Anne met Zicht
17-06-2018 om 20:06
Andre
Wat rot dat dit je overkomt zeg. Ik weet er helemaal niets van wat jij beschrijft, maar het is wel balen. En nieuwe meting lijkt me in ieder geval een goed idee en je sprak ook over een second opinion. Weet je al waar je die laat doen?
Je vraagt naar ervaringen met lensimplantaten, ik heb die sinds oktober/november. Wat betreft de operaties kan ik zeggen dat die heel erg meevallen. Wat betreft het vervolg, hoe het is om met implantlenzen na de operatie: mijn situatie was dermate anders dan die van jou dat ik daar weinig over kan zeggen. Ik kan hooguit gokken dat het zicht niet heel veel anders zou moeten zijn dan wat je nu ziet. Behalve dat je niet meer kunt accomoderen na afloop.
Vriendelijke groet,
Anne

Andre W
17-06-2018 om 21:06
Anne
Bedankt voor je reactie. De 2nd opinion heb ik eind deze week bij Bergman clinics. Ik laat het resultaat nog wel weten. Ik zie niet op tegen een operatie, ben wel benieuwd naar de effecten op de endotheelcellen op langere termijn.
Wordt vervolgd.

Kaaskopje
Ik leer nog steeds bij
merk ik hier nu ook weer aan. Ik loop al zó lang met oogproblemen rond, je zou zeggen dat ik zo links en rechts inmiddels het meeste wel eens gehoord zou kunnen hebben, maar dat valt behoorlijk tegen .

Kaaskopje
Andre W
Ik zit in een situatie dat ik moet gaan beslissen wat erger is, de kwaal zo laten, wat nu al merkbaar erger wordt, of opereren met de kans dat de operatie niet goed uitpakt. Ik vind het een bagger-dilemma, om het zo maar eens te zeggen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het jou vergaat. Dus ik hoop ook dat je ons op de hoogte wilt houden.

Andre W
18-06-2018 om 07:06
Kaaskopje
Wat is het dilemma waar je mee zit, voor welke keuzes sta je momenteel?
Ik ben nieuw op dit forum, heb al wel veel gelezen maar ken nog niet alle persoonlijke situaties. Ik wil niet alleen mijn eigen verhaal kwijt maar ben ook geïnteresseerd in de verhalen van de andere forum leden.

Kaaskopje
21-06-2018 om 01:06
Andre
Omdat mijn netvlies van een dermate slechte kwaliteit is, dat opereren een risico is, zou een operatie kunnen betekenen dat de kwaliteit van mijn zicht slechter wordt in plaats van beter. Maar mijn oog gaat ook zonder operatie achteruit, dus wat is het juiste moment om te beslissen dat je zonder operatie ook dusdanig slecht gaat zien, dat het niet erg is als het door de operatie slechter wordt en blijft?
Er zijn meerdere deelnemers, waaronder ik, op dit forum, die hier al jaren reageren, dus voor je het weet ben jij er een van .

Andre W
21-06-2018 om 22:06
Dillemma
Kaaskopje, inderdaad een hele lastige situatie. Een keuze die je eigenlijk niet wilt en kunt maken. Ik wens je heel veel sterkte en mocht het tot een operatie komen, dan hopelijk met een goed resultaat.

Andre W
22-06-2018 om 08:06
Second opinion
Gisteren een second opinion gehad betreffende de endotheelcel meting. Er kwamen echt andere resultaten uit, in dit geval veel gunstiger. Dat is goed nieuws, maar ook weer vreemd, wie heeft er nu gelijk. Over een maand heb ik een afspraak in de oogkliniek (in Duitsland), waar ik onder behandeling ben, voor een nieuwe meting. Wat mij wel gerust stelde is dat wanneer er problemen gaan optreden met mijn hoornvlies, dat gedeelte heel goed middels een operatie vervangen kan worden. Advies was om voorlopig niets te doen, ook omdat (zoals Anne ook ook al zei) elke operatie een risico is en het aantal endotheelcellen vermindert.
De oogarts waar ik gisteren mee gesproken heb werkt ook in het Radboud UMC, dus dat gaf wel vertrouwen.
André

Kaaskopje
22-06-2018 om 10:06
Verwarrend
Goed dat het beeld bij dit onderzoek positiever is, maar inderdaad wel verwarrend. Ben je in Duitsland omdat dat dichtbij is, of omdat je in Nederland geen passende zorg kon vinden?
Mij lijkt het ook beter, dat geldt ook voor mezelf, om ermee door te lopen tot het echt niet meer gaat. Hopelijk duurt het nog lang voor het zover is.

Andre W
22-06-2018 om 14:06
Duitsland
Ik ben onder behandeling bij Augenkliniek in Ahaus omdat dicht bij is en omdat deze aangeschreven staat als topkliniek bij mijn zorgverzekeraar. Er komen hier heel veel Nederlanders uit de grensstreek. Wordt ook gewoon vergoed.

Kaaskopje
22-06-2018 om 18:06
Fijn
Oh, fijn om redelijk dicht bij huis zo'n goede kliniek te hebben. Ik weet dat zorgverzekeraars ook over de grens vergoeden .

