Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ranex

Ranex

25-06-2014 om 15:06

Kindermarketing aan banden graag

Ranex

Ranex

04-07-2014 om 12:07

Hum Hanne

Je hebt gelijk. *Trekt boetekleed aan*. Ik laat me verleiden door de denigrerende toon van het oma's koekje voorbeeld en de borstklopperij "ik ben zo verstandig om mijn kinderen af en toe hagelslag te geven". Waarop ik dan voor me zie hoe dat verstandige beleid in een obesogene omgeving zoals we tegenwoordig hebben, op oudere leeftijd hoogstwaarschijnlijk uitpakt. Verleiding was te groot, Zucht.

Hanne.

Hanne.

04-07-2014 om 13:07

eenzijdig

Er lijkt een wat eenzijdig beeld gecreerd te worden. Alsof reclame alleen over ongezonde producten gaat.

Reclame prijst iets aan. Een TV commercial voor de space scooter, de kruidvat die de loombandjes in de aanbieding heeft, Ahold die de meloenen in de aanbieding doet of Heinz die de Venz verstrekt voor het schoolontbijt*.

Als consument wordt je continu bewust of onbewust beïnvloed door alles wat je om je heen ziet. Kijk eens naar de 'hype' die quinoa ineens is geworden. Waarom wordt dat ineens zo massaal gegeten? Niet omdat we wakker werden en dachten 'laat ik eens quinoa eten'. Wel omdat er om ons heen steeds aandacht voor was.

De truc is om kritisch te kijken. Heb ik dit nodig, in hoeverre doet het product wat de reclame belooft. Is het goed/fijn/prettig voor mij, vind ik het de prijs waard? Als volwassene kan je die afweging min of meer maken. Van een kind kan je dat niet verwachten. En dus moet je kijken in hoeverre je kinderen wil 'beschermen' tegen die reclame.

Reclame verbieden wordt het niet, maar ik ben er wel heel erg voor om reclame voor kinderen altijd heel duidelijk als 'reclame' aan te merken. Dus zoals vroeger een echt sterblok. En niet een door de efteling gesponsord TV programma, voedingslessen door de AH of een ontbijt met gesponsorde hagelslag.

Of je je kind nu wel of niet hagelslag geeft is een hele andere discussie. Laten we proberen niet 2 discussies tegelijkertijd te voeren.

(*leuk detail, Zowel Venz als de Ruiter maken onderdeel uit van Heinz. Dus zelfs als je nav het schoolontbijt uit principe geen Venz koopt maar de Ruiter is de reclame actie geslaagd!)

Ranex

Ranex

04-07-2014 om 13:07

Ja Hanne

Dat is inderdaad wat mij tegenstaat. De sluikreclame. En de pogingen om de samenleving gedragsnormen op te dringen die Unilever en consorten handig uitkomen. "Kinderen moeten ontbijten" samen met de mythe dat kinderen in Nederland in dat opzicht tekort komen. Zodat schoolontbijten nodig lijken. Producten verbinden met "positieve maatschappelijke actie". Zodat schoolontbijten nuttig lijken. In één van de rijkste landen ter wereld, waar iedereen meer dan genoeg te eten heeft, vinden we het nuttig om croissants en hagelslag uit te delen. En smeerdiplomas te laten halen. Tuurlijk.

Ranex

Kinderen moeten ontbijten samen met de mythe dat kinderen in Nederland in dat opzicht tekort komen . Zodat schoolontbijten nuttig lijken. Schrijf jij.
Helaas zijn schoolontbijten nuttig, of de gekozen vorm juist is daar valt over te discussiëren maar er gaan helaas teveel kinderen zonder ontbijt naar school. Niet altijd omdat er geen ontbijt is of betaald kan worden maar ook gewoon verwaarlozing. Kinderen hebben leerplicht, geen ontbijtplicht, ouders vissen kind uit bed en brengen het naar school. Tijdgebrek is de belangrijkste oorzaak van het feit dat 1 op de 7 kinderen zonder ontbijt op school komt.
Een schoolontbijt kan helpen ouders en kinderen bewust te maken dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag moet zijn. Een gesponsord pakket of zelf door juffen samengesteld maakt niet uit.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 14:07

LiesK, niet helemaal eens

Wel eens dat het geen goede zaak is als ouders uit zgn tijdgebrek, of gewoon geen zin om er tijd en energie in te stoppen, kinderen zonder ontbijt naar school laten gaan. En ik weet dat dat teveel gebeurt.

Anderzijds geloof ik er niet echt in dat een jaarlijks schoolontbijt daar verandering in brengt. Nee, dat geloof ik echt niet. Zeker niet door de ouders. Hooguit wel door een kind dat zegt: mam, ik vind het eigenlijk wel fijn om 's ochtends een boterham te eten.

Ik zie dat schoolontbijt dan ook meer als een leukigheidje. Kan me wel voorstellen dat de kreet 'een gezond ontbijt' niet helemaal goed valt. Beter is 'ontbijten is belangrijk' of zoiets.

Bibi

Ranex

Ranex

04-07-2014 om 15:07

dit worden wij niet eens

Ik geloof niet in ontbijten. Ik ga nu iets vre-se-lijks zeggen: mijn kinderen hoefden van mij niet te ontbijten. Tenzij ze trek hadden in de ochtend, dan was het mij best en kregen ze natuurlijk wat. Ik ga nog iets ontzettends zeggen: ik ontbijt al mijn hele leven niet. Geen trek in de ochtend. Ben gezond, op gewicht en sport veel. Ik hou me aan het ritme dat mijn lichaam aangeeft en dat betekent geen honger in de ochtend.
Het schoolontbijt is tevens niet aan mij besteed, omdat ik liever fruit eet als ik in de ochtend wat eet. Dus het "voorlichtingsbureau brood", dat niet toevallig het schoolontbijt mee organiseert, kan mij gestolen worden. En mijn ongeloof in de ontbijtnoodzaak wordt nog aangewakkerd door het feit dat de kinderen al voor lunchtijd weer een hapje worden geacht te eten.
Niet alleen vind ik het niet erg als een kind niet ontbijt, ik weet ook dat het niet waar is, dat één op de zeven kinderen niet ontbijt. Eén op de zeven kinderen ontbijt volgens het voorlichtingsbureau brood soms niet. Dat is heel iets anders dan dagelijks in de ochtend niks eten. En volgens Foodwatch liggen ook die cijfers lager dan het voorlichtingsbureau brood suggereert. Er is trouwens ook een kenniscentrum suiker en er is bijvoorbeeld ook een Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO). De neutraal klinkende namen "kenniscentrum" en "voorlichtingsbureau" suggereert neutraliteit. In werkelijkheid gaat het erom het betreffende voedingsmiddel aan de man te brengen. Ach ja, ik wacht de afkeurende reacties en de ontbijtpropaganda weer in.

Redenen waarom schoolontbijt wordt gedaan

Surfend over het net kwam ik als "reden" voor het schoolontbijt tegen dat kinderen moeten leren dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.
Ik schrijf in #55: of de gekozen vorm juist is daar valt over te discussiëren.
Persoonlijk zou ik liever zien dat er door de leerkracht zelf een ontbijt project gedaan werd met één keer op school ontbijten als voorbeeld. Het lesprogramma zoals dat nu door commerciële bedrijven wordt aangeboden is te merkgericht.

bibi63

bibi63

04-07-2014 om 16:07

Wat ik al zei ranex

Dat schoolontbijt zie ik ook niet als iets nuttigs. En van mij hoef jij (of mn eigen kind) helemaal geen brood te eten, fruit is mij helemaal prima. Maar niet zo hysterisch doen, lijkt mij een stuk aangenamer. Die Venz last je lekker de rest van het jaar links liggen, daar ben je zelf bij
Bibi

Ranex

Ranex

04-07-2014 om 17:07

Iemand

Hysterisch noemen is net zo min erg netjes, Bibi. En Hanne heeft net nog uitgelegd dat deze draad gaat over reclame en niet over wat je je kind thuis geeft. Hou daar nu dus over op, je vervuilt de draad.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2014 om 21:07

Oh begon het bij oma's koekje?

Het was zeker niet denigrerend bedoeld, maar als serieuze vraag. Dat dit zo verkeerd bij je is gevallen verbaast mij. Ik plak 'm hier nog eens:

Maar als we dan toch gaan vergelijken: oma zit bij jou op de bank en jij serveert aan oma een kopje koffie met een koekje. Oma vond die koekjes altijd zo lekker, dus jij was zo attent om die te halen. Oma wordt helemaal niet goed, grote schrik... oma blijkt niet prettig te reageren op dat koekje. Net even teveel suiker gehad op die dag. Oma heeft diabetes. Wie zijn schuld is dat? De koekfabrikant, omdat hij reclame gemaakt heeft voor die koekjes?

Ik wilde er alleen mee aangeven dat we zelf verantwoordelijk zijn en blijven voor onze gezondheid en van de mensen die van ons afhankelijk zijn. Of dat nu kinderen zijn of oma.

Er is al jaren een verbod voor tabaksreclames. Daar kan ik achter staan. Hoe je het ook went of keert, 1 sigaret is net zo slecht als 10, dus ook met verstandig beleid roken is ongezond. Reclame voor bijvoorbeeld typische kindertoetjes, zie ik toch echt anders. Een zo'n toetje in de maand kan echt geen kwaad. Elke dag onbeperkt toegang tot zulke toetjes geven is in allerlei opzichten niet zo'n goede keus. Moet de regering voor ons gaan bepalen hoeveel (commerciële) informatie wij mogen krijgen over dat soort producten?

Ik heb drie stellingen: 'Reclame brengt je op ideeën', is het eerste en het tweede is 'de fabrikanten die reclame maken hebben het beste met je voor'. En 'mijn kinderen worden te dik door reclame'. Ik handel naar de eerste stelling. Ze mogen mij best op een idee brengen. Soms doe ik wat met zo'n idee, vaak ook niet. Als je handelt naar dat fabrikanten in jouw belang laten weten wat voor leuks ze op de markt brengen, dan ben je toch behoorlijk naïef. En als je vindt dat je kind of jijzelf te dik wordt door wat in de vorm van reclame aan je oog voorbij komt, dan is dat een mooi afschuifsysteem om zelf geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Ja, de voedselindustrie verleidt, maar 'wij' zijn verantwoordelijk voor de keuzes die wij maken.