Anne met Zicht
26-08-2018 om 11:08
Hoe is het met iedereen?
Voorheen Myoop, ga je nog steeds zo goed? Ik hoop dat je ondertussen nog meer en helemaal aan de nieuwe situatie gewend bent en geniet van het geweldige zicht.
André W, hoe is het met jou? Nog ontwikkelingen en nieuwe bevindingen? Al weer in je eigen kliniek geweest?
Kaaskopje, ik lees de verhalen over jouw ogen in andere draadjes. Hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt en mss wel aanpassingen die je leven makkelijker maken.
Veel groeten,
Anne

Kaaskopje
26-08-2018 om 14:08
Anne
Dank je wel. ik zit momenteel te dubben of lenzen voor mij misschien een verbetering kunnen brengen. Die zitten dichter op het oog en dan kun je met een leesbrilletje bij de computer gaan zitten. Maar ik weet niet hoe dat bevalt met kunstlenzen eronder. Nu kan ik met het blote oog best klein lezen. Dat doe ik als ik op de telefoon lees, of als ik in het algemeen een klein detail moet bekijken. Met lenzen kan dat dan niet meer. Ik vind het allemaal maar lastig ).

Andre
05-09-2018 om 07:09
3e meting
Hallo allemaal.
Bij deze even een update. Ik ben inderdaad weer bij mijn eigen kliniek geweest. De vorige meting bleek een foutmeting, rechteroog. Dus dat is goed nieuws. Links echter komt mijn kliniek tot een waarde van 1400, terwijl de seconden opinion 2000 cellen heeft gemeten. Bij 1400 wordt toch geadviseerd om de voorzetlenzen er uit te halen en een lenswissel (staar) te doen. Geen haast, maar wel in komende jaar. Blijft vreemd dat de meting links in beide klinieken zo afwijkt terwijl rechts bij beiden ongeveer gelijk is. Wat is nu juist? Aanstaande vrijdag laat ik op eigen kosten (valt mee hoor) een 3e meting doen bij een bekende oogkliniek in Driebergen. Op zich ben ik er wel gerust onder. Wordt vervolgd.

Kaaskopje
05-09-2018 om 10:09
André
Lastig, hè, die verschillen. Ik zit daar ook mee. Ik ben benieuwd wat er vrijdag uit komt.

Andre
07-09-2018 om 14:09
Hoornvliesdystrofie
Vandaag bij Retina in Driebergen geweest voor een endotheelcel meting. Ik ben daar erg goed onderzocht en kreeg ook de nodige uitleg bij de foto's. De uitslag was helaas minder goed nieuws. De cellen in het rechteroog zijn van erg slechte kwaliteit agv hoornvliesdystrofie en daardoor slecht te meten. Qua aantallen links was de waarde ongeveer gelijk aan de eerste meting. Door de slechte kwaliteit van de endotheelcellen rechts kreeg ik advies om de voorkamerlenzen zsm te laten verwijderen en een lens vervanging (staar operatie) te laten doen. Dus eindelijk gelijk aan het advies van de kliniek in Duitsland, maar wel meer urgentie. Mochten de cellen daarna nog verder verslechteren dan is er altijd nog een hoornvlies transplantatie mogelijk. Dus geen goed nieuws maar ik weet nu wel waar ik aan toe ben en gelukkig zijn er mogelijkheden om er wat aan te doen. Maandag ga ik een nieuwe afspraak maken in Duitsland en kijken of ik dit jaar nog geholpen kan worden.
Ik hou jullie op de hoogte.

Kaaskopje
07-09-2018 om 15:09
Goed geïnformeerd zijn
is zo prettig. Ook als het nieuws minder positief is. Er is nog steeds het een en ander mogelijk, ook met een hoornvlies wat gebrekkig is. Ik hoop dat je met implantaatlenzen en eventueel dan nog speciale lenzen een heel eind komt.
Ik zit nu ook te dubben over een second opinion. Ik blijf het een raar idee vinden dat een óógarts zegt dat ze minder kan dan bijvoorbeeld Visio. Ligt dat dan aan de middelen die ze in het ziekenhuis tot haar beschikking heeft? Oogheelkunde moet toch dezelfde apparatuur tot de beschikking hebben als een Visio zou je zeggen?

Andre
07-09-2018 om 15:09
Hoe is je Duits?
Misschien ook maar eens naar Duitsland .
Kijk maar eens op hun website, Augenkliniek Ahaus.

Anne met Zicht
07-09-2018 om 20:09
André
Dat is niet zulk mooi nieuws. Wel bijzonder dat de meting in die andere kliniek zo afweken van de eerste en de laatste meting.
Vraag voor mij zou nu zijn of dat te maken kan hebben met het moment van meten (zijn zulke fluctuaties uit zichzelf de denkbaar) of door de kwaliteit van het meten (is de ene dokter er beter in dan de andere en had je op enig moment niet zo’n goede) en moet je ervan uitgaan dat de slechtste waarde de meest betrouwbare is.
In ieder geval sterkte ermee. Het klinkt allemaal best urgent. En verhalen over een hoornvliestransplantatie zijn ook niet om blij van te worden. De staaroperaties stelde tot mijn verbazing niet veel voor, maar de reden ervoor is in jouw situatie zwaar balen.
Ben benieuwd naar het gevolg.
Groet,
Anne
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.