NB: ik ontbijt ook niet. Dus dat hebben we gemeen.
NB2: als ik de knop om wil draaien kan ik dat, dan ben ik in staat om alles te laten staan waar ik dik van wordt. De ene keer vind ik daar net iets meer de motivatie voor dan de andere keer. Vorig jaar ben ik 20 kilo afgevallen. De ellende is dat het een eeuwige strijd blijft. En bij die strijd heb ik het moeilijker met wat er in mijn directe omgeving voorhanden is dan met wat er in de reclame komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2014 om 21:07

je went = uiteraard wendt

...

bibi63

bibi63

05-07-2014 om 15:07

klopt kaaskopje

Je wordt niet dik van die Venz reclame. Ook niet van die van Mora. Je bepaalt zelf óf en hoe vaak je kroketten wilt eten. Van Mora of van B-merk. Kinderen worden ook niet dik van disney-koekjes, kinderen worden dik van teveel koekjes. Dat kan ook de ordinaire stroopwafels zijn.
Bibi

Ranex

Ranex

05-07-2014 om 21:07

Draad kwijt kaaskopje

Het ging over kindermarketing. Dus wat volwassenen doen met reclame doet niet ter zake in deze draad. Wat jij met reclame doet, is al helemaal niet interessant, want je bent al een tijdje geen kind meer. Je hebt de hele draad niet begrepen.

Ranex

Ranex

05-07-2014 om 22:07

Bibi

Geldt ook voor jou. Jij blijft ook maar belerend bezig over volwassenen die een keus hebben. Terwijl het toch gaat over kindermarketing. Ik haak af. Het lukt jullie niet om te zien wat het punt zou kunnen zijn. Kan gebeuren. Geeft niks hoor.

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 22:07

Ranex

Je gedraagt je als een mokkende puber zonder humor. We snappen het wel hoor, maar het is gewoon leuk om zijstapjes te maken in een discussie, of helemaal off topic te gaan. Wij kunnen dat wel volgen, jij ook?

Ranex

Ranex

05-07-2014 om 23:07

Off topic

Kan leuk zijn als mensen iets belangwekkends extra te melden hebben Katniss. Das waar. En ik kan waarschijnlijk inderdaad Bibi en Kaaskopje noet volgen. Het zijn nogal intellectuelen zie je.

Ranex

Ranex

In navolging van kaaskopje

Noet is uiteraard niet

Katniss

Katniss

Grappig

Ik denk dat jij nog erg jong bent. Die arrogantie en zelfoverschatting slijt er meestal wel af na verloop van tijd.

hit Katniss

http://ultradragonball.wikia.com/wiki/Ranex
Ranex is een figuurtje uit Dragonball Z. Scheelt al gauw een generatie of wat.:-)

normale staat

Kijk even naar de 'normale' verschijningsvorm. Omgeven door schichten electrische activiteit.:-)

Katniss

Katniss

06-07-2014 om 00:07

LOL AnneJ

Ik dacht meer aan dat deodorantmerk Sanex. Dragonball Z heb ik zelfs nog nooit van gehoord ;-)

Ranex

Ranex

06-07-2014 om 01:07

Vooroordelen dames

Elders schreef ik dat mijn kinderen 16 en 20 zijn. Ik zei al, intellectuelen.........De wiskundemeisjes leggen het nog éxén keer uit als het ware.

Ranex

Ranex

06-07-2014 om 01:07

Exen

Is één. Pardon. Lastig, met die oude ogen......

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2014 om 11:07

Haha

als zelfs een schrijfcorrectie in navolging van mij gebeurt in je drang om mij te raken, dan gaat het op mijn lachspieren werken.

Ik mag dan niet jouw gigantische intelligentie bezitten, maar er is ook nog zoiets als algemene ontwikkeling, daarnaast heb ik evenveel tijd en zelfs net iets langer kinderen op deze aardkloot rondlopen dan jij zegt te hebben. Ik heb 23 jaar kunnen observeren. Daarvoor had het mijn interesse niet. Mijn observatie is dat kinderen afhankelijk zijn van wat hun ouders ervan maken.

Ik heb slanke kinderen met een bmi van 18 en 21. Hagelslag wordt nooit meer gegeten, reclame wordt op de juiste waarde geschat (meer amusementswaarde). Dus in al mijn domheid heb ik blijkbaar iets goed gedaan. En het leuke is dat mijn kinderen nog steeds kinderlijk blij kunnen zijn als ik eens iets speciaals in huis haal. Vast van Unilever, maar dat kan me dan weer niets schelen.

Ranex

Ranex

06-07-2014 om 12:07

Kaaskopje

Lijkt me heerlijk, zoveel voortreffelijkheid. Ik feliciteer je. O ja, het topic was kindermarketing......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